تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804227598
![نمایش مجدد: آینده نگری از لوازم مدرنیته است/ علم جدید قدرت کارسازی دارد refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
آینده نگری از لوازم مدرنیته است/ علم جدید قدرت کارسازی دارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رئیس فرهنگستان علوم:
آینده نگری از لوازم مدرنیته است/ علم جدید قدرت کارسازی دارد
![آینده نگری از لوازم مدرنیته است/ علم جدید قدرت کارسازی دارد رضا داوری اردکانی در نشست تخصصی ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ](http://media.mehrnews.com/old/Larg1/1392/12/13/IMG11530548.jpg)
شناسهٔ خبر: 3570031 - سهشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
داوری اردکانی در مراسم گرامیداشت روز جهانی آینده گفت: اگر بخواهیم آینده نگری را بشناسیم، مدرنیته را باید بشناسیم؛ یعنی آینده نگری از لوازم مدرنیته است. به گزارش خبرنگار مهر، دومین مراسم گرامیداشت روز جهانی آینده با حضور دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، صبح امروز سه شنبه ۱۱ اسفند ماه در فرهنگستان علوم برگزار شد. داوری اردکانی گفت: آینده نگری کار کسانی است که در این رشته مهارت دارند. من نه آینده نگری می دانم و نه آینده نگر هستم. کار اهل فلسفه این است که بگویند چیزها چگونه ممکن می شود؛ یعنی از دلایل و امکان چیزها بگویم. بنابراین به حکم شغل علمی و معلمی فلسفه که دارم اگر بتوانم حرفی بزنم، چیزی که می توانم بگویم این است که؛ آینده نگری چیست؟ آینده نگری شرایطش چیست؟ و چگونه ممکن می شود؟ وی افزود: می دانید که قدیمی ها و متقدمان، غیبگویی، پیشگویی و پیش بینی هم داشتند. امروز با غیب گویی و پیشگویی کاری نداریم زیرا مربوط به علم و برنامه ریزی نمی شود ولی پیشگویی قدیم مثل پیشگویی جدید است. مثلا جزر و مد دریاها را پیشگویی می کردند، گاهی هم اشتباهی پیشگویی می کردند. امروز پیش بینی ها دقیق تر است زیرا محاسبات دقیق تر است اما آینده نگری علم پیش بینی نیست. اصلا آینده نگری به جامعه جدید تعلق دارد و در جامعه قدیم به هیچ وجه آینده نگری نبود. در حدی که اطلاع دارم فکر می کنم در نظر بگیرید از زمان ساسانیان تا ابتدای دوره قاجار در ایران زندگی اقوام، شهرها و محله ها تقریبا ثابت مانده است، یعنی اگر اختلاف هایی است آن قوم با آن قوم، این محله با آن محله و این منطقه با آن منطقه است. در پی این هزار و اندی سال تغییری در زندگی اجتماعی و معیشتی مردم و مناسبات و سبک زندگی مردم پیدا نشده است. رئیس فرهنگستان علوم اذامه داد: البته نمی گویم هیچ تغییری نبوده، مگر می شود جامعه ای تغییر نکند؟ اما اینکه ما امروز فکر می کنیم همه چیز یک مسیر تکاملی و استکمالی دارد، این فکر متعلق و مختص به جامعه جدید است و هیچ جامعه ای در گذشته به این معنای جدید، تکامل نداشته است. دقیق تر بگویم تغییر، مختص تکنولوژی است. اگر استکمال است، مربوط به تاریخ نیست بلکه مربوط به تکنولوژی است. تاریخ تکامل پیدا نمی کند. حقیقت، ناپوشیدگی است. یعنی امور پوشیده اند و باید این پوشش را از رویشان برداشت. وجود، نوعی پوشیدگی دارد. تاریخ هم همین طور. ما اصل تکامل را به کار می بریم. اصل تکامل، اصل مدرنیته و مدرنیته در پوشش است. اگر بخواهیم آینده نگری را بشناسیم، مدرنیته را باید بشناسیم؛ یعنی آینده نگری از لوازم مدرنیته است. بشر پیش از مدرنیته اصلا در فکر طراحی آینده نبود. بشر از زمانی به فکر طراحی آینده افتاد یا از زمانی طراحی آینده مطرح شد که به زبان آن فیلسوف آمد که علم، قدرت است. انقلاب فکری در کلمات و جملات و کتاب های کوچک ممکن است ایجاد شود. فرانسیس بیکن گفت، علم، قدرت است، علم، فضیلت بود و هست اما علمِ زمان ما قدرت است. قدرت چه می کند؟ یعنی چه علم قدرت؟ علم سیاست است؟ علم زور است؟ علم افراد را مقهور و محبوس و مقید می کند اما علم کسی را تحت اجبار قرار نمی دهد. وقتی می گوییم قدرت بلافاصله اعمال قدرت در نظر می آید و اعمال قدرت از طرف کسی است که در جامعه دارای قدرت است. وی ادامه داد: علم، قدرت کارسازی دارد یا لااقل علم جدید قدرت کارسازی دارد. بشر قبل از اینکه وارد علم شود، این علم کمال علوم قرون وسطی نیست، این علم کمال علوم اسلامی نیست، این علم تم جدیدی است. این علمی است که جهان را دگرگون می کند. این علم یعنی علم تکنولوژیک. ارسطو، متفکر بزرگ تاریخ تفکر برده داری را تاکید کرده است و برای مرد بزرگی مثل او عیب است یا لااقل الان عیب می دانیم. نمی خواهم از ارسطو دفاع کنم اما یک جایی عذر خواهی می کنم به این صورت که می گفت اگر ماشین ها خودکار بودند و اگر کار دست و کار شاق لازم نبود اگر ماشین بود بردگی می توانست نباشد. در قدیم وقتی چیزی را می ساختند آن را کامل نمی کردند آن را به کل کنار می گذاشتند و به چیز دیگری می پرداختند. مثلا در قرن ششم و هفتم سلاح های آتشین ساختند که هرگز تکامل نیافت یا لااقل تا دوره جدید تکمیل نشد. یا چینی ها باروت ساختند. باروت قرن ها به صورت باروت ماند و دینامیت نشد. دینامیت چیز دیگری است. داوری اردکانی تصریح کرد: تکنولوژی قدیم چیزی بود که به آن می گویند صنایع، کار دستی؛ حرفه بود. حرفه صنعتگرایی بود. تکنولوژی امروز چیز دیگری است با طرح مهندسی، تصرف در طبیعت به وجود آمد. همین بشر این شأن را برای خود قائل است که جهان را به نفع خودش تسخیر و بهره برداری کند. آینده نگری موقوف به این است که ما توانایی و علم داشته باشیم و امکانات در اختیار ما باشد. آینده نگری یک علم نیست. اگر علم است علمی مانند فیزیک، اقتصاد و شیمی نیست که در مدرسه بخوانیم. آینده نگری برای اینجا و اکنون است. کسی نمی تواند به عنوان متخصص آینده نگری مثلا از ژاپن بیاید به ایران و بگوید آینده ترافیک ایران را پیش بینی می کنم. اینکه ترافیک تهران چه خواهد شد بستگی دارد به امکانات و رفتاری که ما داریم. بنابراین وقتی می خواهیم آینده نگری کنیم آینده را نمی سازیم ولی به یک معنایی هم می سازیم. مهندس طراحی می کنند اما هر چیزی دلش بخواهد طراحی نمی کند. اگر مهندسی اجتماعی معنا داشته باشد معنایش در آینده نگری محقق می شود. یعنی آینده نگری یک کار مهندسی است. همانطور که مهندس پروژه دارد، آینده نگری هم پروژه دارد. این پروژه هر چیزی نمی تواند باشد زیرا آینده نگری هر چیزی نمی تواند باشد. بنابراین ما نمی توانیم آینده نگری بخوانیم و درس دهیم. رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه بعضی از جوامع اصلاً آینده ای ندارند، گفت: این تحول ۴۰ سال اخیر تکنولوژی را در نظر بگیرید آیا اینها قابل پیش بینی بوده؟ ببینید که آن تحول در جوامع توسعه نیافته چه اثری داشته است. اصلا قابل پیش بینی در کشورهای توسعه نیافته نبوده است. ما امروز مصرف کننده انرژی هستیم حتی بیشتر از کشورهای توسعه یافته. ۴۰ سال پیش چه آینده نگری ای داشتیم؟ آینده نگری وقتی ممکن است که قدم در راه بگذاریم و در راه قدم به قدم پیشرفت کنیم و نو به نو شویم. البته ممکن است از دور افقی را هم ببینیم مانند قرن ۱۸ که یک بهشت زمینی را دیده بود که مسیر را نشان می داد و برای تحریک دعوت مردم به راه پیشرفت لازم بود. مردم به شوق رسیدن به بهشت زمینی حرکت کردند اما در قرن ۱۹ تعارضی به وجود آمد بین قدرت و آزادی. اینکه قدرت و آزادی با هم هستند اما با هم نمی سازند. وقتی جامعه بر حسب قدرت و آزادی استوار است این دو با هم نمی سازند. زیرا بشر وقتی می خواهد به همه چیز مسلط باشد بایستی آزاد باشد. وی افزود: راجع به آینده نگری در مدرنیته صحبت می کنم. برنامه ریزی با آینده نگری ممکن می شود؛ یعنی اگر آینده نگری نباشد برنامه ریزی هم ممکن نیست. جهان تا سال ۱۹۲۲ هیچ برنامه ریزی اجتماعی و اقتصادی و برنامه توسعه نداشت. این پیروان مارکس بودند که می خواستند با انقلاب بشر را به خانه طبیعی شان ببرند و از خودبیگانگی نجات دهند. این شاگردان مارکس بودند که در جامعه توسعه نیافته روسیه اولین برنامه توسعه را ریختند. البته بعد از جنگ جهانی دوم هم اروپا نیاز به بازسازی داشت. بنابراین به برنامه ریزی محتاج بودند. بعضی از کشورها هم برای برون رفت از بحران، نیاز به برنامه ریزی داشتند. امروز همه کشورها برنامه ریزی برای آینده خود دارند که براساس امکاناتی که دارند ساخته می شوند. برنامه ریزی با شناخت امکانات درونی و برونی و مادی که در جامعه وجود دارد و با شناخت همت ها، علم ها، درک ها و فهم ها صورت می گیرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]
صفحات پیشنهادی
فلسفه و علم گرایی: قدرت تبیین علوم اعصاب شناختی
ترجمه فلسفه و علم گرایی قدرت تبیین علوم اعصاب شناختی شناسهٔ خبر 3006926 - چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۵ دین و اندیشه > اندیشمندان مقاله فلسفه و علم گرایی قدرت تبیین علوم اعصاب شناختی نوشته پیتر هکر فیلسوف بریتانیایی و استاد دانشگاه آکسفورد است به گزارش خبرنگار مهر مقاکشور ما همواره کشور علم بوده است
رئیس فرهنگستان علوم کشور ما همواره کشور علم بوده است شناسهٔ خبر 3567749 - شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشمندان داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم درمراسم گرامیداشت روز مهندسی و تجلیل از مهندسان برجسته کشور گفت در میان مردم جهان تنها ما بودیم که علم یونانی هند4 درس جدید برای دبیرستانی ها/ واریز پاداش بازنشستگان ظرف یکهفته آینده
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲ ۱۱ وزیر آموزش و پرورش از افزوده شدن چهار درس جدید به متوسطه دوم از سال آینده خبر داد و گفت این واحدهای درسی برای جبران خلاهای آموزشی موجود تدوین و وارد جدول برنامه درسی خواهد شد به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش ایسنا علی اصغر فانی که در شبکه پنجم سیماآئیننامه جدید ارتقای اعضای هیئت علمی تایید شد
در شورای عالی انقلاب فرهنگی آئیننامه جدید ارتقای اعضای هیئت علمی تایید شد دبیر شوای عالی انقلاب فرهنگی از تایید آئیننامه ارتقای اعضای هیئت علمی در جلسه 775 این شورا خبرداد به گزارش ایلنا محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در این جلسه مباحث مختلفانی خبر داد: 4 درس جدید برای دبیرستانی ها/ واریز پاداش بازنشستگان در یکهفته آینده
فانی خبر داد 4 درس جدید برای دبیرستانی ها واریز پاداش بازنشستگان در یکهفته آینده جامعه > آموزش - ایسنا نوشت وزیر آموزش و پرورش از افزوده شدن چهار درس جدید به متوسطه دوم از سال آینده خبر داد و گفت این واحدهای درسی برای جبران خلاهای آموزشی موجود تدوین و وارد جدولپذیرش 30 طلبه جدید در مدرسه علمیه الزهرا(س) پل دختر/تعداد طلاب این مدرسه به ۱۳۰ طلبه خواهد رسید
گروه اندیشه مدیر مدرسه علمیه الزهرا س پل دختر از پذیرش 30 طلبه جدید برای سال تحصیلی 95 در مدرسه علمیه الزهرا خبرداد و گفت تعداد طلاب مدرسه علمیه الزهرا س به بیش از ۱۳۰طلبه خواهد رسید به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا از لرستان امسال ۳۰ طلبه خواهر برای سال تحصیلی ۹۶ـ ۹آیت الله علم الهدی: آیت الله واعظ طبسی حافظ تعادل شهر مشهد است/ نسبت به آینده شهر مضطرب هستیم
امام جمعه مشهد گفت بیماری آیت الله واعظ طبسی در حال حاضر این لنگر را متزلزل کرده که نسبت به آینده شهر مضطرب هستیم به گزارش فارس آیت الله سیداحمد علم الهدی صبح امروز برای دومین بار از آیت الله واعظ طبسی در بیمارستان امام رضا ع عیادت کرد دوشنبه ۱۰اسفند۱۳۹۴حسین جوان آراسته بازخوانی امر به معروف و نهی از منکر به مثابه قدرت نرم در فرهنگ اسلامی
حسین جوان آراستهبازخوانی امر به معروف و نهی از منکر به مثابه قدرت نرم در فرهنگ اسلامیاحساس مسئولیت و نظارت هرچند کم و بیش در همه جوامع وجود دارد اما در جوامع اسلامی به دلایل فراوان می توان آن را با شدت گستره و عمق بسیار بیشتری سراغ گرفت چکیده فرهنگ به عنوان اصلی ترین مولفه قدرعلم الهدی:نسبت به آینده مشهد مضطرب هستیم
امام جمعه مشهد گفت بیماری آیت الله واعظ طبسی در حال حاضر این لنگر را متزلزل کرده که نسبت به آینده شهر مضطرب هستیم به گزارش نامه نیوز آیت الله سیداحمد علم الهدی صبح امروز برای دومین بار از آیت الله واعظ طبسی در بیمارستان امام رضا ع عیادت کرد دوشنبه ۱۰اسفند۱۳۹۴آینده نگری در ادیان مختلف به چه صورت است
آینده نگری در همه ادیان وجود دارد اما بحث از امکان و عدم امکان آینده نگری به جز از مسیر دین از زمره مباحث فلسفه محسوب می شود به گزارش رهیاب آینده نگری در همه ادیان وجود دارد اما بحث از امکان و عدم امکان آینده نگری به جز از مسیر دین از زمره مباحث فلسفه محسوب می شود هم دینداران-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها