واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرتوی از اسرار نماز عید فطر؛
شبیهترین روز به قیامت/ روز جایزهها...
بر خلاف سایر جشن ها و نیز اعیاد دیگران، که آمیخته به غفلت ها، هوسرانی ها و شهوات است، اعیاد اسلامی، همراه با نماز، دعا، انفاق و صدقات، غسل و طهارت و... است.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، مناسبت های مختلف اسلامی، زمینه توجه به خدای متعال و زنده کننده یاد او در زندگی و فکر مسلمانان است و برای بسیاری از این مناسبت ها، اعمال و دعاهای بخصوصی، از جمله "نماز" بیان شده است. منظور از نماز عید، نماز دو رکعتی است که در "عید فطر" و "عید قربان" خوانده می شود. بر خلاف سایر جشن ها و نیز اعیاد دیگران، که آمیخته به غفلت ها، هوسرانی ها و شهوات است، اعیاد اسلامی، همراه با نماز، دعا، انفاق و صدقات، غسل و طهارت و... است. اینک به توضیح مختصری پیرامون نماز این دو می پردازیم: نماز عید فطر در نخستین روز ماه شوال که "عیدفطر" است، پس از یک ماه عبادت و روزه، به شکرانه این توفق نماز باید خواند. این نماز، در زمان حضور امام علیه السلام واجب است و باید به جماعت خوانده شود ولی در زمان ما مستحب است. وقت آن، از اول آفتاب روزعید، تا ظهر است ولی است که در آغاز روز، پس از بلندشدن آفتاب بخوانند. در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر گفت وپس از هر تکبیر، قنوت گرفت. در قنوت، هر دعایی می توان خواند، ولی بهتر، دعای "اللّهمّ أهلَ الکبریاءِ و العَظَمة..." است. در رکعت دوم چهار تکبیر است، که پس از هر تکبیر،قنوت لازم است. نماز عیدفطر، با معنویت خاصی که دارد، دل ها را متوجه خدا میکند، حالت توبه و استغفار در دل ها ایجادمی سازد و مستحب است که انسان، پیش از نماز عید، غسل کند، دعاهای خاصی بخواند، ودر فضای باز و در زیر آسمان به نماز بایستد. امام رضا علیه السلام می فرماید: « إنما جُعِلَ یَومَ الفِطرِ العیدَ لِیکونَ للمسلمینَ مجتمعاً یَجتمعونَ فیه و یُبَرِّزونَ لِلّه عزَّوجَلَّ فَیُمجّدونَه عَلی ما مَنَّ عَلیهِم فیکونُ یومَ عیدٍ و یومَ اجتماعٍ و یومَ زَکاةٍ و یومَ رغبةٍ و یوم تضرّعٍ »[1] « خداوند، روز فطر را بدین سبب "عید" قرار داد، تا مسلمانان، مجمعی داشته باشند که در آن روز جمع شوند و در برابر خداوند، بخاطر منت ها و نعمت هایش، به تمجید و تعظیم بپردازند، پس آن روز، پس آنروز، روز عید و تجمع و زکات و رغبت و نیایش است.» در این حدیث شریف، فلسفه این نماز و عید را در محورهای زیر، بیان کرده است: اجتماع وگردهمایی زکات و رسیدگی به فقرا رغبت وگرایش به خدا تضرع ونالیدن به درگاه پروردگار واینها، هم ناظر به بعد معنوی و عرفانی این نماز و مراسم عبادی است، هم توجه به آثار اجتماعی و فوائدی دارد که به مردم می رسد و مردم با پرداخت "زکات فطره" بینوایان مستمند را به نوایی می رسانند وبه یک لحاظ، از نظر تامین معاش محرومان، عیدفطر، "عید فقرا" محسوب می شود. اضافه بر آثار اجتماعی و سیاسی که این اجتماع عظیم سالانه دارد و نشان شوکت و قدرت امت اسلامی است. به عنوان مثال نماز عیدی که امام رضا علیه السلام می خواست بخواند و مامون ترسید و جلوگیری کرد و نماز عیدی که در اولین راهپیمایی انقلاب، در قیطریه تهران برگزار شده و شهید مفتح، امت ما را به حرکتی عظیم بسیج کرد، نشان بعد اجتماعی و سیاسی این تجمع با شکوه است. جایزه الهی عمده ترین چیزی که در این نماز، از خدا خواسته می شود، آمرزش و مغفرت الهی و مبارک ساختن این عید، با قبولی طاعات است و این، بهترین جایزه ای است که خداوند به نمازگزاران روزه دار، عطا می کند. امام باقر علیه السلام فرمود:« هرگاه روز اول ماه شوال (عیدفطر) فرا می رسد، یک منادی از سوی خداوند ندا می دهد: « أیّها المومِنونَ! اُغدوا الی جوائِزِکم! » بشتابید به سوی جایزه هایتان. آنگاه، امام باقر علیه السلام رو به جابر کرده، فرمود: « ای جابر! جوایز خدا، مثل جایزه های این پادشاهان نیست!... امروز، روز جایزه هاست! »[2] عید فطر صحنه ای از قیامت از آثار تربیتی و سازنده نماز عید فطر، آنست که در آن اجتماع دعایی وحضور نیازمندانه، درمصلای بی سقف، انسان به یاد خدا وقیامت و نیازمندی خویش به رحمت الهی می افتد و صحنه قیامت در نظرها مجسم می شود. یادآوری قیامت در آنروز، سفارش امیرالمومنین علیه السلام است. در روایت است که علی علیه السلام در یک روز فطری در خطبه ای که خواند، خطاب به مردم فرمود: « ای مردم! این روز شما، روزی است که نیکان، پاداش می گیرند. در این روز، بدکاران، زیان می کنند. در این روز، شبیه ترین روز به قیامت شماست. » با بیرون آمدنتان از خانه ها به مصلا، بیرون آمدنتان از قبرها را به یاد آورید. با توقف خود در مصلا و انتظار نماز، توقف در حضور خدا را در قیامت به خاطر آورید. و با بازگشت خود به خانه ها، بازگشتتان را به خانه های خود در بهشت یا جهنم به یاد آورید.[3] امام مجتبی علیه السلام روزعید فطر، به عده ای برخورد که به خنده و بازی مشغول بودند، به همراهان خویش فرمود:« خداوند، رمضان را، میدانی برای مسابقه و دستیابی به رحمت و رضوان خویش قرارداده بود، که عده ای پیش تاخته و بردند، عده ای هم عقب مانده و باختند.» شگفت از آنکه در این روز پاداش، به خنده و بازی مشغول است.[4] برگرفته از کتاب پرتوی از اسرار نماز، محسن قرائتی [1] وسائل الشیعه ج 5 ص 141، کتاب من لایحضره الفقیه ج 1 ص 522
[2] وسائلالشیعه ج 5 ص 140، کتاب من لایحضره الفقیه ج 1 ص 511
[3] وسائل الشیعه ج 5 ص 141
[4] کتاب من لایحضره الفقیه ج 1 ص 511
۲۶/۰۴/۱۳۹۴ - ۰۵:۴۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]