تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830424030




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عبور از دستگاه فقاهت به بهانه نزدیکی به عصر ظهور


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
میرباقری عبور از دستگاه فقاهت به بهانه نزدیکی به عصر ظهور

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری:
عبور از دستگاه فقاهت به بهانه نزدیکی به عصر ظهور
انحراف از مسیر صحیح مهدویت، زمانی شکل می گیرد که گرایش های عرفانی مهدوی، در برنامه ریزی های فردی یا کلان اجتماعی، به صورت غیرقاعده مند دخل و تصرّف کرده و بر آن حاکم شوند؛ این خطر نیز بسیار نگران کننده است.



به گزارش سرویس دینی جام نیوز، انحراف از مسیر صحیح مهدویت، زمانی شکل می گیرد که گرایش های عرفانی مهدوی، در برنامه ریزی های فردی یا کلان اجتماعی، به صورت غیرقاعده مند دخل و تصرّف کرده و بر آن حاکم شوند؛ این خطر نیز بسیار نگران کننده است. اگرچه باید اداره جامعه و برنامه ریزی های کلان اجتماعی بر اساس اندیشه مهدویت و در مقیاس یک مواجهه همه جانبه جهانی تنظیم شوند؛ امّا نباید از این اصل نیز غافل شد که تحقّق چنین مهمّی، به تفقّه عظیم و منظّم و قاعده مند نیاز مبرم دارد.   امروزه، وجود یک عقلانیت کاربردی مقنّن برای ایجاد تحوّل در ساختارهای اجتماعی، یک ضرورت است و دیگر نمی توان با توسّل به استحسانات،3 همانند دوره هایی که حکومت ها ساده بودند و یک صدر اعظم می توانست کشور را اداره کند، ساختارهای اجتماعی را تغییر داد.   برای مثال: جایگزین کردن نوع تازه ای از پول به جای پول اعتباری موجود یا تغییر دادن نظام بانکی فعلی به نظام بانکی اسلامی همچنین تبدیل نظام پولی و چرخش اعتبارات مالی به یک نظام مطلوب، نیازمند یک عقلانیت گسترده است که تکیه صرف به قدرت و حاکمیت سیاسی چنین کارکردی را ندارد. به همین ترتیب؛ ساده انگاری محض است که با روش های غیر قاعده مند و عرفان های غیر مقنّن، نظام مدیریت اجتماعی را به صورت مهدوی اداره کرد و چنین تصوّر کرد که به این ترتیب جامعه را به سمت عصر ظهور حرکت داده ایم! این انحراف نیز، انحراف خطرناکی است و در جامعه ما فی الجمله حضور دارد؛ هر چند در بین عناصر و جریانات شناخته شده، جایگاهی ندارد.   شاخصه یکی از حرکت هایی که از جنس چنین انحرافی است؛ ولو در حال حاضر اثرگذاری اجتماعی چندانی نیز ندارد، عبور از ساختار ولایت فقیه برای رسیدن به عصر ظهور است. این جریان ادّعا می کند که در دوره قرب ظهور، می شود یا می بایست به جای اقبال به ولایت فقیه، از هادیان و کسانی که با حضرت حجّت(ع) ارتباط مستقیم دارند، پیروی کرد. این ادّعاها، حرف های مخاطره آمیز و غیر مقنّنی هستند که مستند قاعده مندی در معارف ما ندارند. تنها از سر ذوق می توان گفت که: اکنون دوره تحسّس است و باید به دنبال هادیان بود! هیچ سند و مستندی پشت سر ادّعاهای این افراد جوان که متوجّه لوازم کلامشان نیستند، وجود ندارد.   در مکتب شیعه، لازمه اینکه بتوان یک حکم فرعی را به دین خدا نسبت داد، این است که حکم نهایی پس از یک تفقّه عظیم استخراج شده باشد. برای مثال؛ پشت فهم حکم اینکه وظیفه ما در شک سه و چهار چیست؟ سال ها تفقّه و تلاش فقیهانه حضور دارد. روایات را می بینند؛ اگر آیه ای باشد، جوانب مختلف آن را بررسی می کنند؛ نسبت سنجی می کنند؛ سند و دلالتش را تمام می کنند؛ تا در نهایت یک فتوای کوچک در یک حکم فرعی را بیان کنند. حال در یک امر بزرگی مثل ظهور امام معصوم(ع) چگونه می توان ادّعا کرد که به دوره ظهور صغرا رسیده ایم و نحوه ارتباط جامعه شیعه با امام زمان(عج) عوض شده است؟ این مطلب تنوّع انحراف در اندیشه مهدویت و حرکت به سمت عصر ظهور را نشان می دهد؛ یعنی یک انحراف این است که برنامه ریزی سکولار را به جای برنامه ریزی بر اساس مهدویت حاکم کنیم؛ انحراف دیگر هم این است که برای حرکت به سمت مهدویت و رسیدن به عصر ظهور، به جای ایجاد یک عقلانیت منسجم و مبتنی بر ایمان، به ادّعاهای ذوقی و غیرقاعده مند تکیه نماییم.   نکته انحراف جریان دوم اینجاست که تغییر در ساختار قاعده مند و پرسابقه فقاهت را دنبال می کند. نظام فقاهتی شیعه، حلقه اتّصال جامعه شیعه به وجود مقدّس امام زمان(عج) در عصر غیبت بوده است. دست بردن به این ساختار کهن و مقنّن که از مسلّمات شیعه محسوب می شود، آن هم در عصر غیبت، قابل پذیرش نیست.   اگرچه اتّصال جامعه شیعه توسط دستگاه فقاهت و مرجعیت، ضرورتاً به معنای اتّصال مستقیم نبوده و با تفقّه در آثار، ارتباط با ایشان را پی گیری می کردند؛ امّا این مطلب نیز به دلیل طرح مسیر کلّی ارتباط با معصوم در عصر غیبت، از سوی حضرت ولی عصر(عج) است. حضرت چنین اراده کرده اند که شیعیان با توجّه به بلوغی که در دوران امامت معصومان(ع) پیدا کرده اند، در عصر غیبت از مجرای دستگاه فقاهت با ایشان ارتباط برقرار کنند. حضرت نیز از طریق این دستگاه، جامعه شیعه را هدایت فرمایند؛ یعنی بر اساس معرفت شناسی ما، تردیدی در این نیست که هدایت کلّی جریان فقاهت توسط خود امام عصر(عج) صورت می گیرد؛ و هر فقیه متّقی اگر در تفقّهش به ولی معصوم تولّی بجوید، از سوی ایشان امداد می شود. در این میان حتّی گاهی ممکن است ارتباط مستقیم نیز پیدا شود؛ ولی هیچ فقیهی به واسطه ارتباط با امام عصر(عج) و دلالت به این ارتباط حکم صادر نمی کند.   امام عصر(ع)، امام حی است و در نفوس انسان ها، تصرّف می کند. غیبت امام به معنای غیر متصرّف بودن ایشان نیست و موجب نمی شود که آن هدایت های کلّی به جامعه شیعه نرسند؛ به بیان دیگر، شرط بهره مندی از امام؛ ارتباط مستقیم با ایشان نیست. بنابراین، اینکه ادّعا کنیم، طریق حلقه اتّصال جامعه شیعه به وجود مبارک ولی عصر(عج) از طریق تفقّه به ارتباط مستقیم تغییر یافته است، یک انحراف بزرگ و خطرناک محسوب می شود؛ معنای این ادّعا این است که به جای تکامل بخشیدن و ارتقا فقه به مقیاس های وسیع تر و حضور آن در برنامه ریزی های کلان اجتماعی در قالب درگیری های تمدّنی، این دستگاه عظیم و مقنّن را حذف کنیم و هدایت جامعه شیعه را به انسان هایی که به طور مستقیم با امام عصر(عج) ارتباط دارند، بسپاریم!   بررسی ادّعای ظهور صغرا نیز در جای خود قابل بررسی است. اگر مقصود این است که ولایت حضرت، آرام آرام در عالم در حال تجلّی است و نام حضرت در جهان زنده شده است و توجّه به حضرت فراگیر می شود؛ این مطلب صحیح است؛ یعنی با تصرّفی که حضرت در عالم کرده اند، بساط غفلت ناشی از رشد مدرنیته در حال جمع شدن است و فطرت ها در حال بیداریند.   حقیقت این است که ولایت حضرت از باطن عالم به مرتبه ظهور در ظاهر عالم رسیده است؛ موانعی که حجاب باطن ولایت ایشان می شدند و درک و احساس نیاز بشر به ولی الله الاعظم(عج) را در پرده نگه می داشتند، آرام آرام برچیده می شوند. امروزه احساس استغنای ناشی از رنسانس و بالیدن به عقلانیتی که انسان می تواند خودش را اداره کند و آرمان شهرش را بسازد، به شدّت به مخاطره افتاده است و احساس نیاز به یک مصلح حقیقی در وجدان های جوامع بشری در حال فراگیریست پس به جاست که بگوییم به یک معنا ما به عصر ظهور نزدیک شده ایم و مرتبه ای از ظهور حقیقت در عالم واقع شده است.   اوضاع جهان امروز، همانند 50 سال قبل نیست. 50 سال قبل، یک قطب قدرت جهان، آشکارا پرچم دار مبارزه با دین و مسیر انبیا بود و دین را افیون ملّت ها می دانست. حرف کمونیست ها این بود که انبیا در کنار مالکان و دولت های چپاول گر قرار دارند و به واسطه توسعه تزویر، استعمار و استثمار را گسترش داده اند. این اندیشه، با اختصاص دادن نیمی از قدرت سیاسی و نظامی جهان، پرچم عدالت خواهی را نیز در دستش گرفته بود و اگر کسی خواهان عدالت بود، باید با دین مبارزه می کرد! در آن روزگار می پرسیدند: طرفدار دین هستی یا عدالت؟!. آیا امروز نیز نگاه مردم دنیا به دین و عدالت، همان نگاه 50 سال پیش است؟ یا نه؛ پرچم عدالت در دست دین است و کمتر کسی است که به دنبال عدالت باشد؛ ولی نیم نگاهی به سمت دین نیاندازد! باور بشر امروز این است که باید منجی الهی بیاید و جهان را به ساحل امنیت و عدالت برساند.       پایگاه اطلاع رسانی طرید/حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری



۲۱/۰۵/۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن