تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836740071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه ما به عاشورا مفهومی است نه موضوعی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در برنامه آفاق مطرح شد:
نگاه ما به عاشورا مفهومی است نه موضوعی

عاشورایی


شناسهٔ خبر: 2947236 - چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

یک مدیر هنری تاکید کرد: در عاشورا نگاهمان مفهومی است نه موضوعی و اگر این چنین نگاهی داشته باشیم، خیلی از هنرها را در بر می گیرد و اینچنین نیز شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه آفاق با موضوع هنر مدرن و مکتب عاشورا و با حضور قدیریان مدیر هنری، خشایار فهیمی مدیر هنری و کاظم چلیپا نقاش روانه آنتن شد. خشایار فهیمی مدیر هنری با بیان اینکه هنر از ابتدا اصولا تبیین آئین بوده است، اظهار داشت: مسلماً این موضوع منطبق با امری قدسی بوده است و به همین علت آنچه از هنر گذشتگان حتی از زمان پیش از ادیان مکتوب ارث برده ایم، نوعی عبادت و یا تصویری از نوع عبادت است. وی هنر باستان را آئین دانست و افزود: در دوران مدرن این هنر می خواهد آئینه باشد و از آئین به آئینه رسیده است هر چند که درهم هستند زیرا کلمات آن متشابه هستند و لزوما می توان گفت برگفته از نمادها و نشانه های ادیان هستند و اگر مذاهب را زیر مجموعه ادیان تلقی کنیم، پس بخشی از نمادهای آن در دنیای معاصر هم به شکل ناخودآگاه در اثر جریان دارد که اگر این ناخودآگاه بیش از حد خودآگاه شود، یا هنر انقلابی است که گاه مشمول تاریخ در مصرف آن می شود و گاه این اتفاق عمیق تر می افتد و واقعه کربلا از این دست است. وی ادامه داد: بنا به دستورالعمل اسلام کمترین تلاقی و برخورد در تفسیر واقعه کربلا در هنرهای تجسمی داریم ولی در تصویر نیست زیرا بحث اصلی هنرهای تجسمی، خیال و تصور و تجسم است و همچنین ذهن چند بعدی را در چند بعد نمایش دادن است.    قدیریان با بیان اینکه یکی از دلایلی که بحث های ما به نتیجه نمی رسد، تعاریف مختلف از کلمات است، بیان داشت: از کنفسیوس می پرسند که اگر حاکم شوید، اولین حکمی که می دهید چیست؟ او پاسخ می دهد که دستور می دهم همه کلمات را بازنگری معنا کنند. وی افزود: اگر واژه ها را هم سر جای خودش و هم هماهنگ با هم استفاده نکنیم؛ تعاریف مان مختلف می شود. یکی از این موارد مباحثی است که داریم درباره آن صحبت می کنیم؛ هنر، مذهب و عاشورا. این مدیر هنری تصریح کرد: اگر در این سه کلمه به یک معنی برسیم احتمالا خیلی همسو خواهیم شد. وقتی به عنوان مثال از دین تعریف آئینی می کنیم، یعنی می گوییم دین یکسری بایدها و نبایدها است، نوع متفاوتی در زندگی و هنر تجلی می یابد. اما یک موقع دین را فراتر از بایدها و نبایدهای مذهبی می گیریم یعنی دین رفتاری در قبال ملک عالم یعنی خداوند است. قدیریان عنوان داشت: وقتی چنین تعریفی ارائه می دهیم، داستان خیلی وسیع می شود زیرا نه تنها یکسری از اعمال و رفتارهای ما دین محسوب می شود، بلکه فکر کردن و امیال و خواسته های ما نیز در چهارچوب دین تعریف می شود. وی به فرم و نمادهای فرمی اشاره کرد و گفت: این فرم ها و مفاهیم فقط موضوع را تعریف می کنند که اگر در قالب موسع دین قرار دهیم، تبدیل به آئینه می شود زیرا باید آئینه شد تا جمال حق تجلی پیدا کند. این مدیر هنری به موضوع عاشورا اشاره کرد و اظهار داشت: ما باید نوع نگاه مان به عاشورا را مشخص کنیم. یک زمان نگاهمان به عاشورا تاریخی است و مثلا یک نقاشی را می کشیم و آن را عاشورا معرفی می کنیم که از منظر تاریخی عاشورا است. گاهی تعریفی از عاشورا ارائه می دهید که ورای اتفاق خود عاشورا است یعنی باید آن آرمان و فضای معنایی عاشورا را در نظر گرفت که اگر چنین نگاهی داشته باشیم، می بینیم که خیلی از کارها می تواند در زمره کارهای عاشورایی قرار بگیرد. قدیریان تاکید کرد: در عاشورا ما نگاهمان مفهومی است نه موضوعی و اگر این چنین نگاهی داشته باشیم، خیلی از هنرها را در بر می گیرد و اینچنین نیز شده است. وی به موضوع تجسمی و ارتباط آن با عاشورا اشاره کرد و بیان داشت: از ابتدا به دلایل فقهی، گرایش به هنرهای تجسمی اندک بود نه اینکه کلا وجود نداشته است. در بعد نقوشی که در مساجد و کتاب ها و عطف قرآن ها ایجاد شده است بخش تجسمی است که در هنر مدرن آبستره گفته می شود ولی هنر رئالیسم کمتر بود که بعد از انقلاب باب آن گسترده شد. در ادامه کاظم چلیپا نقاش با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان در فضایی که هنر عاشورایی بوده است نفس کشیده اند و زندگی کرده اند، گفت: مسئله عاشورا و هنر عاشورایی یک هنر آئینی است که اگر بخواهیم در تاریخ ریشه یابی کنیم باید گفت از زمان خلفایی که با ناحق در ایران زندگی کرده اند و برخوردی که اهل بیت با آنها داشته اند و جریان هایی که با تبعیت از اهل بیت روی کار آمدند، کم کم به وجود آمد تا اینکه در بغداد برای اولین بار اعلام عزای عمومی کردند. وی افزود: قبل از این عزای عمومی فضائل خوانی داشتیم و بعد از آن دهه محرم را سیاه بندی می کنند و عزا بندی می کنند و حتی سقاخانه ها و تکیه زده می شود و حتی هنرمندان و حکومت هایی که قبل از دوره صفویه آثاری در این زمینه داشته اند، جمع آوری می شود. وی با بیان اینکه زندگی هر کدام از ائمه جایگاه خودش را دارد، گفت: ولی عاشورا نقطه عطفی در زندگی ائمه بود و جریان کربلا موضع کل شیعه را در مقابل ظلم و ناعدالتی مشخص کرد و بیان شد که دو اصل شیعه امامت و عدالت است. شایان ذکر است، برنامه آفاق هر شب ساعت ۲۰ از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن