محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830682738
امروز تنها عید كسانى است كه روزه آنها در پیشگاه خدا پذیرفته شود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: روزی که اجر روزه داران را می دهند؛
امروز تنها عید كسانى است كه روزه آنها در پیشگاه خدا پذیرفته شود
شناسهٔ خبر: 2858874 - شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
امروز تنها عید كسانى است كه روزه آنها در پیشگاه خدا پذیرفته شود و عبادتهاى شبانه آنها مورد پذیرش خداوند شده باشد و هر روزى كه گناه نكنى روز عید توست. به گزارش خبرگزاری مهر، عید فطر يكى از اعياد بزرگ در سنت اسلامى است كه درباره آن احاديث و روايات بي شمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار كه ماه رمضان را به روزه دارى به پا داشته و از خوردن و آشاميدن و بسيارى از كارهاى مباح ديگر امتناع ورزيده اند، اكنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستين روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند مى طلبند، اجر و پاداشى كه خود خداوند به آنان وعده داده است.اعمال روز عید فطرعَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ اطْعَمْ يَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ تَخْرُجَ إِلَى الْمُصَلَّى (۱)روز عید قبل از خروج برای نماز، افطار کن.پی نوشت:۱. کافی، کلینی، تهران، اسلامیه، ۱۳۶۵ ش، ج: ۴ ص: ۱۶۸.فلسفه عيد گرفتن پايان ماه مبارك رمضان چيست؟ و عيد فطر به چه معناست؟واژه «عید» از ریشه عود گرفته شده و به معناى بازگشت است (۱) و واژه «فطر» از فطرت گرفته شده و به معناى سرشت است. بنابراین عید فطر؛ یعنى بازگشت به فطرت و سرشت. بازگشت از این نظر كه آیا رابطه ما با فطرت پاك انسانى به طورصحیح برقراراست یا نه؟ آیا آن اعماق روح و فطرت پاكى كه خداوند به ما داده و بر اثرحجابهاى جهل، انحراف و گناه، زنگار بر رویش نشسته، در كلاس ماه رمضان زنگارها زدوده شده اند یا نه؟ كه اگر چنین است باید ابتداى نجات و آغاز پیروزى بر طاغوت نفس را در نماز عید فطر اعلام بدارند و جشن بگیرند. به عنوان اینكه: آن چه را در ماه رمضان آموخته اند و در راه خودسازى و بهسازى به كار برده اند ابراز بدارند، با كلمات و حركات، بلكه در قلب و درون، با تمام وجود و احساس، و با شعار آمیخته با شعور و فریاد برون و درون كه: «الله اكبر، الله اكبر، لا اله الا الله و الله اكبر ولله الحمد والحمدلله على ما هدانا وله الشكرعلى ما اولانا؛ خدا بزرگتر از آن است كه توصیف گردد.آرى چنین است، معبودى جز خداى یكتا و بى همتا نیست و خدا بزرگتر از آن است كه وصف شود، حمد و سپاس اختصاص به ذات پاك خدا دارد به خاطر آنكه ما را در راستاى پاكسازى و بهسازى هدایت كرده، و شكر او را كه جمعیت ما و امت ما را برترین جمعیت و امت قرار داده است.» رمضان اندك اندك پایان مى پذیرد و به انتهاى خود مى رسد، مسلمانان در مكتب رمضان و روزه، در پرتو آیات قرآن و نیایشها و تقویت صبر و اراده، پس از فراگیرى و آموزش به خودسازى پرداخته اند؛ اینك جشن مى گیرند كه در راه پر دست انداز جهاد اكبر، با گامهاى استوار عبور كرده اند و به مقصود رسیده اند. چرا كه براى انسان بازگشت به خویشتن، فرا رسیدن بهار معنویت است؛ مانند درختانى كه پس از گذران زمستان سرد، به بهار رسیده اند و در مسیر حركت قرار گرفته اند، به راستى چه عیدى شیرین تر و چه پیروزى اى شكوهمندتر از بازگشت به خویشتن، و پیروزى بر طاغوت نفس اماره؟ كه فطرت را زیر پاى سهمگین خود منكوب كرده است.چنانكه امیرمومنان على(ع) فرمود: «انما هو عید لمن قبل الله صیامه و شكر قیامه، و كل یوم لا یعصى الله فیه فهو عید؛ (۲) امروز تنها عید كسانى است كه روزه آنها در پیشگاه خدا پذیرفته شود و عبادتهاى شبانه آنها مورد پذیرش خداوند شده باشد و هر روزى كه گناه نكنى روز عید تو است.» حضرت على (ع) این سخن را از سرچشمه وحى گرفته بود، چرا كه وقتى خطبه رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) را درمسجد پیرامون فضایل ماه رمضان شنید، از آن حضرت پرسید: «بهترین كار در ماه رمضان چیست؟» پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) پاسخ داد: «الورع عن محارم الله عزوجل؛ (۳) ورع و پرهیزكارى ازآن چه خداوند حرام نموده است مىباشد؛ یعنى همان خودسازى و بازگشت به فطرت پاك توحیدى.»پی نوشتها:مکارم شیرازی ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه،۱۳۷۴ ه. ش، ج ۵، ص ۱۳۱.سید رضى، نهج البلاغه، حكمت ۴۲۸.شیخ صدوق، عیون اخبارالرضا، بیروت موسسه الاعلمی للمطبوعات،۱۴۰۴ ه. ق، ج۱، ص۲۹۵.فلسفه پرداخت زکات فطره (فطریه) چیست؟ «زكات فطره» به اتفاق شيعه و سنى، واجب است و در متون دينى براى آن، فلسفه و فوايد متعددى برشمرده است كه مهمترين آنها عبارت است از:۱- دادن زکات فطره باعث قبولی و تمامیت روزه می شود. در روایتی از امام صادق (ع) اینگونه آمده است: قال أبوعبدالله عليه السلام: «إن من تمام الصوم إعطاء الزكاة - يعني الفطرة - كما أن الصلاة على النبي صلى الله عليه وآله من تمام الصلاة لأنه من صام ولم يؤد الزكاة فلا صوم له إذا تركها متعمدا، ولا صلاة له إذا ترك الصلاة على النبي صلى الله عليه وآله، إن الله عز وجل قد بدأ بها قبل...امام صادق(علیه السلام) فرمود: همان دادن زکات فطره از جمله عوامل تمام کننده و کمال بخش روزه است همانگونه که صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از جمله عوامل تمام کننده نماز می باشد. چرا که هر کس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمدا ترک کند وادا نکند پس مانند آن است که روزه ای نگرفته است همانگونه که هر گاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نفرستند مانند آن است که نماز نگذاشته است...» (۱)۲-دادن زکات فطره موجب حفظ انسان از مرگ در آن سال مى شود. در روایتی از امام صادق علیه السلام این چنین آمده است: عن أبي عبد الله (ع) قال: قال: اذهب فأعط عن عيالک الفطرة وأعط عن الرقيق واجمعهم ولا تدع منهم أحدا، فإنك أن تركت منهم إنسانا تخوفت عليه الفوت، قلت: وما الفوت؟ قال: الموت: امام صادق به من فرمود از جانب اهل وعیالت زکات فطره را ادا کن و همه را در نظر بگیر و از آنها کسی را فراموش نکن چرا که اگر فردی از آنها را ترک کنی من بر فوت او خوف دارم. راوی می گوید عرض کردم منظور از فوت چیست؟ حضرت فرمود : مرگ. (۲)۳-دادن زکات فطره باعث سلامتى جسم و پاكسازى روح از رزايل اخلاقى است. در روايتى در تفسير آيه شريفه «قد افلح من زكيها» آمده است: منظور از تزكيه زكات فطره است. (۳)پی نوشتها:۱. شیخ صدوق من لایحضره الفقیه ۱۴۱۳ ه. ق، انتشارات جامعه مدرسين قم، ج ۲، ص ۱۸۳.۲. شیخ کلینی، اصول کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه،۱۳۴۶ ه. ش، ج ۴، ص ۱۷۴.۳. محدث نوری، مستدرك وسائل الشيعه، قم، موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث، ۱۳۶۶ ه. ش، ج ۷، ابواب زكاة الفطره، ص ۱۳۷.*چرا در برخی موارد در اعلام عید فطر بین مجتهدان اختلاف وجود دارد؟ آیا این امر مشکلی برای مقلدان ایجاد نمی کند؟ پاسخ: ۱- اولین نکته که در این رابطه باید متذکر آن شد این است که: اعلام عید فطر جزو وظایف مجتهد و مرجع تقلید نمی باشد بلکه هر شخص مکلفی وظیفه دارد از هر طریقی که تفصیل آن ها در رساله های توضیح المسائل آمده است (۱) نسبت به حلول هلال ماه به اطمینان رسید و به آن اطمینانش عمل کند و لازم نیست منتظر اعلام نظر مجتهد و مرجع تقلید باشد.۲- شرع اسلام در بعضی از احکام، همان گونه که حکم را معیّن و بیان میکند، موضوعات احکام و برخی از شرایط دیگر آن را نیز مشخص میکند، مثلاً همان گونه که روزه را واجب دانسته، زمان آن را نیز معیّن کرده که از اذان صبح تا اذان مغرب است. علاوه بر این در برخی از مسایل، راه دست یابی به آن موضوع را نیز مشخص کرده، مثلا در همین مسئله (تعیین اوّل ماه) راه دست یابی و شناخت اوّل ماه را هم مشخص کرده و فرموده است که با رؤیت هلال ماه، روزه رمضان آغاز می شود و با رؤیت ماه شوال، روزه تمام می شود و راه فهمیدن آن دیدن ماه است: «صُمْ للرؤیة وافطرْ للرؤیة» (۲)در همین مورد اگر دو نفر عادل به دیدن ماه شهادت دهند، در حکم رؤیت است. (۳) هم چنین راههای دیگری که در توضیح المسائل همه مراجع آمده است. بنابراین در شرع اسلام در تکلیف روزة ماه رمضان هم حکم و هم موضوع تعیین شده، هم راه رسیدن به آن مشخص است. حال اگر برای شخصی (خواه مجتهد یا مقلد) از راههایی که شرع مشخص کرده، اوّل ماه ثابت شد، روزه و افطار بر او واجب میشود و اگر ثابت نشد، تکلیفی ندارد و از این جهت مشکلی پیش نمیآید. بنابراین، بر اساس مبنایی که بین مجتهدان پذیرفته شده، اعلام روز عید فطر باید بعد از رؤیت ماه شوال در غروب آخرین روز ماه رمضان صورت گیرد تا اعلام کنند فردا اول ماه شوال و عید فطر است؛ زیرا بر اساس روایت مذکور(که مورد پذیرش همه است) باید ماه دیده شود، تا اعلام اول ماه شود.اما اینکه چرا در اعلام روز عید فطر اختلاف است، بر اساس یکی از موارد ذیل است:۱ ـ برای برخی از مراجع، رؤیت ماه اثبات میشود، مثلاً دو شاهد عادل از نمایندگان آنها در شهرهای مختلف ماه را ببینند یا افرادی که به نظر آنها معتبر و عادل هستند، میگویند ماه را دیدهایم. این موجب میشود که آنها روز عید فطر و اوّل ماه را اعلام کنند.۲ ـ اختلاف مبنایی در رؤیت ماه: بعضی از مراجع دیدن ماه در نیم کره زمین را برای تمام کسانی که در یک نیم کره هستند، حجت میدانند. اما بنابر نظر برخی مراجع دیگر، دیدن ماه در یک منطقه، باعث میشود برای مردم آن منطقه و یا برای مردم مناطقی که با آن منطقه هم افق هستند اوّل ماه ثابت شود.۳ ـ اختلاف مبنایی در موضوع رؤیت، بدین معنا که آیا رؤیت (دیدن) باید با چشم معمولی بدون وسائل پیشرفته مثل تلسکوپ یا دوربین باشد، یا رؤیت با این وسائل هم اعتبار دارد؟ اخیراً تعدادی از مراجع دیدن ماه را با وسائلی از قبیل تلسکوپ و دوربین معتبر دانستهاند.و موارد دیگری که ممکن است به خاطر اختلاف در آن موارد علمی، اختلاف نظرهائی در رابطه با اثبات رویت هلال پیش بیاید. بنابراین اگر هر فردی بر اساس مبنا و نظر اجتهادی مجتهد و مرجع تقلید خود عمل کند مشکلی به لحاظ انجام وظیفه شرعی پیش نیامده و همه مکلفان (با وجود اختلاف فتواهای مراجع تقلیدشان) نزد خدا مأجور و معذور می باشند.پی نوشتها: ۱. امام خمینی، توضیح المسائل مُحشَّی، قم، انتشارات جامعه مدرسین، ۱۴۲۴ ه. ق، ج ۱، ص ۹۵۹، مسأله ۱۷۳۰.۲. شیخ طوسی، التهذیب، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۵ ه. ش، ج ۴، ص ۱۵۹، باب علامت اول شهر رمضان.۳. امام خمینی(ره)، توضیح المسائل مُحشَّی، پیشین.*چرا روزه گرفتن در روز عيد فطر حرام است؟ در صورتي كه در طول اين يك ماه روح و بدن ما براي ادامه اين خودسازي آماده شده است؟ پاسخ: حرمت روزه در عید فطر و همچنین عید قربان از احکام عبادی است که در عمده موارد دسترسی به مناط و فلسفه و حکمت آن ها از عهده انسانهای عادی که متصل به علم الهی نیستند خارج است. مگر حکمتهائی که در عبارات پیامبر گرامی اسلام و همچنین ائمه اطهار علیهم السلام که متصل به علم الهی هستند آمده و به دست ما رسیده است. حکمتهائی نیز که با توجه به فوائد احکام به ذهن می رسد تنها در حد احتمالاتی مطرح می شود که وجود فوائد و حکمتهای دیگر را نفی نمی کند.در این رابطه می توان به چند نکته اشاره کرد.۱- حرمت روزه در برخی ایام مانند عید فطر برای جلوگیری از افراط.همانگونه که تفریط در امور معنوی مذموم و ناپسند است و محرومیتهای فراوانی برای انسان به بار می آورد. افراط در این امور نیز می تواند مضر و دارای اثرات مخربی باشد که در برخی موارد قابل جبران نیست.یک ماه روزه داری انسان را در لذت عبادی فرو می برد که گاه دست کشیدن از آن برای برخی دشوار می نماید و خواهان ادامه آن به صورت مستمر در طول سال می باشند. اگر سرعت گیری برای این گونه افراد در نظر گرفته نشود بالا رفتن سرعت حرکت در برخی موارد ممکن است با توان جسمی فرد مطابقت نداشته و تعارض بین روح و جسم باعث ناراحتی و در نهایت دلزدگی فرد از عبادت شود. بسیار تجربه کرده ایم که برخی اوقات از لذت قرآن خواندن چند جزء را پشت سر هم قرائت کرده ایم بدون اینکه قبلا آمادگی برای آن داشته باشیم و بعد از این زیاده روی تا مدتها قرآن خواندن را کنار گذاشته ایم. بنابراین رعایت تعادل در همه چیز از جمله عبادت اصل است و باید در همه موارد رعایت شود. «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ» و بدين گونه شما را امتى ميانه قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد(۱) اما تشخیص اینکه در امور واجب رعایت تعادل تا چه و میزان است؟ این مربوط به علم الهی است و خدای متعال با وضع قوانینی خاص در این رابطه این تعادل را برای انسان ها در نظر گرفته است.۱- با عنایت به نکته قبل و با دقت کردن در مناسبتهای عید فطر و قربان می توان به برخی از نکته های حرمت روزه داری در این دو روز بزرگ پی برد و تفاوت این دو عید با دیگر اعیاد اسلامی که در آنها روزه داری حرام اعلام نشده است تا حدودی روشن می شود.عید فطر بعد از ماه مبارک رمضان واقع شده است که مومنین یک ماه برای رضای خدا خود را از خوردن و آشامیدن دور ساخته اند. اگر این نکته را در نظر داشته باشیم که روزهای عید روزهایی است که باید با روزهای دیگر تفاوتهایی به لحاظ نوع رفتار افراد داشته باشد نمی توان انتظار داشت که رفتار مومنین در عید فطر که بعد از یک ماه روزه داری است مانند روزهای گذشته باشد. نقطه مقابل روزه داری خوردن و آشامیدن و شادی کردن و حمد خدای را به جا آوردن است. اگر افراد مجوز برای روزه داری در این روز داشته باشند با توجه به عادت رفتاری که در یک ماه گذشته پیدا کرده اند و مایل به ادامه پرهیز از خوردن و آشامیدن می باشند در عمل عید بودن یا نبودن روز اول ماه شوال معلوم نمی شود و این روز به عنوان روز شکرگزاری به خاطر یک ماه عبادت بزرگ داشته نمی شود و شارع چون به این کمرنگ شدن راضی نیست دستور به تحریم داده است. در حدیثی از امام صادق (ع) اشارهای است به همین مضمون. ایشان میفرماید: در روز عید فطر و عید اضحی روزه نباید گرفت. چون رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود که این روزها روزهای خوردن و آشامیدن و شادی کردن است.(۲)در عید قربان نیز مناسبت این عید به خاطر قربانی هائی که در آن انجام می شود که نوعی عبادت به درگاه خدای متعال است مناسبترین رفتار نسبت به این روز پرهیز نکردن از خوردن و آشامیدن و استفاده از نعمتهای خدای متعال است.با دقت در این نکته روشن می شود که چرا عید فطر و قربان نمی توان از خوردن و آشامیدن پرهیز کرد ولی در اعیاد دیگر که چنین مناسبتهایی وجود ندارد منعی از روزه داری وجود ندارد.۱- فلسفه دیگری هم که ممکن است برای تحریم بیان گردد این است که مردم به تعبیر روایات در این دو روز مهمان خدایند و خداوند نمیپسندد که مهمانانش روزهدار و گرسنه باشند. البته این فلسفهای است که در بعضی روایات آمده است.(۳) در بعضی تعابیر هم آمده است که این دو روز و نیز ایام دیگری که روزه در آنها حرام است، مانند ایام تشریق و نیز در نفی روزه در سفر، هدیهها و یا صدقات خداوند است بر بندگانش و سزاوار نیست که صدقه و هدیه را رد نماییم.(۴)پی نوشتها:بقره/ آیه ۱۴۳.نوری طبرسی، حاج میرزا حسین، مستدرک الوسایل، قم، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، چاپ اول، ۴۰۷ هـ. ق، ج ۷، ص ۵۵۱.ن. ک: حر عاملی، وسایلالشیعه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ پنجم، ۱۴۰۳ هـ. ج ۴، ص ۳۶۸. صدوق ٰ علل الشرایع، بیروت ٰ موسسه الاعلمی للمطبوعات ٰ ۱۴۰۴ ه. ق ٰ ج ۲، ص ۲۳۹.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
تحکیم وحدت اسلامی، تنهاراه مقابله با فتنهگریهای جهان امروز است
حجتالاسلام قاضیعسگر تحکیم وحدت اسلامی تنهاراه مقابله با فتنهگریهای جهان امروز است شناسهٔ خبر 2855940 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار رییس مرکز امام محمد غزالی پاریس تحکیم وحدت اسلامی و نزدیدلیل حرمت روزه در عید فطر
پرسمان دلیل حرمت روزه در عید فطر اسلام آييني است كه به تعبير قرآن امّت وسط و دين اعتدال است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح اینکه دلیل حرمت روزه در عید فطر چیست پاسخ الف حفظ تعادل در جامعه اسلامي اسلام آييني است كه به تعبير قرآن «امّت» 1 وسط وامروز (جمعه) در اکثر کشورهای عربی عید فطر اعلام شد
العربیه امروز جمعه در اکثر کشورهای عربی عید فطر اعلام شد کشور عمان هم فردا شنبه را عید فطر و امروز جمعه را پایان ماه مبارک اعلام کرده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از شبکه العربیه در یشتر کشورهای عربی امروز جمعه عید فطر و روز گذشته به عنوان آخرین روز ازنهضتهای اسلامی معاصر و جریانات اسلامی امروزه
یادداشت نهضتهای اسلامی معاصر و جریانات اسلامی امروزه شناسهٔ خبر 2790448 - جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان نهضتهای اسلامی معاصر دارای اصالت اسلامی بودند و جدای از صحت و سلامت تفکرات اسلامی در رفتار و اتخاذ کنشهای خویش بـه شدت خشونت را نـفی کرده و از روشهدفتر آیت الله سیستانی امروز (شنبه) را عید فطر اعلام کرد
سایت عربی 21 دفتر آیت الله سیستانی امروز شنبه را عید فطر اعلام کرد امروز شنبه بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی و سایر کشورهای مختلف جهان عید فطر اعلام شده بود به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از سایت "عربی 21" مصر دفتر آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیمسافر بعد از خارج شدن از وطن چه وقت می تواند روزه را افطار کند؟
پاسخ به سؤالات دینی مسافر بعد از خارج شدن از وطن چه وقت می تواند روزه را افطار کند شناسهٔ خبر 2851183 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مسافر زمانی که به حد ترخص برسد و قصد رفتن به مقدار مسافت شرعی را داشته باشد می تواند روزه را افطار کندهمه مردم در نماز عید فطر شرکت کنند
پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۲۳ مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز گفت نمایش وحدت و اتحاد مسلمانان در روز عید فطر زمینه ناامیدی دشمنان اسلام را فراهم میکند حجتالاسلام سیدعباس مسعودی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه البرز اظهارکرد عید فطر نمایانگر شکوه و اقنماز عید فطر در 1401 بقعه متبرکه و امامزاده کشور برگزار میشود
پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۳ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه طرح ضیافت الهی امسال در 2100 امامزاده کشور برگزار شد گفت در قالب این طرح نماز عید سعید فطر در 1401 بقعه متبرکه و امامزاده کشور برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویاننمایشگاه تابلوهای نفیس قرآنی کتابشهر امروز افتتاح میشود
با حضور معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد نمایشگاه تابلوهای نفیس قرآنی کتابشهر امروز افتتاح میشود شناسهٔ خبر 2859785 - چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نمایشگاه تابلوهای نفیس قرآنی کتابشهر همراه با دوره های آموزش کتابت قرآن به خط نسخ و ثلث ایرانی عصمشقات روزه در برابر پاداش خدا به بندگان ناچیز است
پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۶ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت عبادتها در اسلام جلوگاه رحمت الهی هستند و به گونهای تنظیم شدهاند که انسان به مشقت نیافتد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی با اشاره به این که رحمت الهداعش امروز را «عید فطر» اعلام کرد!
داعش امروز را عید فطر اعلام کرد یکی از خبرگزاری های عراق مدعی شد که گروه تروریستی داعش امروز دوشنبه را روز اول ماه شوال و عید فطر اعلام کرده است مجله مهر خبرگزاری النخیل عراق مدعی شد که حساب های رسمی داعش در تویئتر امروز دوشنبه را عید فطر اعلام کرده است که این خبر موجب مشیخ الازهر : تکفیر شیعه و رافضی خواندن آنها شایسته نیست
شیخ الازهر تکفیر شیعه و رافضی خواندن آنها شایسته نیست فرهنگ > دین و اندیشه - شفقنا نوشت به گزارش الیوم السابع احمد الطیب در سخن رمضانی خود که از تلویزیون مصر پخش می شد با اشاره به اینکه سب صحابه صحیح نیست و باید متوقف شود اظهار کرد گروهی از متعصبان اهل سنت راتشخیص روز عید فطر؛ امر حکومتی یا فقهی؟/ چگونگی فرآیند استهلال
گفتگو با عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تشخیص روز عید فطر امر حکومتی یا فقهی چگونگی فرآیند استهلال شناسهٔ خبر 2860749 - جمعه ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی موحد نژاد گفت مراجع و مقام معظم رهبری تشخیص روز عید فطر را یک امر حکومتی نمیداقتلعام مسلمانان روزهدار نیجریه توسط بوکوحرام
جهان اسلام قتلعام مسلمانان روزهدار نیجریه توسط بوکوحرام گروهک تروریستی بوکوحرام ۱۴۵ تن از مسلمانان روزهدار نیجریه را قتلعام کرد که تعدادی از آنان در مسجد منتظر شنیدن صدای اذان مغرب و خوردن افطاری بودند به گزارش سرویس دینی جام نیوز گروهک تروریستی بوکوحرام ۱۴۵ تن از مسلماناتمهیدات ویژه شهرداری منطقه 7 در برای برگزاری نماز عید فطر؛ مصلی تهران آماده میزبانی از نمازگزاران و روزه داران
تمهیدات ویژه شهرداری منطقه 7 در برای برگزاری نماز عید فطر مصلی تهران آماده میزبانی از نمازگزاران و روزه داران استشهرداری منطقه 7 به رسم میزبانی از نمازگزاران و روزه داران ماه مبارک رمضان و برپایی نماز باشکوه عید سعید فطر آماده سازی محدوده اطراف مصلی امام خمینی ره جهت برگزاری ندر نماز عید فطر مقصدها و هدفها یکی میشود
پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۸ یک کارشناس مهدویت گفت نماز عید فطر عظیمترین سنگینترین و باشکوهترین اجتماع خوبان است حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه روز عید فطر روز رحمت و عنایات خاص خداوندمقدار فطریه برای روزه دارن و مبلغ کفاره برای کسانی که روزه نگرفته اند/ نظر 11 مرجع
مقدار فطریه برای روزه دارن و مبلغ کفاره برای کسانی که روزه نگرفته اند نظر 11 مرجع فرهنگ > دین و اندیشه - میزان و مبلغ زکات فطره و کفاره روزه توسط مراجع عظام تقلید اعلام شد به گزارش خبرآنلاین مراجع تقلید با قرار گرفتن در آستانه عید سعید فطر میزان زکات فطره و کفاره-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها