محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828693055
ناصرخسرو مدح کسی را نگفته است/ پرسشها و معماهای کلامی ناصرخسرو
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در مرکز فرهنگی شهر کتاب عنوان شد؛
ناصرخسرو مدح کسی را نگفته است/ پرسشها و معماهای کلامی ناصرخسرو
شناسهٔ خبر: 2879286 - دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
دین و اندیشه > اندیشکده ها
قدمعلی سرایی گفت: ناصرخسرو از اصحاب تعلیم است و به همین دلیل در دیوان وی به شمار قابلتوجهی از پرسشها و چیستانها برمیخوریم. به گزارش خبرگزاری مهر، پانزدهمین مجموعه درسگفتارهایی درباره ناصرخسرو به قصیده معروف «نکوهش مکن چرخ نیلوفری را» و بحث در باب اندیشه ناصرخسرو درباره جبر و اختیار و تحلیل و بررسی تعلیمات او اختصاص داشت. در این نشست دکتر قدمعلی سرامی در این باره در مرکز فرهنگی شهر کتاب سخن گفت. ناصرخسرو شاعری است که به طرفداری از اختیار معروف است و قصیده معروف او با مطلع «نکوهش مکن چرخ نیلوفری را» نمایانگر این نگرش اوست. جستوجو در دیوان او نمودار آن است که وی نیز جبر را بیشتر از اختیار در زندگی انسانها مؤثر میشناسد. همچنین وی از اصحاب تعلیم است و به همین دلیل در دیوان وی به شمار قابلتوجهی از پرسشها و چیستانها برمیخوریم.ناصرخسرو با دستاویز دینی چون و چرا را روا میداندسرامی سخنانش را اینگونه آغاز کرد: ناصرخسرو کسی بود که مثل همه فکر نمیکرد. خودش میگوید من اهل چون و چرا هستم. یعنی میپرسم و برایم مهم است که چرا این جور است و چرا آن جور نیست. میدانید که این چون و چرا، در بدو خلقت بشری برای ما انسانها تعبیه شده است و از همان اول کار درباره آفرینش انسان چون و چرا بنیاد گذاشته شد. هنگامی که خداوند میگوید که قرار گذاشتهام که جانشینی برای خود در زمین بگمارم، فرشتهها اعتراض میکنند و میگویند آیا کسی را در زمین جانشین خود قرار میدهی که فساد میکند و خون میریزد؟چیستان، پرسش و معماهای کلامی ناصرخسروما خود تو را تسبیح و تقدیس میکنیم. یعنی در برابر آفرینش انسان چون و چرا میکنند. زیرا در لوح محفوظ دیده بودند که انسان اهل فساد خونریزی است. اما خداوند در جواب آنها میگوید: من داناتر هستم به آنچه شما از آن خبر ندارید. ناصرخسرو با همین دستاویز دینی است که چون و چرا را روا میداند. قصیدهای که از جلسهی قبل شروع کردهایم به خواندن آن، و از اول تا آخر آن چیستان و پرسش و معماهای کلامی ناصرخسرو است، گویای همین حقیقت است که ناصرخسرو اهل چون و چرا است. بیتهای دیگر آن چنین است:
بدین پرده اندر نیابد کسی ره / جز آن کس که ره را بجوید ز رهبر
ره سّر یزدان که داند؟ پیمبر / پیمبر سپرده ست این سّر به حیدر
اگر تو مقری ز من خواه پاسخ / و گر منکری پس تو پاسخ بیاور
ز خانهی کهین و مهین و از آن دور / کبوتر جوابم بیاور مفسر
بگو آن دو خواهر، زن و دو برادر / کدامند و فرزندشان ماده و نر
بیان کن که از چیست تفسیر عالم / جوابم ده از خشک این شعر وز تر
ندانی به حق خدای و نداند / کس این جز که فرزند شبیر و شبرناصرخسرو میگوید پاسخ چون و چرا را آدمهای معمولی نمیدانندناصرخسرو میگوید که مسائل دینی خود و پاسخ چون و چراهای من را آدمهای معمولی نمیدانند. باید آنها را از خلیفه فاطمی، المستنصربالله، جویا بشوید. ناصرخسرو آنقدر به این خلیفه ارادت دارد که میگوید: «داغ مستنصربالله نهاده ستم / بر بر و سینه و بر ساعد و پیشانی» پس ناصرخسرو تقلید از او را روا میداند. میگوید این حرفها را اول خداوند میداند، بعد پیغمبر. و پیغمبر همه این دانشها را به حضرت علی(ع) منتقل کرده است. منظور از «شبیر و شبر» نیز امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است. فرزند شبیر و شبر هم، به نظر ناصرخسرو، المستنصربالله است، که نسب او به آن دو امام میرسید.
جهان را بنا کرد از بهر دانش / خدای جهاندار بی یار و یاورناصرخسرو میگوید خدا دنیا را محض خاطر دانش آفریده این خیلی عمده است که ناصرخسرو معتقد است که خدا دنیا را محض خاطر دانش آفریده است. مباحث گوناگونی در میان متکلمین و فلاسفه عالم هست که هدف از آفرینش دنیا چیست؟ آیا دنیا به وجود آمده یا همیشه بوده است؟ یکی از سؤالات عمده، غایت هستی است. منابع دینی جهان، خصوصاً ادیان ابراهیمی- ادیان آریایی هم به همین گونه- اعتقادشان این است که هدفی از آفرینش در کار است. میگویند این جهان امانتی است که خداوند به بشر منتقل کرده است. انسانی که «ظلوم و جهول» بوده است این امانت الهی را پذیرفته است. شریعت ما معتقد است که این جهان را خداوند بیهوده و عبث نیافریده است اما هدف آن چیست؟ نمیتوان به طور قطع چیزی گفت.هیچ چیزی در این عالم نیست که قانونمند نباشدحافظ گفته است: «آسمان بار امانت نتوانست کشید / قرعه فال به نام من دیوانه زدند». این «دیوانه» ترجمه «ظلوم و جهول» است. ما آدمها اگر میدانستیم که این بار چقدر سنگین است، به دوش نمیگرفتیم و اگر خردمند بودیم نمیپذیرفتیم. اما این که جهان هستی هدفمند است، این را از ذره ذره روند جهان هستی میفهمیم. هیچ چیزی در این عالم نیست که قانونمند نباشد. هر کاری در این عالم حکیمانه صورت گرفته است. پس کل هستی نمیتواند بی هدف و مقصود باشد. به هر حال، جواب مجملی که میتوان به سؤال هدف از آفرینش داد، این است که هدف آن بوده که همه چیز به آفریننده و فرعها به اصل خود بازگردند.
تو گویی که چون و چرا را نجویم / سوی من همین بس مذهب خر
تو را بهره از علم خار است یا که / مرا بهر مغز است و دانهی مقشرنمیتوان بدون آزمون، دانشها را فرا گرفتمیگوید بهره تو از دنیا و علمی که در دنیا هست، کاه و علف است. اما بهرهای که من میطلبم علم و دانش و معرفت است. پس مذهب کسی که چون و چرا نمیکند، با من فرق دارد. برای آن که آدمی به دانش و فهم برسد باید بپرسد. نادانان نه دانند و نه پرسند، اما دانایان هم دانند و هم پرسند. شرط دانا شدن سؤال کردن است. نمیتوان بدون آزمون، دانشها را فرا گرفت.
منم بستهی بند آن کو ز مردم / چنان است کز سنگ یاقوت احمر
میگوید من بنده و وابسته کسی هستم که شأن او در میان مردم، مانند یاقوت در سنگ است؛ حکم معدن یاقوت را دارد. منظور او علی بن ابیطالب(ع) و تبار علوی و همین جور نبی اکرم (ص) است.آدمهای فرومایهای که بر جان و مال مسلمانان چیره شدندچو مدحت به آل پیمبر رسانم / رسد ناصبی را از او جان به غرغر
میگوید وقتی ستایش خاندان پیامبر را میگویم، ناصبیان (مخالفان این خاندان) عصبی میشوند.
جزیره خراسان چو بگرفت شیطان / درو خاک بنشاند و برکند عرعر
عرعر درختی است مثل سرو و کاج، سرسبز و بلند. میگوید وقتی شیطان (یعنی خلافت بغداد) ناحیهی خراسان را زیر سلطه خود گرفت، بزرگان دین را نابود کرد و بهجای آنها آدمهای فرومایهای را بر جان و مال مسلمانان چیره کرد.
مرا داد دهقانی این جزیره / به رحمت خداوند هر هفت کشور
«خداوند هر هفت کشور» یعنی صاحب هر هفت کشور، که منظور المستنصربالله است. ناصرخسرو طی سفر هفت سالهاش به مصر میرود و از طرف خلیفه فاطمی حجت خراسان میشود. حجت یکی از جایگاههای سبعه مذهب اسماعیلی است. در واقع یکی از بالاترین مقامهای این مذهب، بعد از امام، حجت است. حجت میتواند جای خلیفه فاطمی مصر بر مردم ولایت داشته باشد.ناصرخسرو میگوید دوازده ستاره سخنوران او هستندخداوند عصر آن که چون من مرو را / ده و دو ستاره است هر یک سخنور
میگوید دوازه ستاره سخنوران او هستند. ناصرخسرو ستارگان را چشمهای جهان، پیشکاران قضا و قدر، میداند. وقتی کسی دوازده ستاره سخنوران او باشند، یعنی جانشین خدا بر روی زمین است و میتواند بهجای همه پیروانش حرف بزند.
چو مردم ز حیوان بهست و مهست او / ز مردم بهین و مهین است یکسر
به نورش خورد مؤمن از فعل خود بر / به نازش بَرد کافر آر کرده کیفر
چو بر منبر جد خود خطبه خواند / باستدش روح الامین پیش منبرناصرخسرو میگوید جبرییل امین در مقابل او میایستدروحالامین واسط بین خدا و انسانهایی است که به آنها وحی میشود. اسامی دیگر فرشته روحالامین، روحالقدس و جبرییل است. ناصرخسرو میگوید وقتی او بر منبر جد خود میرود و خطبه میخواند جبرییل امین هم در مقابل او میایستد. ناصرخسرو مقامی برای او قائل است که ادامه همان مقام نبوت و ولایت است.ناصرخسرو مدح کسی را نگفته استچو آن شیر پیکر علامت ببندد / کند سجده بر آسمانش دو پیکر
«شیر پیکر» نشانهای بوده است که خلیفه بر خود میبسته است. میگوید هنگامی که این علامت همراه او باشد از آسمان جوزا در مقابل او تعظیم میکند. حافظ سه چهار قرن بعد گفته است: «جوزا سحر نهاد حمایل برابرم / یعنی غلام شاهم و سوگند میخورم» ناصرخسرو چنین میگوید که هنگامی که المستنصربالله در مقام خود جلوس میکند، جوزا هم از آسمان چاکری او را میکند.
نه جز امر او را فلک هست بنده / نه جز تیغ او راست مریخ چاکرناصرخسرو آدمی را که شأن دینی دارد ستایش میکندیکی از افتخارات ناصرخسرو این است که مدح نگفته است. خود او میگوید: «نجویم غزال و نگویم غزل». یعنی به دنبال ستایش آدمها نیستم. اما میبینیم که المستنصربالله را مدح میگوید. مدح او هم فاخر است. یعنی مثل این است که فرخی برای سلطان محمود شعر گفته باشد. فقط تفاوت در مداح بودن آن دو این است که فرخی یک پادشاهی را که شأن دینی ندارد میستاید. اما ناصرخسرو آدمی را که قدرت دارد و شأن دینی برای خود قائل شده، مورد ستایش قرار میدهد. به هر حال ناصرخسرو در این بیت میگوید که افلاک بنده فرمان او هستند.
به لشکر بنازند شاهان و دائم / ز شاهان عصر است بر درش لشکر
درش دشت محشر تنش کان گوهر / دلش بحر اخضر کفاش نهر کوثرسخنهای ناصرخسرو را با متر و معیار شرعی نسنجیمحقیقت آن است که اگر بخواهیم با متر و معیار شرعی این حرفهای ناصرخسرو را نگاه کنیم میبینیم که سخنان پسندیدهای نیست. اما کسی که به دیگری اعتقادی در این سطح پیدا میکند، از این حرفها میزند. این فقط ویژگی ناصرخسرو نیست. دیگران هم دچار همین گزافهگوییها شدهاند.
اگر سوی قیصر بری نعل اسبش / ز فخرش بیاویزد از گوش قیصر
همی تا جهان است وین چرخ اخضر / بگردد همی گرد این گوی اغبر
هزاران درود و دو چندان تحیت / از ایزد بر آن صورت روح پیکر
آخر سر هم او را دعا میکند و خلوص نیت خود را در قبال او بیان میکند. حالا باید دید که از این قصیده چه نتیجهای میتوان گرفت؟چرا پادشاهان سلجوقی مردم عامی را بر ضد ناصرخسرو شوراندند؟ ناصرخسرو نمونه انسانی است که در مقابل انسان دیگری اعتقادی پیدا کرده است بالاتر از یک انسان. یعنی او را متصل به حقیقت عظمای عالم میبیند. وقتی این اتفاق میافتد دیگر آن رصدی که زبان آدم را زیر سیطره خود میگیرد و مانع میشود که هر حرفی بزند، در کار نخواهد بود و یک بندهای را تا سطح الوهیت میستاید. المستنصربالله از نگاه فاطمیان، در روزگار ناصرخسرو، شأن والایی داشت. اما از نگاه دیگر مسلمانان این جور نبوده است.ناصرخسرو به دلیل اعتقاد پیدا کردن به این مرد، او را در سطح پیامبران محترم میدارد و میستاید و سخنانی بر زبان میآورد که از نظر ما پذیرفته نیست. به خاطر همین بود که پادشاهان سلجوقی مردم عامی را بر ضد ناصرخسرو شوراندند و او ناگزیر شد که از شهری به شهر دیگر بگریزد و سرانجام بعد از دهها بار مهاجرت، در مغارهای در کوه، به اسم یمگان، برود و دهههای متوالی زندگی علمی خود را در آنجا ادامه بدهد.دگرگون شدن احوال آدمی درسی است که از بزرگان میگیریمنکته دیگر آن است که ممکن است در زندگی هر آدمی یک نقطه عطفی در زندگی پیدا بشود و از احوالی به احوال دیگر منتقل شود. ناصرخسرو تا چهل سالگی، به اعتراف خودش، شاعری درباری بود و شراب میخورد. اما یک رؤیا زندگی او را به وجه دیگری منتقل کرد. سنایی غزنوی هم مثل ناصرخسرو تا مدتها شاعری درباری بود. اما پس از چندی ترک دربار میگوید. یا مولانا جلالالدین را میبینیم که بارها با مرد ژولیده درویشی به نام شمسالدین ملک داد تبریزی ملاقات میکند و منقلب میشود و از یک آدم شریعتمدار تبدیل میشود به یک مرد عاشق پیشه. همیشه امکان تحول هست. من معتقدم درسی که باید از احوال این بزرگان بگیریم همین است که آدمی دگرگون میشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]
صفحات پیشنهادی
چیستانهایی که حکایت از روح تعلیمگرایی ناصرخسرو دارد
پانزدهمین درسگفتار درباره ناصر خسرو در شهر کتاب چیستانهایی که حکایت از روح تعلیمگرایی ناصرخسرو دارد شناسهٔ خبر 2873571 - دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها پانزدهمین جلسه از مجموعه درسگفتارهایی درباره ناصرخسرو به قصیده معروف نکوهش مکن چرخ نیلوفری رناصرخسرو قوانین طبیعت را نوشته خداوند میداند
زهرا پارساپور ناصرخسرو قوانین طبیعت را نوشته خداوند میداند شناسهٔ خبر 2868401 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها چهاردهمین مجموعه درسگفتارهایی درباره ناصرخسرو به قرائت کتاب طبیعت در آثار ناصرخسرو با سخنرانی دکتر زهرا پارساپور ـ رئیس پژوهشکده ادبیحکم حقوق دریافتی کسی که با پارتی سرکاررفته
احکام حکم حقوق دریافتی کسی که با پارتی سرکاررفته حضرت آیتالله العظمی سیستانی به پرسشی درباره حکم حقوق دریافتی کسی که با پارتی سرکاررفته پاسخ دادند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله العظمی سیستانی به پرسشی درباره حکم حقوق دریافتی کسی که با پارتی سرکاررفته پاسخ گفتثواب یکی از نفس های لیله المبیت امیرالمؤمنین (ع) به چه کسی می رسد؟
پرسمان ثواب یکی از نفس های لیله المبیت امیرالمؤمنین ع به چه کسی می رسد امیرالمؤمنین ع جان باطن و مفسر قرآن است به گزارش سرویس دینی جام ینوز حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین هاشمی نژاد استاد اخلاق حوزه علمیه استان تهران در مراسم عزاداری شهادت امام صادق ع در حسینیه فاطمیناصرخسرو جمع شدنی نیست
مدیرکل نظارت بر دارو موادمخدر ناصرخسرو جمع شدنی نیست تهران - ایرنا - مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو گفت در رابطه با ناصرخسرو و یا هر بازار غیرمجاز دارویی اقداماتی صورت گرفته اما می توان گفت ناصرخسرو جمع شدنی نیست به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا مهدی پیرصالحیچهاردهمین شماره دوفصلنامه «معرفت کلامی» منتشر شد
به همت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی ره چهاردهمین شماره دوفصلنامه معرفت کلامی منتشر شد شناسهٔ خبر 2879054 - دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها چهاردهمین شماره دوفصلنامه معرفت کلامی با نقد نظریات شبستری سروش و شریعتی منتشر شد به گزارش خبرنگار اولین کسی که ازانگلیس حاجی شد+ تصویر
حاجی انگلیسی اولین کسی که ازانگلیس حاجی شد تصویر زمانی انگلیسی ها به دنبال منافع استعماری خود در خاورمیانه بودند و مصایب بی شماری برای مردم کشورهای اسلامی بوجود آورند به گزارش سرویس دینی جام نیوز هدلی چرچوارد یک انگلیسی هنرمند بود که به اسلام علاقه مند شد و در نهایت به اسلامشاید اگر در نیمه اول برق ورزشگاه میرفت، صحبتهای جلالی درست بود کیانی: از دریافت کارت زرد شوکه شدم اما هیچگا
شاید اگر در نیمه اول برق ورزشگاه میرفت صحبتهای جلالی درست بودکیانی از دریافت کارت زرد شوکه شدم اما هیچگاه تیم را به حاشیه نبردم نمیخواهم با کسی کلنجار برومبازیکن گسترش فولاد گفت امسال به گسترش آمدم تا در یک شرایط آرام فوتبالم را ادامه دهم نمیخواهم با کسی کلنجار بروم یا حعکسی از شلیک موشک جدید یمنی ها
عکسی از شلیک موشک جدید یمنی ها بخش صنایع نظامی ارتش و کمیته های مردمی یمن توانستند با ریموت کنترل موشک های النجم الثاقب 2 را شلیک کنند موشک النجم الثاقب 2 تولید داخلی یمن است کاربران شبکه های اجتماعی تصویری را درباره استفاده از ریموت کنترل برای شلیک موشک النجم الثاقب 2 به سوی معکسی دیدنی از چهارراه استانبول در قدیم
عکسی دیدنی از چهارراه استانبول در قدیم روز نو تاریخ انتشار ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۰برگزاري کلاسهاي آموزشي خط سفيد براي رانندگان تاکسي شرق تهران
۹ مرداد ۱۳۹۴ ۵ ۰ق ظ برگزاري کلاسهاي آموزشي خط سفيد براي رانندگان تاکسي شرق تهران موج - معاون حملونقل و ترافيک شهرداري منطقه 8 از برگزاري دورههاي آموزشي ويژه رانندگان تاکسي در شرق تهران خبر داد به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي شهرداري منطقه 8 منصور هنرور با اعلاعکسی از محمد نوری با پیراهن شماره 14 المسیمیر
عکسی از محمد نوری با پیراهن شماره 14 المسیمیر ورزش > فوتبال جهان - محمد نوری کاپیتان فصل گذشته پرسپولیس به المسیمیر قطر پیوسته است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین نوری كه پس از چند سال از پرسپولیس جدا شد و به قطر رفت پیراهن شماره 14 المسیمیر را در لیگ قطر خواهد پوشیدساخت نانوحسگری با قابلیت اندازه گیری گاز دی اکسیدکربن
ساخت نانوحسگری با قابلیت اندازه گیری گاز دی اکسیدکربن شناسهٔ خبر 2871290 - جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۷ دانش و فناوری > فناوری های نوین محققان سوئیسی موفق به ساخت حسگر گازی شده اند که از قابلیت اندازه گیری گاز دی اکسید کربن در غلظت های کم برخوردار است به گزارش خبرگزاری مهر محقعکسی از یک نانوائی در سال ۱۳۴۰
عکسی از یک نانوائی در سال ۱۳۴۰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۱چه کسی به ظریف گفت تو آمریکایی هستی؟
چه کسی به ظریف گفت تو آمریکایی هستی ایشان در هیئت دولت گفته بود که این فرد آمریکایی است و نمیتواند برود من به آقای محتشمی پور پیغام دادم که در این دنیا نمیتوانم کاری انجام دهم اما در آن دنیا از شما نخواهم گذشت محمد جواد ظریف در کتاب آقای سفیر و در نقل خاطرهای از مخالفت یکیامام جمعه مهدیشهر: کسی از با آمریکا بودن عزیز نمیشود / توافق ایمانمان را نگیرد
امام جمعه مهدیشهر کسی از با آمریکا بودن عزیز نمیشود توافق ایمانمان را نگیردامام جمعه مهدیشهر گفت امروز کسی از با آمریکا بودن عزیز نمیشود و باید مراقب بود تا توافق ایمانمان را نگیرد به گزارش خبرگزاری فارس از مهدیشهر حجتالاسلام محمد بارانی ظهر امروز در خطبه&zwnایجاد «منطقه امن» در خاک سوریه به نفع چه کسی است؟ |اخبار ایران و جهان
ایجاد منطقه امن در خاک سوریه به نفع چه کسی است دولت ترکیه اعلام کرده حملات اخیر خود به سوریه را با هدف مبارزه با گروه تروریستی داعش آغاز کرده و در همین راستا اقدام به برقراری یک منطقه امن در شمال سوریه با همکاری آمریکا کرده است موسسه چتم هاوس با انتشار مطلبی در پایگاه ای-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها