تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804476159




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیل مولفه های ساخت قهرمان ملی در آثار ابراهیم حاتمی کیا/ خلق شخصیت هایی از جنس انقلاب/ واکاوی کاراکترهای خلق شده توسط فیلمساز مطرح دفاع مقدس


واضح آرشیو وب فارسی:سراج24: حاتمی کیا که احوالی همقرین شخصیت های ساخته شده اش دارد، به دنبال غبارروبی فراموشی ها است و هر بار با قهرمانی از جنس آشنای مردم به قلب روایت می زند؛ شخصیت هایی که شِکوه ها و کنایه ها و طعنه ها و رفتارهایی از جنس فیلمساز دارندگروه فرهنگی « سراج24 »- مرتضی اسماعیل دوست : فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، فیلمساز متعهد و شناخته شده سینمای دفاع مقدس چند روزی است در اکران سینماهای کشور با استقبال قابل توجه ای از سوی دوستداران آثار اصیل انقلاب اسلامی و ارزش های ناب آن همراه بوده است تا پس از ناحقی های صورت گرفته ای که بر این اثر ارزش مدار در جشنواره فیلم فجر سی و چهارم صورت گرفت، توجه گسترده مردم برای تماشای این اثر بتواند پاسخ قاطعی به متولیان سینمایی کشور باشد که بدانند جدا از سیمرغ های به پرواز درآمده در آوردگاه جشنواره، این مردم هستند که سرنوشت و جایگاه آثار حقیقی را از جعلی مشخص می کنند. البته مخاطب شناسی سینما خود مقوله پیچیده و غریبی است و نیاز به یادداشت تحلیلی مفصل و مجزایی دارد که در این مجال بدان راهی نیست و نکته پرداختی در مطلب پیش رو در خصوص نیاز سینمای ایران به قهرمانی ملی میهنی و نادیده انگاری اهالی سینما برای طراحی چنین قهرمانانی بر پرده نقره ای بوده که مساله مهم و متاسفانه مغفول مانده ای نزد مسئولان، تولیدکنندگان و حتی رسانه های فرهنگی و هنری است. در ابتدا به این پرسش می پردازیم که سینما چیست؟ شاید این پرسش در این میان کمی غریب باشد اما می تواند ما را به سرنخ های عنوان یادداشت مبنی بر مولفه های قهرمان پروری در سینما هدایت نماید. سینما، رازی است شگرف که به سودای جهانی شیرین ما را وارد رویاها، حسرت ها، واقعیات و خیالات دور و نزدیکی می سازد که از نگاتیو دلسپاری تا پرده رسوایی همچون دریچه ای روشن می تواند هم آینه ای پیش روی ما برای نمایش واقعیت درونی جهان زیست مان باشد و هم توان آن دارد که دست مان را گرفته و وارد فضایی آن سوتر از غربت امروز بیگانگی نسبت به حقیقت وجودی نماید. در این میان وجود شخصیت هایی جاذبه برانگیز و پذیرفتنی که حتی پذیرش اعمال ناکوک از حقیقت از سوی شان برای مخاطب می تواند سودایی از آرزومندی باشد، نیاز سینمایی است که می خواهد حکم داشته ها و نداشته های روزگارمان را با زبان سینما صادر نماید. پس خلق شخصیت و پر و بال دادن به حقیقتی باورپذیر نزد بیننده الزامی ناگسستنی با مقوله خیال و حقیقت برای چشمان ناظر بیینده ای است که نگاه خود را به دور از همهمه های بیرون در درون سالنی تاریک به پرده عریض سینما و پرسوناژهایش می بخشد و خود و خواسته هایش را در تصمیمات اخذ شده توسط او شریک می پندارد و این جا است که پاشنه آشیل فیلمسازان این سال های سینمای ایران خود را رخ می نماید که به دور از هرگونه اهمیت دهی به مقوله شخصیت پردازی و قهرمان پروری برای مخاطب، دل به داستانی سرد و روایتی کسل کننده با کاراکترهایی دور افتاده از خیال مردمان این سرزمین می نهند و نه روایتی ملموس می آفرینند و نه قصه ای خوگرفته با مرامنامه اعتقادی مردمان سرزمین نور و راستی را به صحنه تماشا می کشانند، چرا که وقتی شخصیتی قابل پذیرش و اینجایی برای مخاطب خلق نشود، روایتی شناور در دل و روحش روان نمی شود و وقتی چنین شود نه اثری در ذهن به یادگار می ماند و نه خاطره ای از جنس سینمایی که می تواند مکانی مقدس برای شدن باشد. با توضیح عنوان یافته به سراغ مولفه های شخصیت پردازی و قهرمان نمایی توسط فیلمسازی می رویم که به چگونگی خلق پرسوناژهایی اصیل در نزد مخاطب وطنی آگاه است و در آثاری متعدد از «دیده بان» تابناک دفاع مقدس تا «آژانس شیشه ای» خاطره انگیزش قهرمانانی ملموس از جنس مردمی اصیل را آفریده است. اما برای بررسی توفیق شخصیت های خلق شده توسط ابراهیم حاتمی کیا باید به مولفه های متعددی از همسویی نویسنده و فیلمساز با جهان قهرمان هایش و همراستایی خیال و واقعیت به معنای اشتراک رفتارهای رخ داده از سوی شخصیت مبنی بر نمایش آرمان گرایی اشاره کرد. اشاره فوق درباره یکی شدن رویا و واقعیت در برگیرنده فاصله ای است که در بخشی از نهاد جامعه با آرمان های اصیل رخ داده است و پرسوناژهایی از جنس حاج کاظم و چمران و حاج حیدر و سعید در پی بازگشت این رویاها به پای بست نگاه مردم هستند. اگر حاج کاظم بغض فرو خورده اش را با مشت های نشسته در شیشه برج شیشه ای فراموشکاران جامعه از آرمان ها نشان می دهد و این حرکت اعتراضی به دل مردم می نشیند؛ کاراکتر سعید با سرفه های دردناکش خبر از هشداری دردناک می دهد و تنفس زمانه را به نشانه می گیرد. اگر شهید وصالی فریاد دادخواهی اسلام سر می دهد، دایی غفورِ «بوی پیراهن یوسف» چشمان انتظار را به نشان روزهای عاشقی بیدار می خواند و حکایت قهرمانان آثار حاتمی کیا از جنس همین خواسته های دلبرانه مردمی است که با نسیم عشق سال ها روزگار را خوش می دارند و دل در گروی ارزش هایی دوست داشتنی دارند. حاتمی کیا در جدیدترین ساخته اش به سراغ قهرمانی رفته که از پس سال ها دلسپاری به نظام اسلامی تا پای شهادت از پای نمی نشیند. گاه فریاد می زند و گاه هشدار می دهد و گاه وصیت عاشقی می نویسد و گاه از هوایی که در آن خوش نیست کنار می رود. گاه طعنه می زند و گاه دلهره می آفریند و همه این ها از جنس سال ها دوران طلایی دلسپاری به آرمان ها است؛ عشق به ارزش های خالصانه انقلاب اسلامی و پاسداری از باورهای نابی که گاه تندباد حادثه آن را به کناری می برد و غبار بر رخسارش می نشاند و حاتمی کیا که احوالی همقرین شخصیت های ساخته شده اش دارد، به دنبال غبارروبی این فراموشی ها است و هر بار با قهرمانی از جنس آشنای مردم به قلب روایت می زند؛ شخصیت هایی که شِکوه ها و کنایه ها و طعنه ها و رفتارهایی از جنس فیلمساز دارند؛ قهرمانانی که نمی خواهند بادیگارد باشند و همیشه محافظ می مانند.


یکشنبه ، ۱۵فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سراج24]
[مشاهده در: www.seraj24.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن