محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827866691
راهی به سوی سعادت نیست؛ مگر ادای فرایض و سنن
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محسن اسماعیلی در شرح نهج البلاغه:
راهی به سوی سعادت نیست؛ مگر ادای فرایض و سنن
شناسهٔ خبر: 3039426 - دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
دین و اندیشه > قرآن و متون دینی
محسن اسماعیلی در شصت و هشتمین جلسه شرح نهج البلاغه گفت: راهی به سوی سعادت نیست؛ مگر ادای فرایض و سنن، و کسی هم بدبخت و شقی نشد؛ مگر با انکار و تضییع آنها. به گزارش خبرگزاری مهر، متنی که در ادامه می آید برداشتی از شصت و هشتمین کلاس شرح نهج البلاغه محسن اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان است که در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار می شود. دین نعمت است، و تضییع آن هم به ترک اطاعت یا بد انجام دادن دستورهای آن است. فرائض و تکالیف دینی نعمت است؛ چرا که راه رسیدن به سعادت و بهشت را به ما نشان می دهند، و اگر این تکالیف، از راه لطف به ما نمی شد، نمی توانستیم به تنهایی و با مدد عقل راه را پیدا کنیم.برای همین است که می گویند:«الواجباتُ الشرعیةِ اَلطافٌ فی الواجباتِ العَقلیةِ». حضرت ابوتراب سلام الله علیهفرمود: « إنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ أَنْزَلَ كِتَاباً هَادِياً بَيَّنَ فِيهِ الْخَيْرَ وَالْشَّرَّ؛ فَخُذُوا نَهْجَ الْخَيْرِ تَهْتَدُوا، وَاصْدِفُوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدُوا»؛ خداوند كتابى هدايت كننده و راهنما براى انسانها فرستاده، خير و شرّ را آشكارا در آن بيان فرموده است. بنابراين راه خير و نيكى را در پيش گيريد كه هدايت مي شويد، و از شر و بدى اعراض كنيد تا در جاده مستقيم قرار گيريد. بعد فرمود: «الْفَرَائِضَ الْفَرائِضَ! أَدُّوهَا إلَى اللهِ تُؤَدِّكُمْ إِلَى الْجَنَّةِ»؛ واجبات! واجبات! در انجام دادن آن ها براى خدا کوتاهی نکنيد که شما را به سوى بهشت مى برد. فرائض در اینجا به معنای واجبات است؛ چه از نوع عبادات و چه غیرآن. بعد هم به سراغ محرمات می روند و می فرمایند:« إِنَّ اللهَ حَرَّمَ حَرَاماً غَیْرَ مَجْهُول، وَ أَحَلَّ حَلاَلا غَیْرَ مَدْخُول»؛ خداوند حرام هايی قرار داده که حکمت آنها بر کسی پوشيده نيست، و امورى را حلال کرده که در آن عيبی وجود ندارد. شاید این جمله اشاره به همان تبعیت احکام از مصالح و مفاسد باشد که پیش از این مورد اشاره واقع شد. نه حرامش بی دلیل است و نه حلالش قابل ایراد. پس حتی اگر ما نتوانیم دلیل و حکمت آنها را بفهمیم باید اطاعت نماییم. راهی به سوی سعادت نیست؛ مگر ادای فرایض و سنن، و کسی هم بدبخت و شقی نشد؛ مگر با انکار و تضییع آنها. این ، نکته ای است که در همان ابتدای عهد مالک اشتر هم یادآوری شده است. حضرت به او نوشت:« أَمَرَهُ بِتَقْوَى اللهِ، وَإِیْثَارِ طَاعَتِهِ، وَاتِّبَاعِ مَا أَمَرَ بِهِ فِی کِتَابِهِ: مِنْ فَرَائِضِهِ وَسُنَنِهِ، الَّتِی لاَ یَسْعَدُ أَحَدٌ إِلاَّ بِاتِّبَاعِهَا، وَلاَ یَشْقَى إِلاَّ مَعَ جُحُودِهَا وَإِضَاعَتِهَا»؛ او را به تقواى الهى فرمان مى دهد و به ايثار و مقدّم داشتن اطاعت خدا و پيروى از آنچه در کتاب او به آن امر فرموده اعم از فرايض (واجبات) و سنن (مستحبات) دستور مى دهد؛ همان دستوراتى که هيچ کس جز با متابعت آنها روى سعادت نمى بيند و جز با انکار و ضايع ساختن آن در مسير شقاوت و بدبختى واقع نمى شود. نماز؛ مهمترین تکلیف الهی البته در میان فرائض دینی، از تضییع برخی فرائض مثل جهاد و از همه بیشتر ازتضییع نماز برحذر داشته شدهایم؛ زیرا نماز ستون دین است. پس از ضربت ابن ملجم لعنت الله علیه، از جمله وصایا امام به حسن و حسین علیهمالسلام این بود که: «اللهَ اللهَ فِی الصَّلاَةِ، فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ». سفارش به حفاظت از نماز که در قرآن هم آمده است:« حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ»؛ این است که آلوده به ریا نشود، با تأخیر و بی حال خوانده نشود و .... . تعبیر دیگری که در نهج البلاغه بکار رفته است، «تعاهد» نسبت به نماز است.تعاهد یعنی سرکشى، مراقبت و اصلاح کردن. این تعبیر در مورد کسى که به املاک و مزارع خود سرکشى کرده و در اصلاح آن مى کوشد به کار مى رود، بنابراین جمله بالا اشاره به این است که آموزش هاى خود را در مورد واجبات و مستحبات و مکروهات نماز ادامه دهید به گونه اى که هر روز نماز شما از نمازهاى روز هاى گذشته بهتر باشد. از سفارش های حضرت به اصحاب و یارانش این بود که:« تَعَاهَدُوا أَمْرَ الصَّلاَةِ، وَ حَافِظُوا عَلَیْهَا، وَ اسْتَکْثِرُوا مِنْهَا، وَ تَقَرَّبُوا بِهَا، فَإِنَّها "کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنینَ کِتَاباً مَّوْقُوتاً"»؛از نماز به خوبى مراقبت کنيد و در محافظت از آن بکوشيد. بسيار نماز بخوانيد و به وسيله آن به خدا تقرّب جوييد؛ زيرا نماز بر همه مؤمنان در اوقات مخصوص واجب است. سپس اشاره ای لطیف به ایاتی از قرآن داشته و می فرمایند:« أَلاَ تَسْمَعُونَ إِلَى جَوَابِ أَهْلِ النَّارِ حِینَ سُئِلُوا:" مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ، قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ"»؛ آيا پاسخ دوزخيان را در برابر اين سؤال که "چه چيز شما را به دوزخ کشانيد؟"، نمى شنويد که مى گويند: ما از نمازگزاران نبوديم. اهمیت نماز؛ خصوصاًبرای زمامداران نماز برای همه سرنوشت ساز و مهم است، اما هرچه منزلت و مسئولیت اجتماعی انسان بالاتر رود، نیازش به نماز و اجتناب از تضییع آن بیشتر خواهد شد. از این رو، صاحبان قدرت و منزلت باید توجه بیشتری به آن بنمایند، و از پیامبر خود الگو بگیرند. علی علیه السلام نیز به هنگام انتصاب برخی افراد به این نکته تأکید فرموده است. از جمله در حکم مسئولیتی که برای محمدبن ابی بکر در مصر نوشت، دستور داد که:« ... صَلِّ الصَّلَاةَ لِوَقْتِهَا الْمُؤَقَّتِ لَهَا وَ لَا تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ وَ لَا تُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لِاشْتِغَالٍ وَ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِكَ»؛ نماز را در اوقات خودش بجا بیاور! نه آنكه به هنگام بيكارى در انجامش تعجيل كنى و به هنگام اشتغال به كار، آن را تاخير اندازى،و بدان كه تمام اعمالت تابع نمازت خواهند بود! به مالک اشتر هم همین مطلب را نوشت و فرمود:« وَ إِذَا قُمْتَ فِي صَلَاتِكَ لِلنَّاسِ فَلَا تَكُونَنَّ مُنَفِّراً وَ لَا مُضَيِّعاً فَإِنَّ فِي النَّاسِ مَنْ بِهِ الْعِلَّةُ وَ لَهُ الْحَاجَةُ وَ قَدْ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلىاللهعليهوآلهوسلم، حِينَ وَجَّهَنِي إِلَى الْيَمَنِ كَيْفَ أُصَلِّي بِهِمْ فَقَالَ صَلِّ بِهِمْ كَصَلَاةِ أَضْعَفِهِمْ وَ كُنْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً»؛هنگامى كه به نماز جماعتبراى مردم مىايستى بايد نمازت نه نفرتآور و نه تضييعكننده باشد؛ یعنی نه آن قدرآن را طول بده كه موجب تنفر مامومين شود و نه آنقدر سريع كه نماز را ضايع كنى؛ چرا كه در بين مردمى كه با تو به نماز ايستادهاند،هم بيمار وجود دارد،و هم افرادىكه كارهاى فوری دارند. هنگامى كه رسول خدا (ص)مرا بسوى«يمن»فرستاد، پرسيدم:چگونه با آنان نماز بخوانم؟در پاسخم فرمود:نمازى بخوان؛ همچون نمازى كه ناتوانترين آنها مي خواند،و نسبتبه مؤمنان رحيم و مهربانباش! یکی از نمونه های تضییع نماز که حضرت در اینجا نام می برد، مربوط به نمازهای جمعه و جماعت است؛ به این شکل که مأمومین را زده و بیزار کند. معنا و حرمت تضییع نماز بنابر آنچه گفته شد، در کنار همه نعمت ها باید مراقبت خاصی نسبت به عدم تضییع نماز داشته باشیم. تضییع نماز هم شکل های گوناگونی دارد؛ از ترک آن تا تأخیرهای بی دلیل و نداشتن توجه و حضور قلب. آنقدر در ایات و روایات در این مورد هشدار داده اند که مرحوم شیخ حر عاملی باب جداگانه ای در وسائل الشیعه برای آن اختصاص داده و حکم به حرمت تضییع و وجوب محافظت از نماز کرده است. قرآن به صراحت می فرماید: «فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ»؛ وای بر نمازگزارانی که در نماز خود سهلانگاری میکنند. در یکی از احادیث این باب از وسائل الشیعه آمده است که مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ می گوید: از امام کاظم علیه السلام در باره معنای این آیه پرسیده و امام فرموده اند که:« هُوَ التَّضْيِيعُ»؛ مقصود تضییع نماز است. نه ترک آن! تدوین کتاب های متعددی تحت عنوان هایی مانند «اسرارالصلوة» یا «آداب نماز» از سوی عالمان و عارفان برجسته، از جمله امام خمینی (ره)، به منظور حفاظت از این فریضه اصلی و جلوگیری از تضییع آن است. خواندن این کتاب ها را نباید فراموش کرد. ایشان در ابتدای کتاب «آداب الصلاة» موعظه ای بلیغ در این باره دارند که شایسته تأمل است. امام نوشته اند:«آنچه در اين مقام بايد دانست آن است كه اكتفا نمودن به صورت نماز و قشر آن و محروم ماندن از بركات و كمالات باطنيّه آن، كه موجب سعادات ابديّه بلكه باعث جوار ربّ العزّة و مرقاة عروج به مقام وصول به وصال محبوب مطلق- كه غايت آمال اولياء و منتهاى آرزوى اصحاب معرفت و ارباب قلوب بلكه قرّة العين سيّد رسل صلّى اللَّه عليه و آله است. از اعلا مراتب خسران و زيان كارى است كه پس از خروج از اين نشأه و ورود در محاسبه الهيّه موجب حسرتهايى است كه عقل ما از ادراك آن عاجز است. ما تا در حجاب عالم ملك و خدر طبيعت هستيم از آن عالم نمىتوانيم ادراكى نماييم و دستى از دور بر آتش داريم. كدام حسرت و ندامت و زيان و خسارت بالاتر از آن است كه چيزى كه وسيله كمال و سعادت انسان و دواى درد نقايص قلبيّه است و در حقيقت صورت كماليّه انسانيّه است، ما پس از چهل پنجاه سال تعب در راه آن از آن به هيچ وجه استفاده روحيّه نكرده سهل است مايه كدورت قلبيّه و حجابهاى ظلمانيّه شود، و آنچه قرّة العين رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلم است موجب ضعف بصيرت ما گردد يا حَسْرَتى علَى ما فَرَّطْتُ فى جَنْبِ اللَّه. پس اى عزيز، دامن همّت به كمر زن و دست طلب بگشاى و با هر تعب و زحمتى است حالات خود را اصلاح كن و شرايط روحيّه نماز اهل معرفت را تحصيل كن؛ و از اين معجون الهى كه با كشف تامّ محمدى صلّى اللَّه عليه و آله براى درمان تمام دردها و نقصهاى نفوس فراهم آمده استفاده كن؛ و خود راتا مجال است از اين منزلگاه ظلمت و حسرت و ندامت و چاه عميق بُعد از ساحت مقدس ربوبيّت جلّ و علا كوچ ده و مستخلص كن و به معراج وصال و قرب كمالْ خود را برسان؛ كه اگر اين وسيله از دست رفت وسايل ديگر منقطع است: انْ قُبِلَتْ قُبِلَ ما سِواها؛ وَ إنْ رُدَّتْ رُدَّ ما سِواها».
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
در نشست علمای شیعه و سنی خراسان رضوی مطرح شد همسویی تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی با استکبار
محمدیان- نشست دوروزه مشترک عالمان و چهره های تقریبی شیعه و سنی مناطق تلفیقی خراسان رضوی با موضوع جریان شناسی تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی در مشهد آغاز شد به گزارش شهرآرا آیت ا واعظ زاده خراسانی از محققان و عالمان برجسته حوزه علمیه خراسان در این نشست با اشاره به تفاوت اختلافآیتالله موسویاردبیلی: برخورد حذفی در انتخابات به زیان کشور و نظام است
جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۸ آیتالله موسویاردبیلی گفت اگر مردم احساس دلسری کنند و نقش خود را در تعیین سرنوشت کشور کمرنگ ببینند نظام آسیب میبیند اگر میخواهیم مردم حضور جدی و سازندهای در انتخابات داشته باشند باید از همه سلیقهها و جناحها استقبال کنیم به گزارش گروه دریافت خبرابراز نگرانی «آیتالله موسویاردبیلی» از وضعیت آلودگی هوا
چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۳ مدیرکل محیط زیست استان قم با آیتالله موسوی اردبیلی دیدار و گفتوگو کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در ابتدای این دیدار دانیالی مدیر کل محیط زیست استان قم با اشاره به روز 29 دی ماه که به هوای پاک نامگذاری شده است گفتآیت الله موسوی اردبیلی: به گونه ای عمل کنیم تا سلامت انتخابات به باور مردم تبدیل شود
پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱ ۱۳ آیت الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه اگر مردم احساس دلسری کنند و نقش خود را در تعیین سرنوشت کشور کم رنگ ببینند نظام آسیب می بیند گفت به گونه ای عمل کنیم تا سلامت انتخابات به باور مردم تبدیل شود به گزارش خبرگزاری داآیتالله جوادی آملی: جامعه اخلاقمدار متمدن و سعادتمند است
پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱ ۳۰ آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه تنها نظم جامعه تمدن جامعه و برقراری عدل در جامعه حاشیهای از برکت اخلاق است گفت جامعهای که متخلق به اخلاق باشد جامعه متمدن و سعادتمند است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم متن پیام تصویرابراهیمیترکمان: عقلانیت، اعتدال و امنیت نیاز ضروری جهان امروز است
سهشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۸ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت در فرهنگ اسلامی اصالت با صلح معنا پیدا میکند به همین دلیل است که خداوند مومنان را همواره در قرآن کریم به صلح و آشتی دعوت کرده است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ابوذر ابراهیمیسید علی اکبر ربیع نتاج، سید محسن موسوی، علی تفریحی بررسی روایات تعیین روز ظهور
سید علی اکبر ربیع نتاج سید محسن موسوی علی تفریحیبررسی روایات تعیین روز ظهورتصریح برخی از روایات مشهور میان عرف خاص و عام آن است که امام زمان روز جمعه ظهور می کند اما روایاتی دیگری نیز هست که صراحت در ظهور آن حضرت در روز شنبه دارد پرسش این است که کدام یک از این دو دسته از روایتمدن بشری را به سوی اخلاق انبیا هدایت كنیم
آیت الله تسخیری در پنجمین دور گفتوگوی دینی ایران و كره جنوبی تمدن بشری را به سوی اخلاق انبیا هدایت كنیم شناسهٔ خبر 3034391 - سهشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها آیتالله تسخیری با اشاره به این كه باید از دوران پسابرجام برای توسعه روابط فرهنگی استسمینار «فمنیسم اسلامی – همگرایی بین المللی»برگزار میشود
سمینار فمنیسم اسلامی – همگرایی بین المللی برگزار میشود شناسهٔ خبر 3037457 - شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان بنیاد فردریش ابرت وابسته به حزب سوسیال دموکرات آلمان سوم ماه فوریه سمیناری را با موضوع فمینیسم اسلامی – همگرایی بین المللی در شهر برلین برگزاجامعه اخلاقمدار متمدن و سعادتمند است
جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۴ آیتالله جوادیآملی گفت جامعهای که متخلق به اخلاق باشد جامعه متمدن و سعادتمند است خود را متخلق به اخلاق تربیت کنیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم متن پیام این مرجع تقلید به همایش ملی فلسفه اخلاق که در تالار اندیشه پژوهشگاه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها