محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803578276
نشانه شناسی لایه ای آیات قرآن کریم با توجه به روابط درون متنی و بینامتنی- بخش اول نشانه شناسی لایه ای آیات قرآن کریم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشانه شناسی لایه ای آیات قرآن کریم با توجه به روابط درون متنی و بینامتنی- بخش اول
نشانه شناسی لایه ای آیات قرآن کریم
ابعاد گوناگون معنایی نص قرآن کریم، در روابط درون متنی و بینامتنی و به واسطة تعدد لایه ها و سطوح مختلف دلالی آن در دو محور عمودی و افقی حاصل می شود.
چکیده قرآن به عنوان منبع بی کران معارف الهی، سطوح و لایه های متنوع عرضی و طولی دارد. این گنجینة الهی به همراه روایات اهل بیت علیه السلام مخاطبان را به بهره گیری از همة این سطوح و لایه های معنایی سفارش می کند. پژوهش حاضر تلاشی است برای معرفی و چگونگی استخراج این لایه ها در حوزة تخصصی دانش نشانه شناسی با معرفی نشانه شناسی لایه ای در مطالعات قرآنی.
یافته های این پژوهش حاکی از آن است که ابعاد گوناگون معنایی نص قرآن کریم، در روابط درون متنی و بینامتنی و به واسطة تعدد لایه ها و سطوح مختلف دلالی آن در دو محور عمودی و افقی حاصل می شود. نص قرآن کریم علاوه بر تعدد لایه های مختلف در درون خویش (محور عمودی) که به واسطه ارتباط با نظامِ نشانگی درون آن حاصل می شود، در محور افقی نیز ابعاد گوناگون فلسفی، کلامی، علمی، سیاسی، روایی، عقلی و... دارد که هریک نمود عینی و متنی یک نظام رمزگانی اند. این ابعاد برای مفسر به واسطة دانش شناختی وی از رمزگان های مختلف حاصل می شود. بنابراین نشانه شناسی لایه ای روش مطلوبی است که این چارچوب را در اختیار مفسران قرار می دهد و بابی تازه برای فهم و کشف لایه های مختلف معنایی قرآن کریم می گشاید. کلیدواژه ها: رمزگان، نشانه شناسی لایه ای، روابط درون متنی، روابط بینامتنی، دانش شناختی. مقدمه امروزه به دلیل گسترش علوم مختلف و رواج مباحث زبان شناسی جدید، پدیدة تعدد معانی متون مختلف، ازجمله قرآن کریم از جذاب ترین زمینه های تحقیقاتی است که می تواند بابی جدید به روی عالمان دین و دریچه ای تازه برای فهم متون دینی بگشاید. از دیگرسو، پدیدة پایان ناپذیری معانی قرآن اهمیت خاصی دارد و در کتاب های روایی و تفاسیر نیز، مطالب فراوانی در این باره آمده است. امیر مؤمنان علیه السلام قرآن را اقیانوسی عظیم می داند که ژرفای آن درک نمی شود و کرانه هایش پایان نمی پذیرد (نهج البلاغه، خ 198)؛ دانشمندان مسلمان نیز با چشیدن قطره ای از این اقیانوس بی کران، به عظمت آن اعتراف نموده اند. به باور غزالی تحت هر لفظی از الفاظ قرآن کریم، دریاهایی از اسرار و گنج هایی از رموز قرار دارد (غزالی، 1421، ص228). ابن عربی نیز قرآن را اقیانوسی بی ساحل نامید و علامه طباطبایی، معانی متعدد قابل استناد به قرآن را از عجایب قرآن دانست که عقول را به تحیر می افکند (طباطبایی، 1417، ج1، ص243). اما کشف لایه های مختلف قرآن کریم و تکثیر معانی آن، مکانیسم خاصی دارد؛ همچنین، استنباط مفاهیم و معانی جدید از قرآن و ارتباط برقرار کردن میان آنها و زمینه های معرفتی گوناگون، روش شناسی ویژه ای می طلبد. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که مطالعات مختلف نشانه شناسی تا چه اندازه می تواند این مکانیسم و روش را نشان دهد؟ آیا می توان با کمک مباحث نشانه شناسی کاربردی، ازجمله نشانه شناسی لایه ای، پایان ناپذیری معانی قرآن و تعدد لایه های دلالی آن را تبیین کرد؟ در ادامه پس از مفهوم شناسی واژگان، به کاربست مطالعات نشانه شناسی لایه ای در قرآن کریم می پردازیم و پس از ارائة تاریخچة این بحث و معرفی واژگان کلیدی، با تفکیک ساختار درونی و برونی متن به کشف و استخراج لایه های مختلف معنایی و سطوح متعدد معارف آن می پردازیم. پیشینة بحث نشانه شناسی دانشی است که نشانه های ارتباطی را بررسی می کند. این علم در قرن بیستم پا به عرصة مباحث جدید زبان شناسی گذاشت. نخستین بار فردینان دوسوسور در دورة زبان شناسی عمومی، شکل گیری علمی ای پیش بینی می کند که آن را نشانه شناسی می نامد. تقریباً هم زمان با سوسور منطق دانی به نام چارلز ساندرز پیرس در امریکا نیز دربارة طرح نشانه شناسی یا آن طور که او می نامید Semiotics کار می کرد. هیچ یک از آن دو از کار دیگری خبر نداشت، همین نکته باعث شد که از همان ابتدا، دو گرایش متفاوت در نشانه شناسی پیدا شود: یکی نشانه شناسی فلسفی پیرس و دیگری نشانه شناسی سوسور که در آن، زبان، نقش عمده ای ایفا می کرد و بعدها به بزرگ ترین مکتب نشانه شناختی تبدیل شد. راه این دو بنیان گذار را دیگرانی در طول قرن بیستم ادامه دادند. سنت نشانه شناسی سوسوری توسط اندیشمندانی چون یلمسلو، یاکوبسن، بارت، کریستوا و بودریا ادامه یافت. نشانه شناسی پیرسی را نیز متفکرانی همانند موریس، ریچاردز، سبئوک و دیگران پی گرفتند. نشانه شناسانی چون اکو نیز از دستاوردهای هردو شاخه در تحلیل های خود بهره گرفتند و تقریباً پیش بینی سوسور به واقعیت تبدیل شد و حوزه ای مطالعاتی به نام نشانه شناسی تثبیت گردید. امروزه نشانه شناسی لایه ای به مثابة دیدگاهی نظری که زمینه ساز نوعی نشانه شناسی کاربردی است، زمینه را برای تحلیل گستردة متون ازجمله متون مقدس در بستر رابطة تعاملی و چندسویه میان نظام های نشانه ای و لایه های متنی که شبکه ای پیچیده از روابط دلالی را به وجود می آورد، فراهم می کند. دربارة این شاخه از دانشِ نشانه شناسی، آثار بسیاری از چندلر، بارت، دینه سن، گیرو و... منتشر یافت که در آن به بررسی لایه های درونی متن پرداخته اند. بررسی لایه های بیرونی متن و تأثیر روابط بینامتنی در کشف معانی مختلف متن نیز، تألیفات گســترده ای همراه داشت و اندیشمندان غربی همچون ژولیا کریستوا، رﯾﻔﺎﺗﺮ، ژرار ژﻧﺖ و فیلیپ سولرس و نیز پژوهشگران عرب مانند الغذامی، محمد خیر البقاعی و محمد عزّ آثاری مهم و درخور تقدیری از خود برجای گذاشتند که بسیاری از آنها نیز، به فارسی ترجمه شده است. اما به هرحال در هر دو حوزة یادشده، جامعة علمی ایران، هنوز دوران طفولیت خود را سپری می کند و تنها آثاری چند از فرزان سجودی، حمیدرضا شعیری، علیرضا قائمی نیا و... به ثبت رسانده است. به همین دلیل فقدان تحقیقات مستقل و جامع در جامعة شیعیان، که به هر دو حوزة فوق، آن هم به طور هم زمان، بپردازد و هر دو حوزه، هم سطح عمودی و هم در سطح افقی، را پوشش و در آیات قرآن کریم تطبیق دهد، به خوبی محسوس است. گفتنی است بسیاری از مفسران، محققان و اندیشمندان اسلامی، چه در قالب کتاب و چه مقاله، در پرتو علم دلالات از انواع دلالات آیات قرآن کریم (دلالت مطابقی، تضمنی و التزامی) و لایه های مختلف معنایی آن سخن گفته اند؛ اما تاکنون هیچ یک از دریچة علم نشانه شناسی و از زاویه رویکردهای تازة معناشناسی به این دلالات نپرداخته اند. بنابراین دستاورد جدید پژوهش حاضر و امتیاز آن از دیگر پژوهش ها و تحقیقات قبلی، کاربست دانش نشانه شناسی در آیات قرآن کریم است؛ به گونه ای که نه تنها در لایه های درونی نص (همانند علم دلالات)، بلکه به لایه های برونی آن و ارتباط نص با دیگر متون مرتبط نیز می پردازد و می کوشد با تکمیل نظریة نشانه شناسی لایه ای، نشان دهد آیا ممکن است نص قرآن کریم حاصل عملکرد نظام های مختلف نشانه ای که در قالب لایه های مختلف متنی تجلی می کنند، دانست یا نه؟ بی تردید، چنین مطالعاتی ابزارِ به فعلیت رسیدن استعدادهای نص را فراهم می کند و دلالت های پنهان آن را آشکار می سازد. امید است پژوهش حاضر، راه را بر تحقیقات بیشتر در این حوزه بگشاید. مفهوم شناسی واژگان الف) نشانه شناسی لایه ای این شاخه از نظام نشانه شناسی مطالعة زبان در عرصة ارتباط، یعنی کارکرد واقعی هر نظام نشانه ای، طرحی انعطاف پذیر است که پویایی های زبان را در عرصة کاربرد اجتماعی توجیه می کند و کثرت دلالت نشانه ها را در موقعیت های متفاوت پاسخ می دهد. در حقیقت، نشانه شناسی لایه ای کارکرد ارتباطی و دلالی نشانه ها را از منظر نظام های متکثر چندبعدی دخیل در دلالت می بیند، نه در ساحت تک بعدی و ایستای رابطة یک سویه میان زبان و سطح گفتار (سجودی، 1383، ص146). در چارچوب نشانه شناسی لایه ای، متن از لایه های متعددی تشکیل شده است که شاید برخی در مقایسه با دیگر لایه ها اصلی تر به نظر برسد، اما در دلالت های متن، همة لایه ها می توانند به یک اندازه اثرگذار باشند. معنا نیز حاصل برهم کنش میان لایه های متنی، دانش شناختی، رمزگان ها و... است؛ از این رو، هر نشانه ای اعم از زبانی و غیرزبانی در یک کنش ارتباطی، در دل نظام پیچیده ای از عوامل متعامل معنا می یابد (همان، ص158). براین اساس، نشانه شناسی لایه ای آیات قرآن کریم نیز، کثرت دلالت نشانه ها را در موقعیت های متفاوت پاسخ می دهد و بر پایة این ادعا استوار می سازد که نص دو محور عمودی و افقی دارد و ابعاد معنایی گوناگون آن، به واسطة روابط درون متنی و بینامتنی حاصل می شود. در حقیقت، نص قرآن کریم افزون بر تعدد لایه های مختلف در درون خویش (محور عمودی) که به واسطة ارتباط با نظام نشانگیِ درون آن حاصل می شود، ابعاد گوناگون فلسفی، کلامی، علمی، سیاسی، روایی، عقلی و... نیز دارد (محور افقی) که هریک نمود عینی و متنی یک نظام رمزگانی اند (گیرو، 1380، ص87-79). این ابعاد برای مفسر از راه توجه به رمزگان های مختلف موجود در هریک از نظام های یادشده و البته با توجه به ساختار متن، حاصل می شود. نمودار زیر ابعاد دلالی مختلف نص را نشان می دهد: ب) رمزگان (Code) مجموعه قواعدی اند که براساس آن، عناصری انتخاب می شوند که با دیگر عناصر ترکیب شده و عناصری جدید می سازند (یوهانسون و لارسن، 1943م، ص73). بنابراین رمزگان به قوانینی اشاره دارد که عناصر یک نظام را به عناصر یک یا چند نظام دیگر پیوند می دهد و هردو طرف حاضر در مبادلة پیام، واقعاً یا فرضاً، کاملاً یا بعضاً و یا مشترکاً، از این قوانین بهره می برند (سیبیاک، 1391، ص68). نظام رمزگانی نیز، نظامی فراگیر و اجتماعی از قراردادهای هر حوزه نشانه ای است که می تواند با نقش محتوایی خویش در تفسیر متون، به کشف لایه های مختلف معنایی متن کمک نماید (سجودی، 1383، ص195). در تفسیر قرآن کریم نیز نظام های رمزگان به عنوان منابع تفسیر، متونی ا ند که به لحاظ ارتباط محتوایی و تأثیر آن در روشن ساختن مفاد آیات، بهره برداری می شوند. بنابراین نقش نظام های رمزگان، محتوایی است و مفسر پس از تبحر در علوم و کسب دانش شناختی لازم، از آنها در تفسیر بهره می گیرد و بدان ها استناد می نماید. بدین ترتیب، مثلاً عرفان، نوعی رمزگان است که در نظام نشانه ای عرفان قرار دارد و همة تفاسیر عرفانی ما از متن، براساس این نظام رمزگانی، یعنی متون عرفانی معنا می یابند. اما ازآنجاکه در برخورد با هر حوزه ای می توان رمزگانی برای آن قائل شد و سرانجام زنجیره ای بی پایان از رمزگان ها را درمقابل داشت، می توان در نگاهی سطحی، رمزگان ها را به دو دستة کلی زبانی و غیرزبانی تقسیم کرد. رمزگان های زبانی عبارت اند از متون مختلف مرتبط با نص، اعم از رمزگان علم، فلسفه، عرفان، روایات، عقل، کلام و غیره (گیرو، 1380، ص47). رمزگان های غیر زبانی نیز، می توانند شامل هنری، اشیاء، آیینی و... باشد (همان، ص134-127). به طور کلی این رمزگان ها، متن را به مفهومی سیال تبدیل می کنند و امکان تحقق لایه های مختلف متن را فراهم می نمایند. نوشتار حاضر فقط به بررسی رمزگان های زبانی آیات قرآن کریم می پردازد. ج) انواع روابط (درون متنی ـ بینامتنی) در نشانه شناسی لایه ای از دو طریق می توان به خوانش متن و از آنجا به کشف لایه های معنایی آیات راه یافت: نخست، روابط درون متنی یا درون نصی که روشی برای تفسیر متن با توجه به نشانگان و رمزگان های موجود در متن است (صفوی، 1378، ص61)؛ در این روش، مفسر با کمک نشانگان موجود در سراسر نص و نیز کلمات هم نشین و جانشین، سیاق و... معانی آیات و لایه های متعدد معنایی آن را تعیین می کند. تفسیر قرآن به قرآن، حاصل روابط درون متنی است؛ دوم، روابط بینامتنی که متون را از نظر صورت و معنا به هم پیوند می دهد. این اصطلاح کاربردهای گوناگون دارد و نوشتار حاضر بینامتنی را به معنای رابطة تفسیری متون با یکدیگر می داند که از برخی تعابیر اکو و کریستوا این معنا حاصل می شود. از نظر اکو، هر خواننده ای متن را با کمک تجاربش که برگرفته از دیگر متون است، می خواند و تجربة خواننده از قرائت متون دیگر، در نحوة قرائت وی از متن مؤثر است (گراهام، 1380، ص22)؛[(1) به بیان دیگر، در تفسیر بینامتنی به نحوة انعکاس و تأثیر متون در یکدیگر برای به فعلیت رساندن استعدادهای نص توجه می شود. در این نوع مطالعات، برای رسیدن به مراد جدی، نیازمند اطلاعات فرازبانی هستیم؛ زیرا در همة نصوص، مطالب علمی، فلسفی، کلامی و... به صورت بالفعل و صریح وجود ندارد (قائمی نیا، 1389، ص449). در تفسیر قرآن نیز مراد از تفسیر بینامتنی توجه به روابط نشانه شناختی و معناشناختی در سطوح مختلف است که متون دیگر می توانند با قرآن داشته باشند (همان، ص444). د) روابط هم نشینی و جانشینی روابط همنشینی یکی از نشانه های زبانی است که مربوط به ترکیب کلمات در جمله یا کلام و نسبت های هم جواری آنهاست. واژگان در طول کلام، به دلیل زنجیروار بودنشان، با یکدیگر در تماس اند. به کلماتی که در جوار یک کلمه قرار گرفته اند، کلمات هم نشین آن کلمه گفته می شود (صفوی، 1378، ص117-116)؛ مثلاً هدایت در آیة انَّهُمْ فِتْیةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْناهُمْ هُدى (کهف:13)، به معنای ایمان و در آیة فَإِمَّا یأْتِینَّکُم مِّنی هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَاىَ فَلَا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلَا هُمْ یحزَنُون (بقره:38) به معنای پیامبران و کتاب های آسمانی است که تشخیص هریک، وابسته به سیاق و بافت زبانی واحدهایی است که بر روی محور هم نشینی در ترکیب با هم قرار گرفته اند. پس، مفهوم هم نشینی چیزی جز ارتباط یک عنصر زبانی با دیگر عناصر تشکیل د هندۀ زبان نیست. اما اصطلاح جانشینی رابطۀ یک عنصر با دیگر عناصری است که می توانند جای گزین آن شوند و مربوط به گزینش و نسبت های همانندی کلمات، در یک سخن، عبارت یا یک جمله است. در این مرحله، گزینش الفاظ و انتخاب آنها از محور جانشینی، براساس مشابهت و مجاورت با واژگان هم نشین صورت می پذیرد؛ زیرا واژگان، هنگام هم نشینی با واحدهای مختلف، معانی متفاوتی القا می کنند و هر واژه، همواره می تواند هرآنچه را که به گونه ای با آن مرتبط است، به ذهن متبادر کند (یاکوبسن، 1380، ص123). برای آنکه بتوان وارد بحث نشانه شناسی لایه های قرآن کریم شد، باید نخست به اختصار، شرحی از نظریة اکو در باب نشانه و رمزگان ها به دست داد. نشانه به مثابة یک متن اکو معتقد است هر نشانه ای در عمل یک متن است و امکان ندارد نشانه ای در کاربرد، به کلی منتزع و منفک و قائم به خود به کار برده شود؛ از همین رو، درواقع نشانه ای وجود ندارد؛ بلکه آنچه هست، فقط نقش نشانه ای است که بیانی را با محتوایی مرتبط می کند و به عنوان یک متن در کنش ارتباطی، برای جامعة انسانی نیز، قابل تشخیص است (اکو، 1387، ص20؛ احمدی، 1371، ص55)؛ مثلاً در متن قرآن اقلام محتوایی متعددی برای واژة هدی وجود دارد: قرآن، ایمان، توحید، شناختن، خواندن و... (پرچم و شاملی، 1391، ص207-117). از این نظر ما با حداقل پنج نقش نشانه ای برای هدی مواجه هستیم که در کنش های ارتباطی مختلف یا نظام های رمزگانی متعدد، هریک در مقایسه با دیگری پررنگ تر می شود. با این توصیف اکو، علاوه بر نظامی که در آن نشانه در تقابل با نشانه های دیگر ارزش نشانه ای یافته، عناصر دیگری نیز از نظام های دیگر به طور هم نشین در مجاورت نشانه ای که در عمل و به مقصود عینی و عملی دلالت و ایجاد ارتباط به کار رفته است، حضور دارند که نه تنها اجزای جدایی ناپذیر آن کنش ارتباطی اند، بلکه امکان تفکیک آنها از فرایند دلالت نشانه نیز وجود ندارد (گیرو، 1380، ص46). بنابراین، متنْ شبکه ای باز از لایه های متعدد خواهد بود که خود حاصل رمزگان های متفاوت اند. با توجه به متن، برخی لایه ها یا حتی گاهی یک لایه در مقایسه با لایه های دیگر اصلی تر است یا اصلی تر تلقی می شود و در تجلی های متفاوت متنی حضور ثابت دارد ــ البته نه تفسیر و دریافت ثابت ـ و لایه های دیگر بافتی و متغیرند. هر لایة متنی در ارتباط با دیگر لایه های متنی وجود دارد. این لایه ها در تعامل با هم و در تأثیر متقابلی که از هم می پذیرند، به مثابة متن و به مثابه عینیت ناشی از یک نظام دلالتگر تحقق می یابند و تفسیر می شوند (همان، ص47؛ بارت، 1370، ص61). این برداشت ارائه شده از متن در تصویر زیر نمایان شده است: البته نباید تصور کرد این لایه ها صرفاً در کنار هم قرار می گیرند یا به هر طریقی ممکن است باهم مجاور شوند، بلکه باید گفت این لایه ها، هم سازمان درونی دارند و هم سازمان بیرونی و براساس روابط و نظم به خصوصی شکل می گیرند و بر یکدیگر تأثیر می گذارند؛ به بیان دیگر، در اینجا از یک سو با روابط درون رمزگانی روبه رو هستیم که نظام ارزشی نشانه های هر رمزگان را تعیین می کنند و پیوسته متأثر از لایه های متنی که تولید می شوند، متغیرند و از سوی دیگر با روابط بینارمزگانی (بینامتنی) که تأثیر متقابل بین رمزگان ها را درپی دارد. بنابراین، روابط درون متنی ساختار درونی هر لایه ای از متن را تعریف می کند و روابط بینامتنی که بیانگر تأثیر متقابل لایه های متنی بر یکدیگر است، ساختار بیرونی هر لایه را مشخص می سازد (سجودی، 1383،ص162). دربارة قرآن کریم نیز، لایه ها و دلالت های نص آن، هم سازمان درونی دارند و هم سازمان بیرونی. سازمان درونی آن، صرفاً در درون متن و با توجه به روابط درون متنی شکل می گیرد؛ از این نظر، هر لایه از نص قرآن کریم لایه های متعدد درونی دارد که در رابطة طولی با هم قرار داشته، براساس روابط درون متنی، کشف می شوند؛ اما سازمان بیرونی آن با توجه به روابط بینامتنی میان نص و دیگر متن ها و رمزگان های مختلف ظهور می یابد. از این نظر نیز، متن قرآن کریم سطوح مختلف معنایی دارد که در رابطة عرضی با یکدیگر قرار دارند. در ادامه تفصیل هریک از این دو سازمان در نظام قرآن کریم ارائه خواهد شد. پی نوشت: البته این مطلب کلیت ندارد، اما فی الجمله می توان تأثیر سایر تجارب خواننده را در نحوة قرائت وی از متن پذیرفت؛ زیرا برخی متون یا برخی عبارات به قدری در مقصود شفاف و صریح اند که تجارب دیگر چندان تأثیری در نحوة برداشت از آنها ـ دست کم در لایه های رویین معنا ـ ندارد. منابع آلوسى، سیدمحمود،1415ق، روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، بیروت، دار الکتب العلمیه. احمدی، بابک، 1370، ساختار و تأویل متن، کرج، پایا. ـــــ ، 1371، از نشانه های تصویری تا متن، تهران، نشر مرکز. ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، بی تا، تفسیر القرآن العظیم، بی جا، دار الفکر. امین اصفهانی، سیده نصرت،1361، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، تهران، نهضت زنان مسلمان. اکو، اومبرتو، 1387، نشانه شناسی، ترجمه پیروز ایزدی، تهران، نشر ثالث. بابایی، علی اکبر و عزیزی کیا، غلامعلی و مجتبی روحانی، 1385، روش شناسی تفسیر قرآن، قم، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). بارت، رولان، 1967م، عناصر نشانه شناسی، ترجمه مجید محمدی، تهران، انتشارات الهدی. برسوی، اسماعیل حقی بن مصطفوی، 1306ق، روح البیان، بی جا، مطبعة العثمانیة. بیضاوی، عبدالله بن عمر، 1418ق، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، بیروت، دار احیاء التراث العربى. پرچم، اعظم و شاملی، نصرالله، 1391، نقش و کارکرد اشتراک معنوی و سیاق در دانش وجوه قرآن و ترجمه های فارسی قرآن، اصفهان، پیام علوی. چندلر، دانیل، 1387، مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا، تهران، سوره مهر. دوسوسور، فردینان، 1378، دوره زبان شناسی عمومی، ترجمه کوروش صفوی، تهران، هرمس. دینه سن، آنه ماری، 1380، درآمدی بر نشانه شناسی، ترجمه قهرمان ظفر، آبادان، پرسش. سجودی، فرزان، 1383، نشانه شناسی کاربردی، چ دوم، تهران: قصه. سیبیاک، تامس آلبرت، 1391، نشانه ها: درآمدی بر نشانه شناسی، ترجمه محسن نوبخت، تهران، نشر علمی. صادقی تهرانی، 1419ق، البلاغ فى تفسیر القرآن بالقرآن، قم، مؤلف. صفوی، کورش، 1378، درآمدی بر معناشناسی، تهران، سوره مهر. طباطبایی، سیدمحمدحسین، 1417ق، المیزان فی تفسیر القرآن، تهران، دفتر انتشارات اسلامی. ـــــ ، بی تا، قرآن در اسلام، تهران، دفتر انتشارات اسلامی. طیب، سیدعبدالحسین، 1378، اطیب البیان فى تفسیر القرآن، تهران، اسلام. طبری، ابوجعفر محمد بن جریر، 1412ق، جامع البیان فى تفسیر القرآن، بیروت، دار المعرفه. عروسى حویزى، عبدعلى بن جمعه،1415ق، تفسیر نور الثقلین، چ چهارم، قم، اسماعیلیان. غزالی، ابی حامد، 1421ق، مجموعه رسائل الامام الغزالی، بیروت، دار الفکر. قائمی نیا، علیرضا، 1389، بیولوژی نص (نشانه شناسی و تفسیر قرآن)، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. کریمی، فرزاد و غلامحسین زاده، غلامحسین و قدرت الله طاهری،1391، سبک شناسی روایت در شعر اخوان ثالث با تأکید بر نقد روایی نشانه ها، کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی، ش 24، ص72-43. گیرو، پیرو، 1380، نشانه شناسی، ترجمه محمد نبوی، تهران، آگاه. ﮔﺮاﻫﺎم، آﻟﻦ،1380، ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻴﺖ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﭘﻴﺎم ﻳﺰداﻧﺠﻮ، ﺗﻬﺮان، ﻣﺮﻛﺰ. مصطفوى، حسن، 1380، تفسیر روشن، تهران، مرکز نشر کتاب. مغنیه، محمدجواد، الکاشف، 1424ق، تهران، دار الکتب الإسلامیة. میبدى، رشیدالدین احمد بن ابى سعد، 1371، کشف الأسرار و عدة الأبرار، چ پنجم، تهران، امیرکبیر. واعظی، احمد، 1380، درآمدی بر هرمنوتیک، قم، مرکز نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. یوهانسون، یورگن دینس و لارسن، سوند اریک، 1943م، نشانه شناسی چیست؟، ترجمه سیدعلی میرعمادی، تهران، ورجاوند. یاکوبسن، رومن، 1380، قطب های استعاره و مجاز، ترجمه کوروش صفوی، تهران، حوزة هنری. زهرا محققیان: دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان. قرآن شناخت - سال هفتم، شماره اول، پیاپی 13، ادامه دارد/
http://fna.ir/EHBPGX
94/10/26 - 04:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]
صفحات پیشنهادی
آیتالله علویگرگانی: آرامش ابدی در گرو فهم صحیح آیات قرآن کریم است
آیتالله علویگرگانی آرامش ابدی در گرو فهم صحیح آیات قرآن کریم استیکی از مراجع تقلید با تأکید بر عظمت قرآن کریم گفت با مراجعه به آیات قرآن کریم و فهم آیات به آرامش ابدی میرسید به گزارش خبرگزاری فارس از قم ظهر امروز آیتالله محمد علی علوی گرگانی در دیدار با افسران نیروی دربررسی آیات و معارف مهدویت در قرآن کریم
گودرزی به تقسیم بندی آیات مهدوی قرآن پرداخته و گفت در این خصوص چند نظریه وجود دارد برخی از آیات به صورت شفاف در خصوص آخرالزمان هستند ازجمله آیه 65 سوره انعام که نشانه هایی را در این خصوص مطرح می کند و برخی مفسران آن را بیان نشانه های آخرالزمان دانسته اند نشست تخصصی مهدویت در قاردوهای جهادی، با همکاری مؤسسات قرآنی کشور
اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور برگزار میکند اردوهای جهادی با همکاری مؤسسات قرآنی کشور شناسهٔ خبر 3024737 - پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور با همکاری سازمان بسیج دانشجویی اقدام به برگزاری اردوهای جهادی با همکاگلایه های مجری 90 از مدیر روابط عمومی صدا و سیما
ایران - هفته نامه تماشاگران امروز نوشت پرسش نمایندگان رسانه ملی این بود که چرا عکس های مصاحبه با ظریف سه روز زود تر پخش شده و چرا این همه بازتاب داشته است به گزارش فرازنیوز در شلوغی مراسم تشییع جنازه محمدعلی اینانلو که خیلی از مسوولان صداوسیما به حیاط مسجد بلال آمده بودند عادلترغیب مردم به موقوفات قرآنی هدف اوقاف است
رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف ترغیب مردم به موقوفات قرآنی هدف اوقاف است شناسهٔ خبر 3024666 - پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه گفت سیاست سازمان اوقاف در مقوله قرآن حمایت از فعالیت های قرآنی سایر دستگاه ها اگلایه فردوسی پور از روابط عمومی صداوسیما
در شلوغی مراسم تشییع جنازه محمدعلی اینانلو که خیلی از مسوولان صداوسیما به حیاط مسجد بلال آمده بودند عادل فردوسی پور با مردی از مسوولان سازمان روبه رو شد که بعد از عدم پخش مصاحبه محمدجواد ظریف از ۹۰ با بیانیه ای تند گناه اتفاقات رخ داده را به گردن مجری این برنامه انداخت دکتر دنقش خانواده در انتقال ارزش ها از منظر قرآن کریم
نقش خانواده در انتقال ارزش ها از منظر قرآن کریمبراى داشتن تربیتى صحیح توجه به محتوا و مربى حایز اهمیت است ازاین رو توجه به ارزش هاى استخراج شده به عنوان محتوا ازمنبع معتبرى مانند قرآن راه را براى رسیدن به این مهم هموارتر مى کند چکیده تربیت مهم ترین عامل شکل گیرى شخصیت و هوگلایه های پنهانی مجری برنامه ۹۰ از مدیر روابط عمومی صداوسیما
هفته نامه تماشاگران امروز نوشت پرسش نمایندگان رسانه ملی این بود که چرا عکس های مصاحبه با ظریف سه روز زود تر پخش شده و چرا این همه بازتاب داشته است در شلوغی مراسم تشییع جنازه محمدعلی اینانلو که خیلی از مسوولان صداوسیما به حیاط مسجد بلال آمده بودند عادل فردوسی پور با مردی از مسوگلایه فردوسی پور از روابطعمومی صداوسیما
گلایه فردوسی پور از روابطعمومی صداوسیماتاریخ انتشار جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۰ ۰۰ هفته نامه تماشاگران امروز نوشت پرسش نمایندگان رسانه ملی این بود که چرا عکسهای مصاحبه با ظریف سه روز زودتر پخش شده و چرا این همه بازتاب داشته است در شلوغی مراسم تشییع جنازه محمدعلی ایناگلایههای پنهانی مجری برنامه 90 از مدیر روابطعمومی صداوسیما/ عادل فردوسیپور هستم؛ یک دشمن!
گلایههای پنهانی مجری برنامه 90 از مدیر روابطعمومی صداوسیما عادل فردوسیپور هستم یک دشمن هفته نامه تماشاگران امروز نوشت پرسش نمایندگان رسانه ملی این بود که چرا عکسهای مصاحبه با ظریف سه روز زودتر پخش شده و چرا این همه بازتاب داشته است در شلوغی مراسم تشییع جنازه محمدعلی این-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها