تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826920209




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فصلنامه علمی پژوهشی «ذهن»به شماره ۵۹ رسید


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فصلنامه علمی پژوهشی «ذهن»به شماره ۵۹ رسید

ذهن


شناسهٔ خبر: 3020305 - شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
دین و اندیشه > اندیشکده ها

ذهن تنها نشریه تخصصی معرفت‌شناسی ایران است که بر حسب مناسبت و ضرورت، به مباحث و دانش‌های مماس و مجاور با معرفت‌شناسی توجه می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر، پنجاه و نهمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی ذهن منتشر شد. فصلنامه ذهن با صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سر دبیری حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا به شماره پنجاه و نهم خود رسید. در ذهن ۵۹ مقالاتی به شرح زیر می خوانیم؛ چکیده مقالات این شماره جهت اطلاع بیشتر خوانندگان ارائه می شود: تحليل «معرفت» در معرفت‌شناسي معاصر و فلسفه اشراق/ مهدي عباس‌زاده چكيده: اين نوشتار كوششي است به منظور مقايسة اجماليِ ديدگاه‌هاي معرفت‌شناسان معاصر غرب و فلسفة اشراقي سهروردي در تحليل «معرفت» و تعيين ظرفيّت افكار او در پاسخ به مسائل و معضلات معرفت‌شناختي معاصر. در مبحث تحليل معرفت، مسائلي همچون اطلاق حقيقيِ واژة «معرفت»، تعريف معرفت و ايرادهاي وارد بر آن، مطرح و نتيجه گرفته مي‌شود كه معرفت، منحصر در «معرفت گزاره‌اي» (باور صادق موجّه) است و به ايرادهاي فوق پاسخ داده مي‌شود. سپس از عناصر معرفت سخن به ميان مي‌آيد و ضمن تبيين نظريه‌ها دربارة ماهيت باور، صدق و توجيه، نتيجه‌گيري مي‌شود كه باور حقيقي عبارت است از «باور كه» يا باوري كه به يك گزاره تعلق گيرد. سهروردي نيز در مجموعة مباحث معرفتي خويش به بسياري از مسائل فوق توجه داشته است. او معرفت را منحصر در معرفت گزاره‌اي كه عمدتاً از سنخ علم حصولي است، نمي‌داند؛ بلكه علم «حضوري» و «شهودي» را معرفت حقيقي معرفي كرده است. نيز معرفت حصولي نزد او همان سه عنصر باور، صدق و توجيه را دارد؛ ليكن بايد از «يقين» بهره‌مند باشد تا به پاية معرفت حقيقي برسد. او همچنين باور را در باور معطوف به يك گزاره كه از سنخ حصولي است منحصر ندانسته، باورهاي حضوري و شهودي را معتبرتر از آنها معرفي كرده است. او در بحث صدق معتقد به نظرية مطابقت است كه خود مبتني بر واقع‌گراييِ معرفتي است؛ چنان‌كه در بحث توجيه نيز معتقد به مبناگرايي است.   رویکردی تحلیلی- انتقادی به آرای ابن‌سینا درباب «قوه وهم» / محمود صیدی، علی حسینی، سیدمصطفی موسوی اعظم چکیده واکاوی قوه وهم، واجد ابعاد گوناگونی چون اثبات قوه وهم، استقلال و انفکاک قوه وهم، چگونگی پیدایش معانی وهمی، مادی یا مجردبودن قوه وهم، رابطه قوه وهم با عقل نظری و عملی است. در پژوهش حاضر تبیین، تحلیل و نقد دیدگاه‌های ابن‌سینا در ابعاد مذکور در نظر گرفته شده است. به باور نگارندگان ادله اثبات قوه وهم نقدپذیرند. ابن‌سینا وهم را قوه‌ای مستقل از قوه عاقله و در عین حال مادی می­انگارد که هر دو دیدگاه بر اساس مبانی ابن‌سینا غیر قابل پذیرش‌اند. براهین اثبات تعدّد قوای نفس ناطقه، شامل ادراکات وهمی نمی‌شوند و عدم تغییر این‌گونه ادراکات نشان‌دهنده مجرد‌بودن آنها و محل آنهاست. نقش قیاس فرضی در معناشناسی روایت «لِيَعْقِلُوا عَنِ اللّهِ» / مهدی نصرتیان اهور چکیده قیاس فرضی یکی از راه‌های حل مسئله به شمار می­رود. عمده اقسام قیاس فرض عبارت‌اند از: قیاس فرضی اضافی، ناقص و خلاقانه. در بررسی روایت «مَا بَعَثَ اللّهُ أَنْبِيَاءَهُ وَ رُسُلَهُ إِلَى عِبَادِهِ إِلّا لِيَعْقِلُوا عَنِ اللّهِ» گاه از قیاس فرض اضافی استفاده شده است که مبتنی بر پیش‌فرض ایدئولوژیکی خاصی است؛ ولی با استفاده از قیاس فرض ناقص نشان داده شده است که قیاس فرض اضافی استفاده شده با سیاق درونی و بیرونی این روایت سازگار نیست و درنتیجه نمی­تواند مورد پذیرش باشد. نقد نظريه غالب تحول فلسفه افلاطون از منظر مفاهيم وجود و معرفت/ محمدباقر قمی چكيده در اين جستار تلاش خواهيم كرد نظريه غالب و رايج درخصوص ترتيب محاورات افلاطون را از منظر تحول مفاهيم وجود و معرفت در فلسفه او در شش اشكال نقد و بررسي كنيم. اين اشكالات را در دو گروه دسته‌بندي خواهيم كرد. گروه نخست اشكالات قرارگرفتن برخي محاورات متأخر پس از محاورات مياني را مورد نقد قرار مي‌دهد. درحالي‌كه اشكال اول به مسائل تأخر ثئايتتوس مي‌پردازد، اشكال دوم مسائل ناشي از تأخر سوفيست و بخش دوم پارمنيدس نسبت به جمهوري را واكاوي مي‌كند و اشكال سوم نيز به مسائل تاخر قوانين و مرد سياسي نسبت به جمهوري اشاره مي‌كند. گروه دوم اشكالات وضع پارمنيدس پس از محاورات مياني را به چالش خواهد كشيد. اشكال چهارم اين نظر غالب را كه نقد پارمنيدس از نظريه مثال به محاورات مياني ارجاع مي‌دهد بررسي مي‌كند و نشان مي‌دهد كه اين محاورات نه تنها پاسخ اشكالات پارمنيدس را در خود دارند، بلكه نظريات خود را در پاسخ به آن اشكالات پيش نهاده‌اند. اشكالات پنجم و ششم نشان مي‌دهند كه بر اساس نظريه غالب ترتيب محاورات، هم معتبر درنظرگرفتن اشكالات پارمنيدس و هم نامعتبر درنظرگرفتن آنها خالي از اشكال نخواهد بود. نظریۀ ملاک شناخت بر پایۀ احاطۀ علمی جوهر مفارق عقلی/ محمدعلی اردستانی چکیده یکی از نظریه‌های بنیادی درباره ملاک شناخت، نظریه‌ای است که در فلسفۀ اسلامی بر پایۀ احاطۀ علمی جوهر مفارق عقلی مطرح شده است که بر اساس آن، ملاک شناخت، یعنی مطابقت شناخت با واقع، مطابقت با جوهر مفارق عقلی است؛ به این معنا که بر پایۀ احاطۀ علمیّۀ جوهر مفارق عقلی به تمام کائنات مادون، هر صورت، حکم و قضیه‌ای که ثابت در ذهن است، اگر مطابق با علوم نزد او باشد، صادق است و در غیر این صورت، کاذب می‌باشد. این نوشتار به تبیین و تحلیل و سپس سنجش و بررسی این نظریه پرداخته است. بررسی دیدگاه نفی حرکت در مجردات/ سمیه کامرانی، محمد سعیدی مهر، سیدعباس ذهبی چکیده یکی از مباحث مهم در فلسفه اسلامی حرکت و انحصار آن به مادیات است. نظریه نفی حرکت در مجردات که عمده فلاسفه به آن قائل‌اند، بر پایه اصول و مبانی‌ای استوار است. مقاله حاضر می‌کوشد ضمن بیان این اصول و مبانی، این دیدگاه را تبیین و سپس بر پایه فلسفه صدرائی، هر یک از این مبانی را بررسی کند و درنهایت با توجه به اینکه مبانی این دیدگاه مخدوش و محل مناقشه است، دست‌کم عدم انحصار حرکت به مادیات و امکان آن در مجردات را نتیجه‌گیری کند. علاقمندان مي توانند جهت تکمیل اطلاعات و تهيه اين فصلنامه به سايت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي به نشاني http://poiict.org/category/zehn  مراجعه كنند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن