واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست «نقش زنان و حقوق آنان در انقلاب مشروطه» مطرح شد:
زنان در انقلاب مشروطه خواسته های مشخص مدنی داشتند
شناسهٔ خبر: 2876987 - جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
در نشست «نقش زنان و حقوق آنان در انقلاب مشروطه» که در سرای اهل قلم برگزار شد کارشناسان مطرح کردند که زنان در انقلاب مشروطه خواسته های مشخص مدنی داشتند. به گزارش خبرگزاری مهر، سرای اهل قلم، چهارشنبه ۱۴ مرداد همزمان با سالروز صدور فرمان مشروطیت، میزبان چهل و چهارمین نشست خانه نقد کتاب با موضوع «نقش زنان و حقوق آنان در انقلاب مشروطه» بود. در این نشست، دکتر منصوره اتحادیه؛ تاریخ نگار و مدیر نشر تاریخ ایران و دکتر حسین آبادیان؛ استاد گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی به عنوان سخنران حضور داشتند.دکتر منصوره اتحادیه؛ تاریخ نگار و مدیر نشر تاریخ ایران در ابتدای این نشست ضمن اشاره به این موضوع که در دوره مشروطه، حقوقی برای زن مطرح نبود، گفت: «پس از انقلاب درباره نقش زن در مشروطه بسیار سخن گفته شده، اما همه حرف ها تکراری است و حرف و سند جدیدی در این زمینه نداریم.»اتحادیه از دکتر روح انگیز کراچی؛ شاعر، دکترای زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر حوزه ادبیات و تاریخ زنان به عنوان کسی که اندرزنامه های مربوط به زنان را مورد بررسی قرار داده و بر اساس بررسی های خود به این نتیجه رسیده که هدف انتشار این اندرزنامه ها نشان دادن تصویر جامعه از لابلای اندرزها بوده است، نام برد. همچنین از نگاه کراچی، اندرزنامه ها محصول جامعه ای پر از تضاد و تناقض است.اتحادیه، ضمن تاکید بر این که با واژه «نقش» مخالف و با واژه «حرکت» زنان موافق است، بیان کرد که حرکت های جسورانه ای توسط زنان در دوره مشروطه صورت گرفته که به صورت اسطوره درآمده، اما وسیع و جامع نیست.وی توضیح داد که با وجود این که در متمم قانون اساسی مشروطه، حق تحصیل منحصر به مردان نبوده، اما با این حال ۱۲ سال پس از مشروطه، مداس دولتی دخترانه در تهران تاسیس می شود.این تاریخ نگار در پایان سخنانش مجدد تصریح کرد که به حرکت های زنان در دوره مشروطه بسیار پرداخته شده و دراین باره گفت: «باید یک قدم به سمت جلو حرکت کنیم و تکرار مکررات انجام ندهیم. مثلا می توانیم به حرکت زنان مصر، ترکیه، هند و روسیه نگاه کنیم و ببینیم آن ها در این دوران چه می کردند.»وی ادامه داد: «تاریخ ما، تهران محور است. تهران، ایران نیست. باید به منابع نگاهی جدید داشته باشیم، پرسش های جدید بپرسیم و از بین خاطرات، مسائل جدید را از حرکت زنان در دوره مشروطه پیدا کنیم.»دکتر حسین آبادیان استاد گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی نیز گفت: «مشروطیت نتوانست احزاب سیاسی یا سندیکاهای کارگری را نهادینه کند. تصور من این است که زنان تنها قشری بودند که در این دوره، خواسته های مشخص مدنی داشتتند و پیگیرانه دنبال حقوق مدنی خود بودند.»آبادیان درباره مطالبات زنان گفت: «زنان در چهارچوب های جامعه و با توجه به فرهنگ مسلط جامعه، مرحله به مرحله پیش رفتند و مطالبات خود را پیگیری کردند تا حدی که حالا با هیچ یک از کشورهای منطقه قابل مقایسه نیستیم.»وی همچنین بیان کرد: «وقتی به حقوق زنان اشاره می شود، باید ببینیم در این زمینه به چه چیزی نگاه می کنیم. مثلا در منظومه های ما یک طرف زنان هستند و یک طرف مردان که نشان دهنده جایگاه زن در ایران زمین است.»استاد گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی، مطالبات زنان را در دوره مشروطه، فرهنگی و مدنی دانست و دراین باره چنین توضیح داد: «واقعیت امر این است که زنان در مشروطیت مطالبات سیاسی نداشتند و مطالبات سیاسی آن ها از طریق اقلیت های مذهبی صورت می گرفت.»وی از «طوبی رشدیه» و «بی بی خانم وزیروف» به عنوان زنان مسلمانی که در ایران برای دختران مدرسه تاسیس کردند نام برد و درباره حقوق زنان در دروه مشروطه چنین بیان کرد: «در دوره مشروطیت، حقوقی وجود نداشت نه بین زنان، نه بین مردان. زنان فعالیت می کردند، با این حال کسی حقوق آنان را به رسمیت نمی شناخت، اما مانع از این نبود که مطالبات خودشان را خودشان پیگیری کنند.»آبادیان همچنین از «صدیقه دولت آبادی» به عنوان بانویی که در مسائل زنان پیش گام بود، نام برد و توضیح داد: «صدیقه دولت آبادی، شرکت خواتین اصفهان و شرکت آزمایش بانوان را تاسیس کرد. این شرکت ها به زنانی که طلاق گرفته بودند، همسرشان فوت کرده بود، یا بی بضاعت بودند، کار می داد. دولت آبادی در سال ۱۲۹۹ نیز اولین مدرسه دخترانه اصفهان را تاسیس کرد، اما این اتفاق ۱۴ سال پس از مشروطیت رخ داد.»این استاد گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی افزود: «زن ها به دنبال این بودند که مشکلات فرهنگی را حل کنند. آن ها بر اساس موازین شرع و فرهنگ ایرانی، حقوق خود را مطالبه می کردند. حقوقی که زنان امروز به دست آورده اند، یک باره به دست نیامده.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]