تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805477751
![نمایش مجدد: ابن خلدون را امروزی نکنیم/ نسبت ابن خلدون و جامعه شناسی اسلامی refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
ابن خلدون را امروزی نکنیم/ نسبت ابن خلدون و جامعه شناسی اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تقی آزادارمکی در نشست «ابنخلدون و جامعهشناسی اسلامی»:
ابن خلدون را امروزی نکنیم/ نسبت ابن خلدون و جامعه شناسی اسلامی
![ابن خلدون را امروزی نکنیم/ نسبت ابن خلدون و جامعه شناسی اسلامی تقی ازاد ارمکی](http://media.mehrnews.com/d/2015/05/11/3/1690593.jpg?ts=1447569438568)
شناسهٔ خبر: 2968003 - دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
دین و اندیشه > اندیشمندان
تقی آزاد ارمکی گفت: ابن خلدون در متن سنت قرار دارد به همین دلیل آوردن ابن خلدون از متن سنت به جهان معاصر و امروزی کردن آن یکی از خطاهای فاحش است که معمولا انجام می شود. به گزارش خبرنگار مهر، نشست «ابن خلدون و جامعهشناسی اسلامی» روز گذشته، یکشنبه ۲۴ آبان ماه با سخنرانی تقی آزادارمکی، جامعهشناس و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در تالار شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. تقی آزادارمکی در ابتدای سخنانش گفت: من تا قبل از برگزرای این نشست، فکر می کردم که ابن خلدون را خیلی خوب می شناسم ولی با طرح سوال این نشست که «رابطه ابن خلدون با جامعه شناسی چیست؟» تازه متوجه شدم که از ابن خلدون چیزی نمی دانم. به عقیده من یکی از ضعف های ما در رابطه با ابن خلدون این است که ما ابن خلدون را خوب نخوانده ایم وجای او را در حوزه نظام اندیشه ای معلوم نکردیم. وی افزود: اینکه ابن خلدون با جامعه شناسی اسلامی نسبت دارد یا نه، سوال بسیار مهمی است چون خوانش هایی که نسبت به ابن خلدون وجود دارد همگی از بیرون است و بیش از اینکه مبنی بر گفته ها و نظریات ابن خلدون باشد بر پایه مدرنیته است که به عقیده من بدترین نوع خوانش ابن خلدون است. آزادارمکی با اشاره به خوانش های مختلفی که درباره ابن خلدون وجود دارد توضیح داد: درباره این خلدون خوانش های متعددی وجود دارد؛ یک دسته خوانش افرادی مثل سیدجوادطباطبائی است که من به شدت به این خوانش نقد دارم و به نظرم یکی از بدترین نوع خوانش هاست. دسته دیگر خوانش ابن خلدون در سایه مطالعات شرق شناسانه و دسته سوم خوانش بر اساس مطالعات ایران شناسی ابن خلدون است که این خوانش مدنظر من است. نویسنده «تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام از آغاز تا دوره معاصر» اضافه کرد: ابن خلدون کتابی با نام «مقدمه ابن خلدون» دارد که در آن دغدغه های ایران شناسی و اسلام شناسی او مطرح شده است. ابن خلدون در این کتاب اصلا به حوزه دین ورود نمی کند و بیشتر کسانی که در جستجوی سرگذشت ایران هستند مخاطب کتاب اند. اگرچه او در این کتاب حرف مهمی درباره ایران ندارد. از اینجا به بعد یک فضای گفتمانی شکل می گیرد و هویت یابی ایرانی – اسلامی در کانتکس هویت یابی، ابن خلدون ظهورمی کند. به عبارتی از اینجا به بعد ابن خلدون از متن و تاریخی که در آن قرار دارد خارج می شود و به سوالات هویتی پاسخ می دهد نکته مهم بحث اینجاست که سوالات ابن خلدون، سوالات تاریخی، آکادمیک، علمی و جامعه شناسی نیست. ابن خلدون به این سوال پاسخ می دهد که ما کجای تاریخ جهان قرار گرفته ایم. این استاد جامعه شناسی گفت: از این برهه به بعد این خلدون در سایه گفتمان هویت برای ما ظهور می کند به همین دلیل پاسخ های او هم به سوالات ما از نوع هویتی است و اصلا به همین خاطر هم ما ابن خلدون را پذیرفته ایم چون آن را به عنوان یک عنصر هویتی ارزیابی کرده ایم؛ خودِ من هم به این دلیل او را قبول دارم منتها مشکل ما این است که درباره او منبع شناسی نکرده ایم و فقط تطبیق داده ایم. دائما او را با آگوست کنت، ویکو، دورکیم و... تطبیق داده ایم و تطبیق بدترین کار و به نوعی فرار از موضوع محتوایی اندیشمند است. به همین دلیل من معتقدم «ابن خلدون»ی های ما ابن خلدونی نیستند، شبه ابن خلدونی هستند. تطبیق یک کار تئوریک نیست و با تطبیق ما یک دانش بدلی و جامعه شناسی مونتاژی تولید می کنیم. با تطبیق معرفت تولید نمی شود به بیان دیگر ما اگر بخواهیم سراغ تطبیق برویم، باید شیرازه یک تئوری را به هم بریزیم ولی جرات این کار را هم نداریم و فقط در مقام مقایسه می مانیم. نویسنده «تغییرات اجتماعی در ایران» با اشاره به دغدغه ابن خلدون توضیح داد: دغدغه ابن خلدون نه از جنس پاسخ به سوال مدرنیته معاصر ایرانی است و نه از جنس سوال های امثال طباطبائی و سنت گراهای متوهم. ابن خلدون یک نظام تئوریک دارد، موضوعش هم مشخص است. او در متن سنت قرار دارد به همین دلیل آوردن ابن خلدون از متن سنت به جهان معاصر یکی از خطاهای فاحش است که معمولا انجام می شود. ابن خلدون در منطق سنت، منطق یگانه ندارد چون در جهان اسلام نظام ها و جریان های معرفتی متفاوتی وجود دارد که در هردوره ای یکی از آنها غالب می شود. آثار او پر از سنخ شناسی است تا چیزی که در جهان سنت وجود دارد را توضیح بدهد. آزادارمکی ادامه داد: ابن خلدون یک رقیب و همسایه دارد، آن هم تاریخ است. او با تاریخ زیست می کند و دانشش در سایه دانش تاریخ و معرفت تاریخی است. ابن خلدون ادامه بیرونی، واقدی و مسعودی است و اتفاقا خیلی هم از آنها فاصله نمی گیرد به عبارتی کار او ادامه سنت تاریخ نگاری است و البته نوآوری هایی هم دارد. به همین دلیل نمی توان توقع داشت که از ابن خلدون جامعه شناسی بیرون بیاید، ممکن است از آن فارابی دربیاید ولی قطعا جامعه شناسی که امروز مدنظر ماست از آن بیرون نمی آید. اگرچه ممکن است از دیدگاه های آن جامعه شناسی انقلاب اسلامی ایران دربیاید. چون بحث ابن خلدون، بحث نظریه پیدایش دولت، افول دولت، امر اجتماعی و امر تابعی است. وی افزود: ابن خلدون دولت را معادل نظام اجتماعی می داند، نه تعریفی که ما از دولت به عنوان یک نهاد در کنار سایر نهادها داریم. او رویکردی ارائه می دهد که در آن کانونیت و تمامیت بخشی به دولت و تبعیت جامعه از آن را مطرح می کند، طبیعتا اینجا دیگر جامعه شناسی جایی ندارد. ابن خلدون به جای نظریه اجتماعی از امر اجتماعی و به جای نظریه سیاسی، از امر سیاسی حرف می زند. این استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: مشروعیت نظریات ابن خلدون به سه موضوع برمی گردد: اول اینکه محدود به جهان سنت است، دوم اینکه توضیح دهنده بخش جهان اسلام است و سوم هم اینکه قابل تبدیل نیست به همین دلیل هم جامعه شناسی اسلامی به معنایی که ما امروز از آن حرف می زنیم هیچ نسبتی با ابن خلدون ندارد. از نظر من جامعه شناسی اسلامی که امروز از آن حرف زده می شود تلاش برای رسیدن به چیزی است که هنوز وجود ندارد یعنی ما در مسیریم ولی هنوز چیزی محقق نشده است. آزادارمکی در پایان اضافه کرد: ابن خلدون پیدایش و افول دولت ها را مطرح کرده و لاغیر به همین دلیل گذر از ابن خلدون و آوردن آن به زمانه خودمان بدترین کار ممکن است. نکته مهم دیگر که قصد نداشتم در این جلسه بگویم ولی می گویم اینکه ابن خلدون در آثارش از قرآن استفاده ابزاری کرده و فقط درجایی که کم آورده از آیات قرآن استفاده کرده است به همین دلیل فهم ابن خلدون، فهم اسلامی به معنی جامعه شناسی اسلامی نیست. در ادامه این جلسه، غلامرضا جمشیدیها دانشیار گروه جامعهشناسی و رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به صورت خیلی مختصر به موضوع ارتباط میان ابن خلدون و جامعه شناسی اسلامی پرداخت و گفت: من به شیوه پرداخت دکتر آزادارمکی به این موضوع نقد دارم چون لازمه پرداختن به موضوع ابن خلدون و جامعه شناسی اسلامی، داشتن یک چارچوب نظری است که ایشان هیچ چارچوب نظری برای بحثشان نداشتند. علاوه براین نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که قرار نیست ما توقع داشته باشیم ابن خلدون به همه سوالات ما پاسخ دهد. وی افزود: یکی از مشکل های اساسی ما این است که ما از گذشته خود بی خبریم و نمی دانیم که نسل های قبلی ما چه کرده اند. ما به یک حوزه تمدنی بزرگ وابسته ایم ولی متاسفانه خودمان را فراموش کرده ایم. این نکته را هم باید در نظر داشت که علم حاصل زحمت همه اندیشمندان است و ما نمی توانیم کسی را از چرخه تولید علم حذف کنیم. اگر اینطور که دکتر آزاد می گویند ما باید ابن خلدون را در کانتکس و زمان خودش بررسی کنیم پس چطور به ارسطو، افلاطون و...رجوع می کنیم و خیلی از مطالب را به آنها ارجاع می دهیم؟ ضمن اینکه به نظر من، ابن خلدون از خیلی جهات بر افرادی امثال، آگوست کنت -که پدرجامعه شناسی است- مقدم است. جمشیدیها ادامه داد: ابن خلدون انسان را از آسمان به زمین آورده و موضوعاتی را مطرح کرده که خیلی از جامعه شناسان مطرح بعدها به آن پرداختند ولی پرداختن به ابن خلدون به معنای این نیست که ما باید درابن خلدون بمانیم. به عقیده من دو سوال مشترک پیش روی همه متفکران بزرگ جهان از جمله ارسطو، افلاطون، ابن خلدون و... وجود داشته که هریک از آنها به این سوال پاسخ های متفاوتی داده اند. این دو سوال عبارت است از: جوامع قدیم چگونه متحول شدند؟ در عصر جدید چگونه نظم اجتماعی برقرار شده است؟ ابن خلدون به این دو سوال با توجه به زمانه خودش پاسخ داده است. رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پایان گفت: ضمن احترام به دکتر آزادارمکی، من فکر می کنم قرار نیست که ما به گذشته برویم بلکه باید گذشته را به آینده بیاوریم و مسیر را ادامه دهیم. این نشست با پرسش و پاسخ میان حاضرین و اساتید حاضر در جلسه تمام شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
نشست« ابنخلدون و جامعهشناسی اسلامی» برگزار میشود
در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نشست ابنخلدون و جامعهشناسی اسلامی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2962180 - سهشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست ابنخلدون و جامعهشناسی اسلامی با حضور تقی آزاد ارمکی استاد دانشگاه تهران برگزار می شود به گزارش خبنسبت جامعه شناسی و فلسفه/چرا جامعه شناسی یک علم چندپارادایمی است؟
در نشست نسبت فلسفه و جامعهشناسی مطرح شد نسبت جامعه شناسی و فلسفه چرا جامعه شناسی یک علم چندپارادایمی است شناسهٔ خبر 2959158 - جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰ ۱۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها بخارایی گفت جامعه شناسی از فلسفه جدا نمی شود در بستر فلسفه می غلتد و به فلسفه نیازسازوکارهای تامین اجتماعی در رهیافت اسلامی - بخش دوم و پایانی نسبت سازوکار تضامن با سازوکارهای تدارک
سازوکارهای تامین اجتماعی در رهیافت اسلامی - بخش دوم و پایانینسبت سازوکار تضامن با سازوکارهای تدارکهمان گونه که فقیر مستحق حمایت است و در صورت مصرف مالیات های اسلامی و درآمدهای فیء انفال و بیت المال منابع مناسب برای حمایت از او پیش بینی شده است افراد غیر فقیر از دریافت زکات منعنشست «جامعه شناسی عواطف و احساسات در چشم انداز نظریه تمدن الیاس»
گروه جامعهشناسی احساسات برگزار می کند نشست جامعه شناسی عواطف و احساسات در چشم انداز نظریه تمدن الیاس شناسهٔ خبر 2964168 - چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست جامعه شناسی عواطف و احساسات در چشم انداز نظریه تمدن نوربرت الیاس به همت گروه جامعهشنانشست جامعه شناسی و آموزش برگزار میشود
نشست جامعه شناسی و آموزش برگزار میشود شناسهٔ خبر 2959396 - شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها کارگروه مسائل اجتماعی ایران نشست جامعه شناسی و آموزش را برگزار میکند به گزارش خبرگزاری مهر نشست جامعه شناسی و آموزش به همت کارگروه مسائل اجتماعی انجمن جامعه شنارئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خدابنده: عزاداریهای شهرستان خدابنده باشکوه و به دور از بدعتها برگزار
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خدابنده عزاداریهای شهرستان خدابنده باشکوه و به دور از بدعتها برگزار میشودرئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خدابنده گفت عزاداریهای شهرستان خدابنده باشکوه و به دور از بدعتها برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان محمد برجرئیس جدید اداره تبلیغات اسلامی شهرستان های عباس آباد و تنکابن معارفه شد
به گزارش بلاغ بهنقل از دریاسر صبح امروز با حضور مسئولان مراسم تودیع و معارفه رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان های عباس آباد و تنکابن برگزار شد در این مراسم از زحمات حجت الاسلام محمدی رئیس سابق اداره تبلیغات اسلامی شهرستان های عباس آباد و تنکابن تجلیل و حجت الاسلام امین صادقیاختراع ابن هیثم، پایه دوربینهای عکسبرداری امروزی شد
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۰ معاون کمیسیون ملی یونسکو از برگزاری اختتامیه سال جهانی نور در دی ماه جاری خبر داد و گفت گزارشی از برنامههای اجرا شده در ایران در این سال جهانی تهیه و به سازمان یونسکو ارسال خواهیم کرد به گزارش خبرنگار ایسنا دکتر سیامک خادمی در همایش نور و نار کهسخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: مسابقه نور ابن هیثم فرصتی برای تحقق پیوند میان علم و هنر است
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسابقه نور ابن هیثم فرصتی برای تحقق پیوند میان علم و هنر استسخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مسابقه فیلمسازی نور ابن هیثم گفت این مسابقه گام مثبتی برای تحقق پیوند علم و فناوری و هنر است هرچه بتوانیم هنر را با آخرین دستاوردها و متدهای علمحسن تنابنده بازیگر فیلم داودنژاد شد
محسن تنابنده بازیگر فیلم داودنژاد شد علیرضا داودنژاد سرانجام فراری را با حضور محسن تنابنده مقابل دوربین میبرد به گزارش فرهنگ نیوز این کارگردان سینما با تایید این خبر گفت فیلمبرداری «فراری» به تهیهکنندگی جهانگیر کوثری اوایل آذر ماه آغاز میشود و این رو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها