تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820158998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نصف‌بودن دیه هیچ ضرری به شخصیت زن نمی‌زند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲




1460258615040_99.jpg

یک عضو هیئت علمی مدرسه عالی معصومیه قم گفت: نصف‌بودن دیه هیچ ضرری به شخصیت زن نمی‌زند و توهین و تحقیر نیست و حتی احترام به زن هم است. مرضیه اسکندرجوی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «بر اساس کتب فقهی، دیه غرامت مالی است که فرد خاطی باید در مقابل جنایتی که بر نفس و یا جسم فردی وارد می‌کند بپردازد» اظهار کرد: در آیه 92 سوره نساء نیز خداوند به این مسأله می‌پردازد که دیه را باید به اهلش داد و وقتی کسی بر نفس و یا بر جسم فردی مشکلی وارد می‌کند باید در مقابل دیه آن را بپردازد. وی در ادامه با بیان این‌که «برخی می‌پرسند که آیا نصف بودن دیه زن در قرآن آمده است؟» گفت: آیا در قرآن آمده که نماز صبح، ظهر و عصر چند رکعت باشد؟ قرآن احکام کلی را بیان می‌کند و جزئیات را از روایات ائمه (ع) به دست می‌آوریم. در روایات هم وارد شده که دیه زن نصف دیه مرد است ولی زمانی که به ثلث نرسد دیه زن و مرد مساوی است. این عضو هیئت علمی مدرسه عالی معصومیه قم تصریح کرد: تمام این احکام دلایل خاصی دارد یکی از آنها این است که با توجه به شرایط جامعه مسئولیت‌هایی بر دوش مرد قرار می‌گیرد که زن آن مسئولیت‌ها را ندارد. مثلا تامین اقتصاد زندگی وظیفه شرعی مرد است این یکی از دلایلی است که دیه مرد در دین اسلام کامل در نظر گرفته شده است. بنده شخصا با اینکه دیه زن و مرد مساوی باشد موافق نیستم، چرا که وقتی اسلام حکمی را قرار داده است تمام جنبه‌های روان شناختی، روان شناسی و سایر مسائل را در نظر گرفته است. وی با بیان این‌که «خیلی‌ها مطرح می‌کنند که برخی از زنان هم سرپرست خانوار هستند و زن هم باید دیه کامل بگیرد که حقش پایمال نشود» گفت: آیات و روایات ما بر روی کوچکترین موضوع‌ها هم تاکید دارد که حقی از کسی نباید ضایع شود، ولی سرپرست بودن برخی از زنان دلیل نمی‌شود که دست به حکم اسلام بزنیم و دیه نصف را کامل کنیم این عدالت نیست. مگر چند درصد زنان سرپرست خانوار هستند؟ نمی‌شود یک حکمی را به خاطر چند درصد تغییر داد. حکم، حکم اسلام باشد ولی می‌توان استثنائاتی گذاشت که بقیه مال را دولت بپردازد که حقی ضایع نشود. وی یادآور شد: در تمام احکام‌ اسلام فلسفه‌ای وجود دارد که اگر به آن‌ها دست بزنیم فردا هم دست به تغییر سایر احکام می‌زنیم. آیا می‌توانیم بگوییم نماز صبح که دو رکعت است کم و یا زیاد شود. تمام این‌ها فلسفه‌ای دارند که باید به آنها توجه شود. برخی از احکام ثانویه است می‌توان برای آن‌ها استثنا قائل شد اما در مورد این حکم‌هایی که همه فقها اتفاق نظر دارند و از روایات به دست آمده است بهتر است از راه‌های دیگری استفاده کنیم که حقی هم ضایع نشود و دست به تغییر حکم اصلی نزنیم. این عضو هیئت علمی مدرسه عالی معصومیه قم گفت: این که دیه زن کمتر از مرد باشد تحقیر زن نیست. اسلام تمام موارد را در نظر می‌گیرد و بعد از آن حکمی را برای ما قرار می‌دهد. به نظر من این موفقیت نیست که دیه زن و مرد هر دو یکی شود حق افراد باید داده شود اما از طرق‌ دیگر نه اینکه دست به تغییر حکم اصلی اسلام بزنیم. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن