محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803711631
![نمایش مجدد: کارناوالی شدن عزاداری، مفهوم پردازی درستی نیست refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
کارناوالی شدن عزاداری، مفهوم پردازی درستی نیست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک پژوهشگر انسان شناسی در گفتگو با مهر:
کارناوالی شدن عزاداری، مفهوم پردازی درستی نیست
![کارناوالی شدن عزاداری، مفهوم پردازی درستی نیست جبار رحمانی](http://media.mehrnews.com/d/2015/10/23/3/1879611.jpg)
شناسهٔ خبر: 2948415 - جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
دین و اندیشه > اندیشمندان
جبار رحمانی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: محور و کانون کارناوال، شادمانی است و محور عزاداری، اندوه است. به همین دلیل ادعای کارناوالی شدن عزاداری امری دشوار و غیر قابل قبول است. به گزارش خبرنگار مهر، عزاداری عاشورای حسینی در هر بستر فرهنگی رنگ و بوی منحصر به فردی یافته است. شاهدیم که در مناطق مختلف سبک های متنوعی برای عزاداری وجود دارد اما گذشته از این تفاوت در بستر اقلیمی، گذر زمان نیز تغییراتی را در نحوه عزاداری ها ایجاد نموده است. دکتر جبار رحمانی، عضو هیئت علمی پژوهشگده مطالعات فرهنگی، در این زمینه کتابی با عنوان تغییرات مناسک عزاداری محرم به رشته تحریر درآورده است. در زمینه تحولات مناسک عزاداری با این پژوهشگر انسان شناسی به گفتگو نشستیم که در پی می آید؛ *عزادرای در تاریخ تشیع چگونه بوده و اساساً چه کارکردی داشته است؟ تاریخ تشیع به اشکال مختلفی به مسئله عزاداری تبدیل شده است. دو مسئله در تفکر و فرهنگ شیعی اهمیتی کلیدی داشتند: زیارت ائمه و عزاداری امام حسین(ع). این دو الگوی رفتار مذهبی و فرهنگی، با توجه به شرایطی که شیعیان در تاریخ اولیه خود داشتند و عموماً دسترسی اندکی به رهبران مذهبی شان برای آنها مقدور بود، نقشی محوری در انتقال و توسعه فرهنگی داشتند. نکته کلیدی که برای فهم تاریخ عزاداری مهم است، تاریخ مندی آن است. سنت های عزاداری اولیه بسیار ساده و متأثر از فرهنگ قومی و محلی مناطق شیعه نشین بود. به تدریج با توسعه اجتماعات شیعه نشین، این سنت فرهنگی نیز به نقاط مختلفی انتقال یافت. مهمترین کارکرد سنت های عزاداری، بازتولید خلاقانه فرهنگ شیعی بود. محمل اصلی این فرهنگ و محل تلاقی جهان بینی و اعتقادات شیعی با عرصه عملی و تجربی ایمان شیعی، در همین بستر مناسب بود. به دلیل همین نقش کانونی سنت های عزاداری در فرهنگ شیعی بود که کارکردهای متعدد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در این زمینه شکل گرفت. *به نظر می رسد که به مرور زمان از کارکرد رسانه ای مداحی و حتی عزاداری کاسته شده است و بر وجه مناسکی آن افزوده شده است. نظر شما در این زمینه چیست؟ اتفاقاً در دهه های اخیر به شدت این موقعیت و نقش آیینی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. موقعیت مداحان در مجالس عزاداری نه تنها محوریت بیشتری یافته، بلکه آن قدر قدرت یافته اند که سایر موقعیت ها را نیز به نفع خودشان از میدان به در کرده اند. نگاهی به پوسترهای تبلیغی و بنرهای سطح شهر در این ایام به خوبی نشان می دهد که موقعیت مداحان، موقعیت برتر در این گونه از هیات ها و مجالس است، زیرا مهمترین و محوری ترین و بزرگترین کلمات در این تابلوها و پوسترها و بنرها، نام مداحان است. بسیاری از هیئت ها نه به نام روحانیون یا منبری اصلی، بلکه به نام مداحش شناخته می شوند. مداحان در گذشته یک قشر مذهبی وابسته به سنت علمایی و در حاشیه آنها بودند، به همین دلیل آنها امتداد گفتارهای علما بودند و اگر هم قرار بود از خودشان چیزی بگویند، در غیاب علما بود. اما امروزه مداحان نه تنها محوریت یافته اند، بلکه حضور آنها آن قدر پر رنگ شده که الزاماً دیگران را از عرصه کنار زده است. لذا مداحان درکی از دین را گسترش می دهند که در سطح فهم و آگاهی خودشان است، به دلیل کاهش پیوندهای آنها با علما این آگاهی دینی مداحان، محدودیت های بسیاری دارد. *مناسک و مراسم عزاداری چه نقشی در بازتولید احساسات دینی و همبستگی مذهبی- اجتماعی دارد؟ مناسک مذهبی و مراسم عزاداری نه تنها نقشی کانونی در بازتولید احساسات دینی و همبستگی مذهبی و اجتماعی دارند، بلکه نقشی کانونی در تولید این احساست دارند. جامعه شیعی، حس همبستگی و انسجام خودش را از دل سنت های عزاداری و اجتماعات عزادار می ساخته است. در ایام تاسوعا و عاشورا همه سعی می کنند در محله خودشان، در میان اجتماعی که بدان تعلق و اعتقاد دارند و در میان جمعی باشند که زمینه اصلی هویت اجتماعی آنهاست. عملاً شرکت در مناسک عزاداری بستر اصلی شکل گیری و توسعه و تحول تعلقات هویتی و عقیدتی ما محسوب می شود. در مرحله بعد است که این سنت ها موجب بازتولید می شوند. *روند تحول عزاداری، مداحی و هیئات مذهبی را چگونه ارزیابی می کنید؟ در برهه های تاریخی هیئات مذهبی و تکایا چه تغییراتی داشته اند؟ این سوال بسیار کلی ای است و پژوهش های بسیار محدودی در این زمینه انجام شده است. نه می توان روند تحول آنها را در کلیت، منفی یا مثبت ارزیابی کرد و نه اینکه این تحول را منکر شد. همانطور که پیشتر اشاره شد سنت های عزاداری، عمیقاً به سنت های فرهنگی و اجتماعی مومنان شیعی وابسته بودند. با توجه به اینکه سنت های فرهنگی دائماً در حال تحول و تبدل و تغییر بوده اند، در نتیجه هرآنچه که بدانها وابسته و پیوسته بوده نیز تغییر کرده است که در این میان، سنت های عزاداری نقشی کلیدی داشته اند. بر این اساس مفهوم عزاداری های اصیل، را می توان یک مفهوم مبهم دانست. زیرا عزاداری اصیل و تشخیص آن بسیار سخت است و اصولاً می توان گفت اثبات اصالت در این زمینه دائم التغییر تقریباً محال و دشوار است. تحولات عزادرای ها، بسته به اوضاع اجتماعی وفرهنگی از یکسو و اوضاع سیاسی شیعیان از سوی دیگر ابعاد متفاوتی داشته است. به عنوان مثال در دوره های انقلابی، مداحی ها و منبرهای این مجالس به شدت رنگ و بوی انقلابی داشته اند و در دوره های حکومت های شیعی نیز رنگ و بوی درون گرایانه و نسبتاً منفعلانه تری داشته اند. *شما در زمینه مناسک و عزادری محرم کتاب نوشتید. در آن کتاب بیشترین تمرکزتان بر چه بعدی از مناسک بوده است؟ تمرکز اصلی من بر روند و زمینه های شکل گیری عزاداری هایی بود که معمولاً به نام سبک جدید عزاداری و گاه به نام سبک عزاداری پاپ مشهور شده است. اینکه چه تغییرات جمعیت شناختی (جمعیت جوان گسترده)، تغییرات فرهنگی (تغییر در ارزشها، نگرشها، ذائقه و تفکر مذهبی مخاطبان) و تغییرات اجتماعی (موقعیت منزلتی فرودست) و تغییرات سیاسی منجر به شکل گیری این سبک های جدید شد. هرچند در مراحل اول به دلیل آنکه نوعی نوآوری و بداعت در این سنت جدید بود و عملاً بهانه ای برای سرکوب و تحقیر پیروان این سبک جدید بود (نقدهای شدیدی که بر سید جواد ذاکر می شد)، اما به تدریج نه تنها گسترش یافت، بلکه مداحان مدعی اصالت نیز به این جرگه پیوستند. نگاهی به برنامه های صدا و سیما از مداحان بزرگ رسانه ای به خوبی نشان می دهد که سبکی که روزگاری جرم بود، امروز به برند و مشخصه اصلی این مداحان جدید تبدیل شده است. *برخی از جامعه شناسان از کارناوالی شدن مراسم عزداری نام می برند تحلیل شما چیست؟ به نظر می رسد این مفهوم، مفهوم پردازی درستی نباشد، نوعی درک بیش از حد دستکاری شده در واقعیت فرهنگی عزاداری است. عزاداری همیشه وجوه خیلی ضمنی و محدود کارناوالی داشته است، حتی درجهان سنت، اما نکته اصلی آن است که بدنه اصلی سنت عزاداری در همه اشکال قدیم و جدید آن، مبتنی بر نوعی اندوه قدسی و مقوله عزاداری است، در حالی که ماهیت و کنه کارناوال، نوعی تجربه شادمانه از جهان است. محور و کانون کارناوال، شادمانی است و محور عزاداری، اندوه است. به همین دلیل ادعای کارناوالی شدن به صرف اشاره به موارد نسبتاً مصداقی، امری دشوار و غیر قابل قبول است. عزاداری همیشه مجموعه ازکارکردهای پیچیده را با خود داشته است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
دخالت خارجی ها موجب دور شدن کشورهای اسلامی از یکدیگر شده است
آیت الله اراکی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ARY پاکستان دخالت خارجی ها موجب دور شدن کشورهای اسلامی از یکدیگر شده است شناسهٔ خبر 2945517 - سهشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشمندان دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه کشورهای اسلامی باید از تأثیر ابرقدرتها در سدر عزاداری برای امام حسین(ع) به اصل مفهوم عاشورا توجه شود
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۹ یک کارشناس تاریخ اسلام گفت اگر به تحریفهایی که در برخی از کتابها وارد شده توجهی نشود و آنها در منبرها و مداحیها ترویج داده شود چه بسا آسیبهای زیادی به فرهنگ عاشورا وارد شود بنابراین نباید هر چیزی را در منابر بیان کرد حجتالاسلام والمسلمین غفوری دبه صورت منسجم به تعزیه بپردازیم
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸ ۱۹ داود فتحعلی بیگی پژوهشگر تعزیه در نشست بررسی تعزیه در فرهنگ عاشورا گفت برای اهل مطالعه و ذوق و هنر امر بدیهی و آشناست که تعزیه سهم بسزایی در ترویج فرهنگ عاشورا داشته است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این پژوهشگر حوزه تعزیه با بیان اینکهمفهوم سلام در زیارت امام حسین(ع)
بهترین راه برای شناخت بیشتر امامان به ویژه امام حسین ع یاری گرفتن از حضرات معصومین ع میباشد و ما برای رسیدن به این مقصود در این مقاله سخنان گهربار امام صادق ع را در زیارت اربعین برگزیدهایم زیارت امام حسین ع به مناسبت فرارسیدن اربعین مقاله ای در این خصوص برگرفته از سایت موعانفجار در یک هیات عزاداری، 33 نفر زخمی شدند+ عکس
وقوع حادثه انفجار در ساعت 19 50 به امدادگران اطلاع داده شد که به دنبال آن یک تیم ارزیاب دو تیم زندهیاب و یک تیم نجات به محل حادثه اعزام شدند سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جزییات انفجار کپسول گاز در هیات اتباع افغانی در باقرشهر شهرری را تشریح کرد "سیدمصطفی منگاه ما به عاشورا مفهومی است نه موضوعی
در برنامه آفاق مطرح شد نگاه ما به عاشورا مفهومی است نه موضوعی شناسهٔ خبر 2947236 - چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها یک مدیر هنری تاکید کرد در عاشورا نگاهمان مفهومی است نه موضوعی و اگر این چنین نگاهی داشته باشیم خیلی از هنرها را در بر می گیردهشتم محرم؛ گفتوگوی امام حسین (ع) با عمربن سعد و نایاب شدن آب در خیمهها
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۶ محرم سال 61 هجری قمری است و در صحرای کربلا روزها ساعتها دقایق و ثانیهها میگذرند و امام حسین ع با وجود اینکه هدفشان محو باطل و منکر و جبهه آن است تلاش میکند که افراد هرچه کمتری در این جبهه قرار گیرند شاید بتوان تلاشهای ایشان برای منکشته شدن فرمانده گروه خراسان در سوریه
کشته شدن فرمانده گروه خراسان در سوریه وزارت دفاع آمریکا امروز یکشنبه اعلام کرد فرمانده گروه موسوم به خراسان در جریان حمله هوایی پانزدهم ماه جاری میلادی در سوریه کشته شد به گزارش نامه نیوز به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی مسوولان آمریکایی میگویند گروه خراسان که شاخهعراقچی: تحریم ها عملا از روز اجرایی شدن برجام برداشته خواهد شد
تهران - جارپرس - معاون حقوقی و بین الملل وزارتخارجه گفت تحریم ها عملا از روز اجرایی شدن برجام برداشته خواهد شد به گزارش جارپرس به نقل تز باشگاه خبرنگاران "سید عباس عراقچی" با اشاره به اینکه تحریم ها عملا از روز اجرایی شدن برجام برداشته خواهد شد اظهار داشت اگر اروپاکشته و مجروح شدن 4 سرباز در حمله تروریستی ترکیه + تصویر
کشته و مجروح شدن 4 سرباز در حمله تروریستی ترکیه تصویر در پی انفجار یک بمب در ترکیه 4 سرباز این کشور کشته و مجروح شدند به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک در پی انفجار یک بمب در ترکیه دو سرباز کشته و دو نفر مجروح شدند این بمب در جادهای-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها