محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828756003
فلسفه وجودی ملائکه چیست/ جایگاه فرشتگان در آیات و روایات
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پاسخ به سوالات دینی؛
فلسفه وجودی ملائکه چیست/ جایگاه فرشتگان در آیات و روایات
شناسهٔ خبر: 2966307 - یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
علل وجودی ملائکه و فرشتگان چیست و چه نیازی است که آنها مقسمات امر باشند و اصولاً آیا اینکه میگویند آنها کارگزاران خداوند هستند درست است؟ به گزارش خبرگزاری مهر، علل وجودی ملائکه و فرشتگان چیست و چه نیازی است که آنها مقسمات امر باشند و اصولاً آیا اینکه میگویند آنها کارگزاران خداوند هستند درست است؟ برای روشن شدن پاسخ بیان چند نکته ضروری است: ۱. کلمه "ملائکه" جمع ملک- به فتحه لام- به معنای موجوداتى است که مخلوق و واسطه بین خدا و بین عالم مشهوداند. [۱] ۲. غیب و شهادت [۲]؛ یکی از پایه های مهم جهان شناسی اسلامی، تفکیک میان عالم غیب و عالم شهادت است. «غیب» و «شهادت» به معنای «پنهان» و «آشکار» است. مقصود از غیب، چیزی است که از حوزه ادراکات حسی خارج باشد؛ بر خلاف شهادت که قابل ادراک حسی است. بنا بر این مقصود از عالم غیب در مباحث جهان شناختی، بخشی از هستی است که از حیطه حواس بشر خارج است و با ادراک حسی متعارف قابل درک نیست. در بینش اسلامی، همه واقعیت های جهان و موجودات خارج از وجود انسان، محسوس نیستند بلکه بخشی از واقعیت های هستی، خارج از حیطه حواس ظاهری انسان، است. این آموزه تفکیک غیب از شهادت، اسلام را در مقابل تمام مکاتب مادی گرایی – که وجود واقعیت های غیر مادی و نامحسوس را انکار می کنند – قرار می دهد. [۳] بر اساس این آموزه، ذات اقدس الهی، فرشتگان و پدیده وحی، نمونه هایی از عالم غیب اند. قرآن کریم ایمان به غیب را نخستین ویژگی پرهیزگاران و پیش شرط هدایت یابی آدمیان می داند و می فرماید: "این است کتابی که در (حقانیت) آن هیچ تردیدی نیست؛ (و) مایه هدایت تقواپیشگاه است. آنان که به غیب ایمان می آورند. [۴] هرچند میان عالم غیب و شهادت تفاوت های اساسی وجود دارد، اما رابطه میان آن دو عمیق و ناگسستنی است و هرچه در عالم شهادت است، ریشه ای در عالم غیب دارد. قرآن از این حقیقت ژرف پرده بر داشته و ریشه و اصل همه موجودات را نزد خدا می داند و می فرماید:" هیچ چیز نیست مگر آنکه گنجینه های آن نزد ما است، و ما آن را جز به اندازه ای معین فرو نمی فرستیم. [۵] پس همه موجودات طبیعی، در واقع صورت فرودآمده حقیقتی هستند که در جهان ماورای طبیعت آشیانه دارند. چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی ۳. جایگاه فرشتگان در قرآن [۶] الف) ماهیت فرشتگان: در قرآن کریم، سخن صریحی درباره ماهیت و چیستی فرشتگان نیامده است. آنچه مسلم است، فرشتگان ماهیتی مغایر با انسان و دیگر مخلوقات ذی شعور (جن و حیوانات) دارند؛ اما این مسئله که ماهیت آنها چیست، مورد اختلاف است. گروهی از دانشمندان مسلمان، فرشتگان را موجوداتی مجرد و غیرمادی می دانند و گروهی دیگر، آنان را دارای جسم لطیف – که با جسم غیرلطیف که دارای ابعاد سه گانه و وزن و حجم و نیز قابل ادراک حسی است، تفاوت دارد – به شمار می آورند. با این حال، هر دو گروه، بر این مطلب اتفاق نظر دارند که فرشتگان به کمند حواس ظاهری بشر در نمی آیند و قابل ادراک حسی نیستند. [۷] ب) رسالت الهی: گروهی از فرشتگان از جانب خداوند رسالتی دارند: «الله یصطفی من الملائکة رسلاً؛ خداوند از میان فرشتگان رسولانی برمی گزیند».[۸] با توجه به نقشی که فرشتگان، به اذن خداوند، در تدبیر امور عالم دارند، می توان گفت که رسالت آنان شامل دو بخش است: رسالت تکوینی که به وساطت آنان در تدبیر امور عالم و انجام فرامین الهی مربوط می شود و رسالت تشریعی که به میانجی بودن آنان در نزول وحی به پیامبر باز می گردد. ج) کارهای فرشتگان: قرآن کریم کارهای فراوانی را برای فرشتگان برشمرده است. [۹] وساطت در نزول وحی و ابلاغ پیام الهی به پیامبران، [۱۰] تدبیر امور عالم و وساطت در وصول فیض الهی به مخلوقات، [۱۱] استغفار و شفاعت برای مؤمنان [۱۲] و امداد آنان، [۱۳] لعن کافران، [۱۴] ثبت اعمال بندگان [۱۵] و قبض روح آنان در هنگام مرگ [۱۶] از جمله مأموریت های الهی است که فرشتگان آنها را اجرا می کنند. فرشتگان در عالم برزخ [۱۷] و آخرت نیز حضور دارند؛ گروهی از آنان در بهشت مستقرند [۱۸] و گروهی نیز نگاهبان دوزخ و دوزخیان اند. [۱۹] افزون بر آنچه یاد شد، فرشتگان همواره به عبادت و تقدیس و تسبیح خداوند اشتغال دارند و هیچ گاه از این عمل فراغت نمی یابند و به کاری دیگر نمی پردازند. به گفته قرآن کریم: و آنان که نزد اویند (یعنی فرشتگان) از پرستش او نه سرپیچی می کنند و نه خسته می شوند. شبانه روز (و همواره خدای را) تسبیح می گویند و (در این کار) سستی نمی ورزند. [۲۰] د) اصناف و مراتب فرشتگان: با توجه به آنچه گفته شد، می توان فرشتگان را بر حسب مأموریت های گوناگونی که دارند، به گروه های مختلفی تقسیم کرد. این نکته که آیا اصناف مختلف فرشتگان اختلاف نوعی دارند، و یا این که در نوع و ماهیت تفاوتی با یکدیگر ندارند، بر ما پوشیده است. از مجموعه آیات و روایات این مقدار بر می آید که فرشتگان مراتب و مدارج مختلفی دارند و گروهی در زمره کارگزاران گروه دیگر به شمار می آیند. قرآن بر این مطلب گواهی می دهد که هر یک از فرشتگان از جایگاه و رتبه خاصی برخوردار است: «و هیچ یک از ما (فرشتگان) نیست مگر این که برای او (مقام و) مرتبه ای معین است».[۲۱] هم چنین، از پاره ای آیات روشن می شود که گروهی از فرشتگان، کارگزاران فرشته وحی (یعنی جبرائیل) و فرمان بردار اویند. [۲۲] و فرشته قبض روح (عزرائیل) نیز مأمورانی از میان دیگر فرشتگان دارد. [۲۳] برخی روایات نیز گویای آن اند که در میان فرشتگان، جبرائیل، میکائیل، اسرافیل و عزرائیل از جایگاه ویژه و بلندی برخوردارند. ۴. جایگاه فرشتگان در روایات در کتاب بحار از امام صادق (ع) روایت کرده که فرمود: خداى عز و جل ملائکه را از نور آفریده است. [۲۴] و در تفسیر قمى گفته امام صادق (ع) فرمود: ملائکه آب و طعام نمىخورند، و ازدواج ندارند، و تنها با نسیم عرش، زندهاند، و براى خداى عز و جل فرشتگانى است که تا روز قیامت یکسره در رکوعاند، و براى او فرشتگانى دیگر است که تا روز قیامت یکسره در سجدهاند. [۲۵] امام ابو جعفر (ع) فرموده: خداى عز و جل اسرافیل و جبرئیل و میکائیل را از یک تسبیح آفرید، و برایشان گوش و چشم و تیزى عقل و سرعت فهم قرار داد [۲۶] امیر المؤمنین (ع) در باره خلقت ملائکه فرموده: خدایا ملائکه را بیافریدى، و در آسمانت جاى دادى، ملائکهاى که نه در آنان سستى هست و نه غفلت، و نه در ایشان معصیتى مفهوم دارد. آرى آنها داناترین خلق تو به تو هستند و ترسندهترین خلق تو از تواند، و مقربترین خلق تو به تواند و عاملترین خلق تو به فرمان تواند، نه خواب بر دیدگان ایشان مسلط مىشود، و نه سهو عقول، و نه خستگى بدنها، ایشان نه در پشت پدران جاى مىگیرند، و نه در رحم مادران، و نه خلقتشان از ماء مهین است، بلکه تو اى خدا ایشان را به نوعى دیگر ایجاد کردهاى، و در آسمانهایت منزل دادى، و با جاى دادنت در جوار خود اکرامشان کردهاى، و بر وحى خود امین ساختى، و آفات را از ایشان دور کردى، و از بلاها محافظتشان فرمودى و... [۲۷] و از کتاب توحید حکایت شده، که وى به سند خود از ابى حیان تیمى، از پدرش از امیر المؤمنین (ع) روایت کرده، که فرمود: احدى از مردم نیست مگر آنکه با او چند فرشته است، که وى را از اینکه در چاهى سقوط کند، و یا دیوارى به رویش فرو ریزد، و یا ناملایمى به او برسد، حفظ مىکنند، و این مراقبت را در طول عمر او ادامه مىدهند تا اجلش فرا رسد، در میان او و آنچه باو میرسد رهاکننده و مانع نشوند [۲۸]. نتیجه این که از نظر آیات و روایات یقینی است که، ملائکه موجوداتی هستند که به اذن خداوند در جهان هستی تأثیر گذار هستند. ۵. اما این پرسش که علل و فلسفه وجودی ملائکه چیست و چه نیازی است که آنها مقسمات امر باشند باید بگوییم: هر چند فهم دقیق فلسفه وجودی اشیاء (حتی موجودات محسوس تا چه رسد به موجودات غیبی) برای بشر کار مشکل بلکه شاید غیر ممکن باشد؛ ولی عقل انسان به صورت کلی براساس آنچه در این جهان محسوس مشاهده کرده می تواند بفهمد خداوند تبارک و تعالی جهان هستی را بر اساس قانون علت و معلول و رعایت ترتیب میان سلسله علل، خلق نموده است. یعنی؛ بر اساس حکمت الاهی - که همان رعایت قانون علت و معلول، و لزوم تناسب و سنخیت میان آنهاست- و اراده و خواست خدای متعال، وجود ملائکه و نقش فراوان آنان در جهان هستی، تبیین می گردد. علاوه می توان گفت از نظر عقل خلقت و علیت بدون رعایت تناسب و سنخیت میان علت و معلول محال است. از این رو فلسفه مشاء به عقول عشره قائل شده است و ... در عرفان نیز به اثبات رسیده است که، هویت مطلقه خداوند در مقام ظهور، احکام وحدت بر او غلبه دارد و در وحدت ذاتی مجالی برای اسمای تفصیلی نیست. از طرف دیگر در مظاهر تفصیلی که در عالم خارج ظاهر می شوند، احکام کثرت، غالب بر وحدت است. از این رو برای ارتباط آن وحدت ذاتی و کثرات امکانی و سرازیر شدن فیض از عرش به فرش، باید واسطه هایی باشند که احکام کثرت بر آن ها غلبه نداشته باشد. این واسطه های فیض الهی، همان فرشتگان الهی هستند و بر این اساس است که در تبیین فلسفه وجودی انسان کامل نیز گفته می شود: فرمان الاهی مقتضی صورتی اعتدالی است که در آن وحدت ذاتی و یا کثرت امکانی بر یکدیگر غلبه نداشته باشد تا بتواند مظهری برای حق از جهت اسمای تفصیلیه و وحدت حقیقیه باشد و آن صورت اعتدال همان انسان کامل است. [۲۹] به عبارت دیگر؛ برای ایجاد سنخیت و تناسب بین خدایی که از وحدت ذاتی برخوردار است و کثرات امکانی (موجودات مادی) به موجوداتی نیاز است که نقش واسطه را بازی کنند و کثرت محض نداشته باشند و از این جهت این قابلیت پدید آید که فیض از عرش به فرش سرازیر گردد. صدر المتألهین در این زمینه می گوید: "ذات متعالی خداوند برتر از آن است که بی واسطه، فاعلِ فعلِ جزئیِ متغیر، باشد. و هر کس چنین نسبتی به خداوند دهد، یا حقیقت ربوبیت و معنای الاهیت را نشناخته «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِه» [۳۰]. و یا به معنای فاعلیت و تأثیر آگاهی پیدا نکرده است و نمی داند که وجود هر معلولی نسبت به فاعل قریب او مانند وجود اشعه و روشنائی نسبت به روشنائی بخش، و کلام نسبت به متکلم است، نه مثل وجود ساختمان نسبت به بَنّا است. و هر کس که در علم و حکمت الاهی که برتر از علوم طبیعی است ثابت قدم و استوار باشد شکی ندارد که همه موجودات ــ بدون دخالت زمان و مکان ــ فعل خداوندند؛ ولی با تسخیر نیروها و نفوس و طبایع. خداوند زنده کننده و میراننده و روزی دهنده و هدایت گر و گمراه کننده است، ولی مباشر و واسطه برای زنده کردن، فرشته ای است که اسم او اسرافیل است؛ و برای میراندن فرشته ای است که اسم او عزرائیل است که ارواح را از بدنها و بدنها را از غذاها و غذاها را از خاک می ستاند؛ و برای روزی فرشته ای است که اسم او میکائیل است که مقدار و وزن غذاها را می داند؛ و برای هدایت فرشته ای است که اسم او جبرئیل است؛ و ... برای هر یک از این فرشتگان یاران و لشکریانی است از نیروهایی که مسخر دستورات خداوند اند؛ و همچنین نسبت به بقیه افعال خداوند سبحان. و اگر خداوند خود فاعل مستقیم و مباشر برای هر کار پست می بود، باید ایجاد و خلقت این واسطه هایی که به دستور او به سوی خلق نازل می شوند، بیهوده و عبث باشد؛ خداوند برتر از آن است که در مملکت خود موجودی بیهوده و بیکار بیافریند [۳۱] استاد حسن زاده آملی در کتاب هزار و یک نکته می گوید: از قوای هستی مطلقا تعبیر به ملائکه می شود. و از فیض [کاشانی] در علم الیقین [۳۲] نقل می کند که وی معتقد است هیچ چیزی در این جهان نیست مگر این که برای او در جهان دیگر نیرو و قوه روحانی است که از او در زبان شریعت به ملائکه نام می برند. [۳۳] ................................. [۱] ترجمه المیزان، ج ۱۷، ص ۵ [۲] این بخش، از کتاب معارف اسلامی، ج ۱، صص ۱۲۳ و ۱۲۴ اقتباس شده است. [۳] البته بخش غیبی عالم تنها برای موجوداتی که علم و آگاهی آنان محدودیت دارد، مطرح است و در نتیجه برای خداوند – که دانای مطلق است – چنین تفکیکی بی معنا است. از همین رو قرآن مجید، خدا را «عالم الغیب و الشهادة» [۳] و «علام الغیوب» [۳] می شناساند. [۴] ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین. الذین یؤمنون بالغیب. (بقره، ۲ و ۳). [۵] «و ان من شیء الا عندنا خزآئنه و ما ننزله الا بقدر معلوم. (حجر، ۲۱). [۶] . این بخش از کتاب معارف اسلامی، ج ۱، صص ۱۳۵ تا ۱۳۷ اقتباس شده است [۷] فیلسوفان مسلمان، فرشتگان را موجوداتی غیر جسمانی و مجرد می دانند که برخی از تجرد تام عقلانی و گروهی نیز از تجرد برزخی برخوردارند و از همین رو پاره ای خواص مادیان مانند شکل، در آنها (گروه دوم) وجود دارد. [۸] حج، ۷۵ و نیز بنگرید به: فاطر، ۱. [۹] گفتنی است که بخشی از این امور، مدلول صریح آیات قرآن است و بخشی دیگر، بر اساس قرائن شواهد موجود در آیات به دست می آید. [۱۰] نحل، ۲ و ۱۰۲؛ عبس، ۱۶. [۱۱] نازعات، ۵؛ معارج، ۴. [۱۲] مؤمن، ۷؛ انبیا، ۲۸. [۱۳] آل عمران، ۱۲۴ و ۱۲۵. [۱۴] بقره، ۱۴۱؛ آل عمران، ۸۷. [۱۵] یونس، ۲۱؛ زخرف، ۸۰؛ انفطار، ۱۱. [۱۶] انعام، ۶۲؛ نساء، ۹۷. [۱۷] نحل، ۲۸ و ۳۲. [۱۸] زمر، ۷۲؛ انبیاء، ۱۰۳. [۱۹] مدثر، ۲۰. [۲۰] و من عنده لایستکبرون عن عبادته و لایستحسرون. یسبحون اللیل والنهار لایفترون. (انبیاء، ۱۹ و ۲۰). [۲۱] صافات، ۱۶۴. وَ ما مِنَّا إِلاَّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ [۲۲] تکویر، ۲۱. مُّطَاعٍ ثمََّ أَمِین [۲۳] سجده، ۱۲؛ " قُلْ یَتَوَفَّیکُم مَّلَکُ الْمَوْتِ الَّذِى وُکلَِّ بِکُمْ ثُمَّ إِلىَ رَبِّکُمْ تُرْجَعُون". انعام، ۶۲، "وَ یُرْسِلُ عَلَیْکُمْ حَفَظَةً حَتىَّ إِذَا جَاءَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَ هُمْ لَا یُفَرِّطُونَ" [۲۴] بحار الانوار، ج ۵۸، ص ۳۰۶، ح ۱۵. [۲۵] تفسیر قمى، ج ۲، ص ۲۰۶. [۲۶] تفسیر نور الثقلین، ج ۳، ص ۳۵۰، ح ۲۱. [۲۷] تفسیر قمى، ج ۲، ص ۲۰۷. [۲۸] بحار الانوار، ج ۴۱، ص ۱، ح ۲، ح ۷۹، ط بیروت. ترجمه المیزان، ج۱۷، ص: ۹. [۲۹] نک: ابن ترکه، تمهید القواعد ص ۱۷۲، تحریر تمهید القواعد، جوادی آملی، عبدالله، صص ۵۴۸- ۵۵۵؛ اقتباس از نمایه: (دلایل عقلی زنده بودن امام زمان (عج)). [۳۰] انعام، ۹۱. [۳۱] ذاته تعالى أجل أن یفعل فعلا جزئیا متغیرا مستحیلا کائنا فاسدا و من نسب إلیه تعالى هذه الانفعالات و التجددات فهو من الذین لم یعرفوا حق الربوبیة و معنى الإلهیة وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ أو لم یعرفوا معنى الفاعلیة و التأثیر و أن وجود کل معلول من فاعله القریب کوجود الضوء من المضیء و الکلام من المتکلم لا کوجود البناء من البناء و لا شک لمن له قدم راسخ فی العلم الإلهی و الحکمة التی هی فوق العلوم الطبیعیة أن الموجودات کلها من فعل الله بلا زمان و لا مکان و لکن بتسخیر القوى و النفوس و الطبائع و هو المحیی و الممیت و الرازق و الهادی و المضل و لکن المباشر للإحیاء ملک اسمه إسرافیل و للإماتة ملک اسمه عزرائیل یقبض الأرواح من الأبدان و الأبدان من الأغذیة و الأغذیة من التراب و للأرزاق ملک اسمه میکائیل یعلم مقادیر الأغذیة و مکائیلها و للهدایة ملک اسمه جبرئیل و للإضلال دون الملائکة جوهر شیطانی اسمه عزازیل و لکل من هذه الملائکة أعوان و جنود من القوى المسخرة لأوامر الله و کذا فی سائر أفعال الله سبحانه و لو کان هو المباشر لکل فعل دنی لکان إیجاده للوسائط النازلة بأمره إلى خلقه عبثا و هباء تعالى الله أن یخلق فی ملکه عبثا أو معطلا و ذلِکَ ظَنُّ الَّذِینَ کَفَرُوا. (الأسفارالأربعة، ج۸، صص ۱۱۸ و ۱۱۹.) [۳۲] علم الیقین، ص ۲۷۶. [۳۳] هزار ویک نکته، ص ۱۰۳، نکته ۱۱۴. منبع: اسلام کوئست
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
ادراک فراحسى از دیدگاه اسلام و روان شناسى - بخش دوم و پایانی ادراک فراحسى در آیات و روایات
ادراک فراحسى از دیدگاه اسلام و روان شناسى - بخش دوم و پایانیادراک فراحسى در آیات و روایاتانسان در زندگى خویش با ادراکاتى فراتر از حس ظاهرى روبه رو شده است ادراکاتى که برخى از آنها با حقیقت و ایمان رابطه استوارى دارد پیش زمینه ادراک فراحسى اندیشمندان مختلف دیدگاه هاى خویش راحجتالاسلام مظلومی بیان کرد جایگاه درگذشتگان در حال احرام از منظر آیات و روایات
حجتالاسلام مظلومی بیان کردجایگاه درگذشتگان در حال احرام از منظر آیات و روایاتمعاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در حج ضمن بیان جایگاه انسانهای کشته شده در حال احرام گفت در روایات متعدد از هجرت به سمت خدا به حج تعبیر شده است به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس آیینفلسفه وجودی دادگاه ویژه روحانیت صیانت از جایگاه روحانیت است
قم - ایرنا - مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت فلسفه وجودی دادگاه ویژه روحانیت صیانت از منزلت و جایگاه روحانیت است و باید از قاضیان و اعضای شورای سازش در دادگاه ویژه بخواهیم که در رسیدگی های خود فلسفه تاسیس این دادگاه را در نظر داشته باشند تا جایگاه روحانیت حفظ شود به گزارش ایرجایگاه مهاجران الی الله از منظر آیات و روایات
جایگاه مهاجران الی الله از منظر آیات و روایات معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در حج ضمن بیان جایگاه انسانهای کشته شده در حال احرام گفت در روایات متعدد از هجرت به سمت خدا به حج تعبیر شده است به گزارش فرهنگ نیوز آیین بزرگداشت چهلمین روز درگذشت قاریان مهاجر الیالله با حضکارگاه دانش افزایی با موضوع «تعريف فلسفه های مضاف» برگزار شد
با ارائه آيت الله رشاد کارگاه دانش افزایی با موضوع تعريف فلسفه های مضاف برگزار شد شناسهٔ خبر 2964223 - چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها آیت الله رشاد گفت دراكثر فلسفه های مضاف ابهامهايی وجود دارد و همین ابهامها نیز منشأ پارهای چالشها و«جایگاه واولویتهای هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی» بررسی می شود
در نشستی تخصصی جایگاه واولویتهای هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی بررسی می شود شناسهٔ خبر 2961620 - دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نشست تخصصی با حضور حجت الاسلام و المسلمین قبادی دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی مردم نهاد حسن محمدی مدیرنشست «ما و فلسفه» به مناسبت روز جهانی فلسفه برگزار میشود
فردا نشست ما و فلسفه به مناسبت روز جهانی فلسفه برگزار میشود شناسهٔ خبر 2961638 - دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نشست ما و فلسفه به مناسبت روز جهانی فلسفه فردا در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر انجمن ف«درآمدی بر برنامه فلسفه برای کودکان»منتشر شد
درآمدی بر برنامه فلسفه برای کودکان منتشر شد شناسهٔ خبر 2961602 - دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۴ دین و اندیشه > سایر جلد اول مجموعه آموزش مربی فلسفه برای کودکان با عنوان درآمدی بر برنامه فلسفه برای کودکان نوشته مراد یار دهنوی به کوشش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واردطبیعیات قابل حذف از فلسفه نیست
بهشتی در نشست ما و طبیعت طبیعیات قابل حذف از فلسفه نیست شناسهٔ خبر 2962872 - سهشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها بهشتی گفت با دگرگونی های عصر جدید به تدریج کمتر در حوزه فلسفه سخن از طبیعت به میان آمد در حالی که طبیعیات به مابعدالطبیعه برمی گرحکم شرعی ترمیم بکارت چیست؟
احکام پزشکی 19 حکم شرعی ترمیم بکارت چیست به گزارش سرویس دینی جام نیـوز یکی از سوالات مطرح اینکه ترمیم بکارت چه حکمی دارد نظر مراجع آیت الله خامنه ای ترمیم بکارت بخاطر اینکه مستلزم لمس یا نگاه حرام است جایز نیست استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم آیت ال-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها