تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819839932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی آیات و معارف مهدویت در قرآن کریم


واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه اعتدال: گودرزی به تقسیم بندی آیات مهدوی قرآن پرداخته و گفت: در این خصوص چند نظریه وجود دارد، برخی از آیات به صورت شفاف در خصوص آخرالزمان هستند ازجمله آیه 65 سوره انعام که نشانه هایی را در این خصوص مطرح می کند و برخی مفسران آن را بیان نشانه های آخرالزمان دانسته اند. نشست تخصصی «مهدویت در قرآن کریم» با حضور حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه و غلامرضا گودرزی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در محل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور برگزار شد. * جریان شناسی معتقدان به مهدویت گودرزی در ابتدای سخنانش گفت: چند نگاه به مهدویت وجود دارد، بر اساس یک نگاه مهدویت تنها در وجود مبارک حضرت امام زمان (عج) خلاصه می شود. در نگاه دیگر مهدویت به معنای آخرالزمان مطرح می شود که شاخص کلیدی در این نگاه حضرت امام مهدی (عج) هستند. نگاه سوم منجی گرایانه به این مبحث نگاه کرده و در نگاه چهارم می توان نگاهی سیستمی به مهدویت نگاه کرد که در این نگاه مهدویت به مثابه یک نظام است و نگاه آخر نگاه عواملی است که مهدویت در عالم های امر، برزخ، غیب و یا شهادت دارای اثر خواهد بود. وی ادامه داد: بر اساس هریکی از نگاه ها آیات المهدی متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر مهدویت را به معنای آخرالزمان و آن را به معنای قیامت بدانیم که البته من این نظر را ندارم، آیات مربوط به قیامت آیات المهدی خواهند بود. از سویی دگر برخی معتقدند که آخرالزمان قبل از قیامت است و در این صورت آیات متفاوتی آیات المهدی خواهد بود. نظری دیگر نیز آخرالزمان را حوادث منجر به ظهور می داند. تعداد آیات المهدی وابسته به تعریف مهدویت است گودرزی بابیان اینکه نظرات متفاوتی در خصوص آیات المهدی وجود دارد، گفت: برخی معتقدند که در قرآن آیاتی در خصوص حضرت وجود ندارد، اما بر اساس نظرات دیگر، 10، 260، 3000 و یا کل قرآن آیات المهدی در نظر گرفته می شود. استاد دانشگاه امام صادق (ع) افزود: به مباحث مهدویت می توان از بعد آینده پژوهانه نیز نگاه کرد و در این نگاه که علم اقدام است می توان به نسخه عملیاتی رسید. وی ادامه داد: این بحث با موضوع ولایت گره خورده است که این نکته زیاد موردتوجه قرار نگرفته است. اگر این پیوند را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که آیات زیادی را می توان از آیات المهدی به شمار آورد. گودرزی در خصوص مسئله رجعت گفت: این بحث در دوران جدید کمتر موردبررسی قرارگرفته است. در این مورد دو دیدگاه اصلی وجود دارد، اول اینکه این بحث نعوذبالله خرافاتی است که این ازنظر ما مردود است اما دسته دیگر که خود تقسیماتی دارد این مسئله را می پذیرد. ضرورت و چرایی رجعت، ادله قرآنی و روایی رجعت و سرانجام و نتیجه آن باید موردبررسی قرار گیرد. ما معتقدیم برخی از پیامبران، ائمه (ع)، صالحان و شاقیان در آخرالزمان وارد خواهند شد و در جریانات آخرالزمان نقش خواهند داشت. وی در خصوص روش مباحث به عمل آمده گفت: من در اینجا در پی تفسیر قرآن نیستم نه اینکه این مباحث جنس تفسیر ندارد بلکه تفسیر قطعی قرآن نیست، برخی فرضیات در خصوص آیات و در ارتباط با بحث مهدویت که از سوی مفسران مطرح شده است نیز مورد تأیید قرارگرفته است. * تقسیم بندی آیات المهدی در قرآن گودرزی به تقسیم بندی آیات مهدوی قرآن پرداخته و گفت: در این خصوص چند نظریه وجود دارد، برخی از آیات به صورت شفاف در خصوص آخرالزمان هستند ازجمله آیه 65 سوره انعام که نشانه هایی را در این خصوص مطرح می کند و برخی مفسران آن را بیان نشانه های آخرالزمان دانسته اند. وی ادامه داد: برخی از آیات در ظاهر مربوط نیست اما با دلیل منطقی و فلسفی می توان آن ها را مهدوی شمرد که اختلاف در این خصوص زیاد است. دسته دیگر آیاتی هستند که احادیث روشنی آن ها را مهدوی ارزیابی کرده اند. دسته چهارم آیاتی هستند که بر اساس سیاق دیگر آیات قرآن مهدوی شمرده می شوند و بر این مبناها تعداد آیات المهدی زیاد می شود هرچند که اختلافات نیز در این زمینه وجود دارد. گودرزی بابیان اینکه آیات مرتبط با ولایت نیز جزء آیات المهدی هستند، گفت: افرادی که به مهدویت به عنوان نظام و سیستم نگاه می کنند این دسته از آیات را آیات المهدی به حساب می آورند. وی در ادامه آیات 9 سوره صف، 105 انبیا، 80 اسراء، 8 بقره را آیاتی دانست که مفسران اختلاف کمی در خصوص مهدوی بودن این آیات دارند برشمرد و گفت: دو سوره کهف و اسراء بیشترین آیات تفسیری را دارد و فردی به نام اسام جرار که یک سنی لبنانی است بر اساس همین دو سوره و سوره های دیگر و حدود 50 هزار محاسبه ریاضی سال 2022 را سال پایان اسرائیل برشمرده است. گودرزی گفت: بر اساس آیات 4 و 5 سوره اسراء قوم یهود پس از دو خسارت عظیمی که ایجاد می کند از بین می رود که بر اساس قوی ترین نظر این دو رویداد به شهادت امام علی (ع) و جریان کربلا اشاره دارند که اسنادی تاریخی از ردپای یهودیان در این خصوص وجود دارد. نشانه های ظهور در قرآن وی ادامه داد: آیه 65 سوره انعام نیز مهدوی است و آیه جالبی است، زیرا جنبه کاربردی دارد و اکثر مفسران معتقدند به توصیف آخرالزمان پرداخته است. در این آیه بلا از هوا، از زیرزمین، فرقه شدن و جدال فرقه ای از نشانه های آخرالزمان خوانده شده است که برخی مفسران فرقه شدن را در خصوص غیرمسلمانان و برخی آن را در خصوص مسلمانان دانسته اند که بر این اساس روزگار امروز ما بسیار نزدیک به این شرایط است. گودرزی تصریح کرد: در خصوص آیات المهدی نباید به یک بخش از مهدویت بلکه بر کل پازل مهدویت نگاه کرد. این نگاه می تواند کاربردی باشد و نکاتی برای آینده دشته باشد و نیز کاربردی خواهد بود و قرآن را از مهجوریت خارج خواهد ساخت. وی در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص ویژگی های نگاهی سیستمی به آیات المهدی در قرآن گفت: این نگاه دو خصوصیت دارد که او قرار داده همه جنبه های مهدویت در جای خود و دومی و مهم تر نتایج عملیاتی این نگاه و منجر شدن آن به عمل و وحدت میان همه قائلان به مهدویت در ادیان و مذاهب دیگر است.


جمعه ، ۱۸دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روزنامه اعتدال]
[مشاهده در: www.etedaldaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن