تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829859097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علوم انسانی با کثرت روش‌شناسی مواجه است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک پژوهشگر حوزه تاریخ:
علوم انسانی با کثرت روش‌شناسی مواجه است

ملایی توانی


شناسهٔ خبر: 3009477 - شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
دین و اندیشه > اندیشکده ها

ملایی توانی پژوهشگر حوزه تاریخ، در بیان تفاوت روش بین علوم انسانی و علوم طبیعی گفت:در علوم انسانی با کثرت روش‌شناسی مواجهیم در حالی که در علوم طبیعی این کثرت وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا ملایی توانی، عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در یادداشتی به ارائه دیدگاه های خود درباره مسائل و مشکلات پژوهش در علوم و به ویژه تفاوت روش علوم طبیعی و علوم انسانی می پردازد. این یادداشت در ادامه آمده است: به اعتقاد من تفاوت‌های عمده‌ای میان یک طرح پژوهشی و کتاب وجود دارد. علتش این است که طرح پژوهشی اعم از کتاب، مقاله، پایان‌نامه و گونه‌های دیگر پژوهش است. طرح پژوهشی به دنبال یافتن پاسخ‌های قانع‌کننده و رضایت‌بخش درباره ابهام‌ها و مسائلی است که پژوهشگر تعقیب می‌کند و این موضوع ممکن است در کتاب و مقاله به گونه دیگری رخ دهد، اما در طرح پژوهشی شخص به صورت متمرکز و روی یک مسأله مشخص تحقیق می‌کند که این تحقیقات می‌تواند بعدها در قالب کتاب، مقاله‌ها و گونه‌های دیگر تولید علمی عرضه شود. البته ممکن است این موضوع بر حسب نوع طرح پژوهشی سرنوشت دیگری پیدا کند. در مجموع این موضوع به نوع طرح پژوهشی بستگی دارد. طبعا اگر طرح پژوهشی گسترده و پردامنه و دارای شمول بیشتری باشد، می‌تواند از درون فرآورده‌های پژوهشی متنوعی پدیدار شود، اما اگر طرح پژوهشی به صورت محدودتری طراحی شود طبعا محصولات دیگر نمی‌تواند از آن استخراج شود. در هر صورت اگر طرح پژوهشی به معنای متعارف و استاندارد آن صورت گیرد ما شاهد دستاوردهای متنوع و گوناگونی از درون آن خواهیم بود که می‌تواند به صورت یافتن مسأله‌ها و موضوعات بیشتر برای پژوهش‌های آتی باشد یا هر یک از قسمت‌های طرح پژوهشی موضوع مطالعات مستقل دیگری شود. یکی از مسائلی که در مورد پژوهش مطرح می‌شود این است که نسبت یک پژوهش با جامعه باید چگونه باشد. ورود به این موضوع به نوع نگاه ما به علم و رسالتی بستگی دارد که یک پژوهشگر یا اندیشمند برای خود قائل است. اگر ما خود را در برج عاجی تصور کنیم که از مسائل و مشکلات و بحران‌های جامعه بریده باشد، طبعا پژوهش‌ها جنبه تفننی یا اداری یا بوروکراتیک پیدا می‌کند. اما اگر پژوهشگر برای خود یک رسالت اجتماعی تعریف کند آن‌گاه پژوهش‌های او در پیوند مستقیم با مسائل جامعه قرار خواهد گرفت. البته این بدان معنا نیست که پژوهشگر به ابزار نهادهای سیاسی یا اجتماعی تبدیل شود، بلکه به این معنا است که او افزون بر رسالت علمی و پژوهشی، برای خود یک مسئولیت اجتماعی هم قائل باشد. در این صورت است که یا پژوهش‌های او ناظر بر مسائل جامعه خواهد بود یا دستاوردهای این پژوهش مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند در پیوند با مسائل جامعه قرار گیرد.  در این صورت پژوهشگر با چنین رویکردی به حل بحران‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و علمی جامعه خود کمک کرده است و راه را برای اندیشیدن و تامل بیشتر در این حوزه باز کرده است. در حقیقت زمانی که پژوهشگر از حصار تنگ تحقیقات صرف دانشگاهی که با هدف ارتقای علمی‌اش نوشته می‌شود بیرون بیاید و با هدف تولید علم به عرصه اجتماعی گذر کند؛ یعنی بین تولید علم و تولید آگاهی، بین تولید دانش و روشنگری پیوند برقرار کند می‌تواند گفتمان‌های مهمی در عرصه جامعه تولید کند و این گفتمان‌ها سطح تفکر و بینش اجتماعی و سیاسی جامعه را اعتلا می‌بخشد و در بلندمدت جامعه را به سوی پیشرفت هدایت کند. اما یکی از نکاتی که در پژوهش علوم انسانی اهمیت دارد تفاوت آن با علوم دیگر است. تفاوت‌های مهمی بین پژوهش‌های علوم انسانی و علوم دقیقه، هم به لحاظ نوع موضوع و هم روش پژوهش و هم دستاوردهای اجتماعی و فرهنگی وجود دارد. نخستین مسأله به موضع یک پژوهشگر علوم انسانی و علوم طبیعی برمی‌گردد. در علوم انسانی از آنجا که انسان و جامعه انسان موضوع مطالعه است، بی‌تردید دغدغه‌ها، نگرش‌ها، عواطف، احساسات، تعلقات و نگاه‌ انسان و همچنین شرایطی که در آن پرورش یافته است مانند جامعه، مذهب و فرهنگ و ملت او، در نوع نگاهش اثر خواهد گذاشت، بنابراین پژوهشگر علوم انسانی نمی‌تواند بی‌طرفانه و عینی و بدون جانبداری به موضوع مورد مطالعه خود بنگرد. او چه بخواهد چه نخواهد تحت تاثیر موضوع مورد مطالعه خود قرار خواهد گرفت. اینجاست که مسأله عینیت در علوم انسانی برجسته می‌شود، در حالی که در دانش طبیعی ما با چنین مشکلی مواجه نخواهیم بود. وجه دوم، پیچیدگی مسائل انسانی و اجتماعی در قیاس با مسائل طبیعی است. از آنجایی که در علوم انسانی با انسان و جامعه سر و کار داریم موضوعات علوم انسانی طبعا و ذاتا چندوجهی، چندلایه، پیچیده و بغرنج است و نمی‌توان همه ابعاد و زوایای یک پدیده اجتماعی، تاریخی و سیاسی را دید. در حالی که در علوم طبیعی ما با این پیچیدگی‌ها مواجه نیستیم و نتایجی که به دست می‌آید به دلیل تکرارپذیری و تجربه‌پذیری و به دلیل قابلیت آزمایشگاهی داشتن، قابل اعتمادتر است و می‌تواند به مثابه یک قانون عام یا یک فرضیه فراگیر تبدیل شود، اما در علوم انسانی ما قادر به کشف چنین قوانین فراگیری نخواهیم بود. مسأله بعدی روش‌های پژوهش است. پس از مباحثی که به طور گسترده در اروپای قرن هجدهم و نوزدهم مطرح شد، فیلسوفان علم سرانجام به رهبری ویلهلم دیلتای به این نتیجه رسیدند که روش در علوم انسانی با روش‌های متداول در علوم طبیعی اساسا متفاوت است. بنابراین در علوم انسانی با کثرت روش‌شناسی مواجهیم در حالی که در علوم طبیعی این کثرت وجود ندارد. هرچه این روش‌شناسی‌ها متعدد، متنوع و متکثر می‌شوند، زوایای تازه‌تری به ابعاد ناشناخته‌تر پدیده‌های انسانی گشوده خواهد شد و ما در پرتو این کثرت روش‌شناسی می‌توانیم با لایه‌های بیشتری از حقایق جامعه انسانی آشنا شویم. ویژگی دیگر علوم انسانی نسبیت در یافته‌ها و نتایج حاصل از پژوهش‌های انجام یافته است که در حقیقت نوعی شکاکیت پنهان در این علوم پدید می‌آورد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن