تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830548023




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اختـلاف دیـن و سوبژکــتیویسم بر سر انسان شناسی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
اختـلاف دیـن و سوبژکــتیویسم بر سر انسان شناسی

خودبنیادی


شناسهٔ خبر: 2872180 - یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
دین و اندیشه > اندیشکده ها

در فلسفۀ دکارت، انسان محوریت دارد و حتی خدا را هم بعد از اثبات انسان، اثبات می‌کند. این موضوع، با این گزارۀ دینی که خودشناسی مقدمۀ خداشناسی است، شباهت دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، متن پیش رو بخشی از جزوۀ «خودبنیادی» است که درس گفتاری از دکتر قربانی در باب مفهوم سوبژکتیویسم و سیر پیشرفت آن می باشد؛ این درس‌گفتار حاصل سلسله جلسات سطح دو سیزدهمین دورۀ آموزشى تربیتى «والعصر» مى باشد که در تابستان ۱۳۹۰ برگزار شده است و به همت مؤسسه علمی ـ فرهنگی سدید پس از پیاده سازى و ویرایش در اختیار علاقه‌مندان قرار مى گیرد.شبهه‌­ای که بعضی افراد مطرح می‌­کنند این است که سوبژکتیویسم و دکارت از اثبات وجود خود به وجود خداوند می‌رسند، ما در متن دین نیز داریم که «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهْ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهْ». آیا این دو یکی است؟این خیلی شبهۀ معمول و متداولی است. در پاسخ باید گفت که یک شباهت­‌هایی وجود دارد، ولی نکته این‌جاست که در تفکر فلسفی غرب که دکارت و امثال دکارت آغازگر آن بودند، خود یا همان انسان، یک فیلتر است؛ یعنی دکارت که خودش را می­‌شناسد، می­‌خواهد از دریچۀ خودش به خدا برسد و در واقع هیچ معیاری خارج از انسان را ملاک قرار نمی‌­دهد.در حالی که ما در آموزه­‌های دینی اگرچه بر شناخت خود تأکید داریم، اما می­‌گوییم خود، از منابع فراخود برای شناخت خودش استفاده کند؛ یعنی ما از آموزه­‌های دینی، عرفانی، اخلاقی برای شناخت نفس خودمان استفاده می­‌کنیم، اما در روش دکارت و امثال دکارت، شناخت ما دربارۀ انسان، شناخت شهودی و شناخت خودیِ فلسفی است.به بیان دیگر، دکارت نمی‌­رود انجیل را بخواند و ببیند دربارۀ انسان چه گفته و اصلاً توجهی به آموزه‌­های غیب ندارد. در مورد این شکی هم که می‌­کند، در واقع تفسیر جدیدی از شکاکیت با فهم انسانی خودش ارائه می‌‌­دهد و می‌­گوید من می‌­خواهم از طریق این فهم انسانی، دیگر حقایق را اثبات کنم.در واقع بین سوبژکتیویسم غربی که معیارش خود انسان است و از طریق فهم خود انسان می­‌خواهد حقایق دیگر را بشناسد و انسان‌شناسی دینی یک تفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال در انسان‌شناسی اسلامی اگرچه شناخت انسان مقدم بر شناخت دیگر حقایق است، اما انسان برای شناسایی خودش از هر منبعی بالأخص از منابع وحیانی می­‌تواند استفاده کند و اصلاً باید از منابع دینی استفاده کند. اگر استفاده نکند، در واقع، شناخت این انسان اشکال دارد.در واقع در آموزه­‌های دینی، انسان­‌شناسی، مقدمه‌­ای است برای خداشناسی، پیامبرشناسی، آخرت‌شناسی و مراحل بعدی. در حالی که انسان‌شناسی در سوبژکتیویسم، مبنا است؛ یعنی تنها از زاویۀ فهم انسانی می‌­توان وارد امور دیگر شد.در این فلسفه‌­ها چیزی به نام انسانی‌­کردن امور نیز داریم. در پی همین بشری‌کردن امور و به اصطلاح، هیومنیشن، کنارگذاشتن الهیات وحیانی از زمان دکارت به بعد آغاز شد؛ یعنی فیلسوفانی مانند «هیوم» و «لایْب­نیتس» و «اسپینیوزا» و بعد آن‌ها «مالبرانْش» کم‌کم این مسئله را مطرح می­‌کنند که دو نوع الهیات داریم؛ یک الهیات وحیانی و یک الهیات طبیعی.امثال هیوم به کلی به سمت الهیات طبیعی می‌­روند و می­‌گویند برای شناخت دین باید به سمت شناخت خدا رفت، اما نیازی به کتب مقدس و وحی نداریم. کانت هم نهایتاً همین کار را می‌­کند؛ وجود خدا را رد نمی­‌کند، اما خدا را فقط با عقل خودش می­‌پذیرد. وی می­‌گوید اصلاً حرف‌­های عیسی علیه‌السلام حجیّت ندارد.بنابراین، سوبژکتیویسم، این‌جا فقط انسان را به عنوان سوژه و محور قرار می‌­دهد و از طریق فهم بشری خودش می­‌خواهد تمام حقایق هستی را مورد فهم و باز­تفسیر قرار دهد. این کار دقیقاً مفادش با «من عرف نفسه فقد عرف ربه» فرق می­‌کند و دو رویکرد متفاوت است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن