تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820846403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجید معارف، عباس مصلایی‌پور یزدی ، مرتضی قاسمی‌حامد بررسی روایات تفسیری فریقین در مسئلۀ ازدواج حضرت یوسف (ع) با زلیخا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مجید معارف، عباس مصلایی‌پور یزدی ، مرتضی قاسمی‌حامد
بررسی روایات تفسیری فریقین در مسئلۀ ازدواج حضرت یوسف (ع) با زلیخا
در قرآن کریم مطلبی دربارۀ ازدواج حضرت یوسف با زلیخا نیامده است، اما در جوامع روایی و تفسیری فریقین، چهارده روایت دربارۀ آن یافت می شود که هشت روایت در کتب تفسیری و شش روایت در کتب روایی نمود یافته است.

خبرگزاری فارس: بررسی روایات تفسیری فریقین در مسئلۀ ازدواج حضرت یوسف (ع) با زلیخا



چکیده:   در قرآن کریم مطلبی دربارۀ ازدواج حضرت یوسف با زلیخا نیامده است،  اما در جوامع روایی و تفسیری فریقین، چهارده روایت دربارۀ آن یافت می شود که هشت روایت در کتب تفسیری و شش روایت در کتب روایی نمود یافته است؛ البته کتب تفسیری در این رابطه نسبت به کتب روایی، از قدمت برخوردارند. نگاه نخست گویای طرق مختلف این روایت است، اما پس از بررسی اسناد و متون این روایات پی می بریم که همگی دچار ضعف سند بوده و مشکلات محتوایی نیز دارند. این روایات از لحاظ سندی، مرسل یا مرفوع یا مقطوع بوده یا اینکه راویانی ضعیف دارند. در متن این روایات نیز اختلافات زیادی وجود دارد. همچنین در آن ها مطالبی به چشم می خورد که با قطعیات قرآن مغایرت دارد . از طرف دیگر، بررسی کتاب مقدس بیانگر آن است که بخشی از محتوای این روایات از کتاب مقدس گرفته شده و پس از دخل و تصرف و اضافات، وارد جوامع روایی و تفسیری شده است. ازجمله آنکه نام دو فرزند حضرت یوسف از تورات گرفته شده، اما برخلاف تورات آن دو فرزند به جای آسنات به زلیخا نسبت داده شده است. با توجه به تعدد و جامعیت روایات وهب بن منبه نسبت به دیگر روایات، محتمل است که ریشۀ این روایات به او برسد، به طوری که راویان پس از او هرکدام به نحوی، از طرف خود، شاخ و برگی به آن افزوده اند. نتیجه آنکه برخی از مسلمانان در این موضوع به اهل کتاب مراجعه کرده و از روایات آنان متأثر شده اند. بنابراین نسبت به صحت اصل روایات سوءظن حاصل می شود، هرچند که احتمال وقوع ازدواج با توجه به قدر مشترک همۀ روایات منتفی نمی گردد.   نویسندگان: مجید معارف: استاد دانشگاه تهران عباس مصلایی‌پور یزدی: دانشیار دانشگاه امام صادق علیه السلام مرتضی قاسمی‌حامد: دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی تهران (نویسنده مسوول)   دو فصلنامه حدیث پژوهی - سال هفتم، شماره 13، بهار و تابستان 1394. برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. 

 

http://fna.ir/XQVQLP




لینک را کپی کنید


94/11/08 - 03:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن