تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816477011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سخنان داوری اردکانی، محقق داماد و حداد عادل در تقدیر از حجت الاسلام احمدی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


سخنان داوری اردکانی، محقق داماد و حداد عادل در تقدیر از حجت الاسلام احمدی فرهنگ > دین و اندیشه - بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی با حضور چهره های برجسته علمی و فرهنگی در مراسم اعطای جایزه علمی استاد دکتر علی محمد کاردان برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم اعطای ششمین جایزه علمی استاد دکتر علی محمد کاردان و بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاون وزیر علوم و چهره‌های برجسته علمی و دانشگاهی برگزار شد. در این مراسم که توسط مؤسسه روان‌شناسی و علوم تربیتی دکتر کاردان برگزار شده بود، دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم، دکتر سیدمصطفی محقق داماد، رئیس گروه علوم و معارف اسلامی فرهنگستان علوم و دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی سخنرانی کردند. همچنین در پایان این مراسم جوایز سه برگزیده جایزه علمی دکتر کاردان اهدا شد. خلاصه سخنرانی های این مراسم را در جدول زیر می خوانید. نام سخنران خلاصه سخنرانی دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم   * همواره این بخت را داشتم که با دوستان خوب زندگی کنم. دکتر کاردان مرد بزرگ و جامعی بود که علم و اخلاق را توأمان داشت. من هم نزدیک به ۵۰ سال است دکتر احمدی را می‌شناسم و معتقدم هرگز کسی در محضر ایشان خسته نمی‌شود چون خوش سخن هستند و صفا دارند.
* روزی در گروه فلسفه یکی از تکالیف دانشجویان را درباره علیت خواندم که مجذوب آن شدم. نام نویسنده آن دکتر احمدی بود و ایشان همچنان پرتوان و پرنشاط است. ضمن آنکه ایشان همچنان مانند من گرفتار علیت هستند.
* وجه نزدیکی ما به هم این است که هر دو به فلسفه علاقه داریم و فلسفه در لغت به معنای دوستی و دانشی است که عین دوستی معنا می‌یابد.
* با شناختی که از دکتر احمدی دارم می‌دانم که ستایش دیگران از ایشان، لحظات سختی را برای دکتر احمدی باعث می‌شود و این هم از فضیلت‌های ایشان است. هرگز از دکتر احمدی دورویی و تملق ندیدم. هرگز غیبت و تظاهر نمی‌کنند و از دنیا چیزی نمی‌اندوزند. شاگردان خوبی دارند و رضایت شاگردان از استاد مقام بزرگی است که ایشان مانند علامه طباطبایی از آن برخوردارند. دکتر سیدمصطفی محقق داماد، رئیس گروه علوم و معارف اسلامی فرهنگستان علوم * در عرفان اسلامی جهان مظهر اسماء الله است و معلم، صفاتی از صفات خداوند است. کسی حق ندارد نامی برنام‌های خداوند بیفزاید و به یقین یکی از اسماءالله، رب است و معلم مظهر نام رب و نمایانگر خداوند است.
* برای تکریم از دو معلم اینجا هستیم. یکی مرحوم دکتر کاردان که از بنیانگذاران علوم تربیتی است و دیگری دکتر احمدی که بیش از نیم قرن است به محضرش ارادت دارم. دکتر احمدی شخصیتی است که تمامی عمر و لحظات زندگی‌اش را با خلوص صرف تعلیم و تربیت کرده است. *خداوند در زندگی هرشخص نفحات به معنی پیشامدهای خیری دارد که باید سعی کرد قدر آنها را دانست و خداوند به دکتر احمدی نیز چند نفحه ارزشمند عنایت فرمود. خداوند از روز نخستینی که دکتر احمدی به حوزه علمیه بروجرد رفت، استاد و فقیهی بزرگ به نام مرحوم آیت‌الله شیخ علی محمد بروجردی را برای ایشان فراهم آورد که مجسمه تربیت، اخلاق و عرفان بود.
* در قم استاد علامه طباطبایی نصیب ایشان شد که دکتر احمدی همواره همراه استادشان بودند و حتی زمانی که علامه طباطبایی کسالت پیدا کردند، همراه ایشان به لندن رفتند. علامه طباطبایی شاگردان علمی زیادی داشتند ولی مانند خودش کم است، اما دکتر احمدی اخلاقش مانند علامه طباطبایی است. ایشان علم، اخلاق و تواضع را با هم جمع کردند و مانند علامه طباطبایی تمامی عمرش به خدمت گذشت. دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی   * نزدیک به ۵۰ سال است با دکتر احمدی آشنا هستم یعنی از زمانی که در مؤسسه در راه حق فعالیت داشتند. مؤسسه در راه حق که بعداً مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) از دل آن بیرون آمد، سعی کرد علوم انسانی را وارد حوزه کند. * من و دکتر احمدی در دوره دکتری با هم بودیم. در آن زمان در مجموع چهار نفر در دوره دکتری حضور داشتیم و مانند اکنون نبود که یک دانشکده با یک استاد نیمه وقت۳۰ تا ۴۰ نفر دانشجوی دکتری پذیرش کند. در آن زمان با ۱۴ تا ۱۵ نفر استاد تمام وقت فقط چهار دانشجوی دکتری پذیرش می‌شد. *من شب های پنج‌شنبه به منزل دکتر احمدی در قم می‌رفتم تا در کلاس‌های درس تفسیر علامه طباطبایی حضور داشته باشم و من مبهوت فضائل این علامه بزرگوار می‌شدم.
* دکتر احمدی از نظر اخلاقی یک استاد خلیق و مؤدب به آداب اسلامی است. تواضع و فروتنی و دوری از حب مال و مقام از خصوصیات ایشان است. او با ۸۲ سال سن مانند همان ۵۰ سال پیش کار می‌کند و عشق ایشان به ایران و تربیت جوانان برای خدمتگزاری ستودنی است.
* دکتر احمدی نمونه عینی وحدت حوزه و دانشگاه است. ایشان فلسفه غربی را می‌خوانند و هرگز تعصب غیرعلمی نسبت به یک فکر و استدلال ندارند. دکتر احمدی علاوه بر آشنایی با فلسفه غربی و اسلامی به ادبیات فارسی علاقه‌مند است و علاوه بر زبان عربی در زبان انگلیسی هم استادی مثال زدنی است که شاهد آن ترجمه‌های ایشان است. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی * دکتر کاردان با اخلاص تمام همیشه و حتی در گرمای تابستان‌های طاقت فرسا برای تدریس در قم حاضر می‌شد و هرگاه کاری را در انتشارات سمت به ایشان واگذار کردیم، بسیار دقیق عمل کردند.
* دکتر کاردان برادری در یزد داشتند که میراب بود. ایشان گفتند پس از آنکه برادرشان از دنیا رفت مردم مجلس بزرگداشت بسیار بزرگی برای وی برگزار کردند چون او آب را چنان تقسیم می‌کرد که حق کسی ضایع نشود. چون معتقد بود آب مهریه حضرت زهرا(س) است. حضرت علی(ع) فرمودند: از کوچکی عمل پروا نداشته باشید فقط ببینید با تقوا همراه است یا خیر؟
* من طفیلی تکریم دکتر کاردان هستم، دکتر محقق داماد با کرامت ذاتی خود مرا مورد لطف قرار دادند و من از خودم شرمنده هستم. معتقدم آنچه مهم است آن است که رفتار آدمی به گونه‌ای باشد که مردم از آن چیزی بیاموزند.
* من به خاک و مردم ایران عشق می‌ورزم و حب‌الوطن من‌الایمان است. من داستان‌های رستم اسفندیار را هر چند وقت یک‌بار با بچه‌ها می‌خواندم تا مردانگی آنان از یادمان نرود. زبان فارسی برای من حیات است و زبان شاهنامه لذت بخش است. همواره هم گفته‌ام که آدمی اگر هنری دارد باید آن هنر آموزنده باشد.
* همچنان با مرحوم علامه طباطبایی و سخنان او زندگی می‌کنم، یقین دارم همه آنچه که دارم از دعای مادرم و ایشان است.
/6262

کلید واژه ها: مصطفی محقق داماد - رضا داوری اردکانی - غلامعلی حداد عادل - علامه محمد حسین طباطبایی -




چهارشنبه 16 دی 1394 - 12:45:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن