تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820138844




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ذوبطون بودن قرآن و برداشت‌های تفسیری ائمه(ع) از آیات


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴




66-78.jpg

یک مفسر قرآن کریم با اشاره به ذوبطون بودن قرآن و برداشت‌های تفسیری ائمه(ع) از آیات گفت: یکسری برداشت‌های فقهی از آیات قرآن وجود دارد که در آیات الاحکام مورد غفلت قرار گرفته است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در درس خارج خود در حرم حضرت معصومه(س) با تسلیت ایام شهادت امام هادی(ع) گفت: تفسیری از ایشان در ذیل برخی آیات عنوان شده که فقها کمتر به آن توجه داشته‌اند و یا از آن غفلت شده است. وی ادامه داد: در دوره این امام، یک مسیحی با یک زن مسلمان عمل منافی عفت انجام داد و یحیی بن اکثم و قضات دیگر گفتند باید این فرد کشته شود زیرا یک ذمی حق ندارد به یک مسلمان تجاوز کند اما برخی گفتند نباید کشته شود زیرا وقتی محکوم به اعدام شده شهادتین گفته و مسلمان شده است. این مرجع تقلید ادامه داد: فقها در اینجا دو دسته شدند برخی گفتند برخلاف ذمه عمل کرده و ذمی نباید به مسلمان تجاوز کند ولی برخی گفتند که مسلمان شده و متوکل نیز دچار تردید شد و نامه‌ای به امام هادی(ع) نوشتند و به آقا رساندند که آقا در جواب فرمود «یضرب و یقتل». وی افزود: قضات و خلیفه باز هم دچار تعجب شدند و گفتند ما از شما استدلال می‌خواهیم لذا دو مرتبه نامه به آن حضرت فرستادند و ایشان در پاسخ به آیه شریفه «فَلَمْ یَکُ یَنفَعُهُمْ إِیمَانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ فِی عِبَادِهِ وَخَسِرَ هُنَالِکَ الْکَافِرُون»(غافر ۸۵) استدلال کردند که درباره اقوام گذشته است که وقتی عذاب به آنان رسید ایمان آوردند ولی خدا فرمود این ایمان پذیرفتنی نیست زیرا اسلامی که بر اثر خوف و اضطرار باشد به درد نمی‌خورد؛ این سنت الهی است و سنت الهی تغییر نمی کند. این مرجع تقلید افزود: معلوم می‌شود که نوعی آیات الاحکامی داریم که اصلا در کتب ما نیست و هیچ فقیهی به این آیات استدلال نکرده ولی ائمه راهنمایی کرده‌اند تا ما نوعی بهره‌برداری از قرآن به نحوی که از آن آگاه نبوده‌ایم داشته باشیم. آیت‌الله سبحانی بیان کرد: این نوع بهره‌برداری چیز کمی نیست و فقط مرد میدان می‌خواهد که مطالعه کند و کیفیت استنباط را به دست بیاورد. وی افزود: من در جایی خواندم که می‌گفتند برخی فقها از سوره «مسد» ۲۴ حکم فقهی استنباط کرده‌اند معلوم می‌شود اینکه می‌گویند قرآن بطون دارد بطونش همین است و با تدبر و مطالعه دلالت آن کشف می‌شود. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن