واضح آرشیو وب فارسی:مهر: استاد حوزه و دانشگاه:
امام محمد باقر(ع) نحوه چگونه فکر کردن را به مردم آموخت
شناسهٔ خبر: 2967668 - یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
حجت الاسلام والمسلمین رحمانی در برنامه گفتوگوی فرهنگی رادیو گفتوگو، در خصوص روش امام محمد باقر (ع) مبنی بر آگاه کردن مردم گفت: ایشان وظیفه خود می دانست که ریشه بدعت گذاری را بزند. به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتوگوی فرهنگی با موضوع ولادت حضرت محمد باقر(ع) و با حضور حجت الاسلام والمسلمین رحمانی استاد حوزه و دانشگاه و حجت الاسلام والمسلمین رنجبر استاد حوزه و دانشگاه به روی آنتن رفت. حجت الاسلام والمسلمین رحمانی با اشاره به واقعه عاشورا به بررسی اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی امام محمد باقر پرداخت و گفت: ایشان در واقعه عاشورا کودکی پنج ساله بودند و خیلی از حادث عاشورا را شاهد بودند. بعد از واقعه عاشورا، اسلام در غربت کامل قرار گرفت و نه تنها شیعه بلکه شیعه و سنی در این وضعیت بودند. وی افزود: اگر در واقعه عاشورا حداکثر ۲۰۰ شیعه کشته شدند ولی بعد از آن توسط دستگاه اموی در واقعه حره هزاران نفر از مسلمانان که اکثرا اهل تسنن بودند کشته شدند و خسارات بسیار زیادی به مسلمانان وارد شد به حدی که توهین بزرگی به اسلام شد. وی به فضای غربت حاکم در زمان امویان اشاره داشت و بیان کرد: در برخی روایات آمده وقتی امام سجاد خواستند قبر پیامبر را زیارت کنند از لابه لای اسب ها عبور کردند چون آنجا یعنی قبر پیامبر اسلام را محل نگهداری اسب هایشان کرده بودند. این فضایی است که امویان در مکه، مدینه و شهرهای مذهبی آن زمان ایجاد کرده بودند. استاد حوزه و دانشگاه با اظهار به اینکه امویان سعی می کردند مفاهیم اصلی را از دست مسلمانان بگیرند، ادامه داد: در حقیقت فضا به گونه ای بود که باید اسلام از صفر شروع می شد این عصر فرهنگی در زمان امام محمد باقر و امام سجاد است. وی با بیان اینکه اما سجاد در دوران غربت سعی کردند هم نگاه های شیعی و هم نگاه های کلی اسلام را زنده کنند، تصریح کرد: به برکت این نگاه، زنده شدن اسلام آرام آرام شروع شد و نه تنها اسلام حتی مفاهیم اولیه دین نیز زنده شد چون جنایاتی که آنها کردند مورد پذیرش اهل کتاب آن موقع هم نبود. وی خاطرنشان کرد: در این فضا امام مفاهیم دین را شکل دادند و خواستند فرهنگ دین را ایجاد و رشد دهند و بلندگوهای تبلیغاتی اموی با شدت هرچه تمام تر در این فضا می کوبد. در این فضا کتابت حدیث و گفتگویی از سخن پیامبر ممنوع است. صرفا ظاهری از قرآن باقی مانده و فقط برداشت هایی از قرآن می تواند باشد که با حکومت یزید سازگار باشد. حجت الاسلام والمسلمین رحمانی به روش هایی که امام سجاد در فضای پر از خفقان آن دوران برای زنده کردن فرهنگ اسلام انجام می دادند، اشاره کرد و بیان داشت: عمیق ترین فرهنگ را در آن موقع امام سجاد به چند روش بنا نهادند که یکی اینکه برندگان را به منزل خودشان می آوردند و آنها را آموزش می دادند. راه دیگر دعاهای ایشان بود و مواضع خود در این دعاها بیان می کردند. در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر رنجبر به دهه اول شهادت پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: در آن دهه می بینیم که انحرافات و بدعت هایی گذاشته شد و نتیجه اش این شد که مردم از آنچه که خدا و رسول خدا دوست داشت و در غدیر مطرح شد، دور شدند. وی به نقش امام و مقام ایشان اشاره داشت و بیان کرد: وقتی به کسی می گوییم امام معصوم او را خلیفه خدا در روی زمین می دانیم نه تنها در مسائل تشریعی و قانونگذاری بلکه در مسائل تکوینی هم او را خلیفه خدا می دانیم. نگاه ما به امام این است که قبل از تولدش امام است و حتی در گهواره هم امام هستند و در کبر سن نیز امام هستند. این استاد حوزه و دانشگاه افزود: لذا امام محمد باقر همان روزی که امام حسین شهید شدند امام بودند اما اذن امام بودن را از خداوند نداشتند چون امام سجاد حضور داشتند. وی به تاثیر بدعتگذاران در صدر اسلام تا به امروز پرداخت و عنوان کرد: امامان ما دشمنانی را داشتند که بزرگترین حماقت ها و بدعت های دینی را گذاشتند که تا به امروز ما داریم چوبش را می خوریم. اگر پدیده های آسیب شناسی را بکار بگیریم، می بینیم که گروه ها و فرقی که از هزار سال پیش تا الان موجب این همه قتل نفس، جنایت، خشونت، انحرافات دینی و اعتقادی شده اند و حتی موجب کند شدن سرعت پیشرفت اسلام در جهان غیر اسلام شده اند ریشه در همان بدعت گذارانی دارند که در صدر اسلام آمدند. حجت الاسلام والمسلمین رحمانی با اشاره به عملکرد امام محمد باقر در مقابله با بدعت گذاران زمان خویش، بیان داشت: امام دارای دشمنانی بدعت گذار و منحرفی بودند و تنها سیاستی که می توانستند در آن مقطع اجرا کنند به دلیل اینکه نمی خواستند واقعه عاشورا دوباره تکرار شود، کار زیربنایی بود. وی افزود: ایشان خودش را ولی می دانست و وظیفه خود می دانست که ریشه بدعت گذاری را بزند. چون وقتی می خواهیم جریان فرهنگی کنیم تا آدم سازی نکنیم، انقلاب هم بکنید و نظامی را هم تغییر دهید عملا مستکبری را جای مستکبر دیگر می نشانید اما اگر بسترهای فرهنگی را ایجاد کنید و مردم رشد و شعور و بلوغ شان بالا برود دیگر آن زمان هر انسانی از آنها سواری نمی گیرد. وی درس چگونه فکر کردن به مردم را روش امام محمد باقر توصیف کرد و گفت: اگر انسانی چگونه فکر کردن را یاد بگیرد می فهمد چگونه زیست کند. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امامت یک حقیقت به هم پیوسته است، اظهار داشت: اگر زندگی امام حسن مجتبی(ع) نبود، کربلا اتفاق نمی افتد و اگر کربلا اتفاق نمی افتد، مکتب و سیره امام سجاد(ع) ایجاد نمی شد و اگر مکتب و سیره امام سجاد(ع) نبود، روش امام باقر(ع) ایجاد نمی شد. اینها متوقف بر یکدیگر هستند. وی افزود: این جایگاه خیلی وسیع است وقتی کسی که امام می شود، هم زمان خودش و گذشته و هم آینده را باید در طراحی کاری که می کند، لحاظ کند. در ادامه حجت الاسلام والمسلمین رنجبر با ذکر اینکه معاویه از ضعف علمی موجود در جامعه و مهندسی تربیتی که معاویه راه انداخته بود بخوبی توانسته بود بهره برداری کند، اظهار داشت: در روایات آمده که اگر می خواهیم در دنیا با شرف باشیم باید صاحب علم باشیم، علت اینکه معاویه توانست انسان های نفهمی را تربیت کند که وقتی نماز جمعه را چهارشنبه می خواندند، اعتراض نمی کردند و چنین نگاهی را به طرفدارانش داده بود، این نگاه بخاطر این بود که در جامعه شام آن روز، علم ارزش و جایگاهی نداشت. وی افزود: معاویه با رفتارهای عوام فریبانه به راحتی انسان ها را به جایی رسانده بود که امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه می فرمایند حاضرم ده تن از شما را بگیرم، یک تن از شامیان را عوض کنم چرا که شما در حقتان ناپایدار و آنها در باطلشان پایدار هستند. وی نقش امام را در برپایی قیام ها و تمرد مردم از حکومتها پررنگ برشمرد و تصریح کرد: امام محمد باقر(ع) در زمانی زندگی می کند که باید به مردم شرف و اقتدار بدهد و آن به وسیله علم صورت می گیرد. وقتی شروع به علم آموزی کرد دیگر مردم به راحتی تن به هر حکومتی ندادند و از زمان امام باقر بود که قیام های مختلفی در اقصی نقاط اسلام برپا می شد. درست است که قیام ها عقیم و ناقص می ماند اما دیگر مردم تمرد می کردند و دیگر حکومت ها نمی توانستند از مردم سواری بگیرند. حجت الاسلام والمسلمین رحمانی در خصوص لقب باقرالعلوم بودن امام باقر(ع) اظهار داشت: در زیارت وارث می خوانیم که ایشان وارث همه انبیاء است و ما الان در دوره ای هستیم که باید از این میراث بزرگ بهره ببریم. قابل ذکر است، برنامه گفتوگوی فرهنگی هر شب ساعت ۲۰ از شبکه رادیویی گفتوگو پخش می شود و برای علاقه مندان فایل صوتی آن در سایت شبکه موجود است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]