تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805051050
![نمایش مجدد: احیای عقلانیت صدرایی درتولید علم مارا کمک میکند یاعقلانیت سینوی؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
احیای عقلانیت صدرایی درتولید علم مارا کمک میکند یاعقلانیت سینوی؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتاری از حجت الاسلام خسروپناه؛
احیای عقلانیت صدرایی درتولید علم مارا کمک میکند یاعقلانیت سینوی؟
![احیای عقلانیت صدرایی درتولید علم مارا کمک میکند یاعقلانیت سینوی؟ خسروپناه](http://media.mehrnews.com/d/2016/02/10/3/1994698.jpg?ts=1456379050888)
شناسهٔ خبر: 3573859 - یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
دین و اندیشه > اندیشمندان
آیا رشد یا افول حوادث تاریخیِ تمدن اسلامی، علاوه بر عوامل نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، یک عامل فکری و معرفتی داشته است؟ آیا مدل عقلانیت باعث افول یا رشد تمدن اسلامی نشده است؟ به گزارش خبرنگار مهر، متن پیش رو گفتاری است از حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه که ضمن مروری اجمالی بر ادوار تمدن اسلامی به بررسی نسبت میان اندیشه و رشد و اقول تمدن اسلامی می پردازد؛ دو رویکرد رایج در مطالعات علم در کشور ما ترجمه ها و آثار تالیفی در حوزه مطالعات تاریخ علم معمولا با دو رویکرد شکل گرفته و در حال انجام است؛ یک، رویکرد توصیفی تحلیلی که در واقع یک گزارش توصیفی و اجمالا تحلیلی از تاریخ علم یا اندیشه های علمی در بستر تاریخ است. دوم، رویکرد فلسفی به تاریخ علم است یعنی بهره گیری از تاریخ علم در جهت پاسخ دادن به پرسشهای فلسفی. به نظر میرسد این رویکرد دوم بسیار مفیدتر از رویکرد اول است زیرا پرداختن به پرسش های فلسفی از منظر تاریخ علم ضرورت مضاعفی دارد. گشودن راهی برای رویکردی نو در اینجا به طرح رویکرد سومی می پردازم که شایان توجه است و آن، رویکرد فلسفی- تمدنی است به این معنا که با استفاده از تاریخ علم، به پاسخ پرسش هایی فلسفی که ناظر به تمدن مدنظر است، روی آوریم. در گذشته و حال، کشورهایی همچون چین، هند، ژاپن و کشورهای اروپایی، تجربه¬های تمدنی خود را داشته و دارند. ما نیز در تاریخ اسلام یک دوره تمدنی را پشت سر گذاشتیم و امروزه درصدد برپایی تمدن نوین اسلامی براساس فرهنگ¬مان هستیم تا این دوره انحطاط و عقب¬ماندگی در حوزه علم را کم کرده و به تمدنی نو نزدیک شویم. بنابراین اگر پرسش¬های فلسفی ما از تاریخ علم با تاکید بر پاسخ به مسائل دوره تمدنی باشد، از رویکرد دوم نیز کارآمدتر است. حال با توجه به مطالب فوق، ابتدا مروری بر ادوار تاریخ تمدن اسلامی داشته و سپس به تبیین نمونه ای از پرسش های متعلق به رویکرد سوم خواهیم پرداخت. مروری اجمالی بر ادوار تاریخ تمدن اسلامی ما در تاریخ تمدن اسلامی مراحلی را تجربه کرده ایم. نخستین مرحله، دوره مدینه النبی است که در جزیره العرب شکل گرفت و کم کم در کشورهای اطراف گسترش یافت تا این که از سده های دوم به بعد، مسلمانان وارد مرحله تازه¬ای به نام نهضت ترجمه شدند. نهضت ترجمه زمینه را برای شکوفایی تمدن اسلامی به ویژه در سده های سوم تا پنجم فراهم کرد. در این دوره دو پدر و پسر یعنی حنین بن اسحاق و اسحاق بن حنین را می بینید که با سرعت بیش از دویست کتاب و رساله را از یونانی و سریان به عربی ترجمه می کنند. به تدریج در عالم اسلامی با دانشمندان مختلف ارتباط برقرار می شود و حتی با ورود اسلام به ایران، شخصیت های ایرانی مانند ابن مقفع،خاندان برمکی، علی بن زیاد تمیمی و... کار ترجمه را برعهده می گیرند. همچنین خاندان نوبختی نقش مفیدی را ترجمه ایفا می کنند. این خاندان نسبتا متمول بودند و برای ترجمه هزینه کردند و جالب اینجاست که برخی از افراد این خاندان متکلم بودند و در عین حال هیچ تعارضی میان ترجمه و اعتقادات کلامی نمی دیدند. خلاصه این که آغاز شکوفایی تمدن اسلامی را در سده های سوم تا پنجم شاهد هستیم که تجربه و میراث بسیار ارزشمندی است. بعد از این دوره، مرحله سومی شروع می شود که مرحله شکوفایی ادبی، هنری، معماری و عرفانی است که از سده چهارم شروع شده و تا قرن دوازدهم ادامه پیدا می کند و اوج آن از قرن نهم تا دوازدهم در ایران، دولت اسلامی هند و دولت عثمانی است که نقش عرفان در هنر و معماری فوق العاده زیاد است اما عمدتا یک شکوفایی ادبی و هنری است و در حوزه علوم طبیعی و ریاضی آن درخشش و پویایی دیده نمی شود. مثلا تاج محل در آگرا نماد هنری ارزشمندی از یک دانش معماری و ریاضی است. حال این تمدن اسلامی با سه حادثه بزرگ روبرو می شود و ضررهای فراوانی را به عالم اسلامی تحمیل می کند؛ یک جنگ های صلیبی که آسیب سنگینی به تمدن اسلامی در مصر زد. دو، حمله مغولان که خسارت های زیادی را به تمدن ماوراءالنهر و خراسان تا عراق وارد کرد اما به هرحال تا حدودی با وجود شخصیت هایی مانند خواجه نصیر و علامه حلی مغول های وحشی به تشیع متمایل شدند و خرابی ها در دولت صفویه و دولت عثمانی بهسازی شد و سوم، استعمار غرب در کشورهای اسلامی از رنسانس به بعد مشاهد می شود که انگلیسی ها به جنوب و جنوب شرقی آسیا، فرانسوی ها به مصر، شمال و غرب آفریقا و هلندی ها به جنوب شرقی آسیا و ایتالیایی ها به شمال و غرب آفریقا وارد می شوند. اوج این استعمار در قرن نوزدهم است که البته در همین زمان یک تحول و بیداری توسط روشنفکران و مصلحان اجتماعی نمایان می شود. افرادی چون سیدجمال الدین اسدآبادی، کواکبی، شیخ محمد عبده و رشید رضا در این راستا تلاش می کنند اما باز ما شاهد یک تحول علمی و تمدنی نیستیم و هنوز که هنوز است این جریان روشنفکر که واقعاً دغدغه خالصانه ای برای مسأله انحطاط و نسبت اسلام و مدرنیته دارند، تنها «سوال» مطرح می کنند و به پاسخ نرسیده اند که چگونه می توان بین باورهای اسلامی با عقلانیت خودبنیادی که این همه دستاوردهای علمی، صنعتی و تکنولوژیکی داشته جمع کرد؟ و چگونه می توانیم راهی برای تمدن نوین اسلامی باز کنیم؟ حالا بگذریم از این که رشید رضا آمد و بساط عقلانیتی که شیخ محمد عبده و سیدقطب پهن کردند را برهم زد و به سلفی¬گری ضد عقلانیت بازگشت و نتیجه آن، احیای ابن تیمیه شد و بعدها اخوان المسلمین نیز همین مسیر را رفتند. پرسشی فلسفی ناظر به تمدن از تاریخ علم حال یک پرسش فلسفی و نه تحلیلی تاریخی به نظر مولف میرسد که در راستای تمدنِ موردِ نظر ماست وهمه دغدغه آن را داریم. سوال این است که آیا رشد یا افول حوادث تاریخیِ تمدن اسلامی، علاوه بر عوامل نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، یک عامل فکری و معرفتی داشته است؟ مثلاً در قرون وسطی بر اثر ایمان گرایی حداکثری و عقلانیت حداقلی، افول علمی پیدا شد و در نتیجه عقلانیت سنت توماس زمینه برای رشد تمدن فراهم شد و بعد در دوره رنسانس که دوره عقلانیت خودبنیاد است، انسان می شود «سوژه» و مابقی موجودات می شوند «ابژه» یعنی راهی که دکارت باز کرد و فلسفه مدرنیته را تأسیس کرد. حال سوال این است که آیا مدل عقلانیت باعث افول یا رشد تمدن اسلامی نشده است؟ آیا می توان ادعا کرد که عقلانیت تفکر اعتزال، باعث نوآوری های علمی معتزلیانی چون نظام و جرجانی شد ولی به جهت تفکر اهل حدیث این بالندگی علمی دیده نشد و یا در میان اشاعره کمتر دیده شد؟ آیا عقلانیت سینوی و اعتزالی می توانست در رشد علم مؤثر باشد؟ بالاخره این اشخاص برخلاف تکفیر رقبا، دیندار بودند و خارج از تفکر اسلامی نبودند. آیا عقلانیت صوفیانه اشعری باعث افول نشد؟ اگر این پرسش فلسفی به یک پاسخ مستند تاریخی برسد، برای تمدن نوین اسلامی ما بسیار کارآمد خواهد بود زیرا مشخص می کند که با چه مدلی از عقلانیت می توانیم به تولید علم برسیم. احیای عقلانیت صدرایی ما را کمک می کند یا عقلانیت سینوی؟ از باب مثال به ابوحامد غزالی توجه کنیم که پنج سال قبل از وفاتش(۵۰۵ ه.ق) در المنقذ من الضلال، اصالت را به دانش تصوف زمان خودش می دهد و با فلسفه به معنای عام مخالفت می کند و با طبیعیات و ریاضیات ابن سینا میانه ای ندارد. کمتر از یک قرن بعد از او، شیخ اشراق می آید و مدلی از فلسفه اولی ارائه می دهد که با عرفان جمع می شود. ما سراغ نداریم یک فیلسوف مدلی فلسفی ارائه کند که فلسفه را با طبیعیات یا ریاضیات جمع کند و تنها این دغدغه وجود دارد که چگونه فلسفه با عرفان جمع می شود! یا مثلاً این همه دانشمند مسلمان در حوزه های مختلف ریاضی، نجوم، پزشکی، جغرافیا، فلسفه و... از علوم ایران قبل از اسلام، هند و یونان استفاده کردند. آیا صرفاً به تدریس و مباحثه و تکرار مباحث دیگران پرداختند یا خودشان نیز به نوآوری هایی رسیدند؟ تنها المجسطی بطلمیوس و کتاب صوره الارض را در جغرافیا و کتاب برهماسیدهامتا در نجوم را تورق می کردند؟ پزشک دربار معاویه تنها به ارائه خدمات پزشکی می¬پرداخت؟ در بیت الحکمه بغداد، در کتابخانه خزانه الحکمه، در دارالعلم نجف و فسطاط و بیت المقدس، صرفا حرف های دیگران ترجمه و تکرار شد؟ باز به طور مثال ابوعبدالله محمدبن موسی خوارزمی که از دانشمندان بزرگ اسلامی است و در حوزه ریاضیات، نجوم و جغرافیا در بیت الحکمه کار می کرد، ریاضیات و نجوم ایران قبل از اسلام را از مکتب جندی شاپور خوزستان فراگرفت و با ریاضیات هند درآمخیت و ترکیب کرد. یا مثلاً ابوعبدالله محمدبن جابر بطانی از علمای قرن ۴ام روش محاسبه بطلمیوس را رها می کند و روش دیگری را از هندی ها می گیرد. پس معلوم میشود یک جاهایی روش ترکیبی داشتند و یک جاهایی از روش گزینشی بهره می بردند و گاه شخصیتهایی نظیر ابوریحان بیرونی به اختراع ابزار اندازه گیری وزن مخصوص اجسام دست می زنند. یا مثلاً بحث مراحل آفرینشی که برخی مانند نظام و اخوان الصفا مطرح می کنند و یا شاهکار بیرونی در کانی شناسی توصیفی به نام الجماهر فی معرفه الجواهر و یا کشف الکل توسط رازی و مواردی از این قبیل که همگی نشان از نوآوری دانشمندان مسلمان در مسائل و روشهای علمی دارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]
صفحات پیشنهادی
«محمود الزهار» در گفتوگو با فارس: کمکهای ایران انتفاضه قدس را تقویت میکند/شهادت القیق بهای سنگینی
محمود الزهار در گفتوگو با فارس کمکهای ایران انتفاضه قدس را تقویت میکند شهادت القیق بهای سنگینی برای اسرائیل داردمحمود الزهار یکی از رهبران حماس ضمن تقدیر از کمکهای ایران به خانوادههای شهدای انتفاضه قدس از بیتفاوتی کشورهای عربی نسبت به قضیه فلسطین ابراز تاسف کرد «محمبرداشته شدن تحریمها به پیشرفت برنامه موشکی ایران کمک میکند
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا برداشته شدن تحریمها به پیشرفت برنامه موشکی ایران کمک میکند سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا مدعی شد برداشته شدن تحریمها این فرصت را در اختیار ایران قرار میدهد تا موشکهای پیشرفته تری تولید کند به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک «وینسنت استووارت&تمدن بدون پشتوانه فرهنگی ایجاد نمی شود/ تمدن سازی یا احیای تمدن؟
حجت الاسلام پیروزمند در گفتگو با مهر تمدن بدون پشتوانه فرهنگی ایجاد نمی شود تمدن سازی یا احیای تمدن شناسهٔ خبر 3006052 - یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشمندان عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی گفت تمدنسازی بدون پشتوانه و آرمان فرهنگی اتفاق نمیافتد اگتحصیل نزدیک به 5 هزار نفر در موسسه علمی دارالحدیث قم
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۷ قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قم از تحصیل چهار هزار و 967 نفر در این موسسه خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین رضا برنجکار در جمع خبرنگاران به مناسبت بیستمین سالگردکشور ما همواره کشور علم بوده است
رئیس فرهنگستان علوم کشور ما همواره کشور علم بوده است شناسهٔ خبر 3567749 - شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشمندان داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم درمراسم گرامیداشت روز مهندسی و تجلیل از مهندسان برجسته کشور گفت در میان مردم جهان تنها ما بودیم که علم یونانی هنداعتبارسنجی به بانک در پاسخ به سؤال «این وام را اعطا کنم یا نه؟» کمک میکند
اعتبارسنجی به بانک در پاسخ به سؤال این وام را اعطا کنم یا نه کمک میکند دنیای اقتصاد در یادداشتی آورده است به گزارش نامهنیوز بانکها دو کارکرد اصلی دارند یکی نگهداری و انتقال سپردههای مردم و دیگری اعطای وام از محل آن سپردهها هنگام اعطای وام باید اطمینان حاصل کنند که اینامارات دو تیپ تکفیری در عدن ایجاد میکند
امارات دو تیپ تکفیری در عدن ایجاد میکندتاریخ انتشار شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷ ۵۹ یک مسئول وزارت دفاع یمن از تصمیم مقام های امارات عربی متحده برای ایجاد دو تیپ متشکل از نیروهای گروه های تکفیری در "عدن" واقع در جنوب "یمن" خبرداد به گزارش العالم پایگاه اینترآینده نگری از لوازم مدرنیته است/ علم جدید قدرت کارسازی دارد
رئیس فرهنگستان علوم آینده نگری از لوازم مدرنیته است علم جدید قدرت کارسازی دارد شناسهٔ خبر 3570031 - سهشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها داوری اردکانی در مراسم گرامیداشت روز جهانی آینده گفت اگر بخواهیم آینده نگری را بشناسیم مدرنیته را باید بشنارحیمی : دیوان محاسبات کشور برای احیای دریاچه ارومیه کمک می کند
امین حسین رحیمی رییس دیوان محاسبات کشور گفت مشکل دریاچه ارومیه یک مشکل ملی است و دیوان محاسبات کشور برای احیای این دریاچه کمک می کند به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی امین حسین رحیمی در جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی با تقدیر از حضور پرشور مردم در انتخابات اخیر گفتارتباط میان دولت و بخش خصوصی به ارتقای صنایع دستی کمک میکند
رئیس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا اقیانوسیه ارتباط میان دولت و بخش خصوصی به ارتقای صنایع دستی کمک میکند ایلنا رئیس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا اقیانوسیه به ضرورت تعامل میان بخش خصوصی و دولت اشاره و بیان کرد این ارتباط و همچنین ترکیب مدرنیته و هنر کلاسیک به تو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها