تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837136287
کدام حکیم اسلامی با قرآن بیشتر مأنوس بود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دینانی پاسخ میدهد؛
کدام حکیم اسلامی با قرآن بیشتر مأنوس بود
شناسهٔ خبر: 2874691 - سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
دین و اندیشه > اندیشمندان
دکتر دینانی طی مصاحبه ای که در سایت وی منتشر شد، گفت: اگر از من بپرسید در بین حکمای اسلامی کدام حکیم به اسلام نزدیکتر بوده است و کدام حکیم با قرآن بیشتر مأنوس بوده بدون تردید میگویم سهروردی. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر گفتوگویی است با دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد دانشگاه تهران که در سایت شخصی وی منتشر شده است.*نسبت بین عرفان و دین را چگونه ارزیابی می کنید؟ عرفان به یک معنا مقوم جوهر دین است، عرفان چیزی نیست که بیرونی باشد تا بحث بکنیم که از کجا آمده است، دلیلم این است که دین البته ادیان الهی یا ادیان حقه و آسمانی از زبان خداوند و از مکمن غیب و از عالم غیب نزول کرده است و حتی دین یهود معتقد است که خداوند با حضرت موسی (ع) صحبت کرده است، یا مسیح (ع) در مسیحیت کلمه خداوند است. در قرآن حضرت مسیح کلمه الله است و بالاخره حضرت ختمی مرتبت می گوید کتاب من از خداست و خودش را مأمور خداوند می داند و کتابش را منزل می داند. منزل یعنی از یک جهان غریبی آمده است. این ادعای ادیان آسمانی است که درست است و عرفان هم یعنی همین. خداوند در ادیان آسمانی و به خصوص در اسلام موجودی است که محیط است و قیوم است، این امر احاطه قیومی است یعنی چه؟ یعنی اگر لحظه ای از آن احاطه صرف نظر کنیم عالم نصیب نسیان است. پس احاطه به این صورت، واحد است و خداوند هم واحد است. خداوند، واحد به وحدت حقه حقیقه، است.وحدت حقه حقیقه فراگیر است، یعنی مقابل نمی شناسد، نمی توان خدا را در عرض دیگر امور جمع بست، این میز و آن اتاق هم عرض اند، آنچه را که در طول هم هستند نمی توان جمع بست، آن که بالا است محیط بر پایین است، بنابراین این احاطه قیومی وحدانی از یک نوع وحدت وجود برخوردار است. این عین عرفان است. عرفانی که ما از آن صحبت می کنیم حرف های شاعرانه نیست، بعضی عرفان را با حرف های ذوقی، وهم و خیالات اشتباه کرده اند، روح عرفان معرفت حقیقی است، معرفت حقیقی درک وحدت وجود است. این امر خلاصه تعلیمات انبیاست. توحید واقعی بدون وحدت وجود و بدون وحدت حقه حقیقی امکان پذیر نیست. بنابراین عرفان یک امر بیرونی ظاهری نیست بلکه از بطن ادیان توحیدی بوجود آمده است.*تقسیم بندی شما در مورد ادیان توحیدی و غیر توحیدی بر چه مبنایی است؟ ممکن است ادیانی نظیر ادیان بدوی یا ابتدایی، بودیسم و غیره وجود داشته باشند که، خدایشان خدای ادیان آسمانی نیست و اصلاً خدا ندارند یا اگر هم داشته باشند خدا امر مبهمی است و با آنچه که ما در ادیان آسمانی می بینیم سازگار نیست.*حداقل در مورد زردشت به چه صورت بوده است؟ تا آنجا که اطلاعات متفرقه و اجمالی من کفاف می دهد زردشت موحد بوده است. من سهروردی را به عنوان حکیم قبول دارم. خود سهروردی نیز زردشت را به عنوان حکیمی موحد می شناسد و مسلماً او زردشت ایران باستان را می شناخته یا سینه به سینه و یا از طریق کتاب هایی که به دستش رسیده بود اعتقاد داشت که تعالیم زردشت علامتی بر توحیدی بودن کیش اوست.*خوب! حال سهروردی می خواهد همان حکمت مغانی یا حکمت زردشتی را احیاء کند و آن تفسیرها را کنار بزند. او در این زمینه چه ضرورتی را احساس می کرد؟ احیا به یک معنی درست است و یک قدری ممکن است بحث برانگیز و حتی تحریک کننده باشد. اینکه شما می گویید سهروردی احیا کننده حکمت خسروانی است، بعضی ها فکر می کنند او می خواسته مجوسیت را در مقابل اسلام زنده کند و با این سوءظن و توهم هم به شهادت رسید. همین توهم هم موجب قتل او شده است. بعضی گمان کردند که او می خواهد در مقابل اسلام آیین مجوسیت را احیا کند، ولی اگر از من بپرسید در بین حکمای اسلامی کدام حکیم به اسلام نزدیک تر بوده است و کدام حکیم با قرآن بیشتر مأنوس بوده بدون تردید می گویم سهروردی.*چرا برای سهروردی چنین مقامی را قائل می شوید؟ چون در آثارش می بینیم چقدر با قرآن مأنوس بوده و چقدر به آیات آن احاطه داشته است.*یا شاید بخاطر تأکید او بر جنبه باطنی دین باشد. خوب، جنبه باطنی دین برای هر حکیمی مهم است. سهروردی با قرآن بسیار مأنوس بوده است و آن را بسیار می خواند و در وصیت نامه اش به خوانندگان آثارش می گوید قرآن بخوانید و حتی می گوید که، قرآن را هر روز و به گونه ای بخوانید که گویی که بر شما نازل شده است. این حرف خیلی معنی دارد. حافظ هم می گوید:من این حدیث بگفتم چنان که غیر نداند تو هم ز روی عنایت چنان بخوان که توانیفکر می کنم این شعر حافظ مستقیماً از توحید سهروردی گرفته شده است، البته ملاصدرا با قرآن خیلی مأنوس بوده اما انس سهروردی با قرآن بیشتر از حکمای دیگر بود. در نتیجه او نمی خواست مجوسیت را احیا کند، منتهی به این نکته باید توجه شود. او به خوبی می دانست فلسفه ای که در اسلام رواج پیدا کرده فلسفه مشایی است و بیشتر یونانی است. همه می دانیم که از زمان خلفای عباسی توجه به اندیشه یونانی در عالم اسلامی راه یافت. البته به قید احتیاط در مورد ابن سینا سخن می گوییم چرا که او ضمن آشنایی با آثار فلسفه یونان و در عین احترام به ارسطو برای اولین بار می گویم و شما هم تعجب می کنید مشایی نبوده است، ابن سینا به روش حکمت مشا چند اثر نوشته ولی در همه جا به آن وفادار نیست. در اشارات و دیگر کتابهایش به ارسطو وفادار نیست از آن عبور می کند و از ارسطو تنها نقل قول می کند و نظر ارسطو را می گوید ولی هیچ موقع در ارسطو نمی ماند. حتی در برهان صدیقین در نمط چهارم یا در نمط نهم کاملاً عارفانه است. در منطق هم از ارسطو گذر کرده است، مثلاً در بحث موجهات مسائلی که گفته اصلاً به ذهن ارسطو نرسیده است، اما از زیربنای فکری ارسطو برخوردار است و به آن احترام می گذارد، در مقدمه منطق المشرقین صراحتاً می گوید: مواردی که من نوشتم برای این بود که با حکمای اسلامی اختلاف پیدا نکنم، آنها نوشته اند من هم نوشته ام اما به حکمت دیگری معتقد است. این کلام چراغ ابن سینا است، من چگونه می توانم بگویم ابن سینا یک مشایی است و در حد مشایی بودن باقی مانده، خودش هم می گوید که مشایی نیستم، ابنسینا می گوید که من حکمت دیگری یافتم که از سنخ حکمت مشایی نیست و سهروردی هم چند قرن بعد ادعا دارد که من راه ابن سینا را می روم. او معتقد است که من حکمت اشراق را از جایی شروع کردم که ابن سینا در آنجا به پایان برده است. روح عرفان معرفت حقیقی است معرفت حقیقی درک وحدت وجود است. این امر خلاصه تعلیمات انبیاست. توحید واقعی بدون وحدت وجود و بدون وحدت حقه حقیقی امکان پذیر نیست. ابن سینا تنها کسی بود که به حکمت یونانی وفادار نماند ضمن اینکه به حکمت یونانی از طریق ترجمه ها احاطه داشت و هنوز هم به نظر من یکی از مفسران خوب ارسطوست ولی در حد ارسطو باقی نماند، برخلاف ابن رشد.*یعنی سهروردی حلقه واسط بین مشاء و متعالیه است؟ بله! حالا می رسیم به حکمت متعالیه، ابن سینا تنها کسی بود که نخواست به حکمت یونانی وفادار بماند، ضمن اینکه به حکمت یونانی از طریق ترجمه ها احاطه داشت و هنوز هم به نظر من یکی از مفسران خوب ارسطوست، ولی در حد ارسطو باقی نماند، برخلاف ابن رشد که تمام کوشش او در این است که از ارسطو فراتر نرود. چون ابن رشد ارسطو را عقل کل می دانست او می گوید: عقل با تمام ظرفیتش در ارسطو پیاده شده و به خودش اجازه عبور از ارسطو را نمی دهد. فیلسوف مشایی ابن رشد است، ولی ابن سینا ارسطو را رد کرده است؛ ابن رشد می گوید: ابن سینا ارسطو را نفهمیده است. این حرف ابن رشد که می گوید ابن سینا ارسطو را نفهمیده در یک معنی درست است و به یک معنی دیگر درست نیست. اگر منظورش این است که نفهمیده، اشتباه است، چون خوب فهمیده بود، ولی اگر منظورش این است حرف ابن سینا حرف ارسطو نیست، حرف درستی است. حرف ابن سینا در خیلی موارد حرف ارسطو نیست.این درست است، اما این که بگوییم ابن سینا حرف ارسطو را نفهمیده بود این بی انصافی است و ابن رشد این بی انصافی را در حق ابن سینا روا می دارد، ابن سینا نمی خواسته در حد ارسطو باقی بماند به همین جهت او را متهم می کند که ارسطو را نفهمیده است و به نظر من این هم جفایی است که به ابن سینا شده است. به هر صورت حکمت اشراق به یک معنی قبل از سهروردی وجود داشته است. به نظر من ابوالحسن عامری که حلقه واسط بین فارابی و ابن سینا است کم و بیش با حکمت اشراق سر و کار داشته است. فارابی چندان اشراقی نیست. فارابی در واقع ارسطویی است و سعی می کند ارسطو را تفسیر کند. هر چند او هم جاهایی از ارسطو فرامی رود، ولی اشراقیت کمتری دارد، ولی ما در آرای ابوالحسن عامری جرقه های اشراقی گری می بینیم که همان حکمت خسروانی ایران باستان است و نیز در بسیاری از آثار ابن سینا که اوجش در فلسفه سهروردی است. به نظر سهروردی یک جریان بزرگ فلسفی در ایران باستان وجود داشته که نباید از بین برود و نباید مظلوم واقع شود. این جریان فکری مخالف اسلام نیست. او می خواهد بگوید که غیر از آن جریان فکری یونان قدیم و آتن، به حکمت خسروانی ایران باستان هم توجه داشته باشیم.*حتی سلسله حکما را بر این اساس تقسیم بندی می کند؟ بله! سهروردی با اندیشه یونانی مخالفت نمی کند بلکه برای همه حکما احترام قائل است؛ یعنی برای حکمت یونانی هم در حد خودش احترام قائل است، حتی در مکاشفه عجیب و غریبی معتقد است که طباع تام به صورت ارسطو برای او طراحی شد. این خیلی معنی دار است. با اینکه سهروردی، به حکمت خسروانی اعتقاد دارد ولی بیشتر به افلاطون نزدیک است تا ارسطو و برای او مکاشفه بسیار اصیل است. این مسئله هویت فکری سهروردی را نشان می دهد. سهروردی در همین رابطه می گوید: مسأله معرفت برای من مشکل بوده است و آن کسی که بر من ظاهر می شود و می گوید این کار را بکن، ارسطو بود. بدین صورت او برای ارسطو احترام قائل است و همچنین برای همه حکما، ولی هر حکیمی را در جای خودش می شناسد، او می گوید همانطور که برای ارسطو احترام قائل هستم برای افلاطون و نیز برای حکمت ایران باستان و زردشت هم احترام قائلم.*چرا حکمت ایران باستان مغفول واقع می شود؟ برخی معتقدند علت این که حکمت یونان در زمان خلفای عباسی مطرح شد، سیاستی بود که می خواستند در مقابل ائمه برپا کنند. چون در هر حال ایران باستان دارای تمدنی بود و وقتی ایران فتح شد و ایرانیان مسلمان شدند بار فرهنگی قومی را داشتند. اهل ظاهر خطر را از ناحیه ایرانی ها بیشتر احساس می کردند، چون می دانستند این ها مردمی هستند با فرهنگ بسیار غنی و بزرگ و دارای آثار فلسفی. باید چیز دیگری در مقابل فرهنگ ایرانی علم کنند. از این رو به نظر من این گونه نبود که بخواهند در مقابل حکمت خسروانی بایستند.*در جنبشهایی که در اوایل عباسی وجود داشت مانند جریان ابومسلم و غیره بازگشتی به اندیشه ایران باستان وجود دارد. کاملاً درست است. این فکر وجود داشته، حتی در نظر بعضی از محققین خلافت عباسی در واقع یک نوع گرته برداری از نظام پادشاهی ایران باستان است. بخصوص خیلی از وزرای آنها ایرانی بودند، البته ایرانیان بیشتر از آن جهت نقش داشتند که در مقابل حکومت اموی بودند. امویان بسیار ناسیونالیست بودند؛ یعنی حکومت عرب اصالت داشت و اسلام را زیاد اصل نمی دانستند. علت این که ایرانیان در آنجا نقش داشتند، این بود که در مقابل قومیت، خلافت اموی و تعصب جاهلی می خواستند خلافتی دیگر تأسیس کنند. این فکر در قرون اولیه اسلامی وجود داشت و دشمن زیاد داشت به همین جهت حکمت یونانی را ترجیح می دادند، در واقع نمی خواستند حکمت خسروانی پا بگیرد. این جهت کما بیش در باطن اشخاص بوده و در اندیشه های ابن سینا متجلی است. بعد به نظرم حتی در اندیشه بهمنیار شاگرد ابن سینا حکمت خسروانی متجلی بود. او خودش هم زردشتی بود. بعضی می گویند تا آخر زردشتی باقی ماند و بعضی می گویند مسلمان شده بود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]
صفحات پیشنهادی
محققان اسلامی «قدیمی ترین» بودن قرآن دانشگاه بیرمنگام را زیر سوال بردند
محققان اسلامی قدیمی ترین بودن قرآن دانشگاه بیرمنگام را زیر سوال بردند فرهنگ > دین و اندیشه - شفقنا نوشت از وقتی دانشگاه بیرمنگام اعلام کرده به صورت تصادفی قرآنی را پیدا کرده که به زعم این دانشگاه قدیمی ترین قرآن موجود در دنیا است سیل اظهارنظرها درمورد این اتفاقهفدهمین پوستر مسیر با عنوان طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن منتشر شد
به همت فرهنگسرای سرو هفدهمین پوستر مسیر با عنوان طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن منتشر شد شناسهٔ خبر 2871166 - جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی هفدهمین شماره پوستر مسیر با نام طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن توسط فرهنگسرای سرو در فضای مجازی منتشر شد به گزارتوکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن/ بخش سوم و پایانی آیا «اعتماد به نفس» خاستگاه اسلامی دارد؟
توکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن بخش سوم و پایانیآیا اعتماد به نفس خاستگاه اسلامی دارد توکل از مفاهیم ارزشمند و زیبای قرآنی است که دسترسی به حقیقت آن در کشف ماهیت ایمان موثر است و بر اساس آن معنای روزی بدون حساب و مسببالاسباب بودن خداوند روشن میشود توکّل و اعتماد بهتوکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن - بخش اول متوکل اثربخشی را از خدا می طلبد
توکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن - بخش اولمتوکل اثربخشی را از خدا می طلبدتوکل از مفاهیم ارزشمند و زیبای قرآنی است که دسترسی به حقیقت آن در کشف ماهیت ایمان موثر است و بر اساس آن معنای روزی بدون حساب و مسبب الاسباب بودن خداوند روشن می شود چکیده توکل از مفاهیم ارزشمنوحدت اسلامی از منظر رهبر انقلاب
جزوه وحدت اسلامی از منظر رهبر انقلاب شناسهٔ خبر 2868051 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در باب وحدت و تقریب آنقدر زیاد است که تجمیع همه آنها شاید چندین جلد کتاب را طلب کند اما در اینجا خلاصه ای از این فرمایشاتنگاه ویژه همایش حدیث رضوی به فلسفه و کلام اسلامی
دبیر همایش حدیث رضوی عنوان کرد نگاه ویژه همایش حدیث رضوی به فلسفه و کلام اسلامی شناسهٔ خبر 2868567 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجت الاسلام عبدالرضا ایزدپناه گفت این دوره از همایش حدیث رضوی به صورت تخصصی به فسلفه و کلام اسلامی از دریهمایش حافظان کل قرآن در 4 استان کشور برگزار میشود
چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۸ از روز پنجشنبه تا پایان مردادماه همایشهای باقیمانده از 16 همایش در نظر گرفته شده برای حافظان کل قرآن دارای مدرک تخصصی در 4 استان کشور برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سازمان دارالقرآنالکریم با آغاز ماه مبارککدام شرکتها بیشترین پروازهای حج را دارند؟
محمد خداکرمی کدام شرکتها بیشترین پروازهای حج را دارند سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری از انجام ۵۰ درصد پروازهای حج توسط دو شرکت هواپیمایی هما و ماهان و ۵۰ درصد پروازها توسط شرکت هواپیمایی سعودی خبر داد به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز محمد خداکرمی عنوان کرد «پروازهای حجآیت الله اراکی: به عهدمان با پیامبر پایبند نبودیم که در کشورهای اسلامی سیل خون جاری شده است
آیت الله اراکی به عهدمان با پیامبر پایبند نبودیم که در کشورهای اسلامی سیل خون جاری شده است فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله اراکی در مراسم افتتاحیه همایش علمای مقاومت گفت عهدی که خدا از مردم گرفت اطاعت از خدا و رسولش تحقق عدالت یاری حق و مبارزه با طاغوت بود و رویرئیس اداره تبلیغات اسلامی قدس خبر داد فعالیت 40 موسسه قرآنی در شهرستان قدس
رئیس اداره تبلیغات اسلامی قدس خبر دادفعالیت 40 موسسه قرآنی در شهرستان قدسرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس گفت در حال حاضر در سطح شهرستان قدس 40 موسسه قرآنی به فعالیت میپردازند به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران حجتالاسلام صدقعلی جلیلزاده عصر امروز در جثبت نام مسابقات قرآنی تبلیغات اسلامی فارس تمدید شد
ثبت نام مسابقات قرآنی تبلیغات اسلامی فارس تمدید شد شناسهٔ خبر 2870196 - چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۴ استانها > فارس شیراز- مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس گفت اداره تبلیغات اسلامی استان فارس مهلت ثبت نام در مسابقات قرآن کریم سال جاری را تمدید کرد به گزارش خبرگزاری مهر بهرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جم خبر داد فعالیت 25 مرکز تخصصی قرآنی در جم
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جم خبر دادفعالیت 25 مرکز تخصصی قرآنی در جمرئیس اداره تبلیغات اسلامی جم از فعالیت 25 مرکز تخصصی قرآنی در شهرستان جم خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از جم حجتالاسلام هاشم پروند بعد از ظهر امروز در نشست با فعالان قرآنی جم اظهار داشت قرآن بزرتعطيلی مساجد و مراكز اسلامی در كامرون
به بهانههای امنيتی تعطيلی مساجد و مراكز اسلامی در كامرون دستور تعطیلی مساجد و مراکز اسلامی شمال کامرون از سوی مقامات این کشور موج گستردهای از انتقادات را در پی داشت به گزارش سرويس ديني جام نيوز مقامات کشور کامرون در غرب آفریقا به بهانه افزایش امنیت این کشور تمامی مساجد و متجلیل از برگزیدگان مسابقات حفظ قرآن کریم در اسپانیا
یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۰ نفرات برتر مسابقات حفظ قرآن کریم در اسپانیا به همت رایزنی فرهنگی کشورمان مورد تجلیل قرار گرفتند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا همزمان با پایان یافتن مسابقات حفظ قرآن کریم در اسپانیا نفرات برتر در هر بخش 30 جزء نیم جزء آخردیدار رئیس سازمان اوقاف با سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق
دیدار رئیس سازمان اوقاف با سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق شناسهٔ خبر 2873754 - دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۰ دین و اندیشه > سایر نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز با سفیر کشورمان در عراق دیدار و گفت و گو کرد به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام والمسمدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی خبر داد وجود 24 خانه قرآن روستایی در آذربایجان غربی
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی خبر دادوجود 24 خانه قرآن روستایی در آذربایجان غربیمدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت 24 خانه قرآن روستایی در مناطق مختلف آذربایجان غربی وجود دارد حجتالاسلام سید محمد فخری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشانتشار قرآنی با چاپ منحصر به فرد در کتابشهر ایران
انتشار قرآنی با چاپ منحصر به فرد در کتابشهر ایران شناسهٔ خبر 2867252 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی کتابشهر ایران در ماه مبارک رمضان با همکاری سازمان دارالقرآن قرآن قطع وزیری با چاپی منحصر به فرد در پنج رنگ و تذهیبی نفیس منتشر و روانه بازار کتا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها