واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
آیتالله جوادیآملی به رموز کلیدی موفقیت مرحوم علامه طباطبایی(ره) در جهت کسب توفیقات الهی از جمله ارائه رهاوردهای تازه در تفسیر المیزان پرداخت. علامه طباطبایی(ره) چند اثر شاخص دارند، که بیشتر از سایر آثار ایشان مورد توجه قرار گرفته است. یکی از آنها تفسیر المیزان است، که در 20 جلد و طی 20 سال به زبان عربی تالیف شده است. در این تفسیر، از روش «تفسیر قرآن به قرآن» استفاده شده است و علاوه بر تفسیر آیات و بحثهای لغوی در بخشهایی جداگانه با توجه به موضوع آیات مباحث روایی، تاریخی، کلامی، فلسفی و اجتماعی نیز دارد. آیتالله جوادیآملی که در خیلی مواقع از صاحب تفسیر المیزان به سیدنا الاستاد یاد میکند، امسال نیز ضمن حضور در یازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم در دارالقرآن علامه طباطبایی به رموز کلیدی موفقیت مرحوم علامه طباطبایی(ره) در جهت کسب توفیقات الهی از جمله ارائه رهاوردهای تازه در تفسیر المیزان پرداخت که پایگاه اطلاعرسانی این مرجع تقلید آن را منتشر ساخته است. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیتالله جوادیآملی گفت: یکی از مواردی که باعث شد مرحوم علامه طباطبایی این توفیق را پیدا کند و یک مفسر ناب شده و رهاوردی تازه ارائه دهند، سرّش زندگی قرآنی این عالم دینی بود. وی ادامه داد: انسان جهت کسب فیوضات الهی باید ظرفیت درونی و معنوی خود را با کسب فضایل دینی و اخلاقی و دوری از رذایل افزایش دهد. معنویات، علوم و معارف الهی تنها ظرفیت انسان را پر نمیکند بلکه ظرفیت انسان را افزایش میدهد. این مرجع تقلید تصریح کرد: قرآن کریم مردم را به دو گروه تقسیم کرده و میفرماید: گروهی در دنیا زندگی میکنند لذا گرفتار تکاثر هستند و گروه دوم افرادی هستند که چون سیدنا الاستاد(ره) بر روی زمین و زیر آسمان زندگی کرده و از آب و هوا و درختان استفاده میکنند و فکرشان کوثری است. آیتالله جوادیآملی در تبیین و تفاوت شاخصههای این دو گروه خاطرنشان کرد: یکم) یکی از شاخصههای این دو گروه در شناخت از هستی شناسی و معرفت شناسی آنهاست زیرا کسانی که گرفتار تکاثرند اگر از هستی شناسی سخن بگویند سر از پوچ گرایی در میآورند و اگر دم از معرفت شناسی بزنند، از وهمی و خیالی بودن عالَم سخن میگویند. ولکن گروه دوم که فکرشان کوثری است اگر از هستی شناسی سخن بگویند فیلسوف متکلم میشوند و اگر به معرفت شناسی بپردازند از وهم و خیال گذشته و از مرحله علم عادی نیز عبور میکنند. وی افزود: دوم)کسانی که در دنیا زندگی میکنند یا در مسیر صراط نبوده و نیستند و یا اگر باشند در حد عدل و علماند اما کسانی که در زمین زندگی میکنند اهل عقل و حقیقت است، از همین رو در هستی شناسی و معرفت شناسی نظر دقیق دارند، قرآن کریم هم بین این دو گروه فرق جدی قرار داده است. شاگرد علامه طباطبایی(ره)، در بیان شرط پرورش قرآنی انسانها گفت: قرآن این هنر را دارد که انسانها را بپروراند البته به شرطی که انسان در تکاثر زندگی نکند و در اختیار کوثر باشد، زیرا کسی که اهل تکاثر است به یقین نمیتواند کوثر را درک کند. انسان باید بداند که در دنیا زندگی میکند یا در زمین و مادامی که انسان در دنیا باشد فقط یارانه میگیرد اما اگر در زمین باشد همانند علامه طباطبایی فرشتهها همیشه بر او آیات الهی را هدیه میآورند و با آیات الهی زندگی خواهیم کرد. آیتالله جوادیآملی یکی دیگر از دستمایههای استاد خود را برخورداری علامه از حیات طیّبه میداند. وی کسب این حیات را علاوه بر شاخصه قبلی، عرضه تمام نیازها به پیشگاه قرآن معرفی و بیان کرد: حضرت علامه سعی کرد تا در دنیا زندگی نکند، از همین رو عناوین اعتباری برای این عالم دینی جذابیت و جاذبه نداشت. ایشان اعتقاد دارند که اگر کسی میخواهد در خدمت قرآن باشد باید زندگی خود را قرآنی کند. این مرجع تقلید عنوان کرد: حیات طیّب این است که انسان تمام نیازهای روز را فهرست کند و به پیشگاه قرآن کریم ببرد و از قرآن کریم هم جواب بگیرد سپس جواب این نیاز را با گفتار یا نوشتار به جامعه منتقل کند تا مظهر هو الحی الذی لا یموت شود. دیگر موضوع شاخص در زندگی نورانی این عالم فرزانه از نگاه آیتالله جوادیآملی، بیداری همیشگی علامه طباطبایی در پرتو ارتباط با قرآن است. وی در توضیح این بحث با اشاره به سخنی از امام صادق(ع) بیان کرد: امام صادق(ع) درباره علت خسته نشدن از خواندن قرآن فرمودند: مگر شما از وجود آفتاب و هوا خسته میشوید؟! حضرت با این سخن خود بیان میکنند که اگر کسی در دل خود ذرهای آمادگی داشته باشد نور آفتاب او را به صورت لعل درمیآورد و او را به عقیق یمن تبدیل میکند، همچنین خاصیت نور این است که سبب رشد انسان میشود. قرآن حیات و بیداری را به انسانها میدهد، لذا مؤمن همیشه بیدار است و اگر میخوابد با این هدف است که در خواب رویایی از سوی حق و حقیقت ببیند. در روایات هم آمده است که اگر انسان مراقبت بیشتری کند با ملائکه مصافحه میکند. وی عنوان کرد: کلام خداوند متعال انسان را زنده نگه داشته و او را تغذیه میکند و بالا میبرد، از همین رو به اساتید بزرگوار تفسیر توصیه کردند که به جای هفته ای یکبار تفسیر گفتن چند روز را به این کار تخصیص دهند، چرا که انسان باید با اعتصام به حبل الهی خود را به درجات عالیه برساند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]