تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835175532
اهلسنت چگونه از امام صادق(ع) یاد میکنند
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: امام صادق(ع) در میان همه مسلمانان از جایگاه معنوی و علمی فوقالعاده برخوردار است و دارای مقام رفیع و شامخ نزد آنان است و در راه هدایت و ارشاد مسلمانان در حوزههای علم و عمل از هیچ تلاشی فروگزار نکرده است.
اهلسنت و امام صادق(ع)
امام صادق(ع) به دلیل اینکه از اهل بیت رسول خدا(ص) است و از اساتید مذاهب اربعه اهل سنت به شمار میآید، دانشمندان اهل سنت مطالبی را درباره او بیان داشتهاند که درباره هیچ یکی از شخصیتهای علمی خود نگفتهاند، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که آیا در کتابهای اهل سنت از امام صادق(ع) سخنی مبنی بر علم و تقوا و زهد آن حضرت گفته شده است؟ مینویسد: 1. اوصاف امام صادق(ع) در کتابهای اهل سنت افزون بر ذکر فضایل اهل بیت، امام صادق(ع) با عناوین و عباراتی بزرگ و پر معنایی توصیف شده است، این اوصاف و عناوین حاکی از جلالت و بزرگواری او در نسب و حسب است و بر مقام فوقالعاده معنوی و علمی او نیز دلالت دارد. ابن عبدالبر در تعریف او چنین میگوید: جعفر بن محمد بن علی بن ابیطالب رضی الله عنهم کنیهاش ابوعبدالله و مادرش فروه دختر قاسم پسر محمد بن ابیبکر صدیق است و او آن جعفری است که معروف به صادق است و او ثقه، امین، عاقل، حکیم، بسیار با تقوا و صاحب فضلی بوده که مذهب جعفری منسوب به اوست.(1) نووی دانشمند معروف اهل سنت او را این گونه توصیف میکند: او امام ابوعبدالله جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب رضی الله عنهم، هاشمی، مدنی و صادق است. محمد بن اسحاق و یحیی انصاری و مالک و ابن جریح و شعبه و یحیی القطان و دیگران از او نقل حدیث کردهاند و همگی اتفاق بر امامت و جلالت و سیادت او دارند، عمرو بن ابی المقدام گفته است که هرگاه به جعفر بن محمد نظر میکردم، میدانستم که او از سلاله انبیاست.(2) شیخ عطار در کتاب تذکره الاولیاء که در شرح حال عرفا و اولیاء نگاشته است از امام صادق(ع) آغاز میکند و میگوید: آن سلطان ملت مصطفوی، آن برهان حجت نبوی، آن عامل صدیق، آن عالم تحقیق، آن میوه دل اولیاء، آن جگرگوشه انبیاء، آن ناقد علی، آن وارث نبی، آن عارف عاشق: جعفر الصادق رضی الله عنه. شیخ عطار میگوید: ذکر انبیاء و صحابه و اهل بیت نیاز به کتاب جداگانه دارد، اما در این کتاب که شرح اولیاست به سبب تبرک به صادق ابتداء میکنیم و سپس ادامه میدهد: چون ذکر او کرده شود از آنِ همه بود، نه بینی که قومی که مذهب او دارند، مذهب دوازده امام دارند؛ یعنی یکی دوازده است و دوازده یکی، اگر تنها صفت او گویم، به زبان و عبارت من راست نیاید که در جمله علوم و اشارات و عبارات بیتکلّف به کمال بود و قدوه جمله مشایخ بود و اعتماد همه بر وی بود و مقتدای مطلق بود، هم الهیان را شیخ بود و هم محمدیان را امام و هم اهل ذوق را پیشرو و هم اهل عشق را پیشوا، هم عبّاد را مقدّم و هم محمدیان را مکرم، هم صاحب تصنیف حقایق، هم در لطایف تفسیر و اسرار تنزیل بینظیر بود... و عجب دارم از آن قوم که ایشان خیال بندند که اهل سنت و جماعت را با اهل بیت چیزی در راه است ... و من آن نمیدانم که کسی در خیال باطل مانده است، آن میدانم که هر که به محمد ایمان دارد و به فرزندانش ندارد به محمد ایمان ندارد، تا به حدی که شافعی در دوستی اهل بیت به حدی بوده است که به رفضش نسبت کردند و محبوس کردند و او را در آن معنی شعری سروده است و یک بیت آن این است: «لو کان رفضا حب آل محمد فلیشهد الثقلان انی رافض»؛ اگر دوستی آل محمد رفض است گو جمله انس و جن گواهی دهید به رفض من.(3) 2. عبادت و تقوای امام صادق(ع) امام جعقر صادق(ع) با جان و دل بنده واقعی خداوند بود و لحظهای از عبادت خدا غافل نبوده است، مالک بن انس درباره عبادت آن حضرت میگوید: من ندیدم او را مگر بر سه خصلت، یا نمازگزار بود یا روزه گیر و یا اینکه قرآن میخواند و ندیدم او را که بدون طهارت(وضو) حدیثی از رسول الله(ص) نقل کند و درباره چیزی که سودی نداشت سخن نمیگفت، او از عالمان عابد و زاهدی بود که از خداوند میترسند، همانا سالی با او حج انجام دادم و چون به شجره(4) رسید محرم شد، پس هرگاه میخواست تهلیل بگوید حالت غش و بیهوشی بر او عارض میشد، من به او گفتم: آیا این حالت حتماً باید بر تو عارض شود؟ او با اکرام و چهره شادمان به من گفت: ای پسر ابی عامر! من میترسم از اینکه بگویم «لبیک اللهم لبیک» خداوند بگوید «لا لبیک و لا سعدیک».(5) به گفته ابونعیم ابوعبدالله جعفر بن محمد صادق امام ناطق بود و صاحب زمام ولایت بود که به عبادت و فروتنی رو آورده و عزلت و خشوع را اختیار کرده بود.(6) 3. علم و فضل امام فضل و علم امام صادق(ع) بر ارباب علم و دانش پوشیده نیست، این مطلب در کتابهای مختلف مربوطه بیان شده است، در اینجا به عنوان نمونه به آنچه که در برخی کتابهای اهل سنت آمده است، اشاره میشود. محمد بستی میگوید: «و کان من سادات اهل البیت فقها و علما و فضلا روی عنه الثوری و مالک و شعبه و....»؛ امام صادق(ع) از نظر فقه و علم و فضل از سادات اهل بیت بود و ثوری و مالک و شعبه و راویان زیاد دیگر از او نقل حدیث کردهاند.(7) از همه بالاتر ابوحنیفه رئیس مذهب حنفی که امروز در جامعه اسلامی بیشترین پیرو را دارا است، او را فقیهترین کسی معرفی کرده که در زندگیاش دیده است. حسن بن زیاد میگوید از ابوحنیفه از فقیهترین کسی که او را دیده است، سؤال شد، او در جواب گفت: «ما رأیت احدا افقه من جعفر بن محمد»؛ هیچ کسی را فقیهتر از جعفر بن محمد ندیده است. این مطلب را زمانی متوجه شده که او را به دستور منصور خلیفه عباسی آزموده است، وقتی که منصور از ابوحنیفه میخواهد چهل سؤال مشکل را آماده کرده و از امام صادق(ع) بپرسد، ابوحنیفه چنین میکند و بعد از پاسخهای امام صادق(ع) بر مبنا و نظرهای تمام مذاهب اسلامی، ابوحنیفه میگوید: من قبلاً روایت کرده بودم که داناترین مردم عالمتر آنان به اختلاف مردم است.(8) مراد امام ابوحنیفه این است که هر کسی که مسلط بر آراء و انظار تمام مذاهب اسلامی بوده و بر اختلافات در بین آنان آگاهی داشته باشد، عالمترین فقیه اسلامی است و امام صادق چون علم کامل بر اختلاف آراء و فتاوی همه مذاهب داشته است، پس او فقیهتر از همه بوده است. بنابراین افزون بر اینکه در متون اهل سنت از او روایات فراوانی نقل شده در تفسیر نیز از آراء آن حضرت استفاده شده است که به نمونههایی از آن اشاره میکنیم: سیوطی در ذیل آیه «وَاشْکُرُوا لِی وَلا تَکْفُرُونِ»(9) سخنی از امام صادق(ع) نقل میکند که آن حضرت فرمود: شکر کسی را که به شما نعمت میدهد انجام دهید، زیرا هنگامی که شکر منعم را انجام دهی نعمتها بیپایان میگردد و اگر کفرانورزی نعمتها بقا پیدا نمیکند، شکر موجب فراوانی در نعمت و امان از غیر میشود.(10) سمرقندی در تفسیر آیات آخر سوره آل عمران که شامل دعاهای متعددی میشود و به إِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْمِیعَادَ(11) ختم میشود، این سخن را از امام صادق(ع) نقل میکند که هر که خدا را به این دعاها بخواند حتماً دعاهایش به اجابت میرسد، زیرا خداوند به دعاکنندهها فرموده است: «أَنِّی لا أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْکُمْ»(12)؛ یعنی ثواب عمل کسی را که در طاعت من آن را انجام داده است باطل نمیکنم، حالا میخواهد این کس مرد باشد یا زن.(13) سمعانی در ذیل آیه «لَوْلا أَنْ رَأَی بُرْهَانَ رَبِّهِ» (14) که در داستان حضرت یوسف آمده، میگوید که امام صادق گفته است معنای برهان در این آیه این است که در خانه زن(زلیخا) بتی وجود داشت و او برخاست با پارچهای آنرا پوشاند، حضرت یوسف به او گفت: چرا این کار را کردی؟ او پاسخ داد که من از آن حیا میکنم مرا ببیند که مرتکب معصیت میشوم، حضرت یوسف گفت: پس شایستهتر است من از پروردگارم حیا کنم و این را گفت و فرار کرد.(15) سیوطی به نقل از ابن عباس و ابن عمر میگوید: پیامبر(ص) فرمود که خداوند دارای 99 اسم است هر که آنها را برشمرد داخل بهشت میشود، از جعفر بن محمد صادق از این اسمهای 99 گانه پرسیده شد، او در جواب گفت: تمام این اسمها در قرآن است، در سوره فاتحه پنج اسم که عبارتاند از «یا الله، یارب، یارحمن، یارحیم، یا مالک» و در سوره بقره سی و سه اسم است...(16) همین طور تا آخر قرآن 99 اسم خدا را از سورههای آن برشمرده است که مجالی برای ذکر آنها در این مقاله وجود ندارد. 4. سخنان و نصایح امام صادق(ع) مانند اجداد طاهرینش تمام عمرش را در راه ارشاد و رستگاری امت اسلامی و بالا بردن سطح علمی جامعه بشری سپری نموده و دلسوزانه با پیروی از رهنمودهای جدش رسول خدا(ص) در هدایت مردم کوشیده است و روی همین جهت است که سخنان و نصایح حکیمانه زیادی از آن حضرت به ارث مانده است، امروز این میراث ارزشمند اسلامی مایه افتخار مسلمانان در جهان است و نه تنها مسلمانان بلکه همه بشریت میتواند گفتار و کردار این امام مسلمانان را سرمشق زندگی خود قرار داده و از تاریکیهای جهل و نادانی خود را رهایی داده و از لذت نور علم و هدایت بهرهمند شود. سخنان امام صادق(ع) شامل حوزههای اعتقادی، اخلاقی، عبادی، اجتماعی و علمی میشود، در اینجا به چند نمونهای از این سخنان و نصایحی که در کتابهای اهل سنت منعکس شده بسنده میکنیم. از جعفر بن محمد از کیفیت خدا پرسیده شد، در جواب گفت: «نور لا ظلمة فیه و علم لا جهل فیه و حیات لا موت فیه»(17)؛ یعنی خدا نوری است که هیچ تاریکیای در آن نیست و علمی است که جهلی در آن وجود ندارد و زندگی است که مرگی در آن نیست. امام صادق(ع) مردم را به جلب رضای خدا توصیه کرده و میگوید: مردم را با چیزی که خدا را به سخط میآورد راضی نکنید و آنان را به خاطر چیزی که خدا به شما نداده است، نکوهش و مذمت نکنید و آنان را به خاطر رزقی که خداوند به آنان داده ستایش نکنید، زیرا رزق و روزی چبزی است که به وسیله حرص حریص به دست نمیآید و به وسیله تنفر متنفر رد نمیشود، اگر یکی از شما از رزق فرار کند، همان گونه که از مرگ فرار میکند، همانا رزقش او را درک خواهد کرد، همانند مرگ که او را درک میکند.(18) امام صادق(ع) در استحکام روابط اجتماعی و ایجاد اعتماد و برادری بین افراد جامعه را بر نفی ظلم و دروغ و وعده خلافی منوط میداند و میفرماید: کسی که سه خصلت در او باشد چهار چیز نسبت به او بر مردم واجب میشود: در هنگام معاشرت با آنها بر آنان ظلم نکند و در هنگام سخن گفتن با آنها به آنان دروغ نگوید و در هنگام وعده دادن به آنها با آنان وعده خلافی نکند و در این صورت بر مردم است که عدل او را آشکار سازد و مروّت او را به کمال رساند و برادری او بر آنان واجب میشود و غیبتش بر آنان حرام میشود.(19) ای پسرکم! بپرهیز از اینکه مردم را ناچیز شماری که تو را ناچیز خواهد شمرد و بپرهیز از داخل شدن به جاهایی که تو را کمک نمیکند که باعث ذلت تو خواهد شد 5. فرازهایی از وصیت امام به فرزندش حضرت موسی(ع) معمولاً وصیتهای مردم به امور مادی و ارث و میراث و کارهای انجام نشده تعلق دارد و از طرف وصیت کننده سفارشات و توصیههایی به وصی میشود که بر طبق وصیت او عمل کرده و در انجام آنها کوتاهی نکند، اما بزرگان دین توجه خاصی به امور دینی و معنوی و هدایت و ارشاد مردم دارد و روی همین جهت وصیت امام صادق(ع) به فرزندش امام موسی کاظم(ع) که به عقیدهای امامیه جانشین پدرش و امام هفتم است، به امور معنوی و اخلاقی مربوط میشود، مخاطب این وصیت در ظاهر اگر چه فرزندش امام کاظم است، ولی در حقیقت آموزههای آن متوجه همه مسلمانان بوده و برای همگان چراغ راههای تاریک در این دنیا است، در اینجا مناسب است که برخی از فرازهای وصیت نامه امام ذکر شود. آن گونه که نقل شده است امام در روزهای واپسین عمر خود به فرزندش خطاب میکند که: ای پسرکم! وصیتم را بپذیر و آن را حفظ کن، زیرا اگر آنها را حفظ کنی زندگی با سعادت و مرگ نیکو خواهی داشت. ای پسرکم! کسی که به آنچه خداوند قسمتش کرده راضی باشد بینیاز خواهد بود و کسی که چشمانش به مال دیگران دوخته، فقیر خواهد مرد و کسی که راضی نباشد به آنچه که خداوند قسمتش کرده، خدا را در قضائش متهم کرده است، کسی که لغزش خود را کوچک شمارد، لغزش دیگران را بزرگ میشمارد و کسی که لغزش دیگران را کوچک بشمارد لغزش خود را بزرگ میشمارد، ای پسرکم! کسی که حجاب دیگران را بردارد، عورات خانهاش آشکار شود و کسی که شمشیر بغاوت را برکشد با همان شمشیر کشته خواهد شد و کسی که در جمع سفیهان داخل شود حقیر شود و کسی که با عالمان همنشین شود، بزرگ شود و کسی که به جاهای بد داخل شود متهم شود. ای پسرکم! بپرهیز از اینکه مردم را ناچیز شماری که تو را ناچیز خواهد شمرد و بپرهیز از داخل شدن به جاهایی که تو را کمک نمیکند که باعث ذلت تو خواهد شد، ای پسرکم! حق را بگو چه به سودت باشد و چه به زیانت، ای پسرکم تلاوت کننده کتاب خدا و فاش کننده اسلام و امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر و وصل کننده قطع رحم و آغاز کننده سخن با کسی که با تو سخن نمیگوید و عطا کننده به سائل باش... ای پسرکم! اگر زیارت میکنی بهترینها را زیارت کن و فجار را زیارت مکن که آنان صخرهای است که آبش بیرون نیاید و درختی است که برگهایش سبز نشود و زمینی است که گیاهش آشکار نشود. (20) در پایان از آنچه که در این مقاله به طور اجمال بیان شد، این نتیجه را میتوان گرفت که امام صادق(ع) در میان همه مسلمانان از جایگاه معنوی و علمی فوقالعاده برخوردار است و دارای مقام رفیع و شامخ نزد آنان است و در راه هدایت و ارشاد مسلمانان در حوزههای علم و عمل از هیچ تلاشی فروگزار نکرده و با غنی کردن فرهنگ و تمدن اسلامی باعث بالندگی مسلمانان در جهان شده است.فارسمطالب مرتبط:درس هایی از مکتب امام صادق(ع)سخن امام صادق(ع) درباره عالَمهایی غیر زمینتوصیه امام صادق(ع) برای عجله نکردن در اجابت دعاماجرای مناظره ابوحنيفه و امام صادق (ع)
چهارشنبه 21 مرداد 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]
صفحات پیشنهادی
پیاده روی و عزاداری حضرت آیت الله وحید خراسانی در سالروز شهادت امام صادق(ع)
مجلس عزاداری پیاده روی و عزاداری حضرت آیت الله وحید خراسانی در سالروز شهادت امام صادق ع حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی در مصیبت شهادت امام جعفر صادق ع سه روز به سوگ می نشیند به گزارش سرویس دینی جام نیوز مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق ع در حضور حضرت آیت الله العظمی وحیراهبرد امام صادق(ع) ایستادگی فرهنگی است
استاد مؤسسه امام خمینی ره راهبرد امام صادق ع ایستادگی فرهنگی است شناسهٔ خبر 2880107 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجتالاسلام دکتر سلیمانی با بیان اینکه زمانه امام صادق ع و موضعی که آن حضرت برای اصلاح جامعه گرفتند بسیار حائز اهمعلت امتناع امام صادق(ع) از قبول خلافت چه بود
به روایت علامه طهرانی علت امتناع امام صادق ع از قبول خلافت چه بود شناسهٔ خبر 2879929 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۲ دین و اندیشه > اندیشمندان امام شأنيت و فعليت مقام امامت را دارد چه مردم بپذيرند يا نپذيرند چه بيعت بكنند يا نكنند اما قبول بيعت متوقف بر اامام صادق(ع) خود را فرقهای مجزا نمی دانست/ نهی امام از مخاصمه
نویسنده پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت در گفتگو با مهر امام صادق ع خود را فرقهای مجزا نمی دانست نهی امام از مخاصمه شناسهٔ خبر 2878948 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجت الاسلام مهدی مسائلی با بیان اینکه امام صادق ع در برخورد با عاشاگردان ممتاز امام صادق(ع) و شیوه مباحثه و مناظره آنها با مخالفان/ نوشتاری از سید کاظم ارفع
شاگردان ممتاز امام صادق ع و شیوه مباحثه و مناظره آنها با مخالفان نوشتاری از سید کاظم ارفع فرهنگ > دین و اندیشه - بسیاری از علما و دانشمندان اتفاق نظر دارند که شاگردان امام صادق ع به چهار هزار نفر میرسیدند که از نقاط مختلف جهان اسلام به محضر او آمده و کسب فیض میسه بحرانی که در عصر امام صادق(ع) اسلام را تهدید میکرد
یادداشت سه بحرانی که در عصر امام صادق ع اسلام را تهدید میکرد شناسهٔ خبر 2878466 - یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام صادق علیه السلام برای حل بحران سیاسی عصر خویش شروع به کادرسازی می کند و تشکیلاتی را بنا می سازد ایشان به راستی مرامام صادق(ع) را تک بعدی معرفی نکنیم
یادداشت امام صادق ع را تک بعدی معرفی نکنیم شناسهٔ خبر 2878078 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دلیل آنکه برخی در بیان فضائل امام صادق ع فقط از تشکیل دانشگاه سخن می گویند و جنبه مبارزاتی و عملکرد تشکیلاتی آن امام را فراموش کرده اند آناقامه عزای شهادت امام صادق(ع) در دفتر آیت الله علوی گرگانی
۱۸ مرداد برگزار می شود اقامه عزای شهادت امام صادق ع در دفتر آیت الله علوی گرگانی شناسهٔ خبر 2869964 - سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مراسم اقامه عزا با مداحی حسن خلج و سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مومنی یکشنبه ۱۸ مرداد ماه از سوی دفتوحید از منظر امام صادق علیه السلام
ناتوانی عقل از درک خداوند توحید از منظر امام صادق علیه السلام بندگان تا حدّ توان و طاقت مكلّفند يعنى بايد تا حدّى تلاش كنند كه به او يقين پيدا كنند و امر و نهى او را بشنوند و فرمان ببرند به گزارش سرویس دینی جام نیوز بیان امام صادق علیه السلام درباره میزان شناخت عقل انسان ازدانش امام صادق(ع) منحصربه علوم اسلامی نیست/ بشریت مدیون نهضت امام
نوشتاری از آیت الله صافی گلپایگانی دانش امام صادق ع منحصربه علوم اسلامی نیست بشریت مدیون نهضت امام شناسهٔ خبر 2879736 - دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی علوم حضرت امام جعفر صادق ع بلاد و مجامع علمی اسلامی را فرا گرفت و علماء عراق و حجامراسم شب شهادت امام صادق علیه السلام/ حاج محمود کریمی
شهادت 94 مراسم شب شهادت امام صادق علیه السلام حاج محمود کریمی برنامه چیذر جام دینی 501 لینک لینک لینک لینک ۲۰ ۰۵ ۱۳۹۴ - ۱۸ ۲۹چرا امام صادق(ع) قیام نکرد؟
صوت چرا امام صادق ع قیام نکرد شناسهٔ خبر 2878844 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 6 MB فردی به امام صادق ع گفت شما که اینقدر یار دارید چرا قیام نمی کنید پاسخ امام صادق ع و روایت این داستان را از زبان حجت الاسلام فاطمی نیا مضرورت تبیین سیره فکری و اخلاقی امام صادق(ع)
سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۶ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان گفت سیره فکری و اخلاقی امام صادق ع در زندگی گهربارشان در مراسمات این امام بزرگوار تبیین شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه سمنان حجتالاسلام والمسلمین عبدالله واحدی اظهار کرد اندیشامام صادق(ع) و مقوله تشکیلات و سازماندهی
ناظر به بیانات امام خامنه ای امام صادق ع و مقوله تشکیلات و سازماندهی شناسهٔ خبر 2878067 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۰ دین و اندیشه > اندیشمندان امام صادق ع تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمالصوت/ شیعه واقعی از دیدگاه امام صادق عليه السلام
آیت الله مجتهدی تهرانی صوت شیعه واقعی از دیدگاه امام صادق عليه السلام کلیپ سخنرانی آیت الله مجتهدی تهرانی شیعه واقعی از دیدگاه امام صادق عليه السلام سرویس دینی جام نیوز دانلود لینک لینک ۲۰ ۰۵ ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۷هدف امام صادق(ع) از تشکیل حوزههای علمیه بالا بردن معرفت دینی بود
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۲ نماینده ولیفقیه در لرستان و امام جمعه خرمآباد گفت هدف امام صادق ع از تربیت شاگردان و تشکیل حوزههای علمیه بالا بردن معرفت دینی بود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان حجتالاسلام سیداحمد میرعمادی در همایش طلایهداران تفعالیت های علمی و سیاسی امام صادق(ع)/ نحوه تعامل امام با اهل سنت
در گفتگو با کارشناسان بررسی شد فعالیت های علمی و سیاسی امام صادق ع نحوه تعامل امام با اهل سنت شناسهٔ خبر 2879865 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام صادق ع بحث تبیین اسلام را مبنای کار خود قرار داده بودند امام ع حتی گاهی نظرات عل-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها