تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816417907
تربیت از جنس شدن است/ موانع و مقتضیات تربیت در نهج البلاغه
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مصطفی دلشاد تهرانی:
تربیت از جنس شدن است/ موانع و مقتضیات تربیت در نهج البلاغه
شناسهٔ خبر: 2994347 - سهشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
مصطفی دلشاد تهرانی، شارح نهج البلاغه گفت: در تربیت دنبال آن هستیم که استعدادها شکوفا شود نه اینکه استعدادها را شکوفا کنیم. از نظر علی(ع) تربیت از جنس شدن است یعنی باید با میل و انگیزه درونی فرد باشد. به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جلسه از مجموعه سخنرانی های علمی با عنوان «موانع و مقتضیات تربیت در نهج البلاغه» با سخنرانی مصطفی دلشاد تهرانی، عصر دیروز دوشنبه ۱۶ آذرماه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. دلشاد تهرانی در ابتدا گفت: «موانع و مقتضیات تربیت» تنها بخشی معطوف به یک مسئله کهن اما زنده است و تقریباً همه ما درگیر آن هستیم. این سوال برای مسئولان وجود دارد چرا با وجود برنامه ریزی های دقیق و تلاش و زحمت فراوان در یک حوزه تربیت بیشتر اوقات به نتیجه مطلوب نمی رسیم. بلکه گاهی اوقات نتیجه عکس هم می گیریم. سوال مسئولان این است که چرا چنین می شود. وی افزود: پاسخ به این سوال این است که نمی شود یک نهاد مستقل مثلاً خانواده را به تنهایی برای تربیت فرزندان کافی دانست. اقتصاد، سیاست، جامعه، رسانه ها، مدیریت و عوامل دیگری مانند یک ظروف مرتبطه به هم مربوطند. یعنی تا اقتصاد، سیاست، مدیریت، جامعه و ... درست نشود، خانواده و تربیت فرزندان هم درست نمی شود. دو بحث مهم در تربیت همین موانع و مقتضیات تربیت است و حاصل آن این است که تصور نشود تربیت وابسته به یک حوزه است و نباید پیچیدگی های تربیت را نادیده بگیریم. اگر این مجموعه و ظروف مرتبطه درست نباشد، تربیت هم صالح نمی شود. این شارح نهج البلاغه تصریح کرد: علی(ع) با استفاده از قرآن، ۶ مسئله مهم را دخیل در امر تربیت می داند که باید آنها را جدی بگیریم. اگر در نهج البلاغه نگاه کنیم می فهمیم که از دیدگاه علی(ع) مهمترین مسئله بشر تربیت است. زیرا از نظر ایشان همه شقاوت ها و سعادتها و خیر و شر بشری همگی به تربیت و نحوه و نوع آن در انسانها بر می گردد. اینکه انبیا برای تعالی انسانها آمدند و تعالی در گرو تربیت صحیح است. انبیا آمدند انسانها را ربانی کنند یعنی متصف به صفات الهی شوند البته نه همه صفات الهی زیرا بعضی از صفات فقط مختص به خداست و برای بشر گناه است مثل کبر و زیر سوال نبردن خدا. وی افزود: در دیدگاه علی(ع) سیاست، حکومت، اقتصاد، ارتباطات و جامعه همه برای تربیت انسان اند. ایشان حتی حساسیتی که در برقراری عدالت در جامعه دارند به منظور تعالی و تربیت انسانهاست. تعالی هم یعنی چیزی که بستر ساز رشد و تکامل و امنیت انسان است. علی(ع) می فرماید هدفم از قبول حکومت مکنت، منزلت و قدرت این چیزهایی که همه حاکمان می خواهند نبوده بلکه همه دغدغه من انسان بودن انسانهاست. یعنی بستری فراهم کنم که استعدادهای بالقوه انسانها بالفعل برسد و بالفعل ها شکوفا شود. علی(ع) کسانی که از دایره تربیت بیرون هستند را انسان نمی داند. دلشاد تهرانی با بیان اینکه علی(ع) ریشه همه مشکلات و بدبختی های بشر را در تربیت نادرست انسانها می داند، گفت: اگر می خواهید اقتصاد، سیاست، خانواده، ارتباطات و مدیریت و جامعه درست باشد اول از همه باید تربیت صحیح باشد. البته همه این عوامل هم در امر تربیت موثر هستند اما برایند آنها به کفه تربیت سنگینی می کند. در تربیت هم نباید هیج وجهی از وجوه انسان نادیده یا کمرنگ گرفته شود. یعنی به همه ابعاد انسان باید به یکسان توجه شود. یعنی فطرت انسان دیده شود، زیبایی دوستی، محبت، آزادی خواهی، عدالت طلبی، عشق، امنیت، راستی و پرستش و... همه اینها را باید مد نظر قرار داد. می گویند واعظی در منبر بود مردی به داخل آمد گفت خر من را کسی یافته است؟ واعظ توجه نکرد، مرد چندبار حرفش را تکرار کرد، واعظ به حضار گفت در میان شما کسی هست که عاشق نشده باشد یکنفر گفت من، واعظ به مرد خر گم کرده گفت خر تو پیدا شد بیا این خر را با خودت ببر. وی افزود: اگر یکی از وجوه انسانی را سرکوب کنیم، سر از جای دیگری در می آورد. راه درست تربیت هم راهی است که مبتنی بر شناخت واقعی و درک حقیقی انسانها و ابعاد و وجوه شخصیتی و روانی و روحی آنها باشد. علی(ع) می فرماید امر و نهی و فشار بر انسانها انسانیت آنها را تخریب می کند و همچنین شخصیت و غرور آنها را تحریک می کند و انسان را دچار غضب و عصبیت می کند. زور بیرونی به هیچ وجه مفید نیست بلکه باید زور درونی در انسان ایجاد شود و انسان خودش از درون بجوشد و بخواهد که مثلاً عبادت کند یا حجابش را رعایت کند. این استاد نهج البلاغه تأکید کرد: علی(ع) می فرماید باید سرچشمه آب را پیدا کرد و آب را از سرچشمه پاک نگاه داشت. بنابراین سرچشمه رفتار و کردار و اندیشه انسانها همه در تربیت او هستند. تربیت در دراز مدت و قاعده مند جواب می دهد. تربیت یعنی ایجاد حالتی پس از حالتی دیگر از چیزی تا به حالت کمال و تمامش دست یابد. تربیت رسیدن به کمال مطلق است. موانع و مقتضیات تربیت را باید در این راه بشناسیم و تا می توانیم موانع را از سر راه برداریم و با شناخت مقتضیات اتفاقی که باید بیفتد را محقق سازیم. تربیت باید جهت دار باشد و باید بسترهای لازم برای آن را مهیا کنیم. نمی شود در جهات مختلف انسان را تربیت کرد، مثلا پدر و مادر و مدرسه و تلویزیون و ماهواره هرکدام یک چیزی بگویند و به سمتی بچه را بکشند. در تربیت دنبال آن هستیم که استعدادها شکوفا شود نه اینکه استعدادها را شکوفا کنیم. تربیت از جنس شدن است. یعنی باید با میل و انگیزه درونی فرد حرکت کند و چیزی را بخواهد نه اینکه با زور و تهدید و ارعاب و تحقیر و بد رفتاری به کاری وادارش کنند. دلشاد تهرانی در ادامه بیان کرد: این راه ها اسمش تربیت نیست بلکه آسیب زننده به تربیت است. علی(ع) هیچ کس را حتی برای جنگیدن مجبور نمی کرد. اما ۶ عامل مهم تربیت از نظر علی(ع) ۱- وراثت ۲- محیط و پیرامون ۳-سختی ها و شداید ۴-کار و شغل ۵-عوامل ماورای طبیعت که مهمترین آن نقش شیاطین و فرشتگان در هدایت و تربیت انسانها است و ۶- اراده انسان است که علی(ع) اراده را از ۵ عامل دیگر مهتر و اصلی تر می داند. وی افزود: در بحث موانع و مقتضیات تربیت هم علی(ع) به ۵ نکته توجه داده است. چه چیزهایی موانع اصلی تربیت است؟ ۱- موانع و مقتضیات مدیریتی ۲- موانع و مقتضیات فردی ۳- موانع و مقتضیات اجتماعی ۴- موانع و مقتضیات سیاسی و ۵- موانع و مفتضیات اقتصادی. یعنی تربیت به این عوامل بستگی دارد تا انسانها در این ۶ بعد اوضاع مطلوبی نداشته باشند، تربیت مطلوب هم حاصل نمی شود. دلشاد گفت: علی(ع) دنیا و آخرت را مانند شرق و غرب می داند و می گوید نزدیک شدن به یکی یعنی دوری از دیگری. علی(ع) می گوید باید با دنیا رابطه صحیح و درست ایجاد کرد. هرنوع رابطه پست برقرار کردن با دنیا انسان را به دوزخ می برد، حتی نماز و روزه و حج که بالاترین عبادتهاست اگر با آنها رابطه پست پیدا کنیم یعنی مثلا از روی ریا و ظاهر سازی و مکر و فریب باشد از جنس جهنم و دوزخی است. علی(ع) می فرماید دنیای هرکس در خود اوست اگر فرمانبردار نفستان شدید دنیایی شده اید و اگر پشت میز ریاست نشستید و به مردم خدمت کردید آخرت را خریده اید. باید تجار و خریداران منفعت طلبی باشد و بهای خود را به ارزانی نفروشید قدر انسان آن قدر بالا مرتبه است فرشتگان هم به آن راه ندارند. وی افزود: یعنی اگر حتی آبی که می خوریم اگر برای آزار و اذیت کردن مردم باشد جهنمی هستیم و اگر نیرویی برای خدمت کردن به مردم بگیریم بهشتی هستیم. این نظام تعالی باید در تربیت مد نظر گرفته شود. علی(ع) می فرماید تا فهم و درک و دید انسان درست نشود نمی تواند رابطه درست با دنیا برقرار سازد. هنر تربیت کردن ایجاد خواست و میل و انگیزه درونی در انسان است. برای اینکه در ما اینها را به وجود بیاورد می فرماید: متاع شما بهشت است خودتان را به کمتر از بهشت نفروشید. آدمی اگر قدر خود را بداند، آن وقت زندگی برایش بی معنا و هیچ و پوچ نمی شود. آن وقت دیگر انسان از لحظه لحظه عمرش استفاده می کند و از عمر خود هم لذت می برد و دچار سردرگمی و نیست انگاری نمی شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]
صفحات پیشنهادی
جنبه مدیریتی نهجالبلاغه کمتر مورد توجه واقع شده است
یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۲ آیتالله مکارمشیرازی گفت نهجالبلاغه مانند خود حضرت امیر ع در جامعه مظلوم واقع شده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار رئیس بنیاد بینالمللی نهج البلاغه و اعضای کنگره بین المللی نهج البلاغه با محوریت عهدنامه امام ابرگزاری دورههای «تربیت کودک در اسلام» در جمهوری کریمه
برگزاری دورههای تربیت کودک در اسلام در جمهوری کریمه شناسهٔ خبر 2992484 - یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۵ دین و اندیشه > اسلام در جهان اداره دینی مسلمانان کریمه دوره های ویژه ای برای تربیت کودکان مطابق با فرهنگ و سنت اسلامی در نظر گرفته است که به موجب آن کودکان دنیا را از زاواربعین؛ فرصتی برای تربیت متفاوت
نوشتاری از حجتالاسلام علوی اربعین فرصتی برای تربیت متفاوت شناسهٔ خبر 2993542 - دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی در نوشتار پیشرو حجتالاسلام علوی به بررسی تفاوت تربیتی پیادهروی اربعین با دیگر فضاهای دینی میپردازد وی معتقد است برای رسیددومین کنفرانس بین المللی «روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی»
دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می کند دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی علوم تربیتی و سبک زندگی شناسهٔ خبر 2991743 - شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی علوم تربیتی و سبک زندگی با هدف بررسی روش های بومی و بین الملاز ظرفیتهای ارشادی و تربیتی مساجد غافل نباشیم
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۴ آیتالله موسویادبیلی گفت در شرایط کنونی نباید از امکانات و ظرفیتهای ارشادی و تربیتی مساجد غافل باشیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار با اعضای ستاد برگزاری مسابقات مدهامتان با بیان اینکه ترویج عمدستورات اسلامی سرلوحه خانواده در تربیت فرزندان باشد
گرگان - ارشد نظامی آجا در استان های گلستان و مازندران در جمع خانواده های نیروهای مسلح به نقش خانواده در حفظ ارزش ها و بنیان جامعه پرداخت وگفت دستورات اسلامی سرلوحه خانواده ها در تربیت فرزندان باشد به گزارش خبرنگار مهر امیر سرتیپ منصور خمری ظهر شنبه در جمع خانواده های نیروهای مجزئیات طرح تربیت پرستار بیمارستانی
سهشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳ ۲۶ قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به طرح تربیت پرستار بیمارستانی اظهار کرد اجرای این طرح به این معنی نیست که دروس نظری به دانشجویان ارائه نمیشود و نظارتی بر آموزش و فعالیت دانشجویان وجود ندارد دکتر حمید اکبری در گفت وگو با خبرنگار دانشگاهآیتالله مکارمشیرازی: جنبه مدیریتی نهجالبلاغه کمتر مورد توجه واقع شده است
آیتالله مکارمشیرازی جنبه مدیریتی نهجالبلاغه کمتر مورد توجه واقع شده است اوایل انقلاب به من پیشنهاد شد کتابی درباره فرماندهی مدیریت در اسلام به اداره ای معرفی نمایم تا به عنوان کتاب درسی از آن بهره ببرند متاسفانه در آن زمان هر چه نگاه کردم چنین چیزی نیافتم و شروع به نوشتن کتاتربیت پژوهشگر باید از مدارس ابتدایی آغاز شود
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸ ۱۵ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت پژوهش در تمامی جهان به عنوان یک اصل شناخته شده است و آن را یک سرمایه تلقی میکنند اما این مهم متاسفانه در کشور ما نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه کردستان محمدقربان کیانیمشکل برق مجموعه تربیت بدنی بهمئی حل شد
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان بهمئی گفت برق مجموعه تربیت بدنی شهرستان بهمئی پس از چندین سال مشکل از وضعیت دیماند به شهری تبدیل می شود تا برای همیشه مشکل برق این مجموعه حل شود به گزارش سایت خبری آوای ماغر در نشست مشترک مدیرعامل برق و مدیر کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها