واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عبدالحسین خسرو پناه:
خشونت در حکمت اسلامی رذیلت است/ بی فضیلتی؛ منشأ خشونت جهان معاصر
شناسهٔ خبر: 3000193 - سهشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در همایش «گفتمان جهان بدون خشونت و افراط گرایی» گفت: خشونت در تمامی اشکال آشکار و پنهانش در حکمت اسلامی به عنوان رذیلت معرفی میشود. به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نشست «گفتمان جهان بدون خشونت و افراط گرایی» که ۲۳ آذرماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، سخنرانی خود را با عنوان «نقش عقلانیت حکیمانه» در جلوگیری از خشونت و افراط گرایی ارائه کرد و گفت: امروزه در جهانی زیست میکنیم که مملو از خشونت و افراط گری است. دیروز شاهد رفتار وحشیانه علیه شیعیان نیجریه بودیم و چند سالی است که شاهد خشونتهای داعش، القاعده و ارتش رژیم صهیونیستی در فلسطین هستیم. وی در ادامه گفت: خشونت در تمامی اشکال آشکار و پنهانش در حکمت اسلامی به عنوان رذیلت معرفی میشود. فارابی نخستین فیلسوف اسلامی، خشونت سیاسی را در سیاستهای موجود، رذیلت سیاسی مینامد. اخوان الصفا یکی از مکاتب فلسفه اسلامی، خشونت را به عنوان رذیلت فلسفی معرفی میکند. خشونت در جهان معاصر هم از سوی سکولارها و هم از سوی برخی از طرفداران ادیان اعمال میشود. خسروپناه گفت: جنگهای جهانی اول و دوم زاییده حکومتها و ایدئولوژی سکولار بوده است، پس نباید فقط به خشونتهای دینی نگریست و از خشونتهای سکولار غافل شد یا برعکس، بلکه هر دو دسته خشونتها خطرناک است، اما سئوال این است که منشاء خشونت چیست؟ رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: فلاسفه اسلامی غضب را منشاء خشونت میدانند. بوعلی میگوید باید غضب را که منشاء خشونت است به واسطه عقل کنترل کرد، اما آن عقل که غضب را کنترل می کند چه عقلی است؟ در حکمت اسلامی عقل در مقابل جهل به کار میرود، جهل هم در دین معانی متفاوتی از جمله بیتدبیری، بیفضیلتی و ... دارد. خسروپناه گفت: همراهی با عقل در مواجهه با تمام معانی جهل لازم است، اما از بین معانی جهل، بیفضیلتی منشاء خشونت جهان معاصر است. انسان کنونی از دانش فراوانی برخوردار است، اما خشونت آن نه تنها کمتر از انسان سنتی نشده، بلکه بیشتر هم شده است. این نشان میدهد که مشکل در کمبود دانش و علم نیست، اما سئوال این است که چه چیزی موجب شده که خشونت بیشتر شود. وی در ادامه افزود: عقل به معنای فضیلت در انسان معاصر کم شده است، یا نبود فضیلت و حکمت باعث تقویت غضب شده است و باعث پیدایش خشونت سیاسی. قرآن در سوره آل عمران از مفهوم جاهلی و در سوره فتح از تعصب جاهلی سخن گفته است. خداوند از جهل به معنای عدم فضیلت سخن میگوید. هر رفتار غیرحکیمانه از نظر قرآن جهل است. جهالت را به معنای نفی فضیلت باید کاهش داد تا عقلانیت حکیمانه رونق یابد و با رواج این عقلانیت، غضب انسانها کنترل شود. خسروپناه گفتوگو را راهکار بسیار مناسبی در حل اختلاف نظرها دانست و گفت: عامل دستیابی به صلح و آرامش، گفتوگو است. بنابراین سیر منطقی این بحث این است که عقلانیت حکیمانه تقویت شود و بعد غضب انسانها کنترل و در نهایت منتج به کنترل خشونت شود. رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه گفت: باید از طریق سازمانها و نهادهای بينالمللی و گفتوگوهای بين اديان تئوری عقلانیت حکیمانه و ایمان دینی را مطرح کنیم تا هم دینداری غیرحکیمانه و هم سکولاریزم غیرحکیمانه که من از هر دو به جاهلیت مدرن و سنتی یاد میکنم، کنترل شده تا زندگی و آسایش همراه با فضیلت حکیمانه به دست آید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]