تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835920854
بدون جهانی اندیشی نمی توان امور را پیش برد/ نباید منتظر دولت ماند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مظفر نامدار:
بدون جهانی اندیشی نمی توان امور را پیش برد/ نباید منتظر دولت ماند
شناسهٔ خبر: 2919117 - دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
دین و اندیشه > اندیشمندان
یک استاد دانشگاه با بیان اینکه قاعده به ما نشان می دهد که بدون تفکر جهانی اندیشی، نمی شود امور را پیش برد، گفت: نباید منتظر اقدامات سازمان های متصل به دولت باشیم. به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از ابعاد تفکری حضرت امام خمینی(ره)، نگاه جهانی داشتن به ارزشهای انقلاب اسلامی است. جملات معروف حضرت امام مانند «جنگ ما جنگ عقیده است، مرز و جغرافیا نمی شناسد» و یا «اهتزاز پرچم لا اله الا الله بر قله های جهان» نشان دهنده ایمان و اعتقاد حضرت امام به جهانی اندیشی در اندیشه انقلاب اسلامی است. برای فهم بهتر این موضوع گفتگویی با دکتر مظفر نامدار انجام شده است. مدرک دکترای وی در رشته علوم سیاسی است و سوابق پژوهشی فراوانی مانند دبیری کنگره ملی علوم انسانی در کارنامه او دیده می شود. متن کامل گفتگو با وی در ادامه می آید:*جهانی اندیشی در گفتمان حضرت امام خمینی(ره) چه نقشی دارد و ضرورت صدور انقلاب اسلامی چیست؟ اگر فکر، جهانی باشد پدیده های فکری جای خودشان را متناسب با ابعاد جهانی باز می کنند. ادیان ماهیت جهانی دارند، پیامبران برای یک قوم خاص نیامده اند، بلکه برای همه بشریت آمده اند. هر جنبش و نهضتی تحت تأثیر ادیان باشد می تواند نهضتی برای همه انسان ها در یک نقطه زمین باشد. به این اعتبار بود که امام خمینی(ره) فرمودند انقلاب ما جهانی است. صدور را اگر به این مفهوم بگیرید بله درست است، اما صدور را اگر به مفهوم بسط جغرافیایی بگیرید نه! این اصطلاح یک اصطلاح فرهنگی است، بحث ژئوکالچر Geocultural و (تقابل گفتمانی) است و از این جنبه درست است.*با توجه به اینکه اندیشه حضرت امام جهانی کردن گفتمان انقلاب اسلامی بوده است، چرا مسئولین به این بخش از تفکر امام بی توجهند و به امور فرعی و حاشیه ای مشغولند؟ مسئولان باید جواب این سؤال را دهند، بنده جزء مسئولان نیستم. من مثل برخی مسئولان فکر نمی کنم و معتقد هم نیستم که باید به حواشی پرداخت، ولی آدم ها متفاوتند و همه مثل هم فکر نمی کنند، آن هایی هم که به هر طریقی امور مردم را به دست می گیرند، لزوماً مثل امام یا رهبری فکر نمی کنند. شاید آن ها بومی فکر می کنند، مثل بعضی آقایانی که در همین دولت ها هستند و می گویند ما به جای این تفکر جهانی و درگیر شدن در امور مستضعفین یا مباحثی که به عقیده ما و به آرمان های این انقلاب برمی گردد، بیشتر به مسائل داخلی خودمان فکر کنیم. طبیعی است که ممکن است بعضی دولتمردان نیز چنین تفکری داشته باشند ولی آن ها در نظام جمهوری اسلامی تعیین کننده نیستند.*جریان فکری حاکم بر این گروه های صرفاً درون نگر چیست؟ بعضی از این افراد ممکن است منطقه ای و یا برخی دیگر ممکن است بومی فکر کنند. بعضیهایشان هم فقط تمایلات درونی دارند یعنی فکر می کنند اقتضای دگرگونی داخلی کشور این است که به مسائل داخلی بپردازند. آنها درکشان از جهان یک مقدار ضعیف است. به دلیل اینکه الآن در هیچ جای دنیا در یک جزیره ای به تنهایی نمی شود ایستاد یا اینکه نمی شود در یک گوشه ای خودمان را از دنیا بری کنیم و تحت تأثیر تحولات دنیا قرار نگیریم.آنهایی که می خواهند در این عصری که در آن زندگی می کنیم تحولی حتی در یک نقطه بومی از جهان اتفاق بیافتد باید وسعت دیدشان وسعت جهانی باشد وگرنه در مسائل داخلی خودشان هضم می شوند. مثل خیلی از کشورها که این ادعا را کردند و مضمحل شدند. شوروی بهترین نمونه است. به محض اینکه از آن نگاه جهانی عدول کرد و به مسائل و اختلافات داخلی خودش پرداخت، ده سال هم دوام نیاورد و از هم پاشید و مضمحل شد.*با توجه به این سخن شما، در کنار توجه به مسائل داخلی باید به بحث جهانی شدن بیاندیشیم. یعنی این طور نمی شود که ما بگوییم اول به پیشرفت داخلی برسیم و بعد جهانی فکر کنیم، بلکه باید توأمان باشد. آیا عقیده شما این است؟ من سئوال را این طور طرح می کنم که آیا ما می توانیم پیشرفت داخلی داشته باشیم، قبل از اینکه فکر ما فکر جهانی باشد؟ این امکان اصلاً وجود ندارد. در عصری که اکنون در آن به سر می بریم و از طرق دالانهای ارتباطی همه چیز به هم مرتبط است. اقتصاد، سیاست و کلی چیزهای دیگر در یک نقطه دنیا اتفاق می افتد و در آن سر دنیا تأثیر میگذارد. قاعده به ما نشان می دهد که بدون تفکر جهانی اندیشی، نمی شود امور را پیش برد.مسائلی که الآن دارد در دنیا اتفاق می افتد به هم مرتبط است، مثلاً یک تحرک کوچک در تونس که با خودکشی یک جوان اتفاق افتاد، تمام منطقه را بهم زد، در صورتی که این یک اتفاق معمولی بود. یا آن شخصی که در یمن خودش را آتش زد که در پی آن تمام نظامهای ما در منطقه دچار دگرگونی شد. نشان می دهد که تحولات ماهیت منطقه ای یا ماهیت بومی ندارند، بسیاری از تحولات ممکن است در یک نقطه ای که اصلاً بی ربط هم باشد اتفاق بیافتد ولی تأثیر بگذارد و خیلی جاها را به هم بریزد.*وضعیت جهانی اندیشی در الگوی رقیب جمهوری اسلامی چیست؟ آیا کشورهای سردمدار الگوی لیبرالیسم مثل آمریکا، سرشان به کار خودشان است یا آنها هم نگاهی جهانی دارند؟ اگر ما داعیه جهانی شدن داریم و مدعی هستیم که افکار، اندیشه ها و باورهای ما باید فراگیر شود و ماهیت فراگیری جهانی دارد، به طور طبیعی دیگران هم همین ادعاها و دغدغه ها را دارند. هم لیبرالیسم این ادعا را دارد و هم سوسیالیسم این ادعا را داشت. به هر حال کشور آمریکا الآن سردمدار یک ایدئولوژی فراگیر در جهان است و کسی این را نمی تواند انکار کند. یعنی این ادعا نیست، حتی ممکن است در فیلم هایشان هم نشان دهند، ولی در کل یک روحیه خود آزاری هم دارند.من فکر می کنم هر اتفاقی که در هر جای دنیا بیافتد اینها خودشان را مورد پرسش قرار می دهند که چرا جلوی آن اتفاق را نگرفتیم. این روحیه خودآزاری در آمریکاییها وجود دارد و این را فیلسوفهای آمریکایی هم میگویند. ولی صرف نظر از نگاه از این زاویه، آنها سردمدار یک ایدئولوژی جهانی هستند و این با توجه به داعیه تازه ایدئولوژی، طبیعی است این ادعاها را کنند که این یک ایدئولوژی آخرالزمانی هم هست. یعنی دیگر پایان همه ایدئولوژیهاست. البته آمریکاییها همیشه توهم دارند، یعنی شهروندان خودشان را از طریق رسانه ها در مرز خیال و واقعیت می برند. معمولاً آن ها چون سردمدار جهانی هستند این روحیات را دارند، ولی ما از این زاویه نگاه نمی کنیم.*نهادهای داخل کشور ما چگونه میتوانند برای جهانیاندیشی، فرهنگ سازی کنند؟ این یک سئوال سخت و پیچیده است، به خصوص که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است. ما الآن سیسال است در این حوزه با هم کلنجار میرویم و به قاعده مشخصی نرسیدیم. من معتقدم لزوماً ما نباید منتظر این باشیم که اقدامی از ناحیه سازمانهایی که به نوعی متصل به دولت هستند، اتفاق بیافتد. اینها میتوانند کمک حال باشند، ولی بیش از اینکه بخواهد از آن نقطه شروع شود یک جریان فرهنگی از درون خانوادهها باید شکل بگیرد. یعنی باید از نظام آموزش ما در دوران ابتدایی و نوع تربیت ما درون خانواده شروع شود تا به مقاطع بالاتر و بزرگتر برسد.جریانهای دولتی در ایران که آن قدر منابع مالی ندارند، از سوی دیگر هم مدام در حال دگرگونی و تغییرند یعنی مسئولینشان عوض میشوند، الزاماً همه هم شبیه هم فکر نمیکنند. اینکه انتظار داشته باشیم این تحول از درون این نهادها اتفاق بیافتد به نظر من انتظار خیلی به جایی نیست. البته دولت باید در این حوزه ها سیاست گذاری داشته باشد اما لزوماً سیاستگذاری است و حوزه اجرا ماهیت دولتی ندارد.*جمعیتهای دانشجویی و حوزوی برای تولید اندیشه جهانی و نهادینه کردن جهانی اندیشی، چه زیرساختهایی لازم دارند؟ سئوال شما ناظر بر این است که اینها تولید اندیشه کنند. تولید نیاز به سرمایه دارد. وقتی شما سرمایه نداشته باشید نمیتوانید تولید کنید. سرمایه معمولاً از چند راه به دست میآید. این حصر عقلی است، حصر استقرایی نیست. یعنی احتمال راه دیگری نیست. این تنها راه است. یا سرمایه را شما با رجوع به ذخایر خودتان به دست میآورید، یا باید وام بگیرید، یا ترکیبی از این دو. کسی که بخواهد تولید کند اگر از طریق وام بخواهد تولید کند بخش اعظمی از این تولیدات را به بازپرداخت سود و اصل اختصاص دهد. ما اگر می خواهیم با رجوع به فرهنگهای دیگر وام بگیریم یعنی با رجوع به فرهنگ دیگری، آن را به عنوان سرمایه قرار دهیم برای تولید، هرچقدر هم که تولید ما خوب باشد باید آن را به بهره و سود سرمایه برگردانیم.به نظر من بهترین کاری که الآن باید انجام شود و اتفاق نمیافتد، شروع یک نهضت از درون خانواده ها است تا سازمانهای اجرایی و سازمانهای دولتی. ما تولیدات مان ناظر به منابع و ذخایر و سرمایه هایی است که خودمان داریم در داخل و بسیار هم عظیم است، ما یک ملت با سابقه تاریخی هستیم و هزاران سال ما در جامعه بشری تولید فرهنگ کرده ایم. متأسفانه ما به سرمایه های خودمان رجوع نمیکنیم و مدام میخواهیم با وام گرفتن از سرمایههای دیگران و از بیگانگان دست به این تولیدات بزنیم و این هم نحیف است. یعنی این طور تولیدات نحیف است چون تراکم سرمایه در آن ها به وجود نمیآید. تراکم سرمایه از سرمایه به وجود می آید، تراکم سرمایه هیچ گاه از وام به وجود نمیآید. این یک نقطه ضعف است. باید به ذخایر و سرمایههای خودمان بازگردیم و با نگاه به ذخایر شروع به تولید کنیم.*نقش رسانهها در فرآیند آماده کردن ذهن ها برای جهانی اندیشی چیست؟ آیا شما هم معتقدید که رسانه های ما در این مقوله کم کار کرده اند؟ من نمیخواهم این نکته را رد کنم، اما نمیشود روی آن خیلی تکیه کرد. ما الآن بیست و چند کانال داریم که جهانی هم هستند. بیست شبکه ملی و تا دلت بخواهد شبکههای مختلف حاشیهای. یا جمهوری اسلامی در حال کمک به تولیدات آنهاست و یا آنها به نام ما، کمی بازتر به تولید محتوا می پردازند. این همه ابزاری است که دست ماست و متأسفانه همین را درست استفاده نمیکنیم.*نکته بنده هم همین است که ما ابزار رسانهای هر چند کم داریم، اما از همین ابزار موجود هم خوب استفاده نمی کنیم و خوب آنها را تغذیه نمی کنیم. علتش این است که به ذخایر خودمان رجوع نمیکنیم. وقتی شما برای تولید از فرهنگ های دیگر وام میگیرید مگر چقدر میتوانند برای جامعه ایرانی گشایش ایجاد کنند؟ به نظر من خیلی نمیتوانند. چون همه شان محدود هستند و در خیلی جاها با ما سازگاری ندارند. چون به فرهنگ خودمان رجوع نمیکنیم دچار این نقطه ضعفیم.*صدور انقلاب ما به جهان و جهانی اندیشی در ابعاد تفکر انقلابی، تا چه اندازه موجب پایداری انقلاب اسلامی می شود؟ اول باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما انقلاب را صادر نمیکنیم، ما توانایی صدور انقلاب را نداریم. انقلاب چون ماهیت فرهنگی دارد خودش صادر می شود. اصلاً فرهنگ میرود و هیچ کس نمیتواند جلوی فرهنگ را بگیرد. فرهنگ ماهیت فراگیر دارد و جای خودش را باز میکند و هیچ کس نمیتواند جلویش را بگیرد. اینکه بعضیها میگویند چرا جلوی فرهنگ را نمیگیرند، مگر میشود جلوی فرهنگ را گرفت؟ما یک اصطلاحی در ادبیات دینی داریم که میگویند همان علتهایی که یک حرکت اجتماعی، یک انقلاب، یک نظام را به وجود میآورند همانها میتوانند عامل بقایش باشند. وقتی این انقلاب از هم میپاشد که به تعبیر فقها آن علت موجده، آن علت به وجود آورنده را نادیده بگیریم. ما بسط فکر را بسط جغرافیایی نمیدانیم، قلمرو میدانیم. اصطلاحش هم قشنگ است. قلم رو، یعنی هر جایی که قلم برود. هرجایی که قلم برود یعنی هرجایی که فرهنگ برود. فرهنگ هرچه به اصطلاح متعالی باشد جای خودش را باز میکند و میرود.بلا استثنا تمام رهبران جنبشهای اجتماعی دوران معاصر ما از مرحوم میرزای شیرازی تا متفکران دوران معاصر و در رأسشان حضرت امام، فکرشان ماهیت قلمروی داشته است. یعنی میرفت، نه بسط جغرافیایی، قلم رو شبیه محیط فیزیکی جغرافیا نیست. ما به آن میگوییم ژئوکالچر یعنی محیط فرهنگی جغرافیاست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
سلیمانی در گفتوگوی مشروح با فارس: متن پیوستی برجام پیشرفت علمی و مهندسی کشور را هدف قرار داده/دولت بدون قانون
سلیمانی در گفتوگوی مشروح با فارس متن پیوستی برجام پیشرفت علمی و مهندسی کشور را هدف قرار داده دولت بدون قانون نمیتواند برای 6 دولت آینده تصمیمگیری کندنماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دولت بدون قانون و به تنهایی نمیتواند برای 6 دولت آینده تصمیمگیری کند گفت تقدیم لایحتحريم نه، شبهدولتيهاي فربه ناتوان، اقتصاد را به رکود بردند/ رشد آمارهاي اقتصادي بدون اشتغالزايي دردي را دوا
۲۰ شهريور ۱۳۹۴ ۱۰ ۳۳ق ظ حريري تحريم نه شبهدولتيهاي فربه ناتوان اقتصاد را به رکود بردند رشد آمارهاي اقتصادي بدون اشتغالزايي دردي را دوا نميکند موج-نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين گفت اتفاق ناگوار امروز در پيکره اقتصاد رشد آمارهاي اقتصادي است که بههيچعنوان دواي درجهانی اندیشی برگرفته از اندیشه اسلام است
در گفتگو با رجبیدوانی عنوان شد جهانی اندیشی برگرفته از اندیشه اسلام است شناسهٔ خبر 2919157 - یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۴ دین و اندیشه > اندیشمندان دکتر رجبی دوانی با بیان اینکه اسلام به عنوان عالیترين و جامعترين تعاليم الهی و به عنوان آخرين دين برای سعادت و نجات انسانهفعالیتهای قرآنی نباید رنگ و بوی دولتی بگیرد
در جلسه بررسی طرح تشکیل سازمان قرآنی تأکید شد فعالیتهای قرآنی نباید رنگ و بوی دولتی بگیرد شناسهٔ خبر 2916290 - سهشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی عباس سلیمی در دومین جلسه نقد و بررسی طرح تشکیل سازمان قرآن کریم تاکید کرد فعالیت های قرآنی نباید رنشرق اصفهان در هفته ای که گذشت… اسامی مجروحان و یک زائر فوتی ایرانی حادثه مکه مکرمه/ سه اصفهانی در میان مجروحان
به گزارش اصفهان شرق پربازدیدترین اخبار اصفهان شرق در هفته ی گذشته را در بین اخبار زیر مشاهده کنید برای دیدن متن کامل اخبار روی تیتر آن ها کلیک کنید اسامی مجروحان و یک زائر فوتی ایرانی حادثه مکه مکرمه سه اصفهانی در میان مجروحان در پی طوفان شدید در مکه مکرمه و وقوع حادثه سقوطاوقاتی که دعا در حجاب نمیماند
حدیث اوقاتی که دعا در حجاب نمیماند امام صادق علیهالسلام در سخنی ارزشمند سه زمانی که دعا در حجاب نمیماند را بیان فرمودهاند به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام جعفر صادق عليهالسلام درحدیثی نورانی در خصوص دعافرمودند در سه زمان دعا از خداوند پوشيده نمى&zwnjگفتوگو با آرش فلاحتپیشه بازیگر نقش «ابرهه» در «محمد رسولالله(ص)»/پایانی نقد فراستی دردناک بود/ قدرت شیر ابر
گفتوگو با آرش فلاحتپیشه بازیگر نقش ابرهه در محمد رسولالله ص پایانینقد فراستی دردناک بود قدرت شیر ابرهه نجاتم داد نمیتوان برای مجیدی بهانه تراشی کردآرش فلاحتپیشه گفت نقد مسعود فراستی به شدن دردناک بود به نظرم این نقدی بچهگانه بود که در مورد چنین فیلمی صورت گرفت زمافرماندار مهریز : دولت از طرحهای فرهنگی برای پیشگیری اعتیاد حمایت می کند
به گزارش ایرنا سید محمد رستگاری روز پنجشنبه در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر مهریز افزود فعالیت های خبری و اطلاع رسانی و طرح های نوین برای مبارزه با انواع ناهنجاری و آسیب های اجتماعی یک ضرورت است وی ادامه داد در این خصوص طی سال های اخیر توسط دستگاه های مختلف و با همکاریوزنهبردار پیشکسوت ایران به مدال جهانی نرسید
سهشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۶ وزنهبردار پیشکسوت ایران با سه مرتبه انداختن وزنه 68 کیلوگرمی در دو ضرب دسته 94 کیلوگرم در رقابتهای جهانی به مدال نرسید به گزارش ایسنا در مسابقات وزنه برداری قهرمانی پیشکسوتان جهان در رده سنی 70 سال قربانعلی تهرانی در وزن 94 کیلوگرم به رقابت پرعبادیپور: آمادهایم ایتالیا را شکست دهیم/ نمیتوان چیزی را پیشبینی کرد
با تمام توان وارد زمین میشویم عبادیپور آمادهایم ایتالیا را شکست دهیم نمیتوان چیزی را پیشبینی کرد ایلنا دریافت کننده تیم ملی والیبال ایران گفت برای آغاز مرحله دوم مسابقات جام جهانی نه تنها من بلکه تمام بازیکنان آماده هستند و با تمام توان وارد زمین می شویم به گزارش ایلن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها