تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815514101
اگر اسلام دين مهربانی است، چرا آيات خشونت با كافران در قرآن وجود دارد؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان قرآنی؛
اگر اسلام دين مهربانی است، چرا آيات خشونت با كافران در قرآن وجود دارد؟
اسلام دین گذشت و مهربانی است و پیامبر اسلام(ص) نیز در برخورد با مردم مأمور به عفو و گذشت بود؛ چرا که خدایش به او فرمان داد، عفو را پیشه خود کن و به نیکىها فرمان ده. منتها این عفو و مهربانی تا زمانی کاربرد دارد که مخالفان نیز به ابتداییترین حقوق انسانی و اخلاقی پایبند باشند.
به گزارش سرويس ديني جام نيوز، اساس دین اسلام بر دعوت مردم به یکتاپرستی است. در این راستا پیامبر اسلام(ص) مأمور ابلاغ تعالیم الهی به مردم بود. این مأموریت تنها از راه فراخواندن آنان همراه با استدلالهای منطقی بود، نه با جنگ و خشونت. قرآن کریم در این باره میفرماید: «ادْعُ إِلى سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ»؛[1]با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن.
«قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَى اللهِ عَلى بَصیرَة»؛[2] بگو: این راه من است. من و پیروانم، همگان را در عین بصیرت به سوى خدا میخوانیم.
اساساً هیچ پیامبری دین خود را بر مردم تحمیل نکرد. پیامبران مأمور رساندن تعالیم الهی به مردم بودند، نه تحمیل آن. چنانکه صریح آیات قرآن بر این موضوع دلالت دارند. در اینجا به چند نمونه از این آیات اشاره میکنیم:
1. «...وَ ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبینُ»؛[3] پیامبر جز پیام رسانى آشکار نیست.
2. «...وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُون»؛[4] و بر تو نیز قرآن را نازل کردیم تا آنچه را براى مردم نازل شده است برایشان بیان کنى و باشد که بیندیشند.
اگر کسی در این آیه بویژه دقت و تأمل کند، در مییابد که پذیرش دعوت پیامبر همراه با تفکر و اندیشه است، نه از سر زور و سلطه. نکته قابل توجه در این آیه این است که قرآن میفرماید «یتفکرون» و نمیگوید «لعلهم یستسلمون» یا «یطیعون»؛ لذا پیامبر مأمور بود محتوای رسالت خویش را به مردم ابلاغ کند و آنها با تفکر و اندیشه آنرا پذیرا باشند.
3. «إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً»؛[5] ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد [و پذیرا گردد] یا ناسپاس.
با توجه به این شیوه مسالمتآمیز در تبلیغ دین، بسیاری از مردم حقیقتجو و خسته از جهالت و شرک، به ندای آسمانی پیامبر اسلام(ص) پاسخ مثبت داده؛ دعوت حق را لبیک گفته و به اسلام گرویدند.
بدیهی است که این تعالیم با منافع کافران، مستکبران و ستمگران در تضاد است؛ لذا به مخالفت با پیامبر و مسلمانان برخاسته، اقدام به اذیت و آزار آنان نموده، و جنگهای بسیاری را بر آنان تحمیل نمودند. اینجا بود که خداوند دستور دفاع از پیروان آیین اسلام را صادر فرمود، و به مسلمانان اجازه داد تا در برابر تجاوز زورگویان از خود دفاع نمایند. به بیان دیگر، در حقیقت جهاد در اسلام برای دفاع از مظلومان و ستمدیدگان است. به این معنا اگر میبینیم کسانی مظلوم واقع میشوند و بر آنها ظلم و ستمی میشود، از حق آنان باید دفاع شود. با توجه به این معنا قرآن کریم میفرماید: «چرا در راه خدا و به خاطر مردان و زنان و کودکان ناتوانى که میگویند: اى پروردگار ما، ما را از این قریه ستمکاران بیرون آر و از جانب خود یار و مددکارى قرار ده، نمیجنگید؟».[6] براساس این آیه وظیفه پیامبر اسلام(ص) حمایت از مسلمانان و دفاع از آنها در برابر ستمکاران است؛ چرا که خداوند در این آیه میگوید که چرا شما در راه خدا و در راه نجاتِ مردان و زنان و کودکان مستضعف به دفاع و حمایت برنمیخیزید؟!
لذا جهاد در اسلام، دفاع از مظلومان و مستضعفان است. و این حق انسانی و اخلاقی است که مسلمانان برای نجات ستمدیدگان، در برابر زورگویان و تجاوزگران به مقابله برخیزند، و اینچنین حقی انسانی، منطقی و پذیرفته شده است.
در همین راستا قرآن میفرماید: «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا»؛[7] به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل گردید، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفتهاند.
این آیه به مسلمانان اجازه میدهد زمانی که مورد ظلم و تجاوز قرار گرفتند به جهاد برخیزند. نکته دقیق در این آیه واژه «اذن» است؛ یعنی مسلمانان اجازه دارند هنگامی که مورد ظلم و ستم قرار گرفتند از خود دفاع کنند، نه آنکه «امر» به جهاد شده باشند.
در جامعهای که مردمش حق انتخاب دین و آیین ندارند؛ و به جرم گرویدن به دینی که خود بر اساس خرد و اندیشه انتخاب نمودهاند، مورد شکنجه و آزار قرار میگیرند. آیا اجازه دفاع به معنای خشونت است؟!
با این وجود، این آیه تنها مجوزی برای دفاع است، نه الزاماً وجوب دفاع؛ یعنی ای مردم در برابر ظلمی که بر شما میشود، حق دفاع دارید. این مجوز هم مربوط به عنوان ظلم و ستم شدن است: «بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا».
اگر به درستی در این آیه دقت شود، به هیچ وجه مسئله ایمان آوردن کافران، یا اجبار آنها به ایمان مطرح نیست؛ چون به مسلمانان ظلم میکنند، به مسلمانان اجازه داده شد تا در برابر ظلم آنان از خودشان دفاع کنند.
آیه دیگری که در این راستا قابل تأمل بوده، این آیه است: «فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ»؛[8] هر کس به شما تجاوز کرد، همانند آن بر او تعدّى کنید! و از خدا بپرهیزید (و زیاده روى ننمایید).
این بدین معنا است که اگر به شما تجاوز کردند به پاسخی متناسب با همان اندازهای که آنها تجاوز کردند – و نه بیشتر - اقدام کنید.
این آیه نشان میدهد که اولاً: این تجویز در محدوده دفاع است. ثانیاً: در همین محدوده نیز باید تناسب میان تجاوز و پاسخ آن رعایت شود.
این معنا در آیات دیگر به روشنی بیان شده است. آنجا که میفرماید: اگر آنها تسلیم شدند و دست از فتنه برداشتند، به آنها کاری نداشته باشید: «و اگر به صلح گراییدند، تو نیز از در صلح وارد شو و بر خدا توکّل کن که او شنواى دانا است». [9]
«وَ قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ الَّذِینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ»؛[10] و در راه خدا، با کسانى که با شما میجنگند، بجنگید، [ولى] از اندازه درنگذرید؛ زیرا خداوند تجاوزکاران را دوست نمیدارد. قید: «الَّذِینَ یُقاتِلُونَکُمْ»، یعنی دلیل جواز نبرد، عمل و رفتار تجاوزکارانه و خشونتآمیز آنان است، نه چیز دیگر.
اینها نمونههایی است که نشان میدهد جنگهای پیامبر اسلام(ص) اولاً: به دلیل مشرک بودن یا غیرمسلمان بودن طرف مقابل نبود؛ یعنی به دلیل اعتقادشان با آنها جنگ نمیکرد، بلکه به جهت عملکرد ظالمانه آنان بود؛ مشرکان مسلمانان را مورد آزار و اذیت قرار میدادند؛ جنگ را بر آنان تحمیل میکردند؛ مسلمانان نیز در برابر آنان از خود دفاع میکردند.
گذشته از دفاعی بودن جنگهای پیامبر اسلام(ص)، نکته حائز اهمیت این است که این دفاعها کاملاً در محدوده اخلاق بوده است؛ یعنی تا جایی که ضرورت اقتضا میکرد از خود دفاع میکردند، و کاری که غیر اخلاقی و بر اساس غضب و انتقامگیری نمیکردند؛ چرا که اسلام به پیروان خویش آموخت؛ کسانی که با شما زندگی مسالمتآمیز دارند، شما نیز با آنها از سر مهر و وفا برخورد کنید: «لا یَنْهاکُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطین»؛[11] خدا شما را از نیکى کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانى که در راه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند، نهى نمىکند؛ چرا که خداوند عدالتپیشگان را دوست دارد.
و پیامبر اسلام نیز منادی این شعار بود که «اگر تمایل به صلح نشان دهند، تو نیز از در صلح درآى و بر خدا توکّل کن».[12]
بنابر این، دین اسلام در هیچیک از آموزههایش در ابتدا سفارش به برخوردهای خشونتآمیز و انتقامجویی نکرده و نمیکند. خشونت و انتقام در جایی است که دشمن به هیچیک از قوانین و تعهدات انسانی، اجتماعی پایبند نباشد و در صدد از بین بردن اساس دین اسلام باشد. اینجا است که دستور «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّار»،[13] کاربرد پیدا میکند. و گرنه پیامبر مأمور به عفو و مدارا بود و خشونت در دستور کارش قرار نداشت: «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلین»؛[14] عفو را پیشه کن و به نیکى فرمان ده و از جاهلان اعراض کن.
با توجه به این آیات و دهها آیه مشابه، هیچگاه قرآن دستور به کشتن کافران به جرم داشتن عقیده نداده است. پي نوشتها:
[1]. نحل، 125.
[2]. یوسف، 108.
[3]. نور، 54؛ عنکبوت، 18.
[4]. نحل، 44.
[5]. انسان، 3.
[6]. نساء، 75.
[7]. حج، 39.
[8]. بقره، 194.
[9]. انفال، 61.
[10]. بقره، 190.
[11]. ممتحنه، 8.
[12]. انفال، 61.
[13]. فتح، 29.
[14]. اعراف، 199.
۱۶/۰۷/۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
اگر اسلام دین مهربانی و محبت است، وجود آیات خشونت آمیز در قرآن چه معنایی دارد؟!
اگر اسلام دین محبت و مهربانی است و خداوند ارحم الراحمین است چرا این همه آیه در قرآن درباره جنگ و کشتار کافران وجود دارد وارث پاسخ اجمالی اسلام دین گذشت و مهربانی است و پیامبر اسلام ص نیز در برخورد با مردم مأمور به عفو و گذشت بود چرا که خدایش به او فرمان داد عفو را پیشه خودمقالات همایش نقش ادیان و رهبران دینی در مقابله با خشونت منتشر شد
مقالات همایش نقش ادیان و رهبران دینی در مقابله با خشونت منتشر شد شناسهٔ خبر 2931738 - دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها كتاب مجموعه مقالات نخستین همایش نقش ادیان و رهبران دینی در مقابله با خشونت علیه كودكان توسط انتشارات دانشگاه مفید به چاپ رسید به گزارحب پیامبرو اهل بیتش از دستورات دین حنیف اسلام است
شیخ عبدالخالق عطیفی حب پیامبرو اهل بیتش از دستورات دین حنیف اسلام است وهابیت مخالف با حقیقت است و حب پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیتش از دستورات دین حنیف اسلام است به گزارش سرویس دینی جام نیوز شیخ "عبدالخالق عطیفی" مدیر اداره تبلیغ در وزارت اوقاف اسکندریه مصردلیل وجود آیات خشونتآمیز در قرآن چیست؟
دلیل وجود آیات خشونتآمیز در قرآن چیست آیتالله دوستی زنجانی اظهار داشت اگر در برخی از صفحات قرآن کریم آیاتی را مشاهده میکنیم که وعده عذاب میدهد این وعده به دو دلیل میتواند باشد آیتالله دوستی زنجانی مرجع تقلید در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خغلبۀ جهانی دین اسلام
غلبۀ جهانی دین اسلامبنا بر اقتضای شرایط کتب وحیانی در ادوار مختلف بر رسولان الهی نازل میشدند تا آموزههای خاصّ آن دوره را بر مردم عرضه نمایند و آیین پیامبر ص در عین تصدیق تورات و انجیل اصلی محیط و حاکم بر آنها و ناسخ احکام آنهاست چکیده اندیشۀ تشکیل حاکمیت جهانی از گزینهها500 آیه قرآن پتکی است بر سر کسانی که دین را از سیاست جدا میدانند
سهشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۳ رئیس ستاد اقامه نماز گفت بزرگترین دروغ را سازمان ملل میگوید ما نباید فکر کنیم که شرق یا غرب برای ما برادر میشود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی صبح امروز در مراسم اختتامیه بیست و سومافزایش گرایش اسکاتلندیها به دین اسلام
با وجود سیاه نمایی افزایش گرایش اسکاتلندیها به دین اسلام افزایش گرایش مردم اسکاتلند به اسلام سبب شده که مساجد سراسر این کشور گروههایی برای حمایت از تازهمسلمانان راهاندازی کنند به گزارش سرویس دینی جام نیوز مقامات مسجد مرکزی «گلاسگو» میگویند شاهد افزایش گرادر دنیای اسلام اراده جدی برای رسیدن به وحدت وجود ندارد
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۴ یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت صهیونیستها دشمنان مشترک دنیای اسلام هستند بنابراین منفعت و مصلحت ایجاب میکند که دنیای اسلام به وحدت برسد حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناانقلاب اسلامی با تمسک به آیات قرآن موفق شد
انقلاب اسلامی با تمسک به آیات قرآن موفق شد رییس دانشکده علوم قرآن تربیت مدرس مشهد گفت رمز موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی ره تمسک به آیات قرآن کریم بود که موجب شد معارف این کتاب آسمانی در کالبد جامعه ساری و جاری شود به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاهحجتالاسلام قرائتی: مکه برآساس آیات قرآن متعلق به تمام انسانهاست/ جامعه باید به سمت قرآن هجرت کند
حجتالاسلام قرائتی مکه برآساس آیات قرآن متعلق به تمام انسانهاست جامعه باید به سمت قرآن هجرت کندرئیس ستاد اقامه نماز گفت در قرآن کریم آمده است مکه متعلق به تمام انسانهاست و همچون دریا و خورشید است که همگان میتوانند از آن استفاده کنند به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حجتالاس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها