تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816857981
حجت الاسلام جوادی آملی: آیا عقل انسانی میتواند سعادت را بشناسد؟/ تجربه، عقل و شهود قابلیت خطا دارد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
حجت الاسلام جوادی آملی: آیا عقل انسانی میتواند سعادت را بشناسد؟/ تجربه، عقل و شهود قابلیت خطا دارد فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام جوادی آملی می گوید: «روشهای سه گانه تجربه، عقل و شهود؛ هیچ کدام از منزه از خطا نیستند بلکه قابلیت خطا در آنها وجود دارد و از این جهت است که به انبیاء نیاز پیدا میشود.»
به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسرانیوز، ششمين دوره كوتاه مدت از سلسله دوره هاي «اسلام و مسائل معاصر» با عنوان «عقلانيت اسلامي و مسائل معاصر» به همت جامعه المصطفي العالميه واحد تهران برگزار شد. محور اصلي مباحث این دوره واكاوي نظريه هاي ممتاز عقلانيت عرضه شده از جانب انديشمندان مسلمان معاصر بود كه ناظر به معضلات معرفتي و فرهنگي جهان اسلام ارائه شده و به طور خاص برآراء سه نفر از متفکران مسلمان معاصر آيت الله العظمي جوادي آملي، دکتر محمد عابد الجابري و آيت الله شهيد محمد باقر صدر متمرکز بود و اساتيدي از ايران و کشورهاي ديگر سخنراني کردند. حجت الاسلام و المسلمين دکتر مرتضي جوادي آملي در اين سمينار در سخناني به مبحث عقلانيت از ديدگاه آيت الله العظمي جوادي آملي و نظريه علم ديني ایشان پرداخت. وي به معرفي کتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت ديني» اشاره کرده و بيان داشت: اين اثر، يکي از مواضعي است که حضرت آيت الله جوادي آملي در آن به مبحث عقل، عقلانيت و نسبت آن با ساير موارد مانند نقل و دين و غيره ميپردازد. براين مبنا عالم هستي مشتمل بر محسوسات، معقولات و امور فوق معقولات است و هر کدام از اين سطوح، روش خاصي را براي شناخت ميطلبند؛ تجربه، عقل و شهود به عنوان سه اسلوب و روش در شناخت حقيقت ارزيابي ميشوند و جز روش، چيزي ديگر نيستند. لذا فيلسوف، متکلم و دانشمند به مثابه طبيب ميماند که هر چند نسخه مينويسد اما حکم نميکند. هيچکدام از اين ابزارها، شأن حکم کردن را ندارند و حکم صرفاً براي خداوند است. معناي حکم اين است که همه موارد عالم حقيقي و تشريعي فقط از جانب خداوند است و انسان با عقل، تجربه و شهود به شناخت اين حقايق ميپردازد. دکتر مرتضي جوادي آملي ادامه داد: در کنار اين روشهاي سه گانه تجربه، عقل و شهود؛ نکته مهم اين است که هيچ کدام از اينها منزه از خطا نيستند بلکه قابليت خطا در آنها وجود دارد و از اين جهت است که به انبياء نياز پيدا ميشود و خداوند راه چهارمي را به بشر ارزاني داشته که معصوم است و خطا در آن راه ندارد. اين در حالي است که مجاري کشف حقيقت يعني عقل و نقل و قلب به لحاظ دروني و بيروني در معرض خطر هستند. حال سؤالي که مطرح ميشود اين است که رابطه ميان عقل و دين (وحي) چيست؟ وي با بيان اينکه عقل و دين در عرض هم نيستند، و لذا معنايي براي تعارض بين اين دو وجود ندارد، بيان داشت: وقتي که عقل و نقل و قلب، شأن کشف دارند و وحي در سطح بالاي کشف قرار دارد؛ معنايي براي تعارض عقل و دين نيست و اساساً عقل و دين، قياس ناپذيرند و اين امور در عرض دين نيستند. از آنجايي که دين منبع معصوم معرفت است، خود را از طريق ابزارهاي ياد شده پياده ميکند. در اين حال، مشکل اصلي اين است که عقل را منبع و نه کاشف معرفت ميدانند و بر اين باورند که عقل ميتواند بنفسه عقلانيت را بسازد. در اين راستا و در باب جايگاه دين ، برخي امور به بيماري عقل ميانجامد و دين ميتواند اسباب اين بيماريها را از ميان بردارد و با نگاهي که به عقلانيت در غرب ميشود، عقل خود بنياد و عقلانيت مبتني بر آن، اين راه بيماريزدا را نفي ميکند. حجت الاسلام و المسلمين مرتضي جوادي آملي در ادامه به رابطه ميان عقل و وحي پرداخت و بيان داشت: بر اين مبنا؛ عقل، يا عقل تجربي است، يا عقل نيمه تجريدي(رياضي) و يا عقل تجريدي که همان عقل مورد علاقه فلاسفه است. در اين باره عقل عرفي هم قابل طرح است که نقطه اتکاي آن بر ارتکازات عرفي و جمعي ميان گروهي از انسان هاست. عقل اصطلاح ديگري هم دارد و در آثار آيت الله جوادي آملي آمده و آن عقل محض و ناب است که در عرفان نظري به آن پرداخته ميشود. اين عقل، منزه از نقائصي است که مراتب پايينتر عقل بدان مبتلا هستند و در عرفان نظري از آن بهره ميبرند و اين در حالي است که عرفايي هم از قلب بهره ميبرند که نه بر عقل متفکر مفهومي که بر شهود عقلي مبتني است. با اين وصف اما آنچه بايد بر آن متمرکز شد و مورد اهتمام قرار داد، ادعاهايي است که عقل عرفي دارد و مراجعاتي است که در بيشتر موارد به آن مي شود؛ مراجعه به عقل عرفي و تمرکز بر آن، يکي از نقطه تمايزات انديشه اسلامي و غربي است. دکتر مرتضي جوادي آملي در ادامه نظريه علم ديني و اسلامي شدن دانشگاه ها مبتني بر مباني آيت الله جوادي آملي را مورد بحث قرار داده و اظهار داشت: منظور از اسلامي شدن علوم و دانشگاه ها تحديد نقش عقل به انحاي آن در فرايند شناخت است. اگر عقل تجربي، نيمه تجريدي و تجريدي نسبت خود را با وحي تعيين کنند، راه براي شناخت صحيح فراهم خواهد آمد. عقلانيت به لحاظ جرياني در دوره معاصر، در دو شاخه کلي قابل ارزيابي است: شاخهاي که نسبت خود را با وحي قطع ميکند و شاخهاي که نسبت خود را با وحي حفظ ميکند. عقل در سايه وحي است که از ستر در آمده و قدرت طيران پيدا ميکند؛ به عبارتي عقل با دستگيري وحي آزاد ميشود و از تسخير اميال، شهوات و امثال آن در مي آيد و چنانچه حضرت آيت الله جوادي آملي در مقدمه کتاب «مفاتيح الحياة» ميفرمايند؛ مجهز به جهان داني و جهان باني و جهان آرايي ميگردد و اين در حقيقت سه امري است که انسان بدان ها مأمور شده اند. اين استاد حوزه و دانشگاه شناخت سعادت و راه وصول به آن را دو امر اساسي بيان کرد که انسان بايد آنها را بشناسد، گفت:
دو امر اساسي که انسان را به خود مشغول ميدارد، سعادت و راه وصول آن است و پرسش اساسي اين است که:
آيا عقل انساني ميتواند سعادت و راه را بشناسد؟ آيا عقل انساني ميتواند انسان، جهان و ارتباط انسان و جهان را دريابد؟ آيا علوم انساني جديد ميتواند به اين مهم جامه عمل بپوشاند؟ بنابر ديدگاه حضرت آيت الله جوادي آملي، وحي با ابزار عقل به تأسيس علوم انساني ميپردازد و اين همان عقلانيت اسلامي در تأسيس علوم انساني است. از اين ديدگاه نکته اساسي در مدرسه فکري آيت الله جوادي در موضوع معرفتهاي بشري، معيار بودن کشف براي علم است و اين کشف فرقي ندارد که توسط عالم مؤمن محقق شود و يا توسط عالم کافر و از اين جهت ميتوان معيار عقلانيت را علاوه بر تبيين نسبت عقل، دين و وحي؛ کشف از حقيقت دانست. /6262
کلید واژه ها: آیتالله عبدالله جوادی آملی -
شنبه 19 دی 1394 - 13:35:55
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]
صفحات پیشنهادی
تکذیب خبر سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در مقابل سفارت عربستان
تکذیب خبر سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در مقابل سفارت عربستان شناسهٔ خبر 3015453 - یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۵ دین و اندیشه > سایر دفتر تنظیم و نشر آثار و اندیشههای استاد پناهیان خبر سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در مقابل سفارت عربستان را تکذیب کرد به گزارش خبرگزاری مهر تکذیب خآیتالله جوادیآملی: رها کردن دنیا یگانه شرط جهاد و تنها بهای بهشت است
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۶ آیتالله جوادیآملی در یادداشتی آورده است از نظر قرآن کریم ایستادگی و مقاومت باید برای خداوند باشد تا ارزش پیدا کند وگرنه افراد بی دین هم برای حفظ آب و خاک خود در برابر متجاوزان میایستند و تسلیم نمیشوند ولی به حکومت غیرالهی تن میدهند به گزارش گروهحجت الاسلام حشمتی درگذشت قاری ممتاز، حمیدرضا عباسی را تسلیت گفت
حجت الاسلام حشمتی درگذشت قاری ممتاز حمیدرضا عباسی را تسلیت گفت شناسهٔ خبر 3018532 - چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی معاونت قرآن و عترت طی پیامی درگذشت حمیدرضا عباسی قاری بین المللی قرآن کریم را به خانواده وی ومعناشناسی «عقل» در روایات «إنّالنساء نواقصالعقول»
معناشناسی عقل در روایات إنّالنساء نواقصالعقولزنان بهدلیل دارابودن برخی ویژگیهای جسمی و روحی احتمال میرود که برخی جزئیات یک رویداد را به حافظه نسپارند نویسندگان سیدمحمّدهاشم پورمولا استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز حسین افسردیر دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیثسخنان داوری اردکانی، محقق داماد و حداد عادل در تقدیر از حجت الاسلام احمدی
سخنان داوری اردکانی محقق داماد و حداد عادل در تقدیر از حجت الاسلام احمدی فرهنگ > دین و اندیشه - بزرگداشت حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی با حضور چهره های برجسته علمی و فرهنگی در مراسم اعطای جایزه علمی استاد دکتر علی محمد کاردان برگزار شد به گزارش خبرآنلاین مآیت الله جوادی آملی اعدام شیخ نمر را محكوم کرد
آیت الله جوادی آملی اعدام شیخ نمر را محكوم کرد شناسهٔ خبر 3015823 - یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله جوادی آملی با محكومیت اعدام شیخ نمرپیام شهادت شیخ نمر را مبارزه با آل سعود و استکبار دانست وگفت آل سعود جنگ نیابتی را از سوی استکبارمعیار عقلانیت کشف حقیقت است
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۰ ششمین دوره کوتاه مدت از سلسله دورههای اسلام و مسائل معاصر با عنوان عقلانیت اسلامی و مسائل معاصر برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا محور اصلی مباحث ششمین دوره کوتاه مدت از سلسله دوره های اسلام و مسائل معاصر با عنوانرسالت اصلی آموزش و پرورش، ارتقاء سطح عقلانیت جامعه است
آیت الله جوادی آملی در دیدار وزیر آموزش و پرورش رسالت اصلی آموزش و پرورش ارتقاء سطح عقلانیت جامعه است شناسهٔ خبر 3020141 - شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله جوادی آملی گفت رسالت اصلی قطب های فرهنگی جامعه یعنی حوزه دانشگاه و آموزش و پحجت الاسلام خسروپناه: شیعیان درباره شهادت شیخ نمر عاقلانه و با تدبیر برخورد کنند
حجت الاسلام خسروپناه شیعیان درباره شهادت شیخ نمر عاقلانه و با تدبیر برخورد کنند فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام خسرو پناه در خصوص نحوه واکنش شیعیان به قتل شیخ نمر گفت شیعیان باید این قضیه را با تدبیر مدیریت کنند اهل تشیع بهانه ای دشت دشمن ندهند که به قتل عام شیجوادی آملی: مردم باید در کنار نظام، اقدامات آل سعود را تقبیح کنند
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۶ سردار مومنی جانشین فرماندهی ناجا با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتوگو کرد به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا در این دیدار آیتاللهالعظمی جوادی آملی ضمن قدردانی از خدمات نیروی انتظامی و پلیس راهور-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها