محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844259187
عاطفه زایی؛ راهبرد امام جعفر صادق(ع) برای ایجاد وحدت
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از حجت الاسلام مبلغی؛
عاطفه زایی؛ راهبرد امام جعفر صادق(ع) برای ایجاد وحدت
شناسهٔ خبر: 2784561 - دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
دین و اندیشه > اندیشمندان
بخشی از تقویت تفکر شیعی در راستای وحدت بخشی و اخلاقی کردن جامعه و بخشی هم ترویج ایده های مکتب بود، تقریب امام صادق(ع) از نوع «تقریب عاطفه زا» (تقویت زیر ساختهای عاطفی مناسبات امت اسلامی) بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر، تقریب با توجه به متعلق آن معنا می یابد؛ به این صورت که بین سه مفهوم «تقریب تباعد زدا بین مذاهب» و مفهوم «تقریب تباعد زدا بین اعضای امت اسلامی» (که از خاستگاه غیر مذهب نشأت گرفته است) و «تقریب عاطفه زا» باید تفاوت قائل شویم. حقیقت آن است که درقرن دوم هجری تباعدی بین مذاهب نبود تا نیاز به تقریب از نوع اول وجود داشته باشد. درآن زمان، مناسبات اجتماعی امت اسلامی جریانی طبیعی و عادی داشت و حتی احتمال پیدایش تباعد مذهبی ناشی از تعدد مذاهب هم درمیان نبود و به ذهن نمی آمد. در رویکرد بی پیرایه صدر اسلام، اختلاف مذهبی، اختلافی فکری تلقی می شد و نه بیشتر. وجود چنین رویکردی یک تلقی عام بود و همه مذاهب را دربرمی گرفت و از آموزه های اسلام اخذ شده بود؛ یعنی از یک سو، اسلام چنان ایده ای را ارائه نکرده بود که مسلمانی بخواهد به دلیل مذهب، به «اختلاف مناسباتی» روی آورد و از سوی دیگر، جامعه هم در یک وضعیت طبیعی و فطری انسانی قرار داشت و از این خاستگاه، اختلاف مذهبی را مبنایی برای اختلاف فکری تلقی نمی کرد. نه پلورالیسم، نه اختلاف اجتماعیاما این سخن، به معنای آن نیست که در آن زمان پیروان هر مذهبی خود را حق نمی دانستند و به اندیشه «همه بر حق» (پلورالیسم) معتقد بودند؛ بلکه به این معناست که به ذهن توده مسلمان نمی آمد که چون مذهبی برحق است پس باید با بخشی از امت که دارای مذهب دیگری است و آن را از حیث مذهبی بر حق نمی بیند، اختلاف کند. درآن زمان این ذهنیت امروزی وجود نداشت؛ آن چه بود، نوعی تفکیک بین موضوع حقانیت مذهبی و بین مسئله ارتباطات و مناسبات اجتماعی در جامعه اسلامی بود. بر این مبنا، هر مذهب درعین این که خود را بر حق می دانست، مناسبات اجتماعی در میان امت اسلامی بر چرخه روال عادی، طبیعی و فطری می گشت. مشکل این است که ما (اعم از شیعه و سنی) فهم و برداشت درستی از این دوره نداریم، به همین دلیل آن عصر را دستمایه اختلاف قرار می دهیم و با تمسک به کلمات و ادبیاتی که درآن فضا رد وبدل شده است، مبناهای به ظاهر شرعی اختلاف در مناسبات را شکل می دهیم. حقیقت این است که امروزه بسیاری با تمسک ظاهری به آن آموزه ها، به اختلاف های مذهبی دامن می زنند.
اختلاف در مناسبات در طول تاریخ پدید آمده استدرعصر حضرت امام صادق (ع)، اولا اختلاف رأی و فکر وجود داشته و ثانیاً اختلاف نظر در حقانیت مذهبی هم بوده است؛ یعنی پیروان اهل بیت (ع) یا پیروان سایر مذاهب خود را برحق می دانستند؛ اما، سخن این است که در کنار این دو واقعیت، واقعیت دیگری هم وجود داشت و آن این که بر اساس ذهنیت طبیعی برگرفته شده از اسلام، مسلمانان اجماع داشتند بر این که اختلاف در مناسبات به بهانه اختلاف درحقانیت، امری مردود است. حتی به ذهن کسی هم خطور نمی کرد که چون اختلاف در رای دارند، باید در مناسبات اجتماعی اختلاف داشته باشند. اختلاف درمناسبات، در یک روند تاریخی طولانی به وجود آمده و طبیعی است زمانی که اختلاف ایجاد شود، به هر چیزی از جمله اختلاف در رأی و حقانیت تمسک و تکیه می شود. این ذهنیت اتحادی اولًا؛ ریشه در فطرت پاک آدم های آن دوران داشت. ثانیاً؛ این رویکرد از آموزه های قرآن کریم و روایات پیامبراکرم (ص) گرفته شده بود و ریشه قرآنی و نبوی داشت. البته در آن جامعه هم اختلافاتی از نوع دیگر وجود داشت اما این اختلاف ها مذهبی نبود. اختلاف ها در آن دوره برآمده از عوامل دیگری بود که ممکن بود در میان خود اهل سنت یا بخش هایی از شیعیان و اهل سنت ولی نه به عنوان شیعه و سنی، آن ها را مشاهده کرد. در دوران حکومت امیرالمومنین امام علی(ع) هر دو گروه شیعه و سنی در اطراف حضرت بودند، و این خود دلیلی است که باید درمناسبات اجتماعی با همه مذاهب ارتباط داشته باشیم. حضرت امیر(ع) خاستگاه اختلاف را نفسانیات می دانست نه مذهببر همین اساس، هنگامی هم که حضرت اختلافات جامعه عصر خود را تحلیل می کند، ریشه و خاستگاه این اختلافات را مسائل نفسانی و نه مذهبی معرفی می کند. در واقع اگر مذهب مبنای اختلاف بود، حضرت به آن اشاره می فرمود. چون اگر بنا باشد اختلاف مذهبی عامل اختلاف در مناسبات شود، به صورت ریشه ای و محوری در جامعه خود نمایی می کند. این که حضرت فرموده «انما انتم اخوان علی دین ا... ما فرق بینکم الا خبث السرائر وسوء الضمائر» و سخنی از مذهب به میان نیاورده است، نشان می دهد در تلقی صدر اسلام اختلافات فکری تنها به مثابه اختلافات فکری تلقی و وحدت امت هم امری فوق شک و شبهه اعتبار می شده است. در دوران حضرت امام صادق (ع) و قبل از آن حضرت هم همین طور بوده است. در فضای امت اسلامی هیچ گاه به ذهن کسی نمی آمد که ما می خواهیم مثلاً به دلیل داشتن مذهب شیعه، حصاری دور خود بکشیم، بلکه همه مذاهب در بستر عام اسلامی حرکت می کردند. البته امامان معصوم(ع) به شیعیان خود دستورهای رفتاری هم می دادند ولی نه در راستای جدا شدن بلکه بیشتر در راستای رعایت اخلاق به منظور ارتباط برقرارکردن با جامعه. اهل بیت(ع) با حاکمان جور مقابله می کردند نه با جامعهامامان معصوم(ع) با حاکمان جور مقابله می کردند نه با جامعه. البته تقابل آن بزرگواران با حکّام و خلفا نه از باب گرایش مذهبی آنان بلکه از باب ظلم و ستمی بود که بر مردم روا می داشتند. اگر حضرت امام صادق(ع) با خلفای بنی عباس مخالفت می ورزیدند، نه به دلیل وابستگی آن ها به تفکر مذهبی خاص، بلکه به دلیل آن بود که آنها را منشاء و سرچشمه ظلم در جامعه می دانستند و دقیقاً از همین خاستگاه ظلم ستیزی، بخشی از اهل سنت هم با خلفا درگیر بودند. چنان که تعدادی از ائمه اهل سنت به دلیل مخالفت با خلفای عباسی زندانی یا شکنجه شدند؛ مانند دو امام اهل سنت ابوحنیفه و احمدبن حنبل که مدتی را در زندان عباسیان به سر بردند. امامان معصوم در روند مبارزه گاه فعالانه شرکت داشتند و در این راستا نهضت هایی را شکل می دادند و گاه مبارزه فرهنگی را دنبال می کردند. از سوی دیگر، امامان (ع) می کوشیدند، ایدئولوژی و سلوک شیعیان را تقویت کنند. این جریان سازی فکری و ایدئولوژیک چند محور داشت: اول اینکه تشیع از حیث فکری و فرهنگی متشکل و ساختارمند شود؛ همان طور که اهل سنت هم در پی ساختارمند شدن مذاهب خود بودند؛ ولی این کار به معنای اختلاف افکنی نبود. چون براساس ذهنیت غلط بعدی تصور بر این شده است که شکل گیری جریان فکری باعث به وجود آمدن اختلاف می شود. محور دوم این جریان سازی فکری این بود که جریان سازی به معنای اخلاقی کردن هرچه بیشتر تشیع بود نه جدا کردن آن از جامعه؛ به این معنا که امامان معصوم (ع) با تربیت اخلاقی شیعیان، در راستای تقویت مناسبات امت گام برمی داشتند. این کار البته خدمت به کل جامعه بوده است.
برای اهل بیت ذهنیت اهل سنت نسبت به تشیع مهم بوده استچون یک انسان اخلاقی همزیستی توأم با رفق و مدارا را نشر می دهد. در این راستاست که حضرت امام صادق(ع) به اصحاب و پیروان خود می فرمایند: شما با آنان (اهل سنت) معاشرت کنید، در تشییع جنازه و نمازهای آنان شرکت کنید و... تا نگویند جعفر بن محمد اصحاب خود را مؤدب نکرده است. این روایت بیانگرآن است که رویکرد اهل بیت (ع) یک رویکرد معطوف به حضور در جامعه اسلامی بوده است. محتوای این سخن، حضور در جمع سایر اجزای امت اسلامی است. از این گذشته، تعلیل حضرت به این که «نگویند»، به خوبی پیش فرض های حاکم بر مکتب اهل بیت (ع) را آشکار و مشخص می کند که برای آن بزرگواران نوع ذهنیت اهل سنت مهم بوده است. پس بخشی از تقویت تفکر شیعی در راستای وحدت بخشی و اخلاقی کردن جامعه و بخشی هم ترویج ایده های مکتب بوده است، زیرا اهل بیت(ع) خود را برحق می دانسته اند، اگرچه لازم نیست دراین گونه ترویج، دیگران نفی و طرد شوند. از اینجا می توان گفت که تقریب امام صادق (ع) از نوع «تقریب عاطفه زا» (تقویت زیر ساخت های عاطفی مناسبات امت اسلامی) بوده است. سخت بودن شکستن پیش فرض های تاریخی پیش فرض های تاریخی از سخت ترین پیش فرض ها برای شکسته شدن است و رها شدن از این ذهنیت های پدید آمده، دشوار و گاه ناممکن است؛ زیرا در دل تاریخ پدید آمده و با گذشت زمان رسوخ یافته و سپس در مسیر بازتولید فعالیت های اجتماعی و نهادسازی قرار گرفته است. دراین شرایط، باید دقت و مطالعه و بررسی کرد تا خطاها را یافت و به تحلیل فراذهنیتی دست یافت. باید مبانی فراتر از تاریخ را از قرآن و عقل فراذهنیتی برگرفت. بدین گونه می توان به خطاها پی برد. اگر با توجه به آن چه گفته شد، تاریخ را مطالعه کنیم به انبوهی از علایمی برمی خوریم که در آن عصر تقریب با هدف تقویت مناسبات و روابط تزریق عاطفه به درون جریان ارتباط های طبیعی انجام می گرفته است و اختلاف مذهبی به عنوان عاملی برای جدایی، جایی در اذهان نداشته است؛ در عین حال که حقانیت مذهبی هم مطرح بوده است.**نویسنده: احمد مبلغیمنبع: اخوت
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]
صفحات پیشنهادی
اختری: امام نقشه غرب برای ایجاد یک رژیم یهودی را نقش بر آب کرد
جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۳ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت س گفت امام 37 سال قبل با دوراندیشی در نامیدن جمعه آخر ماه رمضان به نام روز قدس در واقع توطئه و نقشه غرب برای ایجاد رژیم و دولت یهودی در منطقه خاورمیانه را نقش بر آب کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فاعلی(ع)؛ امام وحدت گرایان/ امامی برای همه مسلمانان
یک عالم شیعه عربستانی عنوان کرد علی ع امام وحدت گرایان امامی برای همه مسلمانان شناسهٔ خبر 2853561 - چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۹ دین و اندیشه > اندیشمندان یک عالم شیعه عربستانی می نویسد علی ع را تبدیل به عامل تفرقه و اختلاف و نزاع کرده ایم که این بزرگترین جنایت و ظلمی اشیوه دعا کردنی که امام صادق(ع) به ما آموخته است/ اوّل به بدی هایت اعتراف کن/ بیست و یکم میهمانی
شیوه دعا کردنی که امام صادق ع به ما آموخته است اوّل به بدی هایت اعتراف کن بیست و یکم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - خدایا راه هاى درخواست حاجت هایم را به جانب تو باز مى یابم و آبشخورهاى امید را نزد تو پر مى بینم و یارى خواستن از فضل براى آنکه تو را آرزو کرداهمیت شبهای قدراز دیدگاه امام صادق(ع)
امام صادق ع قلب ماه رمضان و آغاز سال یعنی حسابرسی اعمال را لیلةالقدر دانستهاند و فرمودند که شب نوزدهم برآورد اعمال شب بیست و یکم تصویب اعمال و شب بیست و سوم زمان تنفیذ اعمال است اهمیت شبهای قدر روزه و توجه به ماه مبارک رمضان قرآن خواندن در این ماه صله رحم و افطاری دادنآیا روایت های توطئه خوارج و داستان قطام برای کشتن امام علی(ع) حقیقت دارد؟/ پاسخ سید جعفر شهیدی
آیا روایت های توطئه خوارج و داستان قطام برای کشتن امام علی ع حقیقت دارد پاسخ سید جعفر شهیدی فرهنگ > دین و اندیشه - نوشتاری درباره بررسی روایت ها و کتب تاریخی درباره دلایل به شهادت رسیدن مولای متقیان امیرالمومنین علی ع مجموع روايت هائى كه مورخان نخستين دربارامام موسی صدر محور وحدت بین مذاهب و ادیان است
شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۴ یک محقق و پژوهشگر اندیشههای امام موسی صدر گفت امام موسی صدر با نفوذ شخصیتی که داشت نماد و محور وحدت است و وحدت بین سران مذاهب و ادیان وحدت در جهان اسلام و وحدت حوزه و دانشگاه را همواره در اندیشههای خود داشت حجتالاسلام سیدحمید ابطحی در گفتوگو با ختیپ 83 روحانیون تبلیغی رزمی امام جعفر صادق (ع): هیچ تهدیدی نمیتواند ملت را واردار به تسلیم در برابر توافق ذلت
تیپ 83 روحانیون تبلیغی رزمی امام جعفر صادق ع هیچ تهدیدی نمیتواند ملت را واردار به تسلیم در برابر توافق ذلت آمیز کندتیپ 83 روحانیون تبلیغی رزمی امام جعفر صادق ع در بیانیهای به مناسبت روز جهانی قدس اعلام کرد هیچ تهدیدی نمیتواند ملت سرافراز و مقاوم ایران اسلامی را واردار بهدر نشست نماینده مردم قزوین در مجلس تأکید شد قداست صندوق قرضالحسنه امام جعفر صادق (ع) آبیک حفظ شود
در نشست نماینده مردم قزوین در مجلس تأکید شدقداست صندوق قرضالحسنه امام جعفر صادق ع آبیک حفظ شوداز سوی هیئتامنای صندوق قرضالحسنه امام جعفر صادق ع شهرستان آبیک در نشست با نماینده مردم قزوین در مجلس تأکید شد که حرمت و قداست جایگاه صندوق قرضالحسنه امام جعفر صادق ع آبیک بایدامام جعفر صادق(ع):تقدیرات انسان در شب نوزدهم ماه رمضان تعیین میشود
امام جعفر صادق ع تقدیرات انسان در شب نوزدهم ماه رمضان تعیین میشود امام جعفر صادق ع تقدیرات انسان در شب نوزدهم ماه رمضان تعیین میشود ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۴ تير ساعت 06 25 امام جعفر صادق ع تقدیرات انسان در شب نوزدهم ماه رمضان تعیین میشودفرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر: موفقیت مذاکرات هستهای حول محور وحدت و رهبری بهدست آمده است
فرمانده سپاه امام صادق ع استان بوشهر موفقیت مذاکرات هستهای حول محور وحدت و رهبری بهدست آمده استفرمانده سپاه امام صادق ع استان بوشهر گفت اگر در مذاکرات و توافقات هستهای موفقیتهایی کسب کردهایم حول محور وحدت رهبری تلاش دولت هیئت مذاکرهکننده و انفاس قدسیه شهدا بوده استدر سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) صورت میگیرد تشییع 40 تن از شهدای غواص مازندرانی و گلستانی
در سالروز شهادت امام جعفر صادق ع صورت میگیردتشییع 40 تن از شهدای غواص مازندرانی و گلستانیمسئول کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت 40 تن از شهدای غواص مازندرانی و گلستانی در سالروز شهادت امام جعفر صادق ع تشییع میشوند سردار محمد باقرزاده امروز در گفتوامام جمعه پاوه: روز جهانی قدس نماد وحدت جهان اسلام است
امام جمعه پاوه روز جهانی قدس نماد وحدت جهان اسلام است کرمانشاه - ایرنا - امام جمعه پاوه گفت روز جهانی قدس نماد وحدت جهان اسلام دفاع از ملت مظلوم فلسطین نه گفتن به رژیم صهیونیستی و پشتیبانی از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان است ماموستا ملا قادر قادری روز پنجشنبه در گفت و گوامام جمعه بروجرد: روز قدس روز وحدت جامعه اسلامی است
امام جمعه بروجرد روز قدس روز وحدت جامعه اسلامی استامام جمعه بروجرد گفت روز قدس روز وحدت و انسجام جامعه اسلامی حول محور اعلام انزجار از سردمداران کفر و شرک است به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد حجتالاسلام حسن ترابی عصر امروز در جلسه برنامهریزی برگزاری راهپیمایی باشکوهامام جمعه قم: منافع آل سعود و رژیم صهیونیستی در ایجاد تفرقه میان مسلمانان است
شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۵ امام جمعه قم گفت منافع آلسعود و رژیم صهیونیستی در ایجاد تفرقه میان مسلمانان است و این از سیاستهای پیر مکار انگلستان است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمد سعیدی در خطبههای نماز عید فطر در خصوص مامام علی(ع) کسی را محبور به جنگ کردن در رکاب خود نمیکرد
در نشست نقد و بررسی امیر مؤمنان به روایت نهجالبلاغه عنوان شد امام علی ع کسی را محبور به جنگ کردن در رکاب خود نمیکرد شناسهٔ خبر 2852086 - یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها در نشست نقد و بررسی کتاب امیر مؤمنان به روایت نهجالبلاغه که در مرکز فرهنگی شههمایش «امام رضا(ع) و پاسخگویی قرآن به پرسشهای عصر» برگزار میشود
همایش امام رضا ع و پاسخگویی قرآن به پرسشهای عصر برگزار میشود شناسهٔ خبر 2855835 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران از میزبانی پایتخت از همایش علمی پژوهشی امام رضا ع و پاسخگویی قرآن به پرسشهای عصر باسفارش امام علی(علیه السلام) برای پیمودن راه سعادت و نجات چه بود؟
پرسمان سفارش امام علی علیه السلام برای پیمودن راه سعادت و نجات چه بود تقوا که همان حالت خداترسى باطنى و جهت گیرى معنوى و درونى در مخالفت با گناه و توجّه به طاعت پروردگار است به گزارش سرویس دینی جام نیوز سفارش امام علی علیه السلام به یارانش برای پیمودن راه سعادت و نجات چه بو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها