محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829820379
محمد رضا سنگری: گاهی ائمه را بیشتر از خود پیامبر(ع) معرفی می کنیم/ هنوز او را نشناخته ایم
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
محمد رضا سنگری: گاهی ائمه را بیشتر از خود پیامبر(ع) معرفی می کنیم/ هنوز او را نشناخته ایم فرهنگ > دین و اندیشه - محمد رضا سنگری می گوید: «پیامبر(ص) در بین ما بسیار غریب است. حتی گاهی دیگر ائمه را بیشتر از خود پیامبر(ع) معرفی می کنیم. به عنوان مثال وقتی به مدینه می رویم آنقدر که به بقیع توجه می کنیم، به خود پیامبر توجه نمی کنیم.»
به گزارش خبرآنلاین، دکتر محمدرضا سنگری، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با شفقنادرباره معرفت و آشنایی مسلمانان با آموزه های پیامبر اکرم سخن گفته است. متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید. * هر حکومتی بعد از تشکیل با گروهی از موافقان و مخالفان مواجه است و تا این مشکلات حل نشود اهداف حکومت به نتیجه نخواهد رسید، در زمان پیامبر(ص) نیز دشمنان، مخالفان و انحرافاتی وجود داشته است. اخلاق حکومتی پیامبر(ص) در دوره ای که در مدینه حضور داشتند و حکومت تشکیل دادند چگونه بود؟ یکی از خصوصیات بارزی که خداوند در قرآن درباره پیامبر(ص) مطرح می کند این است که می فرماید « من انفسکم؛ پیامبر از شما بود در شما بود با شما بود». پس پیامبر(ص) مردمی بوده است و کسی که مردمی است و از مردم برخاسته، در میان مردم باشد و با غم ها و دردهای آنها همراه باشد معلوم است که در نظام حکومتی و در سلوک و رفتار حکومتی خویش با مردم هم چنین رابطه ای دارد. این تصویر کلی است که قرآن درباره پیامبر فرموده است و نکته دیگر این است که وقتی قرآن مهمترین ویژگی پیامبر را مطرح می کند می فرماید «او رحمت برای عالمین بود» یعنی رأفت، مهربانی، نرمش با مردم و حتی با دشمنان از ویژگی های رفتاری پیامبر(ص) بوده است. برای اینکه این موضوع را روشن کنیم می توانیم نمونه های رفتاری او را چه با نیروهای همراه یعنی با یاران و اصحاب و چه با مردم و چه در هنگامه نبرد و جنگ با دشمنان بررسی کنیم. پیامبر(ص) در صحنه های نبرد به یاران خویش توصیه می کرد که وقتی در حال حرکت هستید مبادا مردم آسیب ببیند، مبادا آب هایشان آلوده شود، خانه هایشان آسیب ببیند و مبادا ترس و وحشت در مردم ایجاد شود، در مواجهه با دشمن مواظب باشید اگر آن ها بد زبانی و بد رفتاری می کنند شما چنین رفتاری نداشته باشید اگر اسیر گرفتید با آنها درست و طبق نظامی که در قرآن مشخص شده با اسرا رفتار کنید. به گمان من یکی از بارزترین نمونه های اخلاقی رفتار پیامبر(ص) در جنگ و با دشمنان زمانی است که پیامبر(ص) به فتح مکه می پردازد. مکه سرزمینی است که تجمع دشمنان پیامبر در آنجا بود. جنگ های احد و بدر را همان دشمنان به راه انداختند ابولهب ها و ابوسفیان ها بودند که شعله های جنگ بدر را روشن کردند با هزار نفر آمدند در مقابل پیامبری که ۳۱۳ نفر بیشتر یار نداشت و در جنگ احد تعداد بیش از ۷۰ نفر از بهترین یاران پیامبر به دست همین افراد به شهادت رسیدند که چهره شاخص این شهدا حضرت حمزه سید الشهدا بود که هند زن ابوسفیان، بدن او را مصله کرد و از آنها گردنبند درست کرد و بعد پهلوی او را درید و جگر حمزه را بیرون کشید و زیر دندان هایش گذاشت که حضرت زینب(س) در جریان کربلا وقتی یزید را خطاب قرار داد به او گفت« وَ ابْنُ آکلَهِ الاَکبَادِ» «ای پسر کسی که جگر خوار بود». حال این سرزمینی بود که این همه به پیامبر ظلم کرد و جنگ احزاب را به راه انداختند اما پیامبر با ده هزار نیروی مسلح آماده می خواهد به فتح مکه برود زمانی که در آستانه شهر مکه رسید یکی از یاران پیامبر که فرمانده هم بود شعار داد «الیوم یوم الملحمه» امروز روز انتقام است تا این جمله را گفت پیامبر او را از فرماندهی برکنار کرد و پسرش را جای او گذاشت و گفت به جای اینکه شعار دهید امروز روز انتقام است بگویید « الیوم یوم المرحمه» امروز روز رحمت است و پیامبر خطاب به مردم مکه فرمود «سه جا امن است اگر به این سه جا پناه ببرید مصون خواهید ماند ۱: خانه کعبه ۲: هر کس در خانه خودش و ۳: خانه ابوسفیان که جنگ افروز و دشمن پیامبر بود اما پیامبر نسبت به او مرحمت کرد و حتی اموالی به او بخشید که ابوسفیان یا از سر ناگزیری یا دلایل دیگر به پیامبر ایمان آورد. با مردم هم که در دوره اقتدار خویش بسیار لطیف و نرم برخورد می کرد. نقل شده است وقتی پیامبر به فتح قبیله ای که در آنجا فرزند حاتم طایی زندگی می کرد رفت عدی بن حاتم طایی یعنی پسر حاتم از ترس به سمت شام فرار کرد و آنقدر برای رفتن عجله کرد که خواهرش را همراه خود نبرد و خواهر تنها مانده بود. او هر روز سر راه پیامبر(ص) قرار می گرفت و زمانی که دید پیامبر(ص) با رحمت و مهربانی برخورد می کند و کسی را از دم تیغ نمی گذارند از پیامبر خواهش کرد که چون تنهاست کاری کند که به برادرش بپیوندد. او چند بار خواسته اش را برای حضرت مطرح کرد اما پیامبر جواب نمی داد. بار آخر وقتی با اشاره حضرت علی(ع) باز خواسته اش را مطرح کرد پیامبر فرمود «اگر تا به حال پاسخ خواسته ات را ندادم به این دلیل بود که کاروان قابل اعتمادی که تو را به برادرت برساند پیدا نکرده بودم. امروز کاروانی به سمت شام می رود و تو هم می توانی بروی و به برادرت بپیوندی» وقتی او به برادر رسید برادرش تعجب کرد فکر کرد یا خواهر کشته شده است یا گزارش قتل عام قبیله را می دهد پس به برادر گفت "برادر به گمان من برخیز و برو به پیامبر ایمان بیاور". عدی به سمت شهر مدینه حرکت کرد اما صورت خود را پوشاند و به خود گفت اگر سه دلیل بر پیامبری او دیدم به او ایمان می آورم. پیامبر را در حالی دید که پیرزنی در راه پیامبر ایستاده و سوال می کرد و بیش از یک ساعت او را سرپا نگه داشته و سوالات خود را طرح می کرد و پیامبر با حوصله به سوالات او جواب می داد و عدی با خود گفت این یک دلیل. پیامبر از پیرزن جدا شد و به سمت خانه ای رفت. عدی وقتی نزدیک خانه شد سوال کرد این خانه کیست؟ به او گفتند این خانه پیامبر است خانه ای که بسیار ساده بود، اگر پادشاه بود برای خود کاخی می ساخت پس این دومین دلیل. عدی در زد و پیامبر در را به روی او باز کرد وقتی وارد شد هنوز صورتش پوشیده بود پیامبر عبای خود را زیر پایش گسترد و او را نشاند همین که این حالت را دید چهره را باز کرد و خطاب به پیامبر گفت که به حق تو پیامبر هستی و همان جا شهادتین خواند و به پیامبر ایمان آورد این رفتار پیامبر در سلوک خود با مردم و در جامعه و در دعوت آنها به سمت حق بود. * در زمان پیامبر(ع) تعصبات قومی و قبیله ای زیادی در جامعه عربستان حاکم بود که اگر این تعصبات از بین نمی رفت دعوت پیامبر به نتیجه نمی رسید، پس پیامبر چگونه به اصلاح جامعه آن زمان عربستان پرداخت؟ پیامبر در سرزمینی برانگیخته شد که سال های سال جنگ های خونین قبیله ای در آنجا رایج بود کافی بود یک نفر از قبیله ای به دست فردی از قبایل دیگر کشته شود چنان جنگی بر افروخته می شد که چندین دهه طول می کشید و چندین قربانی برجای می گذاشت و اگر کسی شعر عصر جاهلیت را بخواند می تواند به نمونه هایی از این دست راه پیدا کند. خدا در قرآن به پیامبر می فرماید« کاری که تو کردی این بود که دل های گسسته از هم را به هم پیوسته کردی» «اذْکُرُوا نِعْمَتَ ا للَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ» به یاد آورید زمانی که شما دشمن بودید و پیامبر الفت در قلب ها ایجاد کرد» پیامبر کوشش کرد که به آنها بفهماند رنگ مهم نیست، نژاد تعیین کننده نیست پول و ثروت و امکانات، منزلت و مقام انسان را مشخص نمی کند. ارزش های انسان به چند چیز است: ۱ دانش ۲ علم ۳ تقوا ۴ ایمان است و اگر اینها را داشته باشید نسبت به دیگران برتری دارید اما نه برتری به معنای اینکه پست و مقام و موقعیت شما باید بالاتر باشد بلکه به معنای اینکه در پیشگاه خدا ارزش شما بالاتر است و معمولا اگر کسی اینها را داشته باشد در پی مال و پست و موقعیت نیست. پیامبر قبایل را به هم نزدیک کرد و یکی از کارهایی که کرد این بود که زمینه ازدواج در قبایل را رشد داد حتی خودش هم این کار را کرد یعنی از قبایل مخالف همسر انتخاب می کرد همسرانش هم نه برای شهوت رانی بود بلکه سن خیلی از آنها از پیامبر بالاتر بود و با این کار، خود به خود قبایل را بهم نزدیک می کرد و این یکی از شیوه های شیرین پیامبر بود که هم سعی کرد یارانش را به ازدواج تشویق کند و روابط قبیلگی را به صلح و سازش تبدیل کند و هم خودش شخصا در این زمینه اقدام کرد. * پیامبر اکرم(ص) مناسبات حکومت خود را با افراد جامعه و دیگر کشورها بر چه اساسی تعیین می کرد؟ خداوند در قرآن می فرماید « اگر پیامبر کوچکترین خلافی می کرد ما حیات او را تمام می کردیم او وظیفه داشت طبق قرآن عمل کند. قرآن هم به مودّت، صمیمیت، مهربانی و گذشت دعوت کرده بود به پیوند دادن قلب ها، به جای عسر به یسر دعوت کرد «یُرِیدُ ا للَّهُ بِکُمْ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمْ الْعُسْر» خدا برای شما یسر انتخاب کرد است نه عسر یعنی آسانی خواسته و سختی نخواسته است و پیامبر چنین کاری کرد که باعث شد دل ها او را دوست بدارند و به او عشق بورزند و این عشق ورزی را در زمانی که او مکه را فتح می کرد دیدند چون دشمنان پیامبر دیدند پیامبر در حال وضو گرفتن است و همه دستهایشان را زیر قطرات وضوی پیامبر گرفتند و آن را به صورت خود می زنند و ابوسفیان در این حالت گفت ما با چنین کسی نمی توانیم بجنگیم وقتی این قدر مورد پذیرش و لطف و محبت جامعه است. * دیپلماسی امروز به معنای دانش ارتباط میان سیاست مداران و سران کشورهای جهان است. پیامبر اسلام در زمان حکومت خود چه اهداف دیپلماسی در داخل و خارج از عربستان داشتند و به چه دلیل ارتباط برقرار کردن را ضروری می دانستند؟ پیامبر با شروع نهضت خود یعنی همزمان با بعثت پیامبر(ص) خیلی آرام و نرم حرکت می کرد اول از خویشاوندان خود شروع کرد بعد آرام آرام دامنه ارتباطات خود را گسترد. سران کشورهای آن روزگار را دعوت به توحید کرد، دعوت به حقیقتی که مشترک همه ادیان است یعنی هیچ وقت نیامد به چیزی دعوت کند که در ادیان دیگر نیست. وقتی که جعفر طیار در حبشه قسمت هایی از قرآن و سوره مریم را برای امپراتور خواند او دید این سخنان همان سخنانی است که در انجیل آمده است و به شکل بسیار دقیق تر و کامل تر است و این بود که اسلام را پذیرفت. پیامبر(ص) حتی سفرایی که انتخاب می کرد بهترین ها و گاهی هم بسیار جوان بودند و معمولا سعی می کرد سفرایی که انتخاب می کند سه ویژگی داشته باشند ۱: رشید و شجاع باشند :۲ خوش سیما باشند ۳: خوش سخن باشند یعنی توانمندی در ارتباط کلامی داشته باشند. پیامبر کوشش می کرد با همه قبایل و بعد در سطوح فراتر آن با دیگر کشورها ارتباط برقرار کند و همه را به کلمه واحد دعوت می کرد که کلمه واحد غیر از وجه مشترک همه ادیان چیز دیگری نیست. * به نظر شما جوامع اسلامی تا چه حد در پیاده کردن اخلاق علوی در جامعه موفق بودند آیا اخلاق اجرا شده در این کشور ها را می توان مصداق اخلاق علوی دانست؟ خداوند اسوه معرفی کرده است یعنی الگو و سرمشقی برای زندگی انسان در همیشه تاریخ و این اسوه را دقیق به ما شناسانده است که چه ویژگی هایی دارد ما چه در فردیت و چه در ملیت نظام اجتماعی با پیامبر فاصله بسیاری داریم که باید این فاصله ها را از بین ببریم و خود را به او که اسوه و سرمشق برای همه انسان هاست نزدیک کنیم. ما با آموزه های پیامبر فاصله داریم زیرا آن معرفت لازم را نداریم. یعنی او را نشناختیم. پیامبر(ص) در بین ما بسیار غریب است. حتی گاهی دیگر ائمه را بیشتر از خود پیامبر(ع) معرفی می کنیم. به عنوان مثال وقتی به مدینه می رویم آنقدر که به بقیع توجه می کنیم، به خود پیامبر توجه نمی کنیم خب این غفلتی است که ما دچار آن هستیم. باید رفتار و سلوک و سبک زندگی پیامبر را برای جامعه تشریح کنیم دریغا فقط همین ایام که رحلت پیامبر(ع) یا ایام ولادت است فقط از او صحبت می کنیم. /6262
کلید واژه ها: حضرت محمد (ص) -
چهارشنبه 18 آذر 1394 - 11:20:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]
صفحات پیشنهادی
محمد رضا خاتمی:علیرغم تلاش برخی، 16 آذر مصادره نشده است/مطهری: دانشگاه میتواند مصلح اجتماعی باشد اما خودش ه
محمد رضا خاتمی علیرغم تلاش برخی 16 آذر مصادره نشده است مطهری دانشگاه میتواند مصلح اجتماعی باشد اما خودش هم باید صالح باشد برخی برای حفظ نظام هر کاری می کنند و همه را برانداز می بینند در مراسم روز دانشجو که امروز دوشنبه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد محمد رضا خاتمی و علی مآخرین اخبار سلامتی احمدرضا احمدی از زبان خودش
آخرین اخبار سلامتی احمدرضا احمدی از زبان خودش احمدرضا احمدی شاعر پیشکسوت کشورمان فردا عمل میشود احمدرضا احمدی شاعر در خصوص حال و اوضاع این روزهای خود به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت هر چند که در حال حاضر از نظر سلامتی در وطراحی حاکمیت سیاسی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و جانشینان آن حضرت - بخش دوم و پایانی لغزش همه قدرتمندان جز
طراحی حاکمیت سیاسی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و جانشینان آن حضرت - بخش دوم و پایانیلغزش همه قدرتمندان جز بندگان مخلَصشمار قابل توجهی از مستشرقان به پیوند تاریخی و نه ذاتی قرآن و سیاست اعتقاد دارند و بر همین اساس نیز توجه قرآن به سیاست را صرفاً مختص آیات مدنی می دانندچگونه به خودآگاهی برسیم؟
ریشه بسیاری از اختلالات اضطرابی نداشتن خودآگاهی فرد است یکی از مهم ترین مهارت هایی که به فرد کمک می کند تا در زندگی روزمره خود موفق باشد مهارت خودآگاهی است طی این مهارت افراد از نکات مثبت و توانمندی های خود در زمینه های رفتاری احساسی و هیجانی آگاه می شوند و آنها را برجسته مینگفتم پیوستن نورمحمدی به ملوان صحت ندارد/درباره پورقاز هنوز درخواستی از پرسپولیسی ها ندیده ام
صبح امروز اعلام شد حامد نورمحمدی بازیکن فصل گذشته راه آهن که چند روزی بود در تمرینات ملوان شرکت می کرد با نظر مثبت حمید استیلی به صورت بازیکن آزاد به ملوان پیوسته است اما با گذشت چند ساعت مدیرعامل این باشگاه در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها با رد این موضوع اعلام کرد که با هیچمشروعیت الهی حکومت در عصر غیبت؛ با نگاهی به آراء علامه نائینی - بخش اول مفهوم و پیشینه نظریه انتصاب ولایت فقیه
مشروعیت الهی حکومت در عصر غیبت با نگاهی به آراء علامه نائینی - بخش اولمفهوم و پیشینه نظریه انتصاب ولایت فقیهنظریة انتصاب بر آن است که در زمان غیبت فقهای عادل جامعالشرایط به صورت عام از سوی خدا و بهواسطة ائمه سلام الله علیها به ولایت مسلمین منصوب و مشروعیت یافتهاند چکیده نظسلفی محمدرضا هدایتی در کنار لاله اسکندری و لیلا اوتادی
سلفی محمدرضا هدایتی در کنار لاله اسکندری و لیلا اوتادی روز نو تاریخ انتشار ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۸امام جعفر صادق عليه السلام چگونه عمرخود راسپرى مى کرد؟
حدیث امام جعفر صادق عليه السلام چگونه عمرخود راسپرى مى کرد مى دانم داراى وظائف و مسئوليّت هائى هستم كه غير از خودم كسى توان انجام آن ها را ندارد به گزارش سرویس دینی جام نیـوز مرحوم قطب الدّين راوندى روايت كرده است روزى از امام جعفر صادق عليه السلام سؤ ال كردند روزگار خودرضا کیانیان کنار کاریکاتور خودش!(+عکس)
شفا آنلاین شهاب جعفرنژاد در دصفحه اینستاگرام با انتشار عکسی از حضور رضا کیانیان در نمایشگاه کاریکاتورهایش از دلتنگی برای این بازیگر خوشنام سینمای ایران نوشت متن خبر نداردسه شنبه ۱۷آذر۱۳۹۴نگفتم پیوستن نورمحمدی به ملوان صحت ندارد/درباره پورقاز هنوز درخواستی از پرسپولیسیها ندیدهام
مدیرعامل ملوان در گفتوگو با ایلنا نگفتم پیوستن نورمحمدی به ملوان صحت ندارد درباره پورقاز هنوز درخواستی از پرسپولیسیها ندیدهام ایلنا نگفتم که پیوستن نورمحمدی به ملوان صحت ندارد من گفتم هنوز کادر فنی نظرش را در مورد جذب این بازیکن به ما اعلام نکرده است به گزارش ایلنا صبح امر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها