تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860809795
![نمایش مجدد: امیرالمؤمنین(ع) گرفتار جاهلان مرکب بود/ دلیل درد دل علی(ع) با چاه refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
امیرالمؤمنین(ع) گرفتار جاهلان مرکب بود/ دلیل درد دل علی(ع) با چاه
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دینانی در گفتگو با مهر:
امیرالمؤمنین(ع) گرفتار جاهلان مرکب بود/ دلیل درد دل علی(ع) با چاه
![امیرالمؤمنین(ع) گرفتار جاهلان مرکب بود/ دلیل درد دل علی(ع) با چاه دینانی](http://media.mehrnews.com/d/2014/11/15/3/701755.jpg?ts=1435998269925)
شناسهٔ خبر: 2853069 - چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
دین و اندیشه > اندیشمندان
دکتر دینانی گفت: بسیار غم انگیز و دردناک است که حضرت درد دلش را با چاه می گفت. درد دل با چاه، کنایه و اشاره و دلیل است بر اینکه حضرت گرفتار جهل مردم زمانه اش بود. خبرگزاری مهر _ گروه دین و اندیشه: برای درک عظمت شأن و منزلت مولی المتقین، امیرالمومنین علی ابن ابیطالب(ع) همین بس که فرمود: «لو کشف الغطاء ماازددت یقیناً»، اگر پرده ها کنار رود بر یقین من افزوده نمی شود. گویا زمین و زمانه تاب تحمل چنین عظمتی را در خود نداشت تا جایی که خوانده ایم و شنیده ایم که حضرت درد دلش را با چاه می گفت و سرانجام نیز به دست شخصی به شهادت رسید که مظهر جهل و تحجر و شقاوت بود. به مناسبت سالروز شهادت امام علی(ع) با دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه گفتگویی انجام داده ایم که در پی می آید؛ابراهیمی دینانی، در گفتگو با خبرنگار مهر، در معنا و تفسیر بیت «ای علی که جمله عقل و دیده ای/ شمهای واگو از آنچه دیدهای» از مولوی در مدح امیرالمؤمنین(ع) گفت: جمله عقل و دیده ای یعنی همه عقل و دیده ای، دیده یعنی بصیرت. دیده یعنی عقل و بصیرت و شهود. سرّش در این است که وقتی عقل، عقل الهی و کامل شد به این ویژگیها دست پیدا می کند. خصلت عقل، معرفت و درک است و خصلت درک عظمت حق تبارک و تعالی، تواضع است و خصلت تواضع، اطاعت و عبادت است و خصلت اطاعت و عبادت، شب بیداری است.وی افزود: اینکه شهریار هم می گوید: فجر تا سینه آفاق شکافت/ چشم بیدار علی خفته نیافت، هم به این معناست. شب، چشم مولا(ع) را خفته نیافت. از بیداری شب حضرت مولا(ع) و مناجاتهای شبانه اش و درد و دل با چاه در دل شب بسیار روایت شده است. این روایتها بسیار غم انگیز و دردناک است که حضرت درد دلش را با چاه می گفت، چرا حضرت، با چاه درد و دل می کرد؟! این جمله بسیار معنی دارد. مگر چاه مخاطب بود که علی(ع) با او صحبت می کرد؟ درد دل با چاه، کنایه و اشاره و دلیل است بر اینکه حضرت گرفتار جهل مردم زمانه اش بود. دینانی در ادامه سخنانش اظهار داشت: حضرت علی(ع) عقل کامل و جمله عقل و دیده، یعنی جمله عقل و بصیرت بود. مظهر عقل و بصیرت، کمال عقل و بصیرت با چه کسانی روبرو بود؟ با جهال و نادان هایی که یکی از نمونه های بارز جهالت و قساوت و تحجر، ابن ملجم بود. او کسی بود که به هیچ صراطی مستقیم نبود و با هیچ برهانی قانع نمی شد و به هیچ سخنی گوش فرا نمی داد. اسیر تعصب و جهالت خودش بود و این تنها یک نفر از آن جمعیت فراوان بود. وقتی که حضرت درد و دلش را با چاه می گوید اشاره به این نکته است که کسی را ندارد که به حرفم گوش دهد یعنی مخاطب ندارد.این استاد فلسفه اسلامی با بیان اینکه جُهّال و نادانان، به حرف درست گوش نمیدهند، مخصوصاً نادانی که دارای جهل مرکب باشند، گفت: امام علی(ع) با جاهلان مرکب روبرو بود. جهل بسیط هیچ عیب نیست، چون می داند که نمی داند و به معلم گوش می دهد و یاد می گیرد. جهلی که خطرناک است و حضرت به دست این گروه از نادانان و جاهلان شهید شد، جهل مرکب است. کسی که دارای جهل مرکب است غرور دارد و خود را دانا می داند در صورتی که نادان است.دینانی ادامه داد: گوش این افراد به قول معروف بدهکار نبود و اصلاً سخن مولا را نمی شنیدند فلذا حضرت با چاه درد و دل می کرد و تا قیامت درد و دل مولا(ع) باقی است. آنهایی که دردمندی و گوش حقیقت شنو دارند این صدا را می شنوند. فریاد مولا امیرالمؤمنین(ع) طنین افکن در تمام امکنه و در تمام ازمنه است. تا قیامت صدای امیرالمؤمنین(ع) در تاریخ طنین افکن است. علی(ع) شهید راه عدالت است و راه حضرت مولا(ع)، راه عدالت و راه انسانها و محبت به انسانها بود. متأسفانه زمانه این طاقت را نداشت، یعنی مردم آن زمان این طاقت را نداشتند و مولای ما به دست شقی ترین افراد شهید شد. حضرت تجسم عقلانیت و به تعبیر دیگر مولا(ع) مرکز دایره بود. دینانی با تأکید بر اینکه امام علی(ع) شهیدی است که به دست مظهر جهالت و جمود و ارتجاع و تحجر یعنی ابن ملجم به شهادت رسید، بیان کرد: ابن ملجم، مظهر تحجر و نادانی و قساوت است و ذره ای انعطاف فکری در او نبود. مظهر کمال، عطوفت، انسانیت، مظهر جمال و جلال حق به دست کسی که مظهر شقاوت و قساوت و جهالت و نادانی و بلاهت است به شهادت می رسد. این درس بزرگی برای تاریخ است. مولا علی(ع) ولی خدا و مظهر علم و معرفت است. رأفت و محبت و انسانیت و علم و عرفان و آگاهی به دست شقاوت و جهل و نادانی و تحجر و ارتجاع به شهادت می رسد. این امر فراز عجیبی در تاریخ بشر است. این استاد فلسفه و عرفان اسلامی اظهارداشت: در عالم ماده هر دایره ای یک مرکز و یک محیط دارد. طبیعتاً دایره هندسی یک مرکز و یک محیط دارد البته محیط بر مرکز احاطه دارد اما در عالم معرفت قضیه برعکس است. در دایره معرفت، مرکز بر محیط احاطه دارد. یک عالم علم و یک عالم معلوم داریم. عالم و معلوم به یک معنا با هم متحد هستند. عالم از معلوم جدا نیست و معلوم از عالم جدا نیست ولی دایره معنوی در عالم معرفت، علم است و دایره هندسی، معلوم است. اگر شما به معلوم صرف نظر از علم نگاه کنید. محیط دایره به مرکزش، محیط است اگر علم را ببیند مرکز محیط به دایره است. آیا علم به معلوم احاطه دارد یا معلوم به علم احاطه دارد؟ علم است که محیط به معلوم است یا معلوم محیط به علم است؟ علم است. این همان دایره معنوی است. مرکز، علم است. حضرت امیر(ع) مرکز علم است. استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران بیان کرد: حضرت امیر(ع) مظهر کامل معرفت الهی و سرمشق بشریت است که تعالیم و رفتار و کردار و سخنان او به عبادت و ناله های شبانه، انس او با خداوند، با رفتار او با مردم و عدالت او چنان است که در یکی از داوریها قاضی به ایشان گفت: یا ابالحسن! حضرت خشمناک شد. قاضی پرسید چرا شما خشمناک شدید یا امیرالمؤمنین(ع) گفت: چرا مرا به کنیه صدا زدی و او را به اسم عادی. من الان جزو طرف دعوا هستم. باید هر دوی ما را به یک چشم نگاه کنید. این کار شما عدالت نبود. این رفتار و گفتار حضرت سرمشق بشریت تا ابد است.عدل بدون معرفت افسانه ای بیش نیست. اگر کسی ادعای عدالت کند و معرفت نداشته باشد افسانه ای بیش نیست و بلکه ابله است؛ مگر می توان بدون معرفت از عدالت دم زد و حتی عدالت را شناخت؟کسی که معرفت ندارد اصلا عدالت را نمی شناسد. همه چیز در پرتو معرفت است. عمل حضرت امیر(ع) در این دادگاه باید سرمشق قضات شرق و غرب باید باشد. چقدر سخت است که انسان در مقام داوری بی طرف بماند و خودش را از حب و بغضها و مواضع سیاسی و حزبی و منفعتی، پولی و مالی رها کند و در واقع بی طرف قضاوت کند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخورد اجتماعی درست در اثر معرفت حاصل می شود وقتی انسان معرفت و آگاهی نداشته باشد رابطه اجتماعی اش هم خوب نیست، تصریح کرد: عدالتی که چنین فردی از آن دم می زند و می گوید عدالت نیست، تنها لفظ و صوتی بیش نیست. فهم عدالت در اثر عقل و معرفت است. با معرفت الهی انسان کامل عدالت هم معنایش روشن خواهد بود و به عدالت عمل می کند و مولای ما مظهر چنین عدالتی بود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
کتاب «حسن بن علی؛ امام مصلح» منتشر شد
کتاب حسن بن علی امام مصلح منتشر شد شناسهٔ خبر 2848279 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۴ دین و اندیشه > سایر کتاب حسن بن علی امام مصلح به همت انتشارات دلیل ما منتشر و روانه بازار نشر شد به گزارش خبرنگار مهر کتاب حسن بن علی امام مصلح زندگی نامه کامل امام حسن مسؤال تمام ملائکه در مورد علی علیه السلام
فضائل امام علی ع سؤال تمام ملائکه در مورد علی علیه السلام رسول خدا ص فرموند چون که مرا به آسمانها سیر شبانه دادند به هیچ ملکی از ملائکه برخورد نکردم مگر اینکه از من درباره علی بن ابی طالب علیه السلام سؤال می کردند تا جایی که من گمان کردم اسم علی علیه السلام از اسم من مشهوررئیس فرهنگستان علوم اسلامی: رمضان ضیافت ولایت است/برخی کمالات حضرت علی (ع) به دلیل پرهیز از ایجاد شبهه گفته نش
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی رمضان ضیافت ولایت است برخی کمالات حضرت علی ع به دلیل پرهیز از ایجاد شبهه گفته نشده استرئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت ماه رمضان ضیافت ولایت است و درهای ولایت و بهشت در این ماه به روی بندگان باز شده و شب قدر شب خاص نزول قرآن است به گزارش خبرگزاری فارتعهدات ایجابی دولت در برابر شهروندان از دیدگاه امام علی (ع) - بخش اول مبارزه با رانت خواری
تعهدات ایجابی دولت در برابر شهروندان از دیدگاه امام علی ع - بخش اولمبارزه با رانت خواریدر حکومت دینی و سیره امام علی ع با فرزندان و نزدیک ترین یاران نیز همانند دیگر مردم رفتار می شد اگر آنان حیف و میل و سهل انگاری در حقوق مردم و انجام مسئولیت خود می داشتند با قاطعیت با آنانبیشتر زندانیان به دلیل بیکاری گرفتار شدهاند
ضرورت زمینهسازی برای اشتغال زندانیان بیشتر زندانیان به دلیل بیکاری گرفتار شدهاند معاون سیاسی استانداری البرز با بیان اینکه ۷۰ درصد زندانیان به سبب بیکاری گرفتار این معضل شدهاند تصریح کرد مشکل اشتغال زندانیان باید مورد بررسی شود خبرگزاری فارس معاون سیاسی استانداری البرز باوابستگی به دنیا دلیل جنایتهای آلسعود علیه مسلمانان است
رییس اداره عقیدتی سیاسی پدافند هوایی وابستگی به دنیا دلیل جنایتهای آلسعود علیه مسلمانان است رییس اداره عقیدتی سیاسی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ص گفت وابستگی به دنیا باعث شده تا آل سعود علیه مسلمانان و نوکر آمریکا و اسراییل باشد و برای تامین منافع کفار دست به جنایت و منشست «نخبگان از دیدگاه امام علی(ع)» برگزار میشود
نشست نخبگان از دیدگاه امام علی ع برگزار میشود شناسهٔ خبر 2847867 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها سی و دومین نشست علمی مرکز تحقیقات امام علی ع پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان نخبگان از دیدگاه امام علی ع برگزار میشود به گزارش خبرضرورت زمینهسازی برای اشتغال زندانیان 70 درصد زندانیان به دلیل بیکاری گرفتار شدهاند
ضرورت زمینهسازی برای اشتغال زندانیان70 درصد زندانیان به دلیل بیکاری گرفتار شدهاندمعاون سیاسی استانداری البرز با بیان اینکه ۷۰ درصد زندانیان به سبب بیکاری گرفتار این معضل شدهاند تصریح کرد مشکل اشتغال زندانیان باید مورد بررسی شود به گزارش خبرگزاری فارس از کرج حجتالله مسیره و سیمای حضرت خدیجه (سلام الله علیها)
به مناسبت رحلت حضرت خدیجه س سیره و سیمای حضرت خدیجه سلام الله علیها امیر مؤمنان در خطبه قاصعه می فرمایند روزی که رسول خدا به پیامبری رسید نور اسلام به هیچ خانه ای وارد نشد جز به خانه پیامبر وخدیجه که من سومین نفرآنان بودم که نور وحی و رسالت را می دیدم و عطر نبوت را استشمامزیارت حضرت خدیجه سلام الله علیها
زیارتنامه زیارت حضرت خدیجه سلام الله علیها اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ سرویس دینی جام نیوز توضیحى كوتاه درباره مزاپیشبینی امیرالمؤمنین(ع) درباه آینده ایرانیان
آیت الله روح الله قرهی پیشبینی امیرالمؤمنین ع درباه آینده ایرانیان امیرالمومنین همانطور که شما برای تنزیل قرآن با عجمها جنگیدید روزی را میبینم که آنها برای تأویل قرآن با شما میجنگند به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتالله روحالله قرهی مدیر حوزه علمیه امامعالم سعودی خطاب به وهابیت: عبارت «علی ولیّ الله» کفر نیست
یادداشت عالم سعودی خطاب به وهابیت عبارت علی ولیّ الله کفر نیست شناسهٔ خبر 2782339 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشمندان بسیاری از دشمنی ها ناشی از بی اطلاعی است مثلا وقتی کسانی شیعیان را بخاطر عبارت علی ولی الله کافر می نامند بخاطر این است که گمان میدلیل سردردهای روزهداران چیست؟
تراز از دیدگاه طب سنتی کمبود خواب و استراحت کاهش قند خون در طول روزهداری کم شدن مصرف کافئین کاهش مصرف سیگار کمآبی کمخونی و مشکلات دستگاه گوارش و معده علل شایعی برای سردرد محسوب میشوند به گزارش تراز استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران گفت از دیدگاه طب سنتی کمبود خوابدلیل قرآن سر گرفتن در شب قدر
انجام قرآن به سر نیز واسطه قرار دادن و توسل به قرآن و معصومین علیهم السلام برای تقرب به درگاه الهی است و آنچه در مفاتیح الجنان در این خصوص نقل شده به نقل از امام باقر و امام صادق علیهما السلام است قرآن سر گرفتن قرآن به سر شدن واسطه قرار دادن و توسل به قرآن و معصومین علیهم اتعلیم و تربیت اسلامی؛ معرفتی ریشهدار/ از کجا باید آغاز کرد؟
یادداشت تعلیم و تربیت اسلامی معرفتی ریشهدار از کجا باید آغاز کرد شناسهٔ خبر 2786258 - چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها پرونده ای شامل سه مصاحبه سه یادداشت و سه گزارش با محوریت تعلیم و تربیت اسلامی توسط تارنمای طلیعه تهیه شده است به گزارش خبرمهمترین وصیت های اجتماعی و دینی امام علی (ع)
بخوانیم و عمل کنیم مهمترین وصیت های اجتماعی و دینی امام علی ع امر به معروف و نهى از منكر را ترك مكنيد كه رشته كار از دست شما بيرون شود آنگاه هر چه دعا كنيد و از خداوند دفع شر خواهيد پذيرفته نشود و به اجابت نرسد به گزارش جام نیوز پس از ضربت خوردن امير مؤمنان اطباى كوفه بهچرا سوره اخلاص، ثلث قرآن است؟/ دلیل به کار بردن صفت «ربّ» در دعاها/ روز شانزدهم میهمانی
چرا سوره اخلاص ثلث قرآن است دلیل به کار بردن صفت ربّ در دعاها روز شانزدهم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - تو را به تو شناختم و تو مرا بر هستى خود راهنمایى فرمودى و به سوى خود خواندى و اگر راهنمایى تو نبود من نمی دانستم تو که هستى شرحی مختصر بر دعاى روز ش-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها