تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805233652
سلفیهای خوب چه کسانی هستند؟/ نباید به تکفیریها بهانه داد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ابوالحسن نواب عنوان کرد:
سلفیهای خوب چه کسانی هستند؟/ نباید به تکفیریها بهانه داد
شناسهٔ خبر: 2858041 - یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
دین و اندیشه > اندیشمندان
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه سلفیها دو جریان دارند؛ جریان خوب و بد، گفت: یکسری سلفیها هستند که به عنوان سلفیهای وحدتی شناخته میشوند. حسن البنا عضو جماعت تقریب آیت الله بروجردی بود. به گزارش خبرگزاری مهر، جریانهای تکفیری با استفاده از خشونت بی حد و حصر که با فقه اهل سنت نیز در باب جهاد تعارض دارد، اولویت بیشتری را برای جنگ با دشمن نزدیک (چه شیعه و چه سنی که مسلک آنها را قبول نداشته باشد) قائل هستند. در این بین حرکت های برخی جریانات مشکوک در شیعه برای دامن زدن به اختلافات مذهبی جای بسی تأمل دارد. لذا در مصاحبه ای با حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، به بررسی ابعاد فکری جریان های تکفیری و بررسی نقش تشیع و تسنن افراطی در ضربه زدن به اسلام ناب پرداخته ایم؛*ویژگی فکری بارز جریانهای تکفیری که منجر به حرکتهای افراطی و خشونت آمیز نسبت به دیگران می شود، چیست؟ سابقه جریانهای تکفیری به ۱۴۰۰ سال قبل بر می گردد. اولین گروه تکفیری که در اسلام درست شدند خوراج بودند. مشخصات خوارج این بود که می گفتند مرتکب کبیره کافر است و کافر باید کشته شود. خوارج یکی از قوی ترین و عمیق ترین جریانات فکری جهان اسلام بود. جهل و عصبیت نقطه اشتراک خوارج با جریان های تکفیری است. در آیه ۱۱۱ سوره توبه داریم: «إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّهَ» داعش به خوارج شراه اول می گویند یعنی کسانی که جانشان را در راه خدا می دهند. خودشان هم ابایی از این ندارند که بگویند وابسته به تفکر خوراج اند.تکفیری ها اهل حدیث اند و به حُسن و قبح معتقد نیستند. حسن و قبح عقلی و حسن و قبح ذاتی را قبول ندارند. شما ذاتاً یک چیزی به نام خوب دارید یک چیزی هم به نام بد دارید. یعنی احسان و نیکوکاری همه جای دنیا خوب است و ظلم هم بد است. ولی اینها به چنین چیزی اعتقاد ندارند. آنان تنها کلام خدا را ملاک خوبی و بدی هر چیز می دانند. ولی مسئله مهم این است که چطور به کلام خدا می رسند.مفتی های آنها عموماً افراد بی سوادی هستند و حکم هایی می دهد که انسان از گفتن بعضی از آن شرم دارد. مشکل اینجاست که آنها حرف آن مفتی بی سواد را به عنوان حکم خدا در نظر می گیرند. به طور کلی باید گفت جریان های تکفیری که سابقه آنها به خوراج باز می گردد، عقل را در مبانی شریعت قبول ندارند، به علاوه اینکه حسن و قبح را هم قبول ندارند به این یعنی که مثلاً ما ذاتاً خوبی یا بدی نداریم. بدبختی قضیه اینجاست که حرف یک شیخ بی سواد را به عنوان حکم خدا می دانند. *چرا جریانهای تکفیری، اولویت بیشتری برای جنگ با دشمن نزدیک(چه شیعه و چه سنی) را در برابر با جنگ با کفار قائلند؟ دلایل آنها چیست؟ در قرآن داریم «قاتلوا الذین یلونکم من الکفار» و ابتدا توصیه شده که با دشمن نزدیک بجنگید. ولی آنها ما را نیز کافر می دانند و مصداق کافر را توسعه می دهند. آنها ما را بدتر از کفار می دانند. با تحلیل های خودشان که می گویند مرتکب کبیره کافر است. اینها کفر را به درون خانواده اسلام آوردند. هر کس خلاف تفکر آنها باشد اهل بدعت است و بدعت هم شرک است. ما باید حدود توحید و شرک در قرآن را تبیین کنیم. توحید و شرکت باید کاملاً بر مبنای قرآن تبیین شود.مقصد اولیه بحث توحید و شرک آنها شیعه و نابودی شیعه است. به طور طبیعی چون مرکز تشیع جمهوری اسلامی می باشد لذا طبیعی است که اولویت اول آنها مقابله با جمهوری اسلامی باشد. از نظر غربی ها ایدئولوژی تشیع باید نابود شود چون این ایدئولوژی معتدل و پیشرو است. لذا برای اینکه این ایدئولوژی همه گیر نشود به مقابله با آن برخاستند. غربی ها از پیشرفت اسلام احساس خطر کردند. این یک بازی دو سر برد برای غربی ها به شمار می رود که از یک طرف وجهه مسلمانان را تخریب می کند و از طرف دیگر به تشیع ضربه می زنند.غربیها یک چیزی درست کردند به نام Islamophobia به معنی اسلام هراسی. لذا برای این اسلام هراسی نماد درست کردند. نماد این اسلام هراسی می شود بن لادن و القاعده تا بتوانند در دنیا تأثیرگذار باشند. با توجه به نمادسازی هایی که انجام دادند بهره برداری های لازم را بردند. اصلاً تا مدتی طرحشان این بود که بن لادن را به جای امام خمینی بنشانند. یعنی کاری کنند که بن لادن برای جوانان جاذبه داشته باشد.آنها می خواستند نسخه ای بدلی برای انقلاب اسلامی درست کنند. مواجهه اسلام ناب و اسلام آمریکایی در این چارچوب قرار میگیرد. لذا جریان های تکفیری از طرفی بازیگر اسلام هراسی غربی ها در دنیا بودند و از طرف دیگر به مقابله با جریان اصیل و اسلام ناب برخاستند که هر دو به سود غرب تمام شده است.*برخی خشونت علیه شیعیان را ماحصل برخی حرکت های افراطی در میان شیعیان -مانند اهانت به مقدسات اهل سنت- می دانند. این امر چقدر در اعمال خشونت علیه شیعیان موثر بوده است؟ در صورت عدم انجام حرکات افراطی در میان شیعیان، آیا تکفیری ها باز هم به اعمال خشونت علیه شیعیان ادامه نخواهند داد؟ اگر در جهان تشیع این حرکت های افراطی مانند توهین به مقدسات اهل سنت را نداشته باشیم حداقل بهره آن این است که آنها دیگر بهانه ای برای انجام عمیات تروریستی علیه شیعیان نخواهند داشت. الان بهانه دارند. الان تندروی های داخل جهان تشیع آتش معرکه آنها را تند می کند و بهانه به دست آنها می دهد. اگر این حرکت های تند نباشد بهانه ای حداقل نخواهند داشت و دستاویزی برای اقدام علیه شیعه ندارند.تکفیری ها برای اینکه حرکات تروریستی شان را در نزد عوام اهل سنت توجیه کنند، توهین به مقدساتشان را توسط شیعیان بهانه قرار می دهند. اگر حرکت های مشکوکی که بعضی گروه ها به اسم تشیع انجام می دهند نباشد، بدنه تکفیری ها ریزش خیلی شدیدی خواهد داشت. الان بهترین چیز برای توجیه بدنه شان کارهای افراطی برخی گروه های مشکوک شیعه و توهین به مقدسات آنان است.جریان های انحرافی شیعه و جریان های تکفیری به عنوان دو لبه یک قیچی به جان اسلام افتاده اند و کارکرد واحدی دارند. در اعترافات ریگی نیز اشاره به این موضوع شده بود که می گفت وقتی ما میدیدیم که انگیزه کافی برای انجام عملیات تروریستی در بین افرادمان وجود ندارد برخی از این فیلم های توهین به مقدسات اهل سنت توسط شیعیان را به افرادمان نشان می دادیم و آنها نسبت به انجام عملیات تهییج می شدند.*به نظر می رسد جریان های تکفیری حال حاضر با عرفی نمودن موضوع جهاد و خشونت طلبی و زیر پا نهادن قواعد انسانی، حتی متعارض با فقه اهل سنت در این امر عمل می نمایند، وجوه این تعارض را برشمرید. بدبختی ما از همین جا شروع می شود که اینها هر آدم بی سوادی را به عنوان مفتی خود پذیرفته اند. اگر اینها در فقه اهل سنت چارچوب ها و قواعد و ضوابط خودشان را رعایت کنند شاهد این جنایات نخواهیم بود. مشکلی که داریم این است که اهالی استنباط آدم های بی سوادی هستند و خودشان از تعدد و پراکندگی فتوا عاجز شده اند. مثلاً یکی از فتواهای عجیب آنها این است که اگر یک کارمند مرد و یک کارمند زن داشته باشیم این زن می تواند به مرد شیر بدهد تا خواهر رضاعی او شود.اینها با یک مکانیزم خیلی پیش پا افتاده و بی ارزش همه چیز را حکم الله می کنند و این فتواها را حکم الله تلقی می کنند. اجتهاد در جهان تشیع در چارچوب قواعد پیچیده اجتهاد مانند اجماع و عقل و قرآن و حدیث قرار می گیرد و نمی توان هر کسی را به عنوان مرجع پذیرفت. به غیر از حنفی ها دیگر گروه های اهل سنت هر چه از سوی مفتی گفته شود به عنوان حکم الله می پذیرند و این مفتی ها غالباً افراد بی سوادی هستند. مثلاً ابوبکر بغدادی چقدر دانش علمی طلبگی دارد که بتواند فتوا صادر کند؟ این افراد به فقه اهل سنت اشراف کافی ندارند. اگر جریانهای تکفیری به فقه اهل سنت در خیلی از مسائل بازگردند ما خیلی از این جنایات و خشونتها نخواهیم داشت. مانند علمای الازهر که فتوی بی ربط کم صادر می کنند.*راهبرد نهایی جریانهای تکفیری چیست؟ آنها به دنبال حاکمیت اند چون با حکومت می توانند کارهایان را پیش ببرند. به نظر من داعش به حداقل چیزی که راضی می شود این است که یک منطقه ای را تحت تصرف خود داشته باشند و بتواند حکومتی که مد نظر خود دارد را پیاده کند. این حداقل خواسته آنها ست. وهابی ها نیز به کمک حکومت سعودی توانستند این تئوری را گسترش بدهند و به آن دامن بزنند و بذر فتنه را همه جا بکارند. لذا اینها وقتی می توانند تأثیر گذاری داشته باشند که حاکمت داشته باشند. پس تلاش می کنند حاکمیت را به دست آورند. آنها فهمیده اند که برای گسترش ایدئولوژی شان باید حکومت داشته باشند.*اگر در پایان نکته خاصی مورد نظرتان است، بفرمایید. در مورد جریانهای سلفی باید به این نکته توجه داشت که جریانهای سلفی را نباید یک طیف فرض کنیم در حالی که شخصی مانند حسن البنا نیز سلفی بوده است. سلفیها دو جریان دارند، جریان خوب و بد. یکسری سلفی ها هستند که به عنوان سلفی های وحدتی شناخته می شوند. حسن البنا عضو جماعت تقریب آیت الله بروجردی بود.جریانات سلفی خوب شناسانده نشده اند و مردم جریانات سلفی را یکی می دانند. طیفهای مختلف سلفی باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرند. باید با شناخت عمیق نسبت به دیگران قضاوت کنیم. ما یک یارگیری مثبتی در خانواده جهان اسلام نکردیم. یک اشتباهی که شد این است که اهل سنت همه شیعه را غالی می داند و شیعه هم همه اهل سنت را وهابی می داند. این دو برداشت باید اصلاح شود. باید صف اهل سنت را از صف وهابی ها و القاعده و جریان های تکفیری جدا نمود.منبع: اخوت
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
آیتالله خاتمی: انجام مراحل قانونی تصویب برجام نباید منجر به اختلاف و تفرقه شود/توافق خوب آری و توافق بد هرگز
آیتالله خاتمی انجام مراحل قانونی تصویب برجام نباید منجر به اختلاف و تفرقه شود توافق خوب آری و توافق بد هرگز عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه طبق اصل 77 قانون اساسی باید هر عهدنامه خارجی به تصویب مجلس برسد افزود انجام این مراحل قانونی نباید منجر به اختلاف و تفرقهچه کسانی در جنگ احد برای حفظ جان خود فرار کردند؟
پاسخ به سؤالاتی درباره جنگ احد چه کسانی در جنگ احد برای حفظ جان خود فرار کردند شناسهٔ خبر 2872325 - شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی زيد بن وهب می گويد به ابن مسعود گفتم آيا به جز علی ع و ابودجانه و سهل بن حنيف همه در جنگ احد فرار كردنرضاییان: برای بازی در اهواز نباید بهانه بیاوریم/ پرسپولیس میتواند پس از سالها قهرمان شود
رضاییان برای بازی در اهواز نباید بهانه بیاوریم پرسپولیس میتواند پس از سالها قهرمان شود مدافع تیم فوتبال پرسپولیس گفت هوای اهواز در این فصل بسیار گرم است اما برای تیمی که میخواهد قهرمان شود نباید موضوعی برای توجیه وجود داشته باشد رامین رضاییان مدافع تیم فوتبال پرسپولیس در گکسانی که نباید چای بنوشند
کسانی که نباید چای بنوشندتاریخ انتشار شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳ ۵۴ افراد صفراویمزاج بهتر است از خوردن نوشیدنیهای گرم مخصوصا چای بپرهیزند چون تعادل صفراوی آنها را بر هم میزند به گطارش فارس حمید افراسیابی گفت در طب سنتی گروهی از افراد دارای مزاج سرد و خشک هستواکنش جامعه روحانیت به خبرسازی روزنامه اصلاح طلب مصباحیمقدم: برخی به دنبال شکاف و القای بی عملیجامعه روحانیت
واکنش جامعه روحانیت به خبرسازی روزنامه اصلاح طلبمصباحیمقدم برخی به دنبال شکاف و القای بی عملیجامعه روحانیت هستند نباید تسلیم ادبیات کسانی شویم که می خواهند برای ما تصمیم بگیرندسخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت متأسفانه برخی از مطبوعات زنجیرهای با خبرسازیهای دروغین خود به دنباخط دفاع استقلال باید هماهنگتر شود احدی: برهانی نباید فقط یک بازی خوب باشد/استقلال میتوانست بیشتر از دو گل بز
خط دفاع استقلال باید هماهنگتر شوداحدی برهانی نباید فقط یک بازی خوب باشد استقلال میتوانست بیشتر از دو گل بزندپیشکسوت باشگاه استقلال گفت کسب سه امتیاز در مسابقه اول بسیار مهم بود و بازیکنان با روحیه در مسابقات آینده حاضر میشوند رضا احدی در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزارهبران معنوی داعش چه کسانی هستند؟ + تصاویر
مفتیانی که روی دست بزرگان خود بلند شدند رهبران معنوی داعش چه کسانی هستند تصاویر با وجود این که البغدادی در رأس شورای شریعت قرار دارد ولی همیشه نظر مفتیها را جویا میشود همه مفتیها از علمای برجسته هستند به گزارش سرویس دینی جام نیوز ابو عمر البغدادی ابوعبدالله الرشید امصباحیمقدم: برخی به دنبال شکاف و القای بی عملیجامعه روحانیت هستند/ نباید تسلیم ادبیات کسانی شویم که میخواهن
مصباحیمقدم برخی به دنبال شکاف و القای بی عملیجامعه روحانیت هستند نباید تسلیم ادبیات کسانی شویم که میخواهند برای ما تصمیم بگیرند سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت متأسفانه برخی از مطبوعات زنجیرهای با خبرسازیهای دروغین خود به دنبال ایجاد شکاف دو دستگی و القای بیعملی جامعه روخواست قرآن کریم برخورد با کسانی است که با شایعاتشان مردم را نگران می کنند.
حجت الاسلام محسن قرائتی خواست قرآن کریم برخورد با کسانی است که با شایعاتشان مردم را نگران می کنند ئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه اشباع فضای مجازی از مطالب اسلامی موجب مقابله می شود گفت در دسترس بودن هزینه کم سرعت فرامرزی و نامحدود بودن و تنوع فضای مجازی از ویژگی هاینباید در مقابل ظلم صهیونیست ها سکوت کرد
رییس اسقف های روم اورتدکس نباید در مقابل ظلم صهیونیست ها سکوت کرد ظلم و تجاوز و ددمنشی صهیونیست ها به جایی رسیده که نمی توان در برابرش سکوت کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز عطاالله حنا رییس اسقف های روم اورتدکس با تاکید بر حق مردم فلسطین در قیام علیه سیاست های ظالمانه رژیم صهیکسانی که نباید چای بنوشند |اخبار ایران و جهان
کسانی که نباید چای بنوشند افراد صفراویمزاج بهتر است از خوردن نوشیدنیهای گرم مخصوصا چای بپرهیزند چون تعادل صفراوی آنها را بر هم میزند کد خبر ۵۲۳۰۰۶ تاریخ انتشار ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۰ - 09 August 2015 افراد صفراویمزاج بهتر است از خوردن نوشیدنیهای گرم مخصوصا چای بپرهیزند چونیادداشت معمار تحریمهای ضد ایران در اندیشکده بروکینگز بازگشت تحریم قدرتمندترین ابزار آمریکا است/نباید به ایرا
یادداشت معمار تحریمهای ضد ایران در اندیشکده بروکینگزبازگشت تحریم قدرتمندترین ابزار آمریکا است نباید به ایران بهانهای داد تا توافق را پس بزندریچارد نفیو نوشت ابزار تحریمهای ثانویه کماکان در قوت خود باقی است و بدین مفهوم میباشد که تحریمهای آمریکا علیه افراد و نهادها ادامه خوحسادت برای آن کسانی است که قلبشان مشغول به دنیاست
آیت الله قرهی حسادت برای آن کسانی است که قلبشان مشغول به دنیاست شناسهٔ خبر 2868151 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی گفت حسادت برای آن کسانی است که قلبشان مشغول به دنیاست پیامبر ص میفرمایند مخلصین عالم قلبشان به آن چیزیدر برابر اتفاقات جهان اسلام نباید بی تفاوت بود
حضرت آیت الله نوری همدانی در برابر اتفاقات جهان اسلام نباید بی تفاوت بود حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به نقشه دشمنان برای تغییر چهره اسلام ناب خواستار هوشیاری امت اسلام در برابر آنها شد و گفت امروز روز سکوت و بی تفاوت بودن در قبال مسائل نیست به گزارش سرویس دینی جانقد اباحهگری به بهانه محبت اهل بیت(ع)
یادداشت نقد اباحهگری به بهانه محبت اهل بیت ع شناسهٔ خبر 2790529 - شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشمندان چگونه میتوان مدعی محبتی شد که به دنبال آن همراهی و همگرایی نباشد و میان محب و محبوب هیچ گونه سنخیتی در عمل و منش مشهود نباشد به گزارش خبرنگار مهر یانباید از تخلف کسانی که مسئولیت اجتماعی دارند چشم پوشی کرد
مدیرکل دفتر نظارت و رسیدگی به شکایات کمیته امداد امام نباید از تخلف کسانی که مسئولیت اجتماعی دارند چشم پوشی کرد خبرگزاری پانا مدیرکل دفتر نظارت و رسیدگی به شکایات کمیته امداد امام خمینی ره گفت هیچ کس بی نیاز از نظارت نیست و نباید از تخلف کسانی که مسئولیت اجتماعی دارند چشم پوشیبرهانی نباید فقط یک بازی خوب باشد
ورزش لیگ برتر برهانی نباید فقط یک بازی خوب باشد پیشکسوت باشگاه استقلال گفت کسب سه امتیاز در مسابقه اول بسیار مهم بود و بازیکنان با روحیه در مسابقات آینده حاضر میشوند به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز رضا احدی در مورد عملکرد استقلال مقابل سیاه جامگان در هفته اول لیگ برتر ف-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها