واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در برنامه «آفاق» مطرح شد:
برای امام حسین(ع) اسلام مهمتر از خلافت بود
شناسهٔ خبر: 2949319 - یکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
برنامه آفاق با موضوع «راهبردهای عاشوراپژوهی» با حضور علی بهرامیان عضو شورای عالی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی و حسین سروقامت عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی روانه آنتن رادیو گفتوگو شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در این برنامه علی بهرامیان عضو شورای عالی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، با بیان اینکه امام حسین (ع) کشتی نجات و چراغ هدایت بشریت است، گفت: امام حسین برای انسانهایی که در بیابان و در مسیر، راه خود را گم کرده اند و یا در طوفان های سنگین گرفتار شده اند، چراغ هدایت و کشتی نجاتی است و آنها می توانند به راه و منش این امام بزرگوار برای ادامه راه تکیه کنند. بهرامیان با بیان اینکه در مقوله عاشوراپژوهی باید به این موضوع توجه شود که چرا امام حسین (ع) کشتی نجات است و چگونه افراد را نجات میدهند؟ در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: واقعه کربلا که در سده اول هجری قمری رخ داد از جمله وقایعی است که ثبت و ضبط شده است و در سیاق تاریخ نگاری اسلامی قرار می گیرد. وی به برخی از کتبی که از قرن دوم هجری درباره واقعه عاشورا نوشته شده و به کتابت درآمده است اشاره و تصریح کرد: در مورد کمتر حادثه ای به اندازه واقعه کربلا میتوان به این میزان در مورد آن تحقیق و نکات مهمی را از آن استخراج کرد. بهرامیان با بیان اینکه تاریخ نگاری سده اول هجری از جمله سیره پیامبر (ص) و ائمه (ع) دارای روش و متدولوژی خاص است که کار هر کسی نیست، در بخشی دیگر از سخنان خود ادامه داد: در حادثه کربلا به نوعی شاهد جنگ نرم نیز از سوی جبهه مقابل هستیم و این جبهه تمام تلاش خود را میکند که کسی از اعضایش تحت تاثیر امام حسین (ع) قرار نگیرد. امام حسین (ع) نشان داد برایش اسلام مهمتر از خلافت است در حالی که برای جبهه مقابل خلافت مهمتر از اسلام بود. این استاد دانشگاه اظهار کرد: متاسفانه بعضا جوانان به سرعت بدون اینکه بدانند که صحت یک مطلب که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است به چه میزان است به آن عقیده پیدا میکنند؛ در صورتی که ما باید به هر مطلبی از جمله واقعه عاشورا که با اعتقادات مان سرو کار دارد با دیدگاه عالمانه نگاه کنیم نه اینکه هر چیزی را که مثلا در شبکه های اجتماعی منتشر میشود، بپذیریم. بهرامیان در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه واقعه کربلا یک واقعه عادی نیست به علتهای ماندگاری این واقعه در بین اهل تسنن و شیعیان پرداخت و گفت: اما حسین (ع) یکی از نمادهای فرهنگ ملی ماست و نفوذ و رسوخ ایشان در فرهنگ ملی ما به قدری است که می توان در مورد آن یک دانشنامه نوشت. این استاد دانشگاه با بیان اینکه واقعه کربلا واقعه ای است که باید در آن تعمق کرد، اظهار کرد: در این حادثه با شخصیت والامقامی روبرو هستیم که با ایمان بر سر عقیده خود ایستادند ولی در راه عقیده خود نه تنها اخلاق را زیر پا نگذاشتند بلکه نمونه عالی رعایت اخلاق هستند. بهرامیان با تاکید بر اینکه الگویی بهتر از سیدالشهدا(ع) برای جوانان نیست و ایشان سزاوار آن هستند که برای جوانان الگو باشند، تاکید کرد: ایشان عقیده ای داشتند که این عقیده را با اخلاق به پیش بردند و حتی جان خود را در این مسیر فدا کردند و با رعایت اخلاق افراد زیادی را در این مسیر جذب کردند. این پژوهشگر عرصه دین با بیان اینکه امام حسین (ع) نماد اسلام درست و واقعی است، ادامه داد: امام حسین (ع) کسی است که اسلام برایش اولویت دارد و در مقابل ایشان یزید، ابن زیاد و شمر قرار دارند که نماد خلافت هستند و به نام اسلام خواسته های نفسانی خود را به پیش می برند. در ارتباط با عاشورا پژوهی، مقاتل جز معتبرترین اسناد هستند در ادامه این برنامه دینی، حسین سروقامت عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، با اشاره به فرهنگ عاشورا گفت: با واقعه عاشورا فرهنگ دفاع از مظلوم و ستیز با ظالم وارد زندگی مردم شد. وی همچنین به مقوله فرهنگ بصیرت اشاره کرد و گفت: با واقعه کربلا فرهنگ حماسه نیز وارد زندگی مردم شد و این فرهنگ بیش از ۱۴۰۰ سال است که با قیام کربلا برای مردم زنده است. این پژوهشگر عرصه دین با بیان اینکه در بحث عاشورا پژوهی با یک سری مقاتل سروکار داریم که در واقع بیانگر احوالات کسانی است که در حادثه کربلا حضور داشتند و به شهادت رسیدند یا به اسارت رفتند، خاطر نشان کرد: این مقاتل جز معتبرترین اسناد در ارتباط با عاشوراپژوهی است. وی به برخی مقاتل در این زمینه اشاره کرد و گفت: در این ارتباط کتابهای الامالی از جمله «الامالی شیخ مفید» و «شیخ صدوق» نیز وجود دارند که برای عاشوراپژوهی می توان از این منابع نیز استفاده کرد. سروقامت با بیان اینکه متاسفانه بعضا در شبکه های اجتماعی مطالبی در مورد قیام کربلا مطرح میشود که دارای سند محکم و اصیلی نیست، افزود : امام حسین (ع) با قیام خود تاریخ را ساختند و نباید با مطالب سست و زننده در آن خللی ایجاد کنیم. وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه یاران امام حسین (ع) با تمام هستی خود در عرصه مبارزه و قیام ماندند به نقش جوانان، پیرمردها، زنان و مادران در حادثه کربلا اشاره کرد و گفت: هر کدام از این اشخاص، وظایف خاص خود را در این قیام ایفا کردند و همه اینها در راستای مدد به امام حسین(ع) بود. سروقامت ادامه داد: اهل بیت (ع) بعد از ماجرای کربلا بسیاری از حرکات و برنامه هایی که در پیش گرفتند، مربوط به حادثه کربلا و زنده نگه داشتن آن بود. مثلا امام سجاد (ع) در تمام لحظات زندگی خود تلاش کردند که نهضت کربلا و آنچه که رخ داده است، بیان و ترویج کنند و دیگر امامان نیز تا آخر عمر از فرهنگ امام حسین(ع) و قیام کربلا جدا نشدند چنانکه برخی از یاران و پیروان آنان نیز در این راستا تلاش های زیادی کردند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]