تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837750542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حاج ملاهادی معتقد بود انسان در یک نشئه اولی همه چیز را می‌دانست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دینانی:
حاج ملاهادی معتقد بود انسان در یک نشئه اولی همه چیز را می‌دانست

برنامه معرفت


شناسهٔ خبر: 2884507 - یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
دین و اندیشه > اندیشمندان

حاج ملاهادی سبزواری معتقد است: ادراک، ظهور یک واقعیت معنوی در نشئه اولی است که در یک «شرایط» معیّن، ظاهر می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه مختصری از متن برنامه معرفت شبکه چهار سیما که ۲۳ مردادماه با حضور دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی به عنوان کارشناس و دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی به عنوان مجری در مورد اندیشه های حاج ملاهادی سبزواری برگزار شد را با هم می خوانیم:حاج ملاهادی سبزواری، فیلسوف بزرگی که یکی از شارحین برجسته صدرالمتألهین شیرازی است. او به زیبایی، اندیشه های ملاصدرا را توضیح داده است و گاهی نیز نوآوری هایی داشته است. او که یک حکیم صدرایی به معنای واقعی کلمه و محیط بر اندیشه های ملاصدرا است، دارای روح معنویت و زهد نیز می باشد که این ویژگی او را بسیار متمایز می کند. بنده مقام معنوی ایشان را بسیار بالا و رفیع می دانم. آثار زیادی هم از او به یادگار مانده است. یکی از کارهای زیبایی که ملاهادی سبزواری انجام داده، این است که فلسفه را به «نظم» درآورده است. بنده اصرار دارم که بگویم ایشان به «نظم» درآورده است و کلمه «شعر» را به کار نمی برم زیرا که بین «نظم» و «شعر» تفاوت قائل هستم.ملاهادی سبزواری در کتاب «اسرار الحِکَم» می فرماید: «حقیقت ادراک به مشاهده نفس ناطقه است که در نشئه اولی اتفاق افتاده است {وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَهَ الْأُولَى فَلَوْلَا تَذَکَّرُونَ} (سوره واقعه آیه ۶۲) »جدی ترین و جدیدترین نحله های فلسفی امروز، به همین مسئله ای که حاج ملاهادی در این عبارات بیان کرد، می پردازند. یعنی علم و آگاهی چیست و شناخت چیست. چگونه می شود که انسان، شناخت پیدا می کند و از آن به شناخت شناسی (Epistemology) یاد می شود. انسان، همیشه درباره چیزی صحبت می کند (اعم از عالم و آنچه در آن است ... و آنچه که به صورت بالقوه می تواند درمورد آن صحبت بکند یا آنچه بالفعل در مورد آن صحبت می کند) و چون می تواند در مورد خودش حرف بزند، در مورد همه چیز، هم می تواند صحبت کند. حال مسئله این است که این سخن گفتن چگونه است و منشا آن کجاست و آیا می توان بدون فهم و ادراک حرف زد؟حاجی می گوید که انسان در یک نشئه اولی همه چیز را می دانست. آیا نشئه اولی شکم مادر است؟ نشئه قبل از این نشئه کجاست؟ نشئه اولی، نشئه الهی و نشئه عالم تجرد است. حاجی می گوید هرآنچه الان می دانی و در آینده می دانی، در نشئه اولی می دانستی، اما هروقت که «شرایط» مهیا شد، آن نشئه، در ما ظهور پیدا می کند. به عبارت دیگر، ادراک، ظهور یک واقعیت معنوی در نشئه اولی است که در یک «شرایط» معیّن، ظاهر می شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن