تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ كس نيتى را در دل پنهان نمى‏كند، مگر اينكه خداوند آن نيت را (در رفتار و كردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805743877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصول روان‌درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹



یک پژوهشگر برگزیده حوزه دین گفت: پژوهش‌های تخصصی در زمینه روان‌درمانگری در دانشگاه‌های تا دو دهه قبل مورد توجه نبود و کسی به این امر نمی‌پرداخت و جریان پوزیتیویستی علم نیز در ابتدا اجازه نمی‌داد رویکردهای دینی به ثمر بنشیند. به گزاری گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) مسعود جان‌بزرگی در بیستمین نشست علمی دبیرخانه دین‌پژوهان کشور با عنوان «اصول روان‌درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی» با اشاره به نقش آیت‌الله غروی در این پژوهش، پیشینه پژوهش در اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی را دو دهه قبل عنوان کرد و افزود: پژوهش‌های تخصصی در زمینه روان‌درمانگری در دانشگاه‌های تا دو دهه قبل مورد توجه نبود و کسی به این امر نمی‌پرداخت و جریان پوزیتیویستی علم نیز در ابتدا اجازه نمی‌داد رویکردهای دینی به ثمر بنشیند؛ اما کم‌کم فضای این امر ایجاد شد و بزرگانی از جمله استاد جلالی با مطرح کردن مباحث «توحید درمانی» فضای امیدواری را در این زمینه به وجود آوردند. وی هدف از پژوهش در زمینه را پاسخ به یک نیاز اصلی مبنی بر این که چرا اصول روان درمانی مبتنی بر متدهای بومی و دینی ما تدوین نشده است عنوان کرد و افزود: بدین منظور بررسی و تطبیق اصول روان‌درمان‌گری با اصول دینی در دستور کار قرار گرفت. وی در ادامه به تشریح ساختار الگوی روان درمانی پرداخت و از «انسان شناسی و شخصیت»، «ترسیم سلامت انسان»، «قابلیت ارزیابی عینی شاخص‌های سلامت و بیماری» و «بیان فرایند درمان» به عنوان چهار پایه اصلی ساختار الگوی روان درمانی یاد کرد. پژوهشگر برگزیده حوزه دین در ادامه با تشریح مکاتب موجود در زمینه روان‌درمانگری، از مکتب «روانکاوی یا روان‌تحلیل‌گری» به عنوان یکی از مکاتب بزرگ مورد تدریس در دانشگاه‌های دنیا نام برد و ادامه داد: در این مکتب انسان شر، متعارض و مجبور تعریف می‌شو در حالی که وقتی کسی ذات انسان را واجد تعارض و شر می‌داند، قطعا با درمان این فرد باز هم این تعارضات ادامه خواهد داشت. وی افزود: مکتب دیگر، «مکتب رفتاری نگری» است که انسان را به رفتارهای قابل مشاهده، ارزیابی و سنجش تشبیه می‌کند و اصل درمان را بر شرطی‌سازی و یادگیری قرار می‌دهد. این مکتب نیز انسان را منفعل و مجبور ولی خنثی می‌داند. این روانشناس دینی، از «مکتب انسان‌نگری» به عنوان سومین مکتب در این زمینه نام برد و افزود: طرفداران این مکتب انسان را موجودی پاک و آزاد می‌دانند که می‌تواند خود را مدیریت کند و آن‌چه که انسان را هدایت می‌کند، خود انسان است، ولی در دیدگاه طرفداران این مکتب تناقض‌های متعددی وجود دارد. وی افزود: «مکتب اگزیستانسیالیسم» نیز انسان را آزاد، محترم، فاقد وجود ثابت و محصول فرافکنی خود تعریف می‌کند، به عبارت دیگر انسان را بین بودن و شدن تعریف می‌کند. مکتب «شناختی‌ها» نیز انسان را محصول تفکر خود می‌داند و معتقد است، انسان همان‌گونه که تفکر و تصور می‌کند تعریف می‌شود و رفتار می‌کند. وی اصول این مکاتب را دو حوزه «هستی‌شناسی» و «خود فرد» عنوان و تأکید کرد: در این مکاتب فضای ادراکی انسان شامل «هستی» و «رابطه با خود» است و این مکاتب کاری به ماورا و محیط غیبی ندارند. جان‌بزرگی در ادامه به بحث «پذیرفتن معنویت برای انسان در روانشناسی» و «پذیرفتن توجه انسان به معاد در روان‌شناسی» پرداخت و خاطرنشان کرد: در روان‌شناسی، از دهه 90 به بعد، معنویت انسان مورد توجه قرار گرفت و تحقیقات به این سمت و سو رفت که انسان را نمی‌توان فاقد معنویت تصویر کرد؛ و در ابتدای قرن 21 انسان به عنوان موجودی زیستی، اجتماعی و معنوی معنی شد، و البته از این نکته نباید غفلت کرد که معنویتی که در این زمینه برای انسان پذیرفته شد یک معنویت سکولار است. وی ادامه داد: روان‌شناسان به این موضوع نیز اشاره کردند که انسان توجه خاصی به مبدا دارد و در جست‌وجوی‌ این پرسش است که مبدا او کجاست؟ . این مساله در تفکرات اریکسون کاملا قابل مشاده است. وی با تأکید بر این‌که «در روان‌شناسی اسلامی ما انسان را حیوان ناطق تعریف نمی‌کنیم» گفت: سزاوار نیست که انسان با حیوان مقایسه شود؛ چراکه انسان دارای عقل است و امام صادق(ع) هستی اصلی انسان را عقل او دانسته‌اند؛ و عقل از یمین عرش برآمده است. علامه طباطبایی نیز در تفسیر المیزان این بحث به خوبی بیان کرده و آیت‌الله جوادی آملی هم تعریف روان‌شناختی جالبی در این زمینه مطرح کرده و انسان را حی متعاله تعریف می‌کنند. این پژوهشگر حوزه دین از خداوند به عنوان بهترین روانشناس انسان یاد و خاطرنشان کرد: خداوند انسان را با اعتدال خلق کرده است و در قرآن کریم هم بیان کرده است که سیستم وجودی انسان به گونه‌ای است که برای انسان شدن هیچ چیزی کم ندارد. بر اساس تعابیر قرآنی، انسان موجودی متعادل، دارای اختیار، هدفمند، فعال و توانمند است. وی تأکید کرد: انسان موجودی برنامه‌ریزی شده است که قابل تغییر نیست؛ این سیستم بر اساس مفهوم نظری دینی خود نظم جو، تقواپذیر و تقوا طلب است؛ یعنی اگر سیستم مراقبتی خاصی روی این سیستم قرار گیرد، انسان می‌تواند نظم خاص پیدا کند. در عین حال، این انسان همان‌گونه که در قرآن با تعابیر ضعیفا، عجولا و... از آن یاد شده است یک موجود آسیب‌پذیر است ولی آسیب‌پذیری آن با روان تحلیل‌گری غربی متفاوت است. وی در ادامه از «مبدا ادارک»، «معاد»، «هستی» و «خود انسان» به عنوان چهار فضای اصلی میدان‌های ادراکی انسان یاد کرد و تأکید کرد: «مبدا» و «معاد» مبنای تمام مبدا دهی‌های انسانی است و تمام روان‌درمانگری‌ها به شکل غیرمستقیم به این دو می‌پردازند، ولی به دلیل این‌که دیدگاه سکولار دارند از این مساله غافل شده‌اند. جان‌بزرگی در ادامه به تشریح اصول مشاوره اسلامی پرداخت و گفت: «خردسنجی» و «خردورزی» دو اصل در مشورت اسلامی هستند که در فرایند درمان، همواره با ما خواهند بود؛ اما این روش برای کسانی که از عقلانیت بی‌بهره هستند کاربرد ندارد. امام رضا(ع) نیز فرموده است انسان نباید دنبال عقل باشد، زیرا انسان دارای عقل است، بلکه باید به دنبال ادب باشد تا غبارها کنار رفته و عقل به ظهور برسد و این یک نظریه استثنایی است.سومین اصل نیز خود نظم‌جویی تعالی‌جویان است؛ امام علی(ع) در این زمینه سخنان فراوانی دارد، و جالب است بدانیم که فرمول اکت روان‌شناسی که امروزه جدیدترین متد روان‌شناسی جهان است به این اصل اشاره می‌کند که البته تنها به گوشه هایی از این مساله پرداخته است. وی اظهارکرد: اگر انسان دارای تعادل باشد توانایی کنترل نفس خود و تشخیص فجور و تقوا را دارد و انسان در هر درجه‌ای از زندگی به یک تعادل می‌رسد ولی تعالی‌خواهی انسان را از تعادل‌خواهی خارج می کند و باعت می‌شود این تعادل تغییر کرده و به تعادل بالاتر برسد؛ همان‌گونه که در قرآن کریم آمده است: «قد افلح من زکاها»، پس اگر انسان خود را فراموش کند، از تعادل خارج شده و از راه تعالی نیز خروج می‌کند. وی افزود: اگر این تعادل‌خواهی در سطح بهینه انجام شود نیازمند تسویه است و اگر این تعالی انجام شود انسان در تعادل قرار می‌گیرد اما اگر این مساله انجام نشود انسان دچار «دسّاها» می‌شود. علامه معتقد است منظور از «دساها» نگاه داشتن یک سیستم آسیب‌زا در درون نفس است و به همین خاطر است که توصیه شده است که شخص گناهکار باید پس از انجام گناه تا هفت ساعت توبه کند تا گناه از بین برود توبه نفس را ضدعفونی می‌کند و اگر این سیستم تصفیه و پاک نشود نفس را دچار عفونت‌های مزمن خواهد کرد که دیگر نیازمند به روان‌شناسی خواهد داشت. این استاد دانشگاه از «خدای ادراک شده» و «دین ادراک شده» به عنوان شاخص‌های اصلی در حوزه تخصصی مشاوره‌های اسلامی نام برد و خاطرنشان کرد یک روانشناس دینی کارشناس فقهی و معنوی نیست، بلکه او با حوزه ادراک شده انسان سر و کار دارد. همه فعالیت‌های انسان از سیستم انگیزشی او ناشی می‌شود که بیان‌گر اصل مبدا شناسی است؛ به همین دلیل انسان می‌تواند تمام نیت‌های خود را الهی کند یا اینکه نیت خود را دوگانه کند که در این صورت از حالت توحیدی خارج می‌شود. وی از «معاد ادراک شده»، «هستی ادراک شده» و «خود ادرک شده» به عنوان ماهیت‌های اصلی ادراکی انسان نام برد و افزود: تمام فعالیت‌های انسان دارای هدف است و به همین دلیل انسان در معاد محاسبه می‌شود؛ هستی ادراک شده و رابطه انسان با دنیا و دیگران نیز دیگر حوزه ادراکی است؛ خود ادراک شده نیز در این زمینه خودنمایی می‌کند که اگر انسان بتواند ادارکی که دیگران از من دارند را به آن‌چه که خدا از انسان می‌خواهد تبدیل کند به این ماهیت می‌رسد. وی در پایان تأکیدکرد: این پژوهش دارای منابع دینی است و مبتنی بر آیات و روایات است و ملاک محور است تا هنجار محور؛ خداوند نیز شاخص‌های روان‌شناسی را بیان کرده است و این شاخص‌ها با یافته‌های تجربی که هم اکنون در دنیا وجود دارد در تعارض نیست. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن