تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830443236




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقسيم امور به عرفى و قدسى اشتباه است/ چند پرسش از مبانی مدرنیته


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: صوت؛
تقسيم امور به عرفى و قدسى اشتباه است/ چند پرسش از مبانی مدرنیته

رحیم پور ازغدی


شناسهٔ خبر: 2873295 - دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
دین و اندیشه > اندیشمندان

دریافت 6 MB

حسن رحیم پورازغدی در این فایل صوتی تأکید می کند: اسلام آمده است تا بگويد تقسيم امور به عرفى و قدسى غلط است. به گزارش خبرگزاری مهر، صوت حاضر فایل سخنرانی از حسن رحیم پورازغدی با موضوع دموکراسی است که متن قسمتی از آن نیز تقدیم حضور می شود:اسلام آمده است براى نفى مادي گرايى، براى نفى الحاد و براى اينكه بگويد همه عرصه هاى سياسى و اقتصادى و اجتماعى، با اخلاق و عدالت و حقيقت و فضيلت گره خورده است. اسلام آمده است تا بگويد تقسيم امور به عرفى و قدسى غلط است. همه امور عرفى مي توانند قدسى باشند و تفكيكى بين امور مادى و معنوى وجود ندارد.

آمده است بگويد، اين طور نيست كه دو ساعت حضور يكشنبه شما در كليسا، حريم قدسى و بقيه هفته حريم عرفى باشد. ما در اسلام تفكيكى بين امر قدسى و عرفى نداريم. اسلام براى مبارزه با اين تفكر آمده، چه در غالب قبيله گرايى مشركانه بت پرستانه هزار و چهارصد سال پيش شبه جزيره عربستان، چه در غالب مدرن اش در لندن و پاريس و واشنگتن، فرقى ندارد...عده ای مي گويند كه هبوط آدم از بهشت به طبيعت، شروع سكولاريزاسيون بوده و اين مشيت الهى است و شما كه با دين زدايى مقابله مي كنيد، زحمت بيخودى مي كشيد و دست و پاى مذبوحانه مي زنيد.
يادم ميايد بچه بودم و گاهى در جلسات كتب و مقالاتى را به طور پراكنده مي خواندم، يادم هست عين همين عبارات را، استالين به كار مي برد. مي گفت دوره دين و اين قبيل مسائل گذشته است و دين دارد به فاضلاب تاريخ مي رود... . ما به فاضلاب تاريخ نرفتيم اما مجسمه لنين و استالين به فاضلاب مسكو رفت، ديديم كه تا سينه در فاضلاب مسكو فرو رفته.

غربى ها هم الان مشابه همان حرفها را ميزنند، شما سخنان بوش و بلر و تئوريسينهاى حاكميت آمريكا را ببينيد، كم و بيش مي گويند كه اين دوره، دوره گذار است و شما هم كارى نمي توانيد بكنيد، يعنى اينكه اگر بخواهيد خلاف جريان اين سيلاب حركت كنيد، دست و پايتان مي شكند، كارتان تمام است، اين دوره گذار تاريخى قهرى غير قابل مقاومت تاريخ به سمت سكولاريزه شدن است و نظام سرمايه دارى و ليبرال دمكراسى ايستگاه آخر قطار تاريخ است...حالا داريم اين حرفها را مي شنويم، اميدوارم سى چهل سال ديگر را هم ببينيم كه چه خواهد شد و به آنهايى كه مي گويند هبوط آدم، شروع سكولاريزاسيون است، مي گوييم شروع نبوت هم كه همزمان با هبوط آدم به زمين بود، شروع مبارزه با قداست زدايى از عالم و آدم است...

توجه داشته باشيد كه دعواى اصلى كجاست؟ دعواى اصلى بر سر تروريسم و راديكاليسم و انرژى هسته اى و ... اينها نيست، نزاع اصلى از اين جايى كه من ميگويم شروع مي شود، در فرهنگ اسلام، طبيعت در ذيل ماوراء طبيعت تعريف مي شود، نه در تقابل با آن، ما مجبور به انتخاب بين طبيعت و ماوراء طبيعت نيستيم، بر خلاف غرب كه مجبور بود اين انتخاب را بكند و در دوره قرون وسطى يك طرف را چسبيد و در دوره رنسانسبه بعد هم طرف ديگر را چسبيد و اين همان تضادى است كه در غرب هنوز وجود دارد.


لینک را کپی کنید








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن