محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1847182713
اگر اسلام دین مهربانی و محبت است، وجود آیات خشونت آمیز در قرآن چه معنایی دارد؟!
واضح آرشیو وب فارسی:وارث: اگر اسلام دین محبت و مهربانی است و خداوند ارحم الراحمین است، چرا این همه آیه در قرآن درباره جنگ و کشتار کافران وجود دارد؟!وارث : پاسخ اجمالی اسلام دین گذشت و مهربانی است و پیامبر اسلام(ص) نیز در برخورد با مردم مأمور به عفو و گذشت بود؛ چرا که خدایش به او فرمان داد، عفو را پیشه خود کن و به نیکى ها فرمان ده. منتها این عفو و مهربانی تا زمانی کاربرد دارد که مخالفان نیز به ابتدایی ترین حقوق انسانی و اخلاقی پایبند باشند. اما هنگامی که کافران و مشرکان در برابر رأفت و مهربانی پیامبر اسلام(ص) سوء استفاده نموده و پس از اذیت و آزار مسلمانان به جنگ و نبرد با آنان برخاسته اند، بدیهی است که عقل حکم می کند باید در برابر ظلم و تجاوز ستم گران به دفاع برخاست و از حقوق مردم ستم دیده دفاع نمود. اگر در قرآن کریم آیاتی به چشم می خورد که از آنها بوی خشونت استشمام می شود، تماماً در راستای دفاع از مظلومان و ستم دیدگان در برابر ستم گران و متجاوزان به حقوق مردم است. ستم گرانی که از رأفت اسلامی سوء استفاده نمود و به تعهداتی که خود با مسلمانان بسته بودند نیز پایبند نمانده اند. پاسخ تفصیلی اساس دین اسلام بر دعوت مردم به یکتاپرستی است. در این راستا پیامبر اسلام(ص) مأمور ابلاغ تعالیم الهی به مردم بود. این مأموریت تنها از راه فراخواندن آنان همراه با استدلال های منطقی بود، نه با جنگ و خشونت. قرآن کریم در این باره می فرماید: «ادْعُ إِلى سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ»؛ [1] با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن. «قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَى اللهِ عَلى بَصیرَة»؛ [2] بگو: این راه من است. من و پیروانم، همگان را در عین بصیرت به سوى خدا می خوانیم. اساساً هیچ پیامبری دین خود را بر مردم تحمیل نکرد. پیامبران مأمور رساندن تعالیم الهی به مردم بودند، نه تحمیل آن. چنان که صریح آیات قرآن بر این موضوع دلالت دارند. در این جا به چند نمونه از این آیات اشاره می کنیم: 1. «...وَ ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبینُ»؛ [3] پیامبر جز پیام رسانى آشکار نیست. 2. «...وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُون»؛ [4] و بر تو نیز قرآن را نازل کردیم تا آنچه را براى مردم نازل شده است برایشان بیان کنى و باشد که بیندیشند. اگر کسی در این آیه بویژه دقت و تأمل کند، در می یابد که پذیرش دعوت پیامبر همراه با تفکر و اندیشه است، نه از سر زور و سلطه. نکته قابل توجه در این آیه این است که قرآن می فرماید «یتفکرون» و نمیگوید «لعلهم یستسلمون» یا «یطیعون»؛ لذا پیامبر مأمور بود محتوای رسالت خویش را به مردم ابلاغ کند و آنها با تفکر و اندیشه آن را پذیرا باشند. 3. «إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً»؛ [5] ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد [و پذیرا گردد] یا ناسپاس. با توجه به این شیوه مسالمت آمیز در تبلیغ دین، بسیاری از مردم حقیقت جو و خسته از جهالت و شرک، به ندای آسمانی پیامبر اسلام(ص) پاسخ مثبت داده؛ دعوت حق را لبیک گفته و به اسلام گرویدند. بدیهی است که این تعالیم با منافع کافران، مستکبران و ستم گران در تضاد است؛ لذا به مخالفت با پیامبر و مسلمانان برخاسته، اقدام به اذیت و آزار آنان نموده، و جنگ های بسیاری را بر آنان تحمیل نمودند. این جا بود که خداوند دستور دفاع از پیروان آیین اسلام را صادر فرمود، و به مسلمانان اجازه داد تا در برابر تجاوز زورگویان از خود دفاع نمایند. به بیان دیگر، در حقیقت جهاد در اسلام برای دفاع از مظلومان و ستم دیدگان است. به این معنا اگر می بینیم کسانی مظلوم واقع می شوند و بر آنها ظلم و ستمی می شود، از حق آنان باید دفاع شود. با توجه به این معنا قرآن کریم می فرماید: «چرا در راه خدا و به خاطر مردان و زنان و کودکان ناتوانى که می گویند: اى پروردگار ما، ما را از این قریه ستم کاران بیرون آر و از جانب خود یار و مددکارى قرار ده، نمی جنگید؟». [6] براساس این آیه وظیفه پیامبر اسلام(ص) حمایت از مسلمانان و دفاع از آنها در برابر ستم کاران است؛ چرا که خداوند در این آیه می گوید که چرا شما در راه خدا و در راه نجاتِ مردان و زنان و کودکان مستضعف به دفاع و حمایت برنمی خیزید؟! لذا جهاد در اسلام، دفاع از مظلومان و مستضعفان است. و این حق انسانی و اخلاقی است که مسلمانان برای نجات ستم دیدگان، در برابر زورگویان و تجاوزگران به مقابله برخیزند، و این چنین حقی انسانی، منطقی و پذیرفته شده است. در همین راستا قرآن می فرماید: «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا»؛ [7] به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل گردید، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفته اند. این آیه به مسلمانان اجازه می دهد زمانی که مورد ظلم و تجاوز قرار گرفتند به جهاد برخیزند. نکته دقیق در این آیه واژه «اذن» است؛ یعنی مسلمانان اجازه دارند هنگامی که مورد ظلم و ستم قرار گرفتند از خود دفاع کنند، نه آن که «امر» به جهاد شده باشند. در جامعه ای که مردمش حق انتخاب دین و آیین ندارند؛ و به جرم گرویدن به دینی که خود بر اساس خرد و اندیشه انتخاب نموده اند، مورد شکنجه و آزار قرار می گیرند. آیا اجازه دفاع به معنای خشونت است؟! با این وجود، این آیه تنها مجوزی برای دفاع است، نه الزاماً وجوب دفاع؛ یعنی ای مردم در برابر ظلمی که بر شما می شود، حق دفاع دارید. این مجوز هم مربوط به عنوان ظلم و ستم شدن است: «بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا». اگر به درستی در این آیه دقت شود، به هیچ وجه مسئله ایمان آوردن کافران، یا اجبار آنها به ایمان مطرح نیست؛ چون به مسلمانان ظلم می کنند، به مسلمانان اجازه داده شد تا در برابر ظلم آنان از خودشان دفاع کنند. آیه دیگری که در این راستا قابل تأمل بوده، این آیه است: «فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ» ؛ [8] هر کس به شما تجاوز کرد، همانند آن بر او تعدّى کنید! و از خدا بپرهیزید (و زیاده روى ننمایید). این بدین معنا است که اگر به شما تجاوز کردند به پاسخی متناسب با همان اندازه ای که آنها تجاوز کردند – و نه بیشتر - اقدام کنید. این آیه نشان می دهد که اولاً: این تجویز در محدوده دفاع است. ثانیاً: در همین محدوده نیز باید تناسب میان تجاوز و پاسخ آن رعایت شود. این معنا در آیات دیگر به روشنی بیان شده است. آن جا که می فرماید: اگر آنها تسلیم شدند و دست از فتنه برداشتند، به آنها کاری نداشته باشید: «و اگر به صلح گراییدند، تو نیز از در صلح وارد شو و بر خدا توکّل کن که او شنواى دانا است». [9] «وَ قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ الَّذِینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ»؛ [10] و در راه خدا، با کسانى که با شما می جنگند، بجنگید، [ولى ] از اندازه درنگذرید؛ زیرا خداوند تجاوزکاران را دوست نمی دارد. قید: «الَّذِینَ یُقاتِلُونَکُمْ»، یعنی دلیل جواز نبرد، عمل و رفتار تجاوزکارانه و خشونت آمیز آنان است ، نه چیز دیگر. اینها نمونه هایی است که نشان می دهد جنگ های پیامبر اسلام(ص) اولاً: به دلیل مشرک بودن یا غیرمسلمان بودن طرف مقابل نبود؛ یعنی به دلیل اعتقادشان با آنها جنگ نمی کرد، بلکه به جهت عمل کرد ظالمانه آنان بود؛ مشرکان مسلمانان را مورد آزار و اذیت قرار می دادند؛ جنگ را بر آنان تحمیل می کردند؛ مسلمانان نیز در برابر آنان از خود دفاع می کردند. گذشته از دفاعی بودن جنگ های پیامبر اسلام(ص)، نکته حائز اهمیت این است که این دفاع ها کاملاً در محدوده اخلاق بوده است؛ یعنی تا جایی که ضرورت اقتضا می کرد از خود دفاع می کردند، و کاری که غیر اخلاقی و بر اساس غضب و انتقام گیری نمی کردند؛ چرا که اسلام به پیروان خویش آموخت؛ کسانی که با شما زندگی مسالمت آمیز دارند، شما نیز با آنها از سر مهر و وفا برخورد کنید: «لا یَنْهاکُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطین»؛ [11] خدا شما را از نیکى کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانى که در راه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند، نهى نمى کند؛ چرا که خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد. و پیامبر اسلام نیز منادی این شعار بود که «اگر تمایل به صلح نشان دهند، تو نیز از در صلح درآى و بر خدا توکّل کن ». [12]بنابر این، دین اسلام در هیچ یک از آموزه هایش در ابتدا سفارش به برخوردهای خشونت آمیز و انتقام جویی نکرده و نمی کند. خشونت و انتقام در جایی است که دشمن به هیچ یک از قوانین و تعهدات انسانی، اجتماعی پایبند نباشد و در صدد از بین بردن اساس دین اسلام باشد. این جا است که دستور «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّار»، [13] کاربرد پیدا می کند. و گرنه پیامبر مأمور به عفو و مدارا بود و خشونت در دستور کارش قرار نداشت: «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلین»؛ [14] عفو را پیشه کن و به نیکى فرمان ده و از جاهلان اعراض کن. با توجه به این آیات و ده ها آیه مشابه، هیچ گاه قرآن دستور به کشتن کافران به جرم داشتن عقیده نداده است. [1] . نحل، 125. [2] . یوسف، 108. [3] . نور، 54؛ عنکبوت، 18. [4] . نحل، 44. [5] . انسان، 3. [6] . نساء، 75. [7] . حج، 39. [8] . بقره، 194. [9] . انفال، 61. [10] . بقره، 190. [11] . ممتحنه، 8. [12] . انفال، 61. [13] . فتح، 29. [14] . اعراف، 199. منبع : اسلام کوئست /1102101305
جمعه ، ۱۰مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]
صفحات پیشنهادی
بی بی سی/ مهدی خلجی: در حالیکه جهان اسلام از حمله به یمن و حادثه منا به شدت عصبانی است، سیاست امروز ایران در ب
پیامک بی بی سی مهدی خلجی در حالیکه جهان اسلام از حمله به یمن و حادثه منا به شدت عصبانی است سیاست امروز ایران در بخش تبلیغات ضد سعودی بسیار منطقی و موفقیت آمیز است و می تواند عربستان را بیش از پیش و با کمترین هزینه تحت فشار قرار دهد ۰۸ ۰۷ ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۲مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی تأکید کرد ضرورت اشاعه فرهنگ دینی و قرآنی در جامعه اسلامی
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی تأکید کردضرورت اشاعه فرهنگ دینی و قرآنی در جامعه اسلامیمدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی بر استفاده از سخنوران قوی در مراسمهای فرهنگی و مذهبی و ضرورت اشاعه فرهنگ دینی و قرآنی در جامعه اسلامی تأکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه حجبا وجود تغییر نسل در تیم ملی، تغییر سبک ندیده ایم / اگر هدفمان بردن گوام است، تعطیلات لیگ ضرورت ندارد
جلالی با وجود تغییر نسل در تیم ملی تغییر سبک ندیده ایم اگر هدفمان بردن گوام است تعطیلات لیگ ضرورت ندارد سرمربی تیم فوتبال سایپا گفت نگاه مربیان خارجی به فوتبال ما از بالا به پایین است و به خاطر همین فقط به آنها چنین فرصت هایی داده می شود به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز مجمسئول دارالقرآن کریم تبلیغات اسلامی استان مرکزی: مجمع عمومی عادی اتحادیه موسسات قرآنی استان مرکزی برگزار میشو
مسئول دارالقرآن کریم تبلیغات اسلامی استان مرکزی مجمع عمومی عادی اتحادیه موسسات قرآنی استان مرکزی برگزار میشودمسئول دارالقرآن کریم تبلیغات اسلامی استان مرکزی از برگزاری مجمع عمومی عادی اتحادیه موسسات قرآنی و مردمی استان مرکزی در ماه جاری خبر داد حجتالاسلام محمدرضا شفیعی در گفتوالدین و اولیا مدارس بر تربیت اسلامی جوانان توجه ویژه کنند
گروه اجتماعی امام جمعه سیرجان گفت باید والدین و اولیا مدارس بر تربیت اسلامی جوانان و نوجوانان توجه ویژه داشته باشند و تهذیب تحصیل و ورزش در کنار تربیت دینی فردای آنان را روشن کند و برای پیروزی بر تهاجم فرهنگی کار و تلاش در مسیر ارزش ها بیشتر شود به گزارش خبرگزاری بین المللی قرالمیادین:آمار دقیقی از شمار قربانیان حادثه منا وجود ندارد
تهران خبرگزاری صدا و سیما سیاسی 1394 07 08 00 49 48 14شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد آمار دقیقی از شمار قربانیان حادثه منا وجود ندارد به گزارش این شبکه گزارش های مطبوعاتی به نقل از دیپلمات های هندی پاکستانی اندونزی و نیجریه تاکید می کند شمار قربانیان فاجعه منا بالاتر ازآغاز سال تحصیلی دانشگاه آزاد، تجمع سینماگران در اعتراض به فاجعه منا، تجمع اعتراض آمیز دانشجویان، اکران خصوصی ف
نشست وزیران خارجه ایران و 1 5 خبرگزاری فرانسه آغاز سال تحصیلی دانشگاه آزاد با حضور هاشمی رفسنجانی ایسنا محمدرضا ندیمی وزیر ورزش و جوانان در صحن مجلس شورای اسلامی ایرنا محمد بابایی تجمع سینماگران در اعتراض به فاجعه منا باشگاه خبرنگاران میترا سماوکی تجمع اعتراض آمیزبا وجود اعلام تمدید قرارداد با آل اشپورت؛ ۴ پیشنهاد جدید برای شاگردان کی روش
طرفداری- به گزارشخبرگزاری فارس موضوع لباس های تیم ملی با وجود آنکه اعلام شده بود این تیم تا 4 سال آینده یک بار دیگر با آل اشپورت قراردادش را تمدید خواهد کرد همچنان لاینحل باقی مانده و مشخص نیست در آینده ای نزدیک کدام برند لباس برای تأمین لباس های تیم ملی وارد میدان خواهد شد چنجوکار: اگر دست دادن با اوباما اتفاقی بوده، اطلاعرسانی در این باره چه معنایی دارد؟
تراز عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس با ابراز شگفتی از اطلاعرسانی اولیه در این باره از سوی خود هیات ایرانی گفت اگر واقعاً به قول خودشان این روبرو شدن تصادفی صورت گرفته است اطلاعرسانی در این باره چه معنایی دارد به گزارش تراز محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلبایرن مونیخ 5 - دینامو زاگرب 0 | درخشش مجدد لواندوفسکی
بایرن مونیخ پس از کسب چند برد قاطع در بوندس لیگا و لیگ قهرمانان به مصاف دینامو زاگربی می رفت که در دور اول موفق به شکست دادن آرسنال شده بود بایرن مونیخ طبق انتظار در نیمه اول با ارائه یک بازی برتر موفق شد با نتیجه 4-0 به رختکن برود در این نیمه بایرنی ها 12 موقعیت روی دروازه حری-
گوناگون
پربازدیدترینها