محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853334153
آیا امامت ائمه(ع) به واسطه خویشاوندیشان با پیامبر(ص) است؟!
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: مراجعه به کتابهای کلامی و تاریخی عالمان شیعه روشن میکند که استدلال شیعیان برای اثبات امامت به قرابت و خویشاوندی امام علی(ع) با پیامبر(ص) نیست؛ بلکه آنها از آیات، روایات و گزارشهای تاریخی متعددی برای اثبات این مسأله بهره میبرند.
ائمه آیا امامت ائمه(ع) به واسطه خویشاوندیشان با پیامبر(ص) است؟!
یادداشتی به قلم میثم فروغی از مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه، گروه شبهه شناسی درباره امامت ائمه معصومین برای علاقه مندان در پی می آید؛ پیشدرآمدشیعیان، براساس ادلهی گوناگون عقلی، قرآنی، روایی و تاریخی، باور دارند که امام علی علیه السلام وصی و خلیفهی بلافصل پیامبر(ص) پس از اوست و حوادث بعد از رحلت نبی مکرم اسلام و خلافت سهتن از صحابه، یکی پس از دیگری، هرگز به این جایگاه خدشهای وارد نمیکند. کتابهای بسیاری در اثبات امامت، خلافت و وصایت امام علی نوشته شده است که گویای اهمیت منحصر بفرد این مسأله در نظام فکری شیعه است. با این وجود شبهات بسیاری در خصوص امامت امام و فرزندانش و نیز به چالش طلبیدن ادلهی متقن و مستند شیعه مطرح شده و میشود. در نوشتار حاضر با توجه به یکی از این دست شبهات، به بررسی و نقد آن خواهیم پرداخت. چکیده شبههرابطه خونی و نسبی با پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ، هرچند ممکن است به عنوان ارزشی مثبت تلقی شود، لکن نباید باعث زیادهخواهی و سوء استفاده قرار گیرد. نباید تصور شود که اگر کسی پسر عموی پیامبر(ص) بود، پس جانشین او هم هست. جانشینی پیامبر (ص) باید دلیل صریح و واضحی از قرآن داشته باشد. کما اینکه قرآن با صراحت و با ذکر نام پیامبری اسحاق و اسماعیل را بیان داشته است. ولی شیعه چنین دلیلی برای امامت امام علی(ع) و فرزندان ایشان ندارد! چکیده نقدمراجعه به کتابهای کلامی و تاریخی عالمان شیعه روشن میکند که استدلال شیعیان برای اثبات امامت به قرابت و خویشاوندی امام علی(ع) با پیامبر(ص) نیست؛ بلکه آنها از آیات، روایات و گزارشهای تاریخی متعددی برای اثبات این مسأله بهره میبرند. برای اثبات آموزهای دینی لازم نیست همه خصوصیات و جزئیات آن به طور کامل در قرآن ذکر شده باشد. بلکه اگر اصل آن در قرآن کریم و جزئیات و تفصیلات آن در کلام پیامبر(ص) که مبین و مفسر قرآن است، آمده باشد، کافی و حجت است. مسأله امامت هم به صورت کلی و با بیان اوصاف در قرآن مطرح شده و جزئیات آن در بیان پیامبر اکرم (ص) تبیین گردیده است. مقدمهمسأله امامت از صدر اسلام تا به امروز، مورد توجه بوده و مباحث گسترده و مهمی را به خود اختصاص داده است و امروز هم بحث از آن ضرورت دارد. میتوان گفت که مسلمانان در اصل لزوم امامت اختلاف چندانی ندارند. اما در جزئیات و تفصیلات آن، مانند اوصاف و شرائط امام و شیوه انتخاب و تعیین او، اختلاف، کم نیست. شیعه همواره برای اثبات نظر خود به آیات، روایات و دلائل عقلی تمسک کرده و در این زمینه آثار مهمی ارائه داده است. البته در این میان، برداشتهای اشتباه و بدفهمیهایی نیز از عقاید شیعه صورت گرفته که موجب اشکالات و شبهاتی در این زمینه شده است. نحوه استدلال شیعه بر امامتروش صحیح و منطقی برای یافتن چگونگی و نحوه استدلال شیعه بر امامت امام علی و دیگر ائمه(ع) این است که به سخنان و نوشتههای عالمان و متفکران برجسته این مذهب مراجعه شده و دلائل آنها دیده شود. یک مراجعه ساده به کتابهای کلامی و تاریخی شیعه در این مورد نشان میدهد که عالمان شیعه هرگز صرف انتساب و قرابت امام علی (ع) با پیامبر(ص) را دلیل جانشینی و امامت ایشان نمیدانند. بلکه برای اثبات این مهم، دلائل و شواهد متقن و مستحکمی ارائه میکنند و نصّ الهی بر امامت هرامامی را لازم و ضروری میدانند. بهعنوان نمونه میتوان به این کتابها مراجعه کرد:الف) الافصاح فی امامه امیرالمومنین ـ علیه السلام ـ، تألیف شیخمفید؛ب) الشافی فی الامامه، اثر سید مرتضی و تلخیص آن از شیخ طوسی؛ج) کشف المراد، اثر علامه حلی که شرح تجرید الإعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی؛د) عبقات الانوار، تألیف علامه میرحامد حسین؛ذ) الغدیر، اثر علامه امینی. امام علی و مجادله با رقیبانممکن است برخی سخنان امام علی(ع) که در آنها مسأله قرابت و خویشاوندی با پیامبر(ص) مطرح شده است، موجب پدیدآمدن این ادعا گردیده باشد. مانند شعر منسوب به امام:و إن کنت بالقربی حججت خصیمهم فغیرک أولی بالنبی و أقرب؛ و اگر از دلیل خویشاوندی (خود با پیامبر) بر مدعیان (انصار) حجت آوردی، دیگران (امام علی) از تو به پیامبر نزدیکتر و سزاوارترند!» همچنین به نقل از امام در کتاب احتجاج شیخ طبرسی آمده است که فرمود: «مگر شما در مقابل أنصار به قرابت پیامبر تمسک نکرده و از همین راه اولویت خودتان را ثابت نکرده و آنان را مجاب نساختید!؟ پس من نیز با همان برهان با شما سخن گفته و احتجاج میکنم. من نسبت به رسولخدا در حال حیات و ممات از شما نزدیکترم!» توجه و دقت در سخنان امام علی به خوبی روشن میسازد که امام در صدد این نیست که بگوید قرابت با پیامبر ملاک مشروعیت جانشینی ایشان است؛ بلکه امام این سخنان را در برابر کسانی که در سقیفه، مصاحبت، قرابت و هم قبیلهبودن با پیامبر را دلیل خلافت و جانشینی ایشان عنوان کردند، بیان میکند و در صدد است تا از باب جدال أحسن و با استفاده از سخن و مبنای خود آنها، ناراستی رفتارشان را نشان دهد. به این معنا که اگر شما قرابت و همقبیلهبودن با پیامبر(ص) را دلیل خلافت میدانید، در این صورت چه کسی از من به پیامبر نزدیکتر است!؟ همچنین اینکه امامان شیعه همگی از نسل پیامبر (ص) بوده و قرابت خانوادگی دارند، نباید موجب این گمان شود که آنها تنها به سبب عضویت در خاندان پیامبر به منصب امامت رسیدهاند. در نظر شیعه ملاک و معیار امامت دارا بودن صلاحیتی ویژه است که شناخت آن نیز کار خداست. از اینرو امام باید از جانب خدا منصوب باشد. منتها خدای متعال بنابر مصالحی اینطور تقدیر کرده است که این افراد دارای صلاحیت، در یک نسل خاص قرار گرفته و از یک خاندان باشند. امامت از منظر قرآن کریمجایگاه قرآن در میان معارف دینی همانند قانون اساسی هرکشور است. در قانون اساسی کلیات و قوانین اصلی ذکر میشود و جزئیات، یعنی قوانین جاری از مسیرهای دیگری بیان میگردد. قرآن کریم هم روش اصلی بیان کلیات و اساس امور دین است و جزئیات و تفصیلات آن بر عهده مفسر و بیانکننده آن، یعنی پیامبر اکرم (ص) گذاشته شده است. از این رو اگر مسألهای در قرآن بیان شد و جزئیات آن توسط پیامبر(ص) تبیین گردید، بر همه مسلمانان حجت و لازم الاتباع است و کسی نمیتواند به این بهانه که جزئیات آن در قرآن نیامده از پذیرش آن سرباز زند. چرا که خدای متعال اطاعت پیامبرش را اطاعت خود دانستهو هرکس را که پس از روشنشدن حق، با پیامبر (ص) مخالفت کند، اهل جهنم معرفی کرده است. به نظر شیعه در بحث امامت نیز قرآن کریم به همین صورت عمل کرده است. یعنی در شماری از آیات قرآن به اصل مسأله امامت پرداخته شده و حتی با ذکر اوصاف امام (نه ذکر نام) در مقام تعیین مصداق آن نیز برآمده است؛ اما تفصیلات این مسأله مانند تعیین امام با ذکر نام، بر عهده پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نهاده شده است. پیامبر گرامی اسلام هم در بیانات مختلف و متعدد جانشین و امام بعد از خود را به صراحت، تعیین و به مردم معرفی کرده است. شیعه با استدلال موجّه و قوی، آیاتی مانند: آیه امامت، آیه ولایت، آیه اطاعت، آیه مباهله، آیه ۴۵ سوره زخرف و … را آیات دال بر امامت میداند. همچنین احادیثی چون: حدیث یوم الانذار (یوم الدار)، حدیث غدیر، حدیث منزلت، حدیث ثقلین و … را که از پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ به دست ما رسیده و به وفور در کتابهای شیعه و سنی نقل شده است را به عنوان سخنان پیامبر(ص) برای تعیین جانشین و امام بعد از خود بیان میکند. از اینرو نیامدن نام امام علی(ع) و دیگر امامان شیعه در قرآن، نمیتواند دلیلی بر نپذیرفتن امامت آنها باشد. بلکه فقط جای این سؤال است که علت ذکر نشدن نام آنها در قرآن چه بوده است. یعنی هرچند که نیامدن نام، دلیل بر نپذیرفتن نیست ولی با این حال چرا خدای متعال نام آن بزرگواران را در قرآن نیاورده است تا به اختلافات پایان دهد؟ در جواب این سؤال علل مختلفی برای عدم ذکر نام ائمه در قرآن بیان شده است. مانند اینکه خدای متعال قصد داشته است که امت پیامبر(ص) را مورد امتحان قرار دهد. یعنی خواست خدا این بوده که جزئیات و تفاصیل مسأله امامت از زبان پیامبرش بیان شود، تا میزان اطاعت و پیروی مسلمانان از پیامبرشان را بیازماید و از این طریق مؤمنان واقعی شناخته شوند. همچنین ممکن بود ذکر نام امام علی(ع) در قرآن نه تنها رافع اختلاف نباشد، بلکه اختلافات و نزاعهایی را به وجود آورد که اصل اسلام و قرآن را در معرض خطر و نابودی قرار دهد. در هرصورت، ما چه علت قطعی نیامدن نام ائمه(ع) در قرآن را بدانیم و چه ندانیم، در اصل مسأله تفاوتی ایجاد نمیکند؛ زیرا مهم این است که تابع قرآن و سخنان پیامبر (ص) باشیم و معارف دینی را آنگونه که آنها بیان کردهاند بشناسیم و بپذیریم. چکیده سخن۱. شیعه برای اثبات امامت، به آیات قرآن و سخنان پیامبر (ص) استناد میکند، نه به قرابت و خویشاوندی با پیامبر.۲. کلام امام علی ـ علیه السلام ـ در مورد خویشاوندی خود با پیامبر(ص) از باب جدال احسن و برای ابطال سخن و مبنای نادرست اصحاب سقیفه بود که قرابت و هم قبیلگی با پیامبر(ص) را ملاک خلافت میدانستند.۳. قرآن کریم اغلب، کلیات معارف دینی را مطرح کرده و بیان جزئیات و تفصیلات آن را بر عهده پیامبر(ص) نهاده است و مسأله امامت هم در منابع اسلامی به همین صورت بیان شده است.۴. نیامدن نام ائمه در قرآن به هر علتی که باشد، مانع پذیرش امامت نیست؛ زیرا سخن پیامبر(ص) حجت و لازم الاتباع است و لازم نیست که همهی احکام اسلامی با همه تفاصیل حتما در قرآن کریم بیان شود.. رک: کتابهای: ویژگیهای دو مکتب، نقش عایشه در تاریخ اسلام، عبدالله بن سبا، تألیف و تحقیق علامهی عسگری (ره) و سایت ولی عصر، وابسته به حضرت آیه الله سید مجتبی قزوینی.. علی ربانی گلپایگانی، امامت در پرتو عقل و وحی (چاپ اول: قم، انتشارات حکمت اسلامی، ۱۳۹۲ هـ ش)، ص ۱۱۲. ابن المطهر الحسن بن یوسف (علامه حلی)، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد (چاپ چهارم: قم، موسسه امام صادق، ۱۳۹۲ هـ ش)، ص ۱۸۸.. همان، ص ۱۸۷. شریف الرضی، نهجالبلاغه، حکمت ۱۹۰. سید جعفر شهید، ترجمه نهجالبلاغه، (چاپ بیستم: تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۰)، ص ۳۹۳.. بهزاد جعفری، متن و ترجمه کتاب شریف احتجاج (چاپ سوم: تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۸۷ هـ ش)، ص ۱۶۴ و ۱۶۵. محمد بن جریر الطبری، تاریخ الطبری، (چاپ سوم: بیروت، موسسه عزالدین، ۱۴۱۳ هـ ق)، ج ۳، ص ۱۱۰. علیاکبر رشاد (زیرنظر)، دانشنامه امام علی (ع) (چاپ اول: تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۸۰ هـ ش)، ج ۳، ص ۲۳۱. نحل/۴۴.. نساء/۸۰.. نساء/۱۱۵. بقره/۱۲۴.. مائده/۵۵.. نساء/۵۹.. احزاب/۳۳.. باید توجه داشت که از برخی آیات، اصل مسئله امامت برداشت میشود، مانند آیه ۱۲۴ سوره بقره، و از برخی دیگر با کمک روایات نبوی و قرائن و شواهد، میتوان مصداق امامت را نیز فهمید.. برای دیدن اسناد و منابع این روایات در کتابهای اهلسنت، ر. ک: موسوعه الامامه فی نصوص أهل السنه، سیّد شهاب الدین المرعشی؛ باهتمام السید محمود المرعشی و محمد اسفند یاری و عدّه من المحققین (قم: صحیفه فرد و مکتبه آیت العظمی المرعشی، ۱۳۸۸)، ج ۱۰؛ کتاب الله و أهل البیت فی حدیث الثقلین من الصحاح و السنن و المسانیه من مصادر أهل السنه، لجنه التحقیق فی مسأله الامامه مدرسه الامام باقر العلوم (قم: دلیل ما، ۱۴۲۲ هـ ق).. برای آگاهی از نحوه استفاده از آیات و روایات برای اثبات امامت و پاسخ به شبهات، علاوه بر تفاسیر معتبر شیعه، ر. ک: موسوعه الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، علامه عبدالحسین امینی، (چاپ چهارم: قم، موسسه دائره المعارف الفقه الاسلامی، ۱۴۲۷ هـ ق)؛ دلائل الصدق، علامه محمد حسن المظفر، (چاپ اول: قم، موسسه آل البیت لاحیاء التراث، ۱۴۲۳ هـ ق)، ج ۴ و ۵؛ دانشنامه امام علی (ع) زیر نظر علیاکبر رشاد (چاپ اول: تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۸۰ هـ ش)، ج ۳ و ج ۱۰.. دانشگاه تهران، پژوهشهای دینی (مجله) (شماره پنجم، ۱۳۸۵ هـ ش)، ص ۱۳۱.. حمیدرضا شاکرین با همکاری جمعی از محققین، پرسش و پاسخهای دانشجویی (چاپ هفتم، قم، دفتر نشر معارف، ۱۳۸۶ هـ ش)، ج ۷۰، ص ۱۳۸مهرمطالب مرتبط :پاسخ به یک شبهه در باب عصمت ائمه(ع)چگونه مي توان با ائمه ارتباط برقرار کردسیره و گفتار ائمه (ع) در تعامل با همسران
چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]
صفحات پیشنهادی
آیا امامت ائمه به واسطه خویشاوندی با پیامبر است؟
پاسخگویی به سوالات دینی آیا امامت ائمه به واسطه خویشاوندی با پیامبر است شناسهٔ خبر 3603973 - پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹ ۰۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مراجعه به کتابهای کلامی وتاریخی عالمان شیعه روشن میکندکه استدلال شیعیان برای اثبات امامت به قرابت وخویشاوندینوشتار «آیتالله صافی» بهمناسبت میلاد حضرت جواد الائمه(ع)
یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶ ۰۲ آیتالله صافی گلپایگانی به مناسبت میلاد حضرت جوادالائمه علیهالسّلام در نوشتاری گفت حضرت جواد الائمه علیهمالسّلام در عظمت و جلالت زبانزد خاص و عام بود و شخصیّتهای بزرگ علمی و دینی در برابر او خاضع و فروتن بودند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزارآیا عقیله بنی هاشم امانتدار مقام امامت بوده اند؟
مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم پاسخ می دهد آیا عقیله بنی هاشم امانتدار مقام امامت بوده اند شناسهٔ خبر 3605870 - شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶ ۲۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی گفته شده بعد از شهادت سالار شهیدان و قبل از اینکه امام سجاد ع به مقام امامت نائل شوندهمایش اروپایی میلاد پیامبر اکرم (ص) در آلمان
همایش اروپایی میلاد پیامبر اکرم ص در آلمان شناسهٔ خبر 3599769 - شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲ ۲۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان همایش اروپایی میلاد پیامبر اکرم ص بر اساس تاریخ میلادی در شهر ویسبادن آلمان برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس تاریخ میلادی صدها هزاران تن از ماینکه قرآن برای حرمت ازدواج با زنان پیامبر(ص)، آنان را «مادران مؤمنان» خوانده، آیا این نشانگر مقام والای آنان
در صحبتهایی که با اهل سنت داشتم آنها اعتقاد دارند که عایشه امّ المؤمنین است و این ادعا را با توجه به آیه 6 سوره احزاب اثبات میکنند آیا این ادعا صحیح است حال اگر منظور خداوند در این آیه این بوده که به مسلمانان بگوید که حق ندارید با همسران پیامبر ازدواج کنید همسران وی در حکم مادوازده قطره از دریای فضایل جوادالائمه(ع)
به مناسبت سالروز ولادت امام جواد ع دوازده قطره از دریای فضایل جوادالائمه ع شناسهٔ خبر 3601811 - دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱ ۳۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام رضا ع که به شهادت رسید امام جواد ع بر منبر رسول الله ص رفت و فرمود من نسب های همه مردم را می داذوبطون بودن قرآن و برداشتهای تفسیری ائمه(ع) از آیات
چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳ ۴۴ یک مفسر قرآن کریم با اشاره به ذوبطون بودن قرآن و برداشتهای تفسیری ائمه ع از آیات گفت یکسری برداشتهای فقهی از آیات قرآن وجود دارد که در آیات الاحکام مورد غفلت قرار گرفته است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتاللهتوصیههای اسلام برای تجهیز نظامی/ استراتژی دفاعی پیامبر(ص) چه بود
در گفتگو با مهر بررسی شد توصیههای اسلام برای تجهیز نظامی استراتژی دفاعی پیامبر ص چه بود شناسهٔ خبر 3590495 - یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶ ۴۶ دین و اندیشه > سایر عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت ایجاد پیمانهای نظامی و دفاع مشترک اتخاذ سیاستهای باز دارندگیمرتبه اول در اعتقاد به امامت ائمه!
مرتبه اول در اعتقاد به امامت ائمه مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت میفرمود مرتبه اول در اعتقاد به امامت ائمه التزام قلبی به وصایت و خلافت ائمه اطهار و سفارش رسول خدا ص به آنها به نامهایشان و نام پدران بزرگوارشان و مرجعیت ایشان است به گزارش فرهنگ نیوز مرحوم حضرت آیت الله العآرایه های اخلاقی انسان از دیدگاه جواد الائمه(ع)
آن حضرت ع در جایی دیگر تعریف ادب در نزد مردم را نقد می کند و نگرش خود را نسبت به ادب مطلوب تبیین می نماید چنانکه می فرماید مفهوم و معنای ادب از نظر مردم تنها خوب سخن گفتن است که رکیک و سبک نباشد ولیکن این نظریه قابل توجه نیست تا مادامی که انسان را به خداوند متعال و بهشت نزدی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها