تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827360401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسلام ظرفیت جهانی‌شدن دارد/اسلام حق فرمانروایی را تنها مختص خدا می‌داند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶




1450611164731_amin khosroshahi-20.jpg

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اصلی‌ترین و مهم‌ترین رکن نظام سیاسی از منظر قرآن را قائل شدن حق ذاتی فرمانروایی برای خدا برشمرد و یادآور شد: این حق هیچ‌گاه از او جدا نمی‌شود. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله محسن اراکی شامگاه یکشنبه در نشست علمی «روش‌های برداشت سیاسی از قرآن کریم»، فهم دقیق قرآن را متوقف بر آشنایی با قواعد درست سخن گفتن، درست فهمیدن و احاطه کامل داشتن به تمام این کتاب الهی دانست. وی با بیان این‌که «فهم متن قانون دارد» اظهار کرد: مقصود از فهم متن این است که بدانیم اراده و مقصود تولید کننده متن از این متن چیست. مسلما در هر متنی نویسنده مقصودی دارد که می‌خواهد به خواننده برساند و برای فهمیدن این متن باید به صورت قانونمند عمل کرد. دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان این‌که «تولید کننده متن می‌تواند بهترین داوری را درباره متن خود داشته باشد که آیا خواننده آن را فهمیده یا خیر؟» اظهار کرد: برای رسیدن به مقصود متن باید نویسنده قواعد درست سخن گفتن و خواننده قواعد درست فهمیدن را رعایت کنند که در حوزه از آن‌ها به قواعد البیان و قواعد المقاصد تعبیر می‌شود. وی با یادآوری این نکته که «مسلما در قرآن قواعد درست سخن گفتن رعایت شده است» بیان کرد: حتی متن قرآن معیاری برای استخراج متن عربی است و در آن قواعد البیان به صورت کامل رعایت شده که قواعد المقاصد باید از سوی مخاطب رعایت شود. اراکی یکی از راه‌های رسیدن به تفسیر قرآن را متوقف بر شناخت قواعد المقاصد عنوان کرد و گفت: در فهم مقاصد قرآن در عرصه سیاست رعایت قاعده احاطه به تمام کلام بسیار مهم است. یعنی فرد بداند که فلان آیه آیا مکمل دارد یا خیر؟ چرا که با دریافت کلام ناتمام نمی‌شود به مقصود رسید. وی تأکید کرد: البته مکمل آیات قرآن تنها آیات نیستند، بلکه برخی از مکمل‌ها در روایات قرار دارد؛ چرا که پیامبر(ص) وظیفه تبیین قرآن را داشتند و اهل‌بیت(ع) نیز شارح کلام الله و کلام حضرت محمد(ص) بودند. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که «مفسر باید به متن قرآنی و روایی تسط کامل داشته باشد» اضافه کرد: به گفته علما خود وحی نیز به دو نوع قرآنی و بیانی تقسیم می‌شود. اراکی در بخش دیگری از سخنان خود دومین اصل برای رسیدن به روش‌های تفسیر سیاسی از قرآن را فهمیدن درست «دین» و «سیاست» دانست و اظهار کرد: اگر می‌خواهیم تفسیر سیاسی داشته باشیم باید مشخص کنیم که مقصود از سیاست و دین چیست. وی ادامه داد: سیاست به معنای فن مدیریت جامعه است که این مدیریت نظم و مجری می‌خواهد و از نظم در منطق قرآن به دین تعبیر شده است. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در روایت «لا اکراه فی‌الدین» دین را به منزله نظم تعبیر کرد و گفت: حتی انبیا نیز به زور مردم را وادار به پذیرش نظم اجتماعی نمی‌کردند، بلکه قانون الهی را با برهان، بیان و ابلاغ به مردم می‌رساندند. شیوه انبیا تبلیغ دین بود. اهل‌بیت(ع) نیز از همین روش پیروی می‌کردند، به همین دلیل در هنگام ظهور حضرت حجت(عج) جنگ جهانی رخ نمی‌دهد. وی همچنین بر اساس آیه قرآن که می‌فرماید: «مردم باید نظام الهی را بپذیرند» تأکید کرد: مشروعیت هر نظام سیاسی از خداست، ولی آن را به زور به جامعه تحمیل نمی‌کند. با این وجود مردم وظیفه عمل به این مشروع را دارند. فاعل رفتارها، انسان‌ها هستند، ولی معیار حقانیت رفتارها را خدا بیان می‌کند. یعنی حکومت را جامعه و مردم تشکیل می‌دهند. اراکی، فقه سیاسی را از فقهای کلانی دانست که مربوط به رفتارهای اجتماعی می‌شود و اضافه کرد: امیرمؤمنان(ع) نیز به سبب اعلام همکاری مردم و مسئولیت الهی حکومت را پذیرفتند و به فرموده خودشان اگر یکی از این موارد نبود، آن را نمی‌پذیرفتند. وی یادآور شد: مسئولیت انبیا ابلاغ پیام فرمانروایی خود و مسئولیت مردم فرمانبری از آن‌ها بوده است. یعنی انبیا افزون‌ بر ابلاغ دین الهی موظف به ابلاغ فرمانروایی خود به مردم و ایجاد حاکمیت بوده‌اند. سوره شعرا نیز می‌فرماید: «رسل را فرستادیم تا فرمانروایی کنند.» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: یکی از تحریفات تاریخ این است که گفته می‌شود هیچ‌گاه حکومت انبیا محقق نشد، در حالی که انبیای بنی اسرائیل هزار سال حکومت کردند و حاکمان جور برای این‌که به حکومتشان آسیب وارد نشود این مسائل را تحریف می‌کردند. وی افزود: به طور کلی می‌توان سیاست را فن فرمانروایی و فرمانبری بیان کرد که این فرمان باید نظم بخش جامعه بوده و همراه عدل باشد. وقتی این نظم، قانون است، بنابراین عمل به آن نیز الزامی است. یعنی فرمان واجب الطاعة می‌شود. اراکی، مهم‌ترین رکن نظام سیاسی از منظر قرآن را قائل شدن به حق ذاتی فرمانروایی برای خدا عنوان کرد و گفت: برخی می‌گویند که فرمانروایی حق ذاتی مردم است که وقتی به حاکم می‌بخشند، برای حاکم حق بالعرض می‌شود. در حالی که بر اساس این سخن باید قائل شد که حکومت‌های دیکتاتوری نیز مشروع می‌شوند؛ چون اگر بگوییم همه افراد حق ذاتی دارند، خود حاکم نیز ادعای حق ذاتی حکومت را می‌کند و در این صورت حکومت استبدادی او توجیه می‌شود و این موضوع را می‌توان در نظام‌های دموکراسی ملاحظه کرد. وی یادآور شد: نظام‌های دموکراسی توجیه فلسفی نداشته و خودشان نیز به این موضوع اعتراف می‌کنند، ولی می‌گویند که در حال حاضر این بهترین نوع نظام است. در حالی که اسلام می‌گوید خدا شما را خلق کرده و اوست که تنها حق فرمانروایی بر شما را دارد. یعنی بشر محصول فرمان خداوند متعال است که فرمانروایی نیز برای خالق است. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که «اسلام حق فرمانروایی را تنها مختص خدا می‌داند» اظهار کرد: خدا تنها مالک و پادشاه است، با این وجود حق گزینش نیز تنها با اوست. به تعبیر قرآن هر نوع اختیار بخشی که منشأیی غیر از خدا داشته باشد، شرک است. وی اضافه کرد: اسلام تأکید می‌کند که فرمانروایی حق ذاتی خداست که هیچ‌گاه از او جدا نمی‌شود. شیعه معتقد است فردی که می‌خواهد در میان بشر فرمانروایی، امر و نهی کند باید این حق را از خدا دریافت کند. در حالی که مسیحیان و یهودیان می‌گویند: خدا حق فرمانروایی خود را به بشر داده است و این به معنای بازنشسته دانستن خداست. اراکی افزود: حاکم انتخاب شده از سوی مردم نیز حق حکومت ندارد، چون منصوب خدا نیست. انبیا و رسول خدا منصوبان الهی بودند که پس از حضرت محمد(ص)، اهل‌بیت(ع) برای این حکومت نصب شدند. در زمان غیبت کبری نیز نمی‌توان گفت که خداوند حاکمیتی ندارد، چون این موضوع به معنای بازنشسته دانستن خداست. این حاکمیت در زمان غیبت به فقها رسیده است. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: اسلام ظرفیت جهانی شدن دارد، ولی باید احکام آن برای همه حتی هنرمندان نیز به درستی تبیین شود. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن