تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835319957
چرا در فیلمها چهره پیامبران اولوالعزم(ع) به تصویر کشیده می شود؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پاسخ به سؤالات دینی؛
چرا در فیلمها چهره پیامبران اولوالعزم(ع) به تصویر کشیده می شود؟
شناسهٔ خبر: 2916902 - چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
اگر ضرورتی وجود نداشته باشد و فیلم ساز بتواند با تمهیداتی چهره ائمه و انبیاء و اولیاء را نشان ندهد بهتر است و لی اگر ضرورت اقتضا کرد و با ساحت ائمه هم منافاتی نداشت میتواند نشان دهد. به گزارش خبرگزاری مهر، آیا مقام حضرت عباس و حضرت علی اکبر از پیامبرانی مثل حضرت ابراهیم و موسی و عیسی که خود صاحب شریعت بودند بالاتر است؟ اگر اینگونه است چرا چهره این پیامبران را در فیلمهای مختلف نشان میدهند و حتی برایشان کارتون میسازند ولی چهره این شخصیتها که معصوم هم نیستند را نشان میدهند؟ مراجع چه دلیلی برای این فتاوا دارند؟پاسخ اجمالیدر اینکه مقام حضرت عباس و مقام حضرت علی اکبر بسیار باعظمت است شکی نیست، اما مقام انبیاء به خصوص حضرت ابراهیم که به مقام امامت هم رسید، چیز دیگری است و با هم قابل قیاس نیست.اختلاف نظر علماء در رابطه با به تصویر کشیدن عکس معصومین و حضرت عباس و حضرت علی اکبر: همان طور که در مورد هنر تعزیه اتفاق نظر وجود نداشته و بعضی علما نشان دادن چهره ائمه را جایز میدانستند و برخی جایز نمیدانستند دلیل ممنوعیت ایفای نقش یک بازیگر، چه بسا چهرهای از امام و پیامبر (ص) را در ذهنها ترسیم کند که در هنگام زیارت آن چهره غیر واقعی و غیر مصون از خطا و اشتباه در ذهنشان مجسم شود. بدیهی است چنین تصوری از ارتباط معنوی زائران میکاهد و به مقام ملکوتی امامان (ع) صدمه می زند.پاسخ تفصیلیملاک حفظ حرمت میباشد والا اشکالی ندارد. درپاسخ به این سؤال به مطالب زیر توجه نمایید:۱. تصاویر و نقاشیهایی که از پیامبر اسلام (ص) و برخی از معصومین (علیهم السلام) در بین مردم است مربوط به زمان آن بزرگواران نبوده و هیچ دلیل معتبری بر تأیید این گونه عکسها و تصاویر منتشر شده در دست نیست. (استفتاآت آیت الله مکارم, ج ۱, س ۱۵۹۶). نقاشی عکسهای تخیلی معصومین (ع) در صورتی که برجستگی نداشته باشد و موجب هتک آنان نباشد فی نفسه حرام نیست ولی اعتقاد به آنها بی وجه است (جامع المسائل آیت الله فاضل، ج ۱، ص ۲۵۹ - ترجمه اجوبه الاستفتاآت، ص ۲۶۸).۲. دلیل ممنوعیت ایفای نقش یک بازیگر، چه بسا چهرهای از امام و پیامبر(ص) را در ذهنها ترسیم کند که در هنگام زیارت آن چهره غیر واقعی و غیر مصون از خطا و اشتباه در ذهنشان مجسم شود. بدیهی است چنین تصوری از ارتباط معنوی زائران میکاهد و به مقام ملکوتی امامان(ع) صدمه می زند، لذا هر چند نشان دادن چهره امامان(ع) در فیلمها از جهاتی میتواند مؤثر و مفید باشد ولی این فایده و تأثیر وقتی قابل توجه است که آثار تخریبی و ضد ارزشی در بر نداشته باشد و از همه جهات دارای تأثیر مثبت و عمیق باشد و صرف مفید و مؤثر بودن عملی از برخی جهات نمیتواند دلیل بر مثبت بودن کامل آن باشد.علت به تصویر نکشیدن عکس حضرت عباس و حضرت علی اکبر: به نظرتان چرا این قدر در جامعه ما نسبت به این موضوع یعنی نشان دادن چهره حضرت اباالفضل(ع) در سریال مختار نامه حساسیت به وجود آمده و منجر به اظهار نظر برخی علما شده است؟حساسیت نسبت به حضرت عباس (ع) باعث برانگیخته شدن احساسات شده است چون همه ما می دانیم که مردم ایران ارادتی ویژه نسبت به حضرت عباس (ع) دارند و با ایشان و همچین حضرت علی اکبر (ع) ارتباط عاطفی و احساسی عمیقی دارند و این دو بزرگوار به شدت مورد علاقه و احترام مردم هستند و مردم نگرانند که مبادا تصویری از ایشان ارائه شود که خدای ناکرده به ساحت مقدس ایشان لطمهای وارد شود.علاوه بر آن آثار کارگردان این سریال یعنی داوود میرباقری همیشه جزو آثار پرمخاطب و تأثیر گذار در جامعه ماست و تماشاچیان وسیعی دارد به همین دلیل حساسیتها بالاست که وقتی اثری با این طیف گسترده مخاطب روبه روست مبادا مشکلی در آن وجود داشته باشد که به باورها و اعتقادات مردم لطمه وارد کند و الا مسئله روشن است و نشان دادن چهره معصومین به صورت نمایشی اشکالی ندارد و در ذات خود جایز است مگر این که همانطور که گفتم این نشان دادن مفسدهای را به دنبال داشته باشد مثل این که به ساحت معصوم (ع) لطمهای وارد کند. در عرف جامعه ما بازیگری نقش معصوم پذیرفته شده است.پس برای این که مشخص شود نشان دادن چهره معصوم به ساحت معصوم لطمهای وارد میکند یا نه باید به عرف مراجعه کرد. چنان که یکی از فقها برداشتشان این بوده که چون آن بازیگری که این نقش را ایفا کرده اگر بعدها در نقشهای منفی که به هرحال با این نقش سنخیتی ندارد بازی کند ممکن است نسبت به ساحت حضرت بی حرمتی شود. گفتم این به دلیل همان نگرانی است که مبادا به شخصیت حضرت خدشهای وارد شود. اگر واقعاً مشخص شود که بازیهای آینده این بازیگر ممکن است بی حرمتی نسبت به حضرت عباس (ع) باشد و مردم ذهنیت منفی پیدا کنند نشان دادن چهره حضرت قطعاً اشکال دارد.اما تقریباً در عرف جامعه ما پذیرفته شده است که بازیگری که نقش حضرت عباس (ع) را بازی میکند او به هرحال حرفهاش بازیگری است و ممکن است پس از این نقش هم نقشهای دیگری را بازی کند به اعتقاد من مردم ما فرهنگشان تا این حد بالا هست که بدانند آن بازیگر نقش حضرت را بازی کرده و این بازی نمایشی است و حقیقی نیست بنابر این اگر بعد از این خطایی از بازیگر سر زد یا او در نقشهای دیگری ظاهر شد این منافاتی با این بازی ندارد. فرهنگ عمومی مردم ما قابلیت این تفکیک را دارد همان طور که قبلاً هم این طور بوده بازیگری که نقش حضرت یوسف (ع) یا حضرت مریم را بازی کرده با وجود این که هر دوی این شخصیتها اسمشان در قرآن آمده و خداوند از آنها به نیکی و تجلیل یاد کرده. این بازیگران بعدها بنابر اقتضای حرفهشان نقشهای دیگری را هم ایفا کردهاند و کسی هم اعتراض و اشکالی نکرده است.۳- اختلاف نظر علماء در رابطه با به تصویر کشیدن عکس معصومین و حضرت عباس و حضرت علی اکبر: همان طور که در مورد هنر تعزیه اتفاق نظر وجود نداشته و بعضی علما نشان دادن چهره ائمه را جایز میدانستند و برخی جایز نمیدانستند البته باز هم تاکید میکنم این جایز نبودن مسئله ذاتی نیست بلکه برخی از فقها به دلیل این که ممکن است به واسطه نشان دادن چهره ائمه (ع) به ساحت آن بزرگواران بی حرمتی شود جایز نمیدانستند. این اختلاف نظر هم ناشی از این مسئله است که آیا تصویر معصوم را مستقیم نشان دادن با ساحت ائمه (ع) منافاتی دارد یا ندارد که هر کسی بنابر تشخیص خود دیدگاهش را در این زمینه مطرح کرده است.۴- مستحب بودن به تصویر کشیدن عکس معصومین در برخی موارد: اگر نشان دادن چهره معصوم (ع) با رعایت حدود موجب تأثیر مثبت در جامعه باشد این تصویرگری مستحب نیز هست با توجه به این که در حال حاضر سینما و تلویزیون جزو ابزارهای بسیار تاثیرگذار در سطح جامعه هستند و به نوعی افکار عمومی را هدایت کرده و مردم اطلاعات و آگاهیهای متنوعی از جمله در زمینه دین را از طریق این ابزارها دریافت میکنند به نظرتان محدود کردن کارگردان به این که چهره معصومان را نشان ندهد موجب نمیشود ما فرصتهای معرفی ائمه (ع) به مردم را از طریق ابزار تأثیر گذار رسانه از دست بدهیم؟ نشان دادن چهره معصوم در ذات خود به لحاظ شرعی و فقهی مشکلی ندارد مگر این که موجب مفسدهای شود حتی اگر این نشان دادن موجب تبلیغ مبانی دینی و معرفی و شناساندن معصومین و ترویج افکار و اندیشههای آنها شود نه تنها نشان دادن چهره مستقیم معصومین (ع) ایرادی ندارد بلکه راجح و مستحب نیز هست چون آن هنرمند در اصل دارد تبلیغ دین را با ابزار امروزیاش البته به شکل صحیح و درست و در چارچوب شرع انجام میدهد و ضرورت اقتضا کرده که او چهره را مستقیماً نشان دهد.چنان که قبلاً نیز این اتفاق افتاده به عنوان نمونه در داستان حضرت یوسف(ع) کارگردان به این نتیجه رسیده که چون محوریت فیلم آن حضرت است و باید زندگی ایشان در زمانها و موقعیتهای گوناگون به تصویر کشیده شود پس ضرورت دارد که ایشان را نشان دهد چون در راستای ترویج افکار الهی و دینی و تاثیرگذاری مثبت بر ذهن مخاطب است اما گاهی ضرورتی ندارد که چهره معصوم (ع) نشان داده شود همان طور که در سریال ولایت عشق چهره امام رضا(ع) نشان داده نشد یا در فیلم محمد رسول الله(ص) کارگردان چهره پیامبر را نشان نداد اگر ضرورتی وجود نداشته باشد و فیلم ساز بتواند با تمهیداتی چهره را نشان ندهد بهتر است و لی اگر ضرورت اقتضا کرد و با ساحت ائمه هم منافاتی نداشت میتواند نشان دهد.۵- در اینکه مقام حضرت عباس (ع) و مقام حضرت علی اکبر بسیار باعظمت است شکی نیست، اما مقام انبیاء به خصوص حضرت ابراهیم که به مقام امامت هم رسید، چیز دیگری است و با هم قابل قیاس نیست.منبع: پرسمان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]
صفحات پیشنهادی
چرا دختر برای ازدواج باید «اذن پدر» داشته باشد
پرسش و پاسخ دینی چرا دختر برای ازدواج باید اذن پدر داشته باشد آنچه مرد را میلغزاند و از پا در میآورد شهوت است و آنچه زن را اسیر میکند این است که از زبان مردی نغمه محبت و عشق بشنود به گزارش سرویس دینی جام نیوز دین مبین اسلام نسبت به ازدواج عنایت و تأکید فوق العادهایچهره های معصوم کودکان کار در قاب تصویر
چهره های معصوم کودکان کار در قاب تصویر کودکان کار کارگران کوچکی هستند که از سوی کارفرمایان به خدمت گرفته میشوند که این امر آنها را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و تجربه دوران کودکی بی بهره می سازد و سلامت روحی و جسمی آنها را تهدید می کند وبسایت لاپلاس کودکان کار شاید اسمچرا مرجعیت فقهی واحد نداریم؟/ پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی
چرا مرجعیت فقهی واحد نداریم پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت آیتالله فاضل لنکرانی به پرسشی درباره دلیل واحد نبودن مرجعیت فقهی پاسخ گفته است متن پرسش مطرح شده و پاسخ بدین شرح است پرسش علت ایبررسی چهرهپردازی پیامبران در سینما در شماره 249 هفتهنامه پنجره
بررسی چهرهپردازی پیامبران در سینما در شماره 249 هفتهنامه پنجرهشماره 249 هفتهنامه پنجره با پروندهای ویژه در مورد چهرهپردازی پیامبران الهی در پرده سینما و واکاوی دلایل موفقیت فیلم محمد رسولالله ص اثر مجید مجیدی منتشر شد به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس شماره 249 هفتهناچرا انگشتر عقيق شرافت دارد؟
مكارم الأخلاق چرا انگشتر عقيق شرافت دارد حضرت باقر عليهالسلام فرمودند هر كس انگشتر عقيق به دست كند تا وقتى كه آن را به دست دارد به نيكى مى نگرد و همواره خدا نگهبان او خواهد بود به گزارش سرویس دینی جام نیوز در کتاب اقبال الاعمال از حضرت رضا عليه السّلام نقل مي فرمايدچرا بقیه جرثقیلها در مکه سجده نکردند؟!
مفتی سعودی چرا بقیه جرثقیلها در مکه سجده نکردند اظهارات متفاوت یک مفتی سعودی در خصوص حادثه مرگبار سقوط جرثقیل در مکه با واکنش و اعتراضهای فراوانی در عربستان همراه شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز اظهارات متفاوت یک مفتی سعودی در خصوص حادثه مرگبار سقوط جرثقیل در مکه با واکنش ودسترسی به مناصب حاکمیتی در حکومت اسلامی محدودیتها و الزامات - بخش اول چرایی محدودیت انتخاب شدن جهت مناصب حکوم
دسترسی به مناصب حاکمیتی در حکومت اسلامی محدودیتها و الزامات - بخش اولچرایی محدودیت انتخاب شدن جهت مناصب حکومتیاسلام بنا به دلایلی از جمله قاعده نفی سبیل و همچنین اقتضائات حکمرانی مانند اصول انسجام هدف احترام به اکثریت و التزام و وفاداری دین را در برخورداری افراد از حقوق شهروچرا وهابیت از حاجی ایرانی وحشت دارد؟
چرا وهابیت از حاجی ایرانی وحشت دارد هر تماسی میان حاجی ایرانی با حاجیان دیگر برای وهابیت گران تمام می شود آن ها می ترسند نکند جوان های عربستانی در راستای انقلاب اسلامی باشند به گزارش سرویس دینی جام نیوز 2 میلیارد دلار پول حاجیان ایرانی برای عربستان حقیقتا پول نیست و الب«فضای مجازی» از نگاه گرداب چرا فضای مجازی «امـن» نیست؟! در شبکه های اجتماعی چه می گذرد؟! «چهره ها» در گفت وگو
چرا فضای مجازی امـن نیست کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی بارها و بارها از ناامنی و عدم وجود امنیت در فضای مجازی سخن رانده اند و بر همین اساس کمتر کسی است که از سرویس های جاسوسی غرب و نفوذ در شبکه های اجتماعی و چیزی نشنیده باشد دراین پرونده نگاهی کوتاه و گذرا خواهیم داشت بهچرا ترانه را خاموش کردید!؟
فانوس 3 چرا ترانه را خاموش کردید یک بار ایشان از خیابان عبور می کردند و در قهوه خانه ای از گرام یا رادیو ترانه پخش می شد مردم می روند و به صاحب قهوه خانه می گویند که آیت الله دارند می آیند آن شخص هم دستگاه را خاموش می کند جام نیوز یک بار ایشان از خیابان عبور می ک-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها