محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846161005
علوم انسانیِ اسلامی کنار زدن مزیت ها و نقاط قوت علوم متعارف نیست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجت الاسلام رضا غلامی:
علوم انسانیِ اسلامی کنار زدن مزیت ها و نقاط قوت علوم متعارف نیست
شناسهٔ خبر: 2954742 - یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
رئیس شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی در افتتاحیه این همایش گفت: نهایت غلط فهمی است اگر کسانی تصور کنند، علوم انسانیِ اسلامی یعنی کنار زدن مزیت ها و نقاط قوت علوم متعارف. به گزارش خبرنگار مهر، سومین کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی صبح امروز، یکشنبه دهم آبان ماه، در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی در افتتاحیه این همایش گفت: موضوع تحول مبنایی در علوم انسانی و شکل گیری و تکامل علوم انسانیِ اسلامی، یکی از اهداف جدی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به شمار می آید. گرچه طی سال های گذشته، بخش مهمی از مدیران نظام آن طور که سزاوار بوده است، نه درک صحیح و عمیقی از این موضوع فوق مهم داشته اند، و نه به طریق اولی به این مسأله کلیدی اهتمام جدی ورزیده اند، لکن دست یابی به علوم انسانیِ اسلامیِ قوی و تحول آفرین، همواره دغدغه اصلی شمار کثیری از روشنفکران متدین و انقلابی در حوزه و دانشگاه بوده است چنانکه باید گفت، این کنگره بزرگ و انواع فعالیت های اقماری آن، محصول همین دغدغه به شمار می رود. وی افزود: بدون تردید، اهداف الهیِ انقلاب و نظام اسلامی و در رأس این اهداف، خروج از اسارت و بردگیِ نظام سلطه، و پیشرفت همه جانبه و جهشی ایران عزیز، و در گام بعد، رسیدن به تمدن نوین اسلامی که امروز جزء آرمان های دست یافتنی ملت های مسلمان به حساب می آید، بدون بهره مندی از علوم انسانیِ اسلامی تکامل یافته، یعنی مغزافزار کارآمد مدیریت جامعه اسلامی، محقق شدنی نیست و جای تعجب است که عده ای از سر کم آگاهی، دست یابی به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را خارج از مسیر علوم انسانیِ اسلامی و یا رسیدن به تمدن نوین اسلامی را، بدون توجه به لازمه اصلی آن، یعنی علوم انسانیِ اسلامی جستجو می کنند. غلامی ادامه داد: باید توجه داشت، تا زمانی که علوم انسانیِ سکولار و غربی از دانشگاه ها و محیط های علمی ایران و همچنین دنیای اسلام اخراج نگردد و برنامه وسیع و خزنده نفوذ و سلطه گری قدرت های استکباری بر کشورهای اسلامی، از طریق علوم انسانیِ سکولار خنثی نشود، صحبت کردن از پیشرفت حقیقی یا تمدن نوین اسلامی، شعاری بیش نیست. این پژوهشگر و مدرس حوزه فلسفه گفت: نباید از نظر دور داشت که علوم انسانیِ غربی با مسدودسازی باب آزاداندیشی، ایجاد انحصار در منابع معرفت شناختی و تراشیدن و نصب انواع بت ها و مجبور کردن علماء و مدیران به سجده کردن در برابر این بت ها، امکان دیدن واقعیت های انسانی و اجتماعی را از جامعه علمی ما و کشورهای اسلامی سلب کرده و بین تولیدات علمی و حقیقت، فرسنگ ها فاصله ایجاد کرده است. با اطمینان عرض می کنم، علوم انسانیِ غربی در این ۳۷ سال، با ارائه توصیفات و تحلیل های سطحی و متوهمانه از مسائل انسانی و اجتماعی ایران و پیچیدن نسخه های غلط، کشور ما را بارها از مسیر صحیح منحرف کرده و هم اکنون نیز تکیه کردن به این علوم انسانی، که ناکارآمدی خود را حتی در خود جوامع غربی و عالَم مدرن به وضوح به اثبات رسانده است، چیزی جز افتادن در مسیر شکست و ناکامی نیست. رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا ادامه داد: نهایت غلط فهمی است اگر کسانی تصور کنند، علوم انسانیِ اسلامی یعنی کنار زدن مزیت ها و نقاط قوت علوم متعارف در قلمروهای حقیقی آن. حقیقتاً چه کسی تاکنون علوم انسانیِ اسلامی را اینگونه تعریف کرده است؟ آیا اینگونه توصیف کردن علوم انسانیِ اسلامی به جز تخریب این علوم و تداوم بخشی به حیات مصنوعی علوم انسانی ِسکولار، هدف دیگری را نیز دنبال می کند؟ آیا بهتر نیست اصحاب علوم انسانیِ سکولار و اعضاء حلقه بسته روشنفکری سکولار در دانشگاه ها، یکبار هم شده به جای تخریب و تکفیر طرف مقابل، عالمانه افکار رقیب خود را به نظاره بنشینند؟ علوم انسانیِ اسلامی در یک تعریف ساده، عبارت است از : علومی که ضمن ابتنا بر جهان بینی الهی، و با استفاده صحیح از دستگاه معرفت شناختیِ جامع و همه جانبه نگر- که شامل استفاده هدفدار و روشمند از تمامی منابع و روشن شناسی ها می شود- به شناسایی، تحلیل و حل مسائلِ انسان مسلمان و جامعه اسلامی، آن هم مبتنی بر اصل تقرب به حقیقت، می پردازد. غلامی با اشاره به تعریفی که از علوم انسانی ارائه داد تصریح کرد: در این تعریف، تجمیع دو رویکرد مبناگرایانه و کارکردگرایانه مشاهده می شود. رویکرد مبناگرایانه، با اصالت بخشی به موضوع تقرب به حقیقت و ممکن دانستن آن، بر ضرورت تکیه بر فلسفه و مبناسازی تاکید دارد و حتی روش شناسی را به رغم اهمیتی که برای آن قائل است، فرع بر مبناسازیِ فلسفی در نظر می گیرد. البته در قسمی از دیدگاه ها، فلسفه صدرایی به دلیل پیوند مناسب با قرآن و سنت، بر سایر فلسفه ها ارجیت می باید که در جای خود محل بحث است؛ و در رویکرد کارکردگرایانه، توجه به واقع گرایی با عطف نظر به مثلت جامعه، تاریخ و شریعت، قدرتمند کردن علوم انسانیِ اسلامی برای تولید فرمول های لازم جهت پاسخگویی به نیازهای روز جامعه را مد نظر قرار می دهد. بر این اساس، ما با یک مربع چهار ضلعی بروبرو خواهیم بود که فلسفه، شریعت، جامعه و تاریخ اضلاع آن را بوجود آورده آورده اند. رئیس شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی گفت: علوم انسانیِ اسلامی در بستر آزاداندیشی به شکوفایی می رسد و فضاهای بسته و کلیشه های شبه علمی که جریان روشنفکری سکولار با نگاهی کاملاً ایدئولوژیک در بوجود آوردن آن نقشی اساسی دارد، تنفس علوم انسانیِ اسلامی را با سختی روبرو می کند. علوم انسانیِ اسلامی نمی خواهد خود را در قفس مدل های علمیِ تجربی که اغلب گرفتار پارادوکس قانون گراییِ به ظاهر علمی و نسبی گرایی معرفتی می باشند و طبعاً بُرد بسیار محدود و حتی کم بینایی آنها برای کشف واقعیت و رساندن انسان و جامعه انسانی به گوهر حقیقت بر کسی پوشیده نیست، زندانی کند؛ و لذا تمام تلاش آن، مصروف خلاص شدن از این شرایط سخت و غیرقابل تحمل است. از طرف دیگر، گرچه رشد خطی علم فی نفسه خوب است لکن اگر قرار بر تحمیل کلیشه های علمی به دانشگاه ها، آن هم در عرصه علوم انسانی ( نه علوم پایه، فنی، مهندسی و پزشکی ) و بستن باب آزادی علمی در دانشگاه ها باشد، لاجرم باید با عنصر حقیقت جویی در دانشگاه ها خداحافظی کرد و به تبدیل دانشگاه به ماشین لوکس نظام سرمایه و سلطه، که در قرن های اخیر شاهد آن هستیم، کاملاً تن داد. وی با تاکید براینکه اساساً علوم انسانیِ اسلامی قابل تحمیل به دانشگاه ها و محیط های علمی نیست افزود: برای تحمیل این علم به دانشگاه ها نه اینکه ما نخواهیم تحمیل کنیم، بلکه امکان تحمیل آن بر اساس ذات علوم انسانیِ اسلامی وجود ندارد. حرف اساسی در رواج علوم انسانیِ اسلامی، لزوم مجاهدت برای گشودن باب آزاداندیشی است. اگر جریان روشنفکری سکولار که در این ۳۷ سال به رغم قرار گرفتن در موضع اقلیت، همواره دانشگاه های کشور در عرصه علوم انسانی را، علنی یا پنهانی در قبضه خود قرار داده است، دست از مواجهه مستبدانه با علم بردارد و حتی گوشه ای از باب آزاداندیشی را باز کند، علوم انسانیِ اسلامی به طور طبیعی در رگ های دانشگاه های کشور جاری شده و به سرعت رشد می کند. بنابراین، امروز مبارزه اصلی، نه برای قراردادن دستوری علوم انسانیِ اسلامی به جای علوم انسانیِ سکولار، بلکه برای گشوده شدن باب آزاداندیشی در دانشگاه هاست. غلامی در ادامه سخنرانی به دستاوردهای این کنگره اشاره کرد و گفت: کنگره علوم انسانیِ اسلامی در این سال ها نقش خود را نه فقط به عنوان یک مراسم و یک حرکت گفتمان ساز، بلکه به عنوان یک طرز تفکر و مکتب علمی و اجتماعیِ روشن پیدا کرده است؛ لذا هم اکنون این کنگره آثار قابل توجهی را در مسیرسازی برای حرکت علمی و حتی تا حدی مدیریتی کشور داشته که مشاهده آن چندان هم دشوار نیست. در عین حال، کنگره علوم انسانیِ اسلامی دارای اقماری است که اهمیت هر یک از این اقمار اگر از این مراسم علمی دوسالانه بیشتر نباشد، کمتر نیست. سرمایه گزاری هدفمند برای ایجاد خط حمایت از جریان نظریه پردازی در عرصه علوم انسانیِ اسلامی در حوزه و دانشگاه که به لطف الهی با توفیقات فراوانی روبرو بوده است تنها یکی از این اقمار به شمار می آید. کتاب نظریه که امروز شاهد رونمایی آن خواهیم بود، کتابی است در عالی ترین سطح علم و تحقیق برای ایجاد یک میدان رقابتی قوی بین پژوهشگران برجسته، و همچنین کتابی است برای هموار ساختن مسیر انتخاب و معرفی مداوم نظریه های برتر در حوزه علوم انسانیِ اسلامی که انتشار آن خود شاهد توفیق اولیه کنگره در این عرصه می باشد. همچنین ایجاد مرکز ایده پردازی و نوآوری به منظور شناسایی و جذب جوانان مستعد و نخبه در جوار مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) که هرچند در بدو راه است و نهال آن محتاج رسیدگی است، لکن امیدهای زیادی را برای ایجاد خط شناسایی و پرورش نیروی انسانی نخبه بوجود آورده است. وی همچنین در خصوص مراسم اختتامیه کنگره توضیح داد: امسال، مراسم اختتامیه کنگره نیز مانند دوره قبل با برگزاری آیین اعطاء دومین جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی پیوند خورده است. بنا بر پیش بینی ای که شده است، روز سه شنبه دوازدهم آبان ماه به سه تن از نظریه پردازان برجسته علوم انسانیِ اسلامی جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی اعطاء خواهد شد. علاوه بر این، در مراسم اختتامیه، افتخار داریم از مقام عالیِ علمی و مدیریتی مرحوم حضرت آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رحمه الله علیه نیز خصوصاً به خاطر بنیان گذاری دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان نخستین دانشگاه علوم انسانیِ اسلامی در ایران قدردانی نماییم. رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرادر پایان گفت: این نکته اساسی را یادآوری می کنم که کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی یک حرکت جوشنده از متن حوزه و دانشگاه، و برخاسته از جریان روشنفکری انقلاب اسلامی است و به هیچ کس و هیچ مجموعه خاصی تعلق ندارد. این کنگره یک فعالیت مشارکتی با حضور نزدیک به ۳۰ مرکز علمی و تحقیقاتی است که با اراده قوی، هم فکری، هم افزایی و از همه مهم تر، به میدان آوردن امکانات علمی چه در کارهای فراوان پژوهشی و آموزشی که خود رأساً بدان اشتغال دارند و با وجود افتادن سایه تنگناهای مالی بر روی آنها، امیدهای زیادی به آن کارها بسته شده، و چه در این حرکت تعاملی خاص، به رسالت الهی شان در جهت اعتلای کلمه الله می پردازند و بابت این فعالیت ها هیچ چشم داشتی جز رضایت حضرت ولی الله الاعظم ارواحنا فداه و نایب بر حق ایشان حفظه الله تعالی ندارند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]
صفحات پیشنهادی
علوم انسانی بهدلیل کنارگذاشتن عقل و دین ناقص است
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۶ مدیر گروه فلسفه دین و فلسفه اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران گفت علوم انسانی کنونی بر اساس روش علمگرایی و تجربهگرایی شکل گرفت که به دلیل انحصارگرایی و اتکای صرف به تجربه و کنار گذاشتن عقل و دین ناقص است و بشر را از دیگر حوزههای شناخت محروم میکندسومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی فردا آغاز به کار میکند
با حضور علی لاریجانی سومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی فردا آغاز به کار میکند شناسهٔ خبر 2954024 - شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها مراسم سومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی فردا یکشنبه ۱۰ آبان ماه با سخنرانی دکتر علی لاریجانی رئیسبا افزودن چند آیه و حدیث نمیتوان علوم انسانی را اسلامی کرد
شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۹ یک عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایرانِ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت نمیتوان با افزودن چند آیه و حدیث به دنبال اسلامیسازی علوم انسانی باشیم وی گفت از مقدمات مهم اسلامیسازی علوم انسانی فطرتشناسی است و هر چه علوم انسانی به فطرت نزدیکتر شود به همانجزئیات برگزاری سومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۶ سومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی روز یکشنبه 10 آبان ماه با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مرکز همایشهای بینالمللی سازمان صداوسیما در تهران آغاز میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین رضا غلامیغلامی: اسلامیسازی علوم دغدغه بسیاری از متفکرین حوزه و دانشگاه است
یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۲ سومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی آغاز به کار کرد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام رضا غلامی رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی در مراسم افتتاحیه گفت امروز شاهد یک رخداد بزرگ وفلسفه عنصر کلیدی پروسه تحول علوم انسانی است
محمد محمدرضایی فلسفه عنصر کلیدی پروسه تحول علوم انسانی است شناسهٔ خبر 2950265 - دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها مدیر گروه فلسفه اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران گفت تولید علوم انسانی اسلامی باید بر اساس فلسفه ای درست صورت گیرد نه مادی گرایانهتحول در علوم انسانی را باید در بینش، روش و محصول ایجاد کرد
رئیس مرکز نوآوری و ایده پردازی در علوم انسانی تحول در علوم انسانی را باید در بینش روش و محصول ایجاد کرد شناسهٔ خبر 2950329 - سهشنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رئیس مرکز نوآوری و ایده پردازی در علوم انسانی گفت هدف اصلی تحول علوم انسانی ایجاد تحکتابهای آمادگی آزمون علوم قرآن و حدیث ویژه ارشد و دکتری منتشر شد
شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۷ بسته کتابهای آمادگی ویژه آزمون کارشناسی ارشد و دکتری رشته علوم قرآن و حدیث شامل کتابهای تفسیر تاریخ حدیث تفسیر و علوم قرآن منتشر شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا بسته کتابهای آمادگی ویژه آزمون کارشناسی ارشد و دکتربرگزاری اولين «گالری انديشمندان علوم انسانی» در تهران و قم
سردبیر عصر اندیشه خبر داد برگزاری اولين گالری انديشمندان علوم انسانی در تهران و قم شناسهٔ خبر 2950378 - دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۷ دین و اندیشه > اندیشمندان اولين گالری انديشمندان علوم انسانی شامل ٤٠ نقاشی استاد عليرضا ذاكری از متفكران برجسته عرصه علم و فرهنگ روز شنبه ٩علوم انسانی کنونی علم غرائز بشری است و فطرت را نادیده می گیرد
علیرضا صدرا علوم انسانی کنونی علم غرائز بشری است و فطرت را نادیده می گیرد شناسهٔ خبر 2950335 - سهشنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت علوم انسانی کنونی علم غرائز بشری است و فطرت را نادیده می گیرد این دانش با خلاء معنو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها