تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836160704
ارائه مقاله چرایی و چگونگی تقنین اخلاق در کنفرانس اخلاق و قانون
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
ارائه مقاله چرایی و چگونگی تقنین اخلاق در کنفرانس اخلاق و قانون
شناسهٔ خبر: 2872933 - یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
چرایی و چگونگی تقنین اخلاق عنوان مقاله محمود حکمتنیا مدیر هسته مسئولیت مدنی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی است که در دومین کنفرانس بین المللی اخلاق و قانون با نگاهی فقهی و حقوقی ارائه شد. به گزارش خبرگزاری مهر، حکمت نیا در این مقاله بیان داشت: برای حقوقی کردن قواعد اخلاقی میتوان در دو رویکرد ضمانت اجرای مثبت و منفی از یک سوی و توجه به ظرفیت حقوق سخت و حقوق نرم و توانمندی نظام حقوقی در طراحی نهادهای اخلاقی به حقوقی کردن اخلاق پرداخت.چکیده این مقاله به شرح زیر می باشد.هر نظام حقوقی متضمن مفادی خاص، صریح و کلی از سنخ باید و نباید است که دارای ضمانت اجرا بوده و اجرای آن از طریق دولت تضمین میشود. این قواعد توسط مقامات رسمی شناسایی، وضع، تفسیر و در دادگاهها به اجرا گذاشته میشود.درباره قواعد حقوقی، پرسشهای فلسفی اساسی وجود دارد که هر نظریه، مکتب یا نظام حقوقی با توجه به مبانی و بنیادهای نظری و سوابق علمی و تاریخی خود به آنها پاسخ میدهد. یکی از پرسشهای اساسی این است که مفاد این قواعد از کجا به دست میآید و دیگر اینکه چرا دولت میتواند افراد را به رعایت این قواعد الزام و برای تخلف ضمانت اجرا تعیین کند.تعیین مفاد قواعد خاستگاههای گوناگونی دارد. یکی از خاستگاههای مهم تعیین مفاد قاعده حقوقی یا نقد قواعد موجود، گزارههای اخلاقی است. همانطور که روشن است، بخشی از گزارههای اخلاقی اعم از اخلاق توصیفی یا هنجاری متضمن باید و نباید است. آنچه مسلم است، مقوم این گزارهها، قدرت و قوای سیاسی حکومت نیست و حتی در ادبیات دینی مقوم به اراده شارع نیز نمیباشد. از سوی دیگر مفاد این گونه گزارهها بر اساس نگاه توصیفی به اخلاق مورد پذیرش مردم بوده و بر اساس نگاه هنجاری به اخلاق، احکام عقلی به شمار میرود. با توجه به منشأ مشروعیت این گزارهها و فراحکومتی بودن آن، خاستگاه مناسبی برای نظام حقوقی به شمار میرود. چه اینکه نظام حقوقی این قواعد را بر اساس نظریههایی چون حقوق طبیعی شناسایی کرده و یا بر اساس نظریه حقوق تحققی به آنها اعتبار بخشیده است. با توجه به اهمیت و کارایی چنین امری درباره حقوقی کردن مفاد قواعد اخلاقی با دو پرسش اساسی روبرو هستیم. یکی اینکه چه قواعدی از اخلاق قابل تبدیل به قواعد حقوقی است و بر فرض یافتن چنین قواعدی چگونه و با چه ضمانت اجراهایی میتوان لباس حقوق بر آنها پوشاند. برای بررسی این امر دو محور اصلی چرایی تبدیل گزارههای اخلاقی به حقوق و چگونگی آن را بررسی میکنیم.گزارههای اخلاقی صورتهای گوناگونی دارد. برخی از گزارههای اخلاقی گزارههایی هستند که نقض آنها مستلزم و یا موضوع گزاره اخلاقی دیگری است که عکسالعمل شخصی را در برابر شخص دیگر توجیه میکند. برای مثال، یکی از گزارههای اخلاقی مهم که پایه نظامهای حقوقی را تشکیل میدهد منع یا قبح اضرار یا حداقلسازی ضرر است. شناسایی این قاعده مستلزم یا موضوع قواعدی چون دفاع مشروع، برخورداری از جبران خسارت و یا قصاص و مقابله به مثل است. در اینجا حقوق برای برقراری عدالت و ایجاد نظم به دولت اجازه میدهد با منع اضرار و شیوههای مختلف آن اعم از اضرار به مال، جان، حیثیت و آبروی دیگری و مشروع شناختن دفاع مشروع، ضمانت اجراهایی چون پرداخت خسارت و یا مجازات را به رسمیت بشناسد.نمونه دیگر از این قواعد منع ایذاء و یا وفای به عهد است که افراد در پذیرش آنها تردیدی نداشته و نقض این قواعد مستلزم و یا موضوع قواعد دیگری است. در این گونه موارد تقنین قواعد اخلاقی با مشکل چندانی روبرو نیست. اما اگر قاعده اخلاقی به گونهای باشد که اجرای آن متضمن نفع برای دیگری یا پیشگیری از ضرر دیگری باشد، الزام به چنین قاعدهای و همچنین تعیین ضمانت اجرای برای نقض آن به آسانی بر اساس ساختارهای حقوقی میسر نیست. برای مثال، احسان به دیگری به عنوان یک قاعده اخلاقی اعم از توصیفی یا هنجاری پذیرفته شده است اما اینکه بتوان افراد را ملزم به احسان نمود و یا برای احسان نمودن ضمانت اجرا تعیین کرد، سخنی است که به راحتی نمیتوان به آن حکم داد.همچنین اضرار به خویشتن بر فرض اینکه به لحاظ اخلاقی قبیح باشد، موضوع دیگری است که حقوقی کردن آن و تعیین ضمانت اجرا برای آن با مشکل روبرو است. گاه موضوع اضرار یک شخص انسانی نیست. بلکه یک حیوان است. در اینجا نیز ممکن است به لحاظ اخلاقی چنین اضراری چه به لحاظ متضرر و یا به لحاظ وارد کننده زیان قبیح باشد اما اینکه بتوان بر فرض قبح و بدون فرض اینکه اضرار به حیوان، موجب اضرار به محیط زیست و مانند آن باشد، این قاعده را به صورت حقوقی در آورد محل اشکال است.علاوه بر موارد فوق که مبتنی بر سود و زیان است، قواعد دیگری وجود دارد که میتوان بر مشروعیت آنها اقامه دلیل کرده و لااقل در برخی نظامهای اخلاقی آنها را مشروع دانست. برای مثال، برخی از روابط جنسی رضایتمندانه که به لحاظ اخلاقی پذیرفته شده نیست و یا درنظام اخلاقی دینی ممنوع بوده و یا مواردی که طرف مستقیم رابطه رفتاری یک انسان نیست بلکه یک ارزش مورد احترام است. مانند قبح توهین به مقدسات دینی که بهطور مستقیم توهین به دیندارای محسوب نمیشود از جمله مواردی است که حقوقی کردن آنها با مشکل روبرو است.در این گونه موارد، دخالت دولت و الزام او و تعیین ضمانت اجرا بر مبنای احقاق حق و جلوگیری از اضرار میسر نیست. توجیه حقوقی کردن این گونه قواعد بستگی به اهداف نظام حقوقی یا تحلیل عمیقتر قواعد اخلاقی دارد. نظامهای حقوقی که علاوه بر برقراری نظم به استقرار ارزشهای اخلاقی اهمیت میدهند در تقنین این گونه قواعد تردیدی به خود راه نمیدهند. همچنین با نگاه عمیق تر قواعد اخلاقی چه بسا بتوان با توسعه در شناخت انسان و فهم عمیق تر ساختار اجتماعی، راهی برای حقوقی کردن قواعد یافت.علاوه بر امور فوق، با توسعه در نظام حقوقی میتوان شیوههایی جدید برای حقوقی نمودن موارد اخلاقی یافت. این امر در واقع پاسخ به پرسش دوم است یعنی اینکه چگونه میتوان قواعد اخلاقی را به حقوقی تبدیل کرد. برای تبدیل قواعد اخلاقی به حقوقی دو رویکرد را باید از هم جدا نمود. یکی رویکرد ضمانت اجرای منفی در حقوق است که در این رویکرد بر ضمانت اجراهای مبتنی بر ارعاب و جبران تأکید میشود. رویکرد دوم رویکرد ضمانت اجرای مثبت است که مبتنی بر پارهای تخفیفها و یا اعطای برخی تشویقهاست.به نظر میرسد، بنا به نوع قواعد اخلاقی گفته شده میتوان در دو رویکرد ضمانت اجرای منفی و مثبت با ابزارهایی چون ممنوعیت رفتار، محدودیت در رفتار، عدم شناسایی حقوقی نهادهای اعتباری، رفع تکالیف و یا تخفیفهای حقوقی در صورت اجرای قواعد، زمینه سازی برای اجرای قواعد اخلاقی از طریق نهادسازی اقتصادی و پیوند آنها با اموری چون شهرت است. به گونهای که افراد خود را به لحاظ حقوقی ملتزم بدانند. به تعبیر دیگر برای حقوقی کردن قواعد اخلاقی میتوان در دو رویکرد ضمانت اجرای مثبت و منفی از یک سوی و توجه به ظرفیت حقوق سخت و حقوق نرم و توانمندی نظام حقوقی در طراحی نهادهای اخلاقی به حقوقی کردن اخلاق پرداخت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
ماجرای درس اخلاق علامه شعرانی(ره)
به روایت آیت الله قرهی ماجرای درس اخلاق علامه شعرانی ره من اصلاً آن روز مأمور بودم بیایم تو را ببرم اجرای درس اخلاق علامه شعرانی ره را به روایت آیت الله قرهی می خوانید به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله قرهی از سلسله دروس روایات حکیم از سلوک عرفا مطلبی بیان کرده که متن آاستان مرکزی میزبان همایش اخلاق و آداب رضوی/ آخرین مهلت ارسال آثار
استان مرکزی میزبان همایش اخلاق و آداب رضوی آخرین مهلت ارسال آثار شناسهٔ خبر 2869072 - سهشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دبیر همایش علمی پژوهشی اخلاق و آداب رضوی گفت استان مرکزی میزبان این همایش است و پژوهشگران کشور تا دهم مرداد ماه فرصت دارند آامکانسنجی داد و ستد اخلاق و حقوق
گفتوگو با احمد مبلغی امکانسنجی داد و ستد اخلاق و حقوق شناسهٔ خبر 2861413 - چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۲ دین و اندیشه > اندیشمندان احمد مبلغی با بیان اینکه هر قانونی ولو قانون غیردینی به اخلاق نیازمند است گفت اگر اخلاق به درون قانون پای بگذارد وجوه مشترک قانونگذاری دینوقتی یک عالم، یک استاد اخلاق را امتحان می کند + صوت
خاطره شنیدنی وقتی یک عالم یک استاد اخلاق را امتحان می کند صوت داستان زیبای ملاقات های چندباره سید بحرالعلوم با ملا مهدی نراقی از زبان شیوای استاد عالی به گزارش سرویس دینی جام نیوز سید بحرالعلوم نیاز به معرفی ندارد ولی اگر بخواهیم در یک جمله او را معرفی کنیم باید بگوییم سیداخلاق بزرگواری و مکرمت
هدف پیامبر اخلاق بزرگواری و مکرمت اگر پیغمبر گفته باشد من معبوث شدم که اخلاق نیک را تکمیل کنم این چیز تازه ای نیست هر صاحب مکتبی هر نوع اخلاقی آورده باشد عقیده اش این است که اخلاق نیک همین است که من می گویم به گزارش سرویس دینی جام نیوز پیامبر اکرم در جمله ای فرمودجهان به نهضت فراگیر اخلاقی نیازمند است/ گفتوگو راهی تأثیرگذار
احمد مبلغی جهان به نهضت فراگیر اخلاقی نیازمند است گفتوگو راهی تأثیرگذار شناسهٔ خبر 2867104 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تقویت اخلاق در گفت وگوهای فی مابین ادیان و مذاهب و کشورها گفتاستان مرکزی میزبان همایش اخلاق و آداب رضوی
چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۶ دبیر همایش علمی پژوهشی اخلاق و آداب رضوی گفت استان مرکزی میزبان این همایش است و پژوهشگران کشور تا دهم مردادماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حسین شاکری مدیرکل فرهنگ واخلاق گفتوگوها را منعطف و دایره مشترکات را افزایش میدهد
شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۳ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت اگر در فضای مناسبات بشری حال و هوای اخلاق حاکم شود گفتوگوها در چهار زمینه اهداف جایگاه موضوعات و دایره شرکت کنندگان در گفتوگو تقویت میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمبه کارگردانی فرشید اخلاقیپور «رویاهای غرق شده»؛مستندی درباره مهاجرت غیرقانونی ایرانیها به استرالی
به کارگردانی فرشید اخلاقیپوررویاهای غرق شده مستندی درباره مهاجرت غیرقانونی ایرانیها به استرالیافیلم مستند رویاهای غرق شده از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی فرشید اخلاقیپور که به مسائل و مشکلات مهاجرت غیرقانونی ایرانیها به کشور استرالیا میپردازد آرعایت اخلاق، راستگویی، امانتداری و قانونمداری؛ شعارهای انتخاباتی دولت
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۰ دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اهمیت بحث آموزش دستاندرکاران اجرای انتخابات از برگزاری دوره تربیت مربی انتخابات در شهریور سال جاری خبر داد و گفت در این دوره 270 نفر از کارشناسان منتخب استانها به عنوان مربی مباحث انتخاباتی آموزش میبینند تا انشاامام جمعه زرین شهر مطرح کرد لزوم عمل به قانون و رعایت اخلاق توسط نامزدهای انتخابات
امام جمعه زرین شهر مطرح کردلزوم عمل به قانون و رعایت اخلاق توسط نامزدهای انتخاباتامام جمعه زرین شهر گفت افرادی که در انتخابات شرکت میکنند باید اخلاق انتخاباتی را مد نظر قرار داده و در محیطی سالم به رقابت با دیگر نامزدهای انتخاباتی بپردازند و از شایعه پراکنی و حاشیه سازی در انتخگلمحمدی مدارکش را به کمیته اخلاق ارائه کند
گلمحمدی مدارکش را به کمیته اخلاق ارائه کندسرمربی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان مدارک خود را به کمیته اخلاق فدارسیون فوتبال ارایه کند به گزارش خبرگزاری فارس یحیی گلمحمدی پس از شکست یک بر صفر مقابل ملوان در هفته اول لیگ برتر اعلام کرد برخی نتایج خارج از زمین مسابقه رقم می&zwnتبریک به مرد اخلاق در تمریناتسایپا(عکس)
تبریک به مرد اخلاق در تمریناتسایپا عکس کاپیتان نارنجی پوشان که در مراسم بهترین های لیگ برتر به عنوان مرد اخلاق انتخاب شد در تمرینات این تیم با استقبال هم تیمی هایش مواجه شد به گزارش "ورزش سه" ابراهیم صادقی که از ابتدای فوتبال حرفه ای خود برای سایپایی ها به میدان رفاستعفای معاون رئیس مجلس اعیان انگلیس در پی رسوایی اخلاقی
دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۳ در پی رسوایی انتشار ویدیویی از معاون رئیس مجلس اعیان پارلمان انگلیس که فساد اخلاقی او و ارتباطش با زنان روسپی را فاش کرد وی از سمتش استعفا داد و مقامهای پارلمان نیز خواهان مداخله پلیس شدند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از شبکه بیرسوایی اخلاقی در دیزنی لند
رسوایی اخلاقی در دیزنی لندتاریخ انتشار دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶ ۵۱ یکی از کارکنان دیزنی لند در ازای مبادله بلیط های این مجتمع رفاهی رابطه جنسی با کودکان برقرار می کردسایت گزارشگر به نقل از هافینگتون پست این کارمند دیزنی لند که در یکی از هتل های این مجموعه تفریحی مشغول به کاروداع آیتالله عراقچی همدانی استاد اخلاق حوزه
قم وداع آیتالله عراقچی همدانی استاد اخلاق حوزه آیتالله علی عراقچی همدانی از اساتید اخلاق حوزه علمیه و از شاگردان امام خمینی ره امروز دارفانی را وداع گفت به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان قم آیتالله عراقچی همدانی از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم و از شاباید با بداخلاقیها در مجلس برخورد جدی شود
سهشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۰ بهروز نعمتی اظهار کرد باید با بداخلاقیها در مجلس برخورد جدی شود و این انتقاد متوجه هیأت نظارت بر عملکرد نمایندگان است به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نماینده اسدآباد در پایان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها