محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846730431
الگویی حقیقی برای زندگی دینی
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
سبک زندگی؛
الگویی حقیقی برای زندگی دینی
قرآن کریم از ثروتمندی خبر می دهد که داشته خود را فضیلت و برتری نسبت به دوست خود می پنداشت.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، امروزه داشتن ثروت یک فضیلت تلقی می شود. وکسی که از نظر مالی سرآمد دیگران باشد ارزشی برای او قلمداد می شود. قرآن کریم از وجود چنین باوری در بین اقوام گذشته نیز خبر داده است. قرآن کریم از ثروتمندی خبر می دهد که داشته خود را فضیلت و برتری نسبت به دوست خود می پنداشت و در سخن به او گفت: من از نظر ثروت از تو برترم و آبرو و شخصیت و عزتم بیشتر و نفراتم از دارائی های تو فزونتر است «فَقالَ لِصاحِبِهِ وَ هُوَ یُحاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنْكَ مالًا وَ أَعَزُّ نَفَراً»[1] بنابراین هم نیروى انسانى فراوان در اختیار دارم و هم مال و ثروت هنگفت و هم نفوذ و موقعیت اجتماعى، تو در برابر من چه مىگویى؟ و چه حرف حساب دارى؟[2]
و یا از مرفهین بی دردی گزارش می دهد که سعادت را منحصر در داشتن نعمت های مادی دانستند و تنها عامل شقاوت و بدختی را در نداشتن این ثروت و دارایی؛ برای همین می گفتند: «نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوالاً وَ أَوْلاداً وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبینَ»[3] ما اموال و اولاد بیشترى داریم و عذاب نخواهیم شد. این نفى عذاب از خودشان برای آن بود که آنها سعادت را تنها در داشتن مال و اولاد بیشتر می دانستند و بس، بر اساس این نگرش، عذاب هم تنها در صورتی خواهد بود که شخص از مال و منالی برخوردار نباشد و چون اینها بهره مند بودند پس خود را معذب نمی دانستند.[4]
کلام امیرمۆمنان درباره ثروت اندوزی و داشت دنیایی امیرالمۆمنین علیه السلام در خطبه 160 نهج البلاغه این فرهنگ مادی و ارزش گذاری غیر دینی را به چالش کشیده و با استدلالی قابل توجه، ثابت می کند که داشتن فضیلت نیست.
امام علیه السلام با الگو قرار دادن رسول خدا صلی الله علیه و آله و دیگر پیامبران بزرگ الهی، زندگی آنها را معیار ارزش و بی ارزشی دنیا و داشته های دنیوی معرفی می کند که چطور آنها با داشتنِ امکانِ فراهم کردن دنیایی آباد، خود را آلوده به زر و زیور آن نکردند و به حداقل و بلکه کمتر از آن بسنده کردند.
بیان الگوهایی حقیقی برای زندگی دینی آن حضرت درباره رسول خدا ص می فرماید:
«وَ لَقَدْ كَانَ فِی رَسُولِ اللَّهِ ص كَافٍ لَكَ فِی الْأُسْوَةِ وَ دَلِیلٌ لَكَ عَلَى ذَمِّ الدُّنْیَا وَ عَیْبِهَا وَ كَثْرَةِ مَخَازِیهَا وَ مَسَاوِیهَا ...» ؛ در زندگی رسول خدا صلی الله علیه و آله برای تو سرمشق کافی وجود دارد[5] وبرای پی بردن به زشتی و عیب دنیا و فراوانی رسوایی ها و بدی هایش راهنمای خوبی است؛ زیرا دنیا همه چیزش را از پیامبر گرفت و در اختیار دیگران نهاد.
وبعد به زندگی موسی علیه السلام اشاره می کند که در اثر لاغری و آب شدن گوشت بدنش سبزی گیاه از پشت پرده شکمش نمایان بود (لَقَدْ كَانَتْ خُضْرَةُ الْبَقْلِ تُرَى مِنْ شَفِیفِ صِفَاقِ بَطْنِهِ لِهُزَالِهِ وَ تَشَذُّبِ لَحْمِه).
سومین الگویی که امام علیه السلام معرفی می کند حضرت داوود علیه السلام است که درباره او فرمود: او با دست خویش از لیف خرما، زنبیل می بافت و از همنشینان خویش می پرسید: چه کسی از شما مرا در فروش آن کمک می کند؟ و از بهای آن نانِ جوی [فراهم می ساخت] و می خورد.
آنگاه از نداری و دنیای بی رونق عیسی علیه السلام سخن گفته و بعد به سیره پیامبر اکرم ص پرداخته و درباره او فرموده است:
از دنیا به حداقل قناعت كرد و دیده براى تماشاى آن باز نكرد. لاغرترین اهل دنیا و گرسنه ترین آنان از دنیا بود. دنیا به او عرضه شد؛ اما از پذیرفتنش امتناع كرد ... روى زمین غذا می خورد و مانند نشستن بندگان مى نشست و با دست خود پارگى كفشش را مى دوخت و لباسش را وصله مى كرد ... پرده اى با نقش و نگار بر در خانه اش آویخته بود، به یكى از همسرانش فرمود: فلانى! این پرده را از جلوی چشمان من دور كن که هر گاه آن را می بینم به یاد دنیا و زر و زیورش می افتم.
بعد حضرت چنین ادامه می دهد: پیامبر صلی الله علیه و آله دل از دنیا کنده و به آن پشت کرده و یاد آن را در دل کُشته بود و دوست داشت زینت و زیور دنیا از دیده اش دور باشد تا دنیا را جایگاه قرار و آرامش نداند و به ماندن در آن امیدوار نگردد.
چرا داشتن فضیلت نیست؟ بعد از بیان این مقدمات، امام علیه السلام وارد استلال اصلی می شود که در آن، بی ارزش بودن دنیاداری را ثابت و به صراحت بیان می کند که داشتن فضیلت نیست.
آن حضرت بعد از بیان دنیانداری انبیاء الهی به ویژه رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید:
پس لازم است تا انسان عاقل، نیک بیندیشد که «آیا خداوند با این کار، پیامبرش را گرامی داشت یا خوار کرد؟ «فَلْیَنْظُرْ نَاظِرٌ بِعَقْلِهِ أَكْرَمَ اللَّهُ مُحَمَّداً بِذَلِكَ أَمْ أَهَانَه؟»
اگر بگوید: خوار كرد، به خدا سوگند که دروغ گفته و به خداوند بهتان بزرگى زده است و اگر بگوید: او را گرامی داشت؛ پس باید بداند كه خداوند دیگرانی را که سفره دنیا برایشان گشوده، بی ارزش نموده است «فَلْیَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهَانَ غَیْرَهُ حَیْثُ بَسَطَ الدُّنْیَا لَهُ».
بنابراین داشتن فضیلت نیست که اگر بود، بهترین های خلق؛ یعنی انبیاء و اولیای الهی می بایست از آن بهره مند می بودند که نبودند. بنابراین داشتن نه تنها فضیلت نیست؛ بلکه رذیلت هم هست؛ زیرا خدا به هر که داده است در واقع او را خوار کرده است.
توصیه امیرالمۆمنین علیه السلام پس از این استدلال حضرت رو به توصیه می آورد؛ توصیه ای مبتنی بر آن چه تا کنون فرموده است:
آنکه در پی الگو و مقتداست باید از پیامبر خود پیروی کند و گام بر جای پای او نهد و به آنجایی درآید که او درآمد وگرنه از هلاکت ایمن نخواهد بود ... پیامبری که با شکم خالی از دنیا رفت و با سلامت وارد آخرت شد.
امیرمۆمنان علیه السلام از شیوه زندگی خود می گوید در پایان خطبه امام علیه السلام از سیره خود سخن می گوید و نشان می دهد خود به آنچه توصیه می کند پیش و بیش از دیگران عمل می کند. آن حضرت برای آنکه بی رغبتی به دنیا و دنیا نداری خود را به تصویر کشد و آن را به خوبی برای شنونده تبیین کند می فرماید:
به خدا قسم این پیراهن پشمین خود را آنقدر وصله زدم که از وصله کننده اش شرمسارم «وَ اللَّهِ لَقَدْ رَقَّعْتُ مِدْرَعَتِی هَذِهِ حَتَّى اسْتَحْیَیْتُ مِنْ رَاقِعِهَا».
نتیجه اینکه از آنچه بیان شد این حقیقت روشن می شود که صِرفِ داشتن، در فرهنگ اسلامی فضیلت و ارزش نیست و رذیلت است و ضد ارزش، دقیقاً عکس آنچه امروز به وفور شاهد آنیم. مگر آنکه انسان داشته باشد وخرج کند آن هم نه برای خود بلکه برای دستگیری از دیگران و رونق دادن به شعار دینی که این معنای اخیر را می توان از خطبه 209 نهج البلاغه استفاده کرد.
پی نوشت:
1. کهف/34
2. تفسیر نمونه 12/429
3. سبأ/35
4. ر.ک به المیزان 16/383
5. اشاره به آیه 21/ احزاب است که می فرماید: لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ؛ یقیناً براى شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوى نیكویى است.
۱۱/۰۵/۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]
صفحات پیشنهادی
نقش مهدویت در معناداری زندگی شیعیان
نقش مهدویت در معناداری زندگی شیعیانمعناداری داشتن هدفی نهایی و عالی و ارزشمند در زندگی است که امید رسیدن به آن سبب ایجاد فداکاری تکاپو و تلاش در زندگی میشود چکیده از جمله مسائل مهم کلام امروزی بحث معناداری زندگی است ایدۀ مهدویت نیز با عناوین گوناگون یکی از ایدههای متزکیه علمی تزکیه حقیقی است
آیت الله قرهی تزکیه علمی تزکیه حقیقی است شناسهٔ خبر 2867387 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی گفت تزکیه علمی تزکیه حقیقی است و باید در ولایت باشد شر دوست دارد و فی ذاته بدش نمی آید که به سوی خوبی برگردد اما اگر تزکیه علمیتاکید یک استاد دانشگاه بر کیفی شدن پژوهشهای دینی
دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۴ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت باید در پژوهشهای دینی موضوعاتی چون سبک زندگی اسلامی و ویژگیهای شهروند اسلامی مدنظر پژوهشگران قرار گیرد حجتالاسلام مهدی مستاجران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسکتابی برای آشنایی نوجوانان با زندگی شیخ اشراق
معرفی کتاب سنجاقکی نشسته بر کف استخر کتابی برای آشنایی نوجوانان با زندگی شیخ اشراق شناسهٔ خبر 2869546 - پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۳ دین و اندیشه > اندیشمندان سنجاقکی نشسته بر کف استخر کتابی است برای نوجوانان تا آنها را با زندگی شیخ شهید از کودکی تا شهادت آشنا کند به گطرح شخصیت حضرت مهدی(عج) در فیلمنامههایی با الگوی ارسطویی - بخش دوم و پایانی چه مقطعی از زندگی حضرت مناسب فیلم
طرح شخصیت حضرت مهدی عج در فیلمنامههایی با الگوی ارسطویی - بخش دوم و پایانیچه مقطعی از زندگی حضرت مناسب فیلمنامه استتعریف شخصیت در درام غربی عموماً از تعریف انسان زمینی انسان محصور در وراثت و محیط و قوانین علی تبعیت میکند نسبت دادن خرق عادت و کرامات به انسان با این نوع تعریفزندگی به سبک رونالدینیو؛ شاعر فوتبال/عکس
زندگی به سبک رونالدینیو شاعر فوتبال عکس روز نو هنوز هم به شنیدن نامش فوتبال دوستان بسیاری قند توی دل شان آب می شود یاد آن بازی های چشم نوازش که می افتند دل شان می خواهد که باز هم جوان شود و بتواند در سطح اول دنیا فوتبال بازی کند دل شان می خواهد باز هم ببینند که چگونه یک طرفغارهای باستانی، محلی برای زندگی شیعیان افغان
میراث درخطر جهانی غارهای باستانی محلی برای زندگی شیعیان افغان اسم بامیان افغانستان که می آید ذهن ها به سوی مجسمه های بودا و نابود کردن آنها توسط طالبان می چرخد به گزارش سرویس دینی جام نیوز اسم بامیان افغانستان که می آید ذهن ها به سوی مجسمه های بودا و نابود کردن آنها تواستکبار با دین زندگی بخش مخالف است/ دشمن دین ما، دشمن زندگی ماست
تنها مسیر برای زندگی بهتر ۲۷ استکبار با دین زندگی بخش مخالف است دشمن دین ما دشمن زندگی ماست شناسهٔ خبر 2867431 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی پناهیان با بیان اینکه زندگی بهتر با امتحان و بلا مغایرت ندارد گفت استکبار با دینی کهایمان به اهل بیت، زیباترین تجربه زندگی من بود
بانوی تازه مسلمان هندی ایمان به اهل بیت زیباترین تجربه زندگی من بود با مسلمانان رفت و آمد داشتم با آداب آنها آشنا شده بودم روزه و افطاری آنها برایم جالب بود حتی گاهی اوقات برای اینکه بفهمم مسلمانان چه احساسی دارند روزه میگرفتم به گزارش سرویس دینی جام نیوز خدیجه رشبانک اطلاعات تشکلهای دینی نقطه عطفی در هدایت و نظارت خواهد بود
رضا معممی مقدم بانک اطلاعات تشکلهای دینی نقطه عطفی در هدایت و نظارت خواهد بود شناسهٔ خبر 2872738 - یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مدیر کل تشکلهای دینی و مراکز فرهنگی معاونت امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت بانک اطلاعات تشکلتعقیب اقلیت های دینی سوریه و عراق توسط داعش
جهان اسلام تعقیب اقلیت های دینی سوریه و عراق توسط داعش درحالی که امواج مختلفی از قتل شکنجه و آوارگی پیروان اقلیت های دینی و مذهبی در عراق و سوریه به واسطه وحشی گری داعش به راه افتاده انبوه آوارگان از این دو کشور جنگ زده به سوی اروپا و نقاط امن جهان سرازیر شده اند به گزشکر برجستهترین مصداق مثبت بودن است/هفت اصل کلیدی برای زندگی بهتر
تنها مسیر برای زندگی بهتر ۲۳ شکر برجستهترین مصداق مثبت بودن است هفت اصل کلیدی برای زندگی بهتر شناسهٔ خبر 2862295 - دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۱ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 24 MB حجت الاسلام پناهیان در مسجد امام صادق ع با بیان اینکه اولین ویژگی مهم دستورالعملهای دین ماگر از در و دیوار جامعهای خشم و خشونت میبارد، در دینی بودن آن تردید کنید/ اسلام دین رحمت است
اگر از در و دیوار جامعهای خشم و خشونت میبارد در دینی بودن آن تردید کنید اسلام دین رحمت است فرهنگ > دین و اندیشه - نویسنده کتاب اسلام دین رحمت نه خشونت می گوید یکی از مشخصههای دینی بودن جامعه وفور صلح صفا مهر و گذشت است اگر دیدید از در و دیوار جامعهای خشزندگی به سبک رونالدینیو؛ شاعر فوتبال
زندگی به سبک رونالدینیو شاعر فوتبال هنوز هم به شنیدن نامش فوتبال دوستان بسیاری قند توی دل شان آب می شود یاد آن بازی های چشم نوازش که می افتند دل شان می خواهد که باز هم جوان شود و بتواند در سطح اول دنیا فوتبال بازی کند همشهری تماشاگر هنوز هم به شنیدن نامشقصص قرآنی ارائه دهنده سبک زندگی و ایدئولوژی اسلامی هستند
عباس سلیمی قصص قرآنی ارائه دهنده سبک زندگی و ایدئولوژی اسلامی هستند قصص قرآن داستانسرایی نمیکنند بلکه الگوی زندگی در جامعه را ارائه میکنند و گنجینهای از علوم و معارفی هستند که ایدئولوژی اسلامی را در اختیار ما قرار میدهند به گزارش سرویس دینی جام نیوز عباس سلیمی پیشکسوت حبررسی سبک زندگی اسلامی از دیدگاه امام رضا(ع)در فصلنامه فرهنگ رضوی
بررسی سبک زندگی اسلامی از دیدگاه امام رضا ع در فصلنامه فرهنگ رضوی شناسهٔ خبر 2868559 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی در نهمین شماره فصلنامه فرهنگ رضوی در مقاله ای با عنوان علی بن موسی الرضا ع و سبک زندگی اسلامی در روابط اجتماعی به سبک ززندگینامه آیتالله شیخ محمدمهدی آصفی در عراق منتشر شد
زندگینامه آیتالله شیخ محمدمهدی آصفی در عراق منتشر شد شناسهٔ خبر 2869052 - سهشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان رایزنی فرهنگی ایران در بغداد زندگینامه آیتالله شیخ محمدمهدی الاصفی سیرته و حیاته را در عراق منتشر و توزیع كرد به گزارش خبرگزاری مهر در-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها