محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845755754
فهرست یازدهگانهای برای آمادگی قلبی در شب قدر
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پناهیان عنوان کرد؛
فهرست یازدهگانهای برای آمادگی قلبی در شب قدر
شناسهٔ خبر: 2853969 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
ما وقتی میخواهیم به سفر برویم، طبیعتاً یکسری مقدمات را برای آن فراهم میکنیم. ما برای آمادگی یافتن جهت ورود به شب قدر، چهکاری باید انجام دهیم؟ به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام پناهیان در سخنرانی خود در شب قدر، با بیان اینکه مهمترین چیزی که باید برای شب قدر آماده کنیم قلبمان است، به تبیین ۱۱ محور برای آمادگی قلبی در شب قدر پرداخت. در ادامه فرازهایی از این سخنرانی را میخوانید؛مهمترین چیزی که باید برای شب قدر آماده کنیم، قلبمان است/فهرستی از شرایط قلبی مورد نیاز برای ورود به شب قدرما وقتی میخواهیم به سفر برویم، طبیعتاً یکسری مقدمات را برای آن فراهم میکنیم. حالا در نظر بگیرید که میخواهید سفر بسیار باعظمت «لیلهالقدر» را شروع کنید؛ شبی که از سی هزار شب(هزار ماه) برتر است. شبی که به اندازۀ یک عمر ارزش دارد. طبیعتاً وقتی میخواهیم سفر لیلهالقدر را آغاز کنیم، باید یک آمادگیهایی برای آن پیدا کنیم و یک مقدماتی را فراهم کنیم.ما برای آمادگی یافتن جهت ورود به شب قدر، چهکاری باید انجام دهیم؟ مهمترین بخش از وجودمان که باید آن را برای شب قدر آماده کنیم، قلبمان است. یعنی باید با یک دلِ باصفا بیاییم و در محضر پروردگار عالم قرار بگیریم. حالا با این دل باید چهکار کرد که آمادگی حضور در شب قدر را پیدا کند؟ در اینجا بر اساس روایات و مجموعهای از نشانههایی که وجود دارد، فهرستی از شرایط قلبی مطلوب، برای حضور در شب قدر را بیان میکنیم:۱- دلمان را از کینه و حسادت و دشمنی نسبت به مؤمنین خالی کنیمیکی از شرایط قلبی ورود به شب قدر این است که دلمان را از کینهها خالی کنیم. یعنی نسبت به مؤمنین در دلمان کینه، حسادت و دشمنی باقی نگذاریم. حتی اگر کسی به ما ظلم کرده است، از او بگذریم؛ البته منظور ما از کسانی که به ما ظلم کردهاند، غیر از جریان استکبار و ظالمان و صهیونیستها و منافقان است؛ حساب اینها جداست.پیامبر گرامی اسلام(ص) چند مرتبه دربارۀ کسی فرموده بود که او اهل بهشت است. یکی از اصحاب میگوید: من حساس شده بودم که چرا او اهل بهشت است، لذا به او گفتم: من چند روز است که با پدرم قهر کردهام و میخواهم به خانۀ تو بیایم. او هم پذیرفت. به خانۀ او رفتم و سه شب در آنجا ماندم اما در این مدت دیدم که او نه عبادت خاصی مثل نماز شب انجام میدهد و نه رفتار فوقالعادهای دارد.بعد از چند روز به او گفتم: رسول خدا(ص) چندبار فرموده است که تو اهل بهشت هستی، خودت فکر میکنی برای چه اهل بهشت هستی؟ او گفت: شاید به این دلیل باشد که من کینۀ کسی را به دل نمیگیرم و نسبت به کسی بدخواهی نمیکنم؛ حَكَى أَنَسٌ قَالَ كُنَّا يَوْماً جَالِساً عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ يَطْلُعُ عَلَيْكُمُ الْآنَ مِنْ هَذَا الْفَجِّ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ قَالَ فَطَلَعَ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ... فَبَاتَ عِنْدَهُ ثَلَاثَ لَيَالٍ فَلَمْ يَرَهُ يَقُومُ مِنَ اللَّيْلِ شَيْئاً غَيْرَ أَنَّهُ إِذَا انْقَلَبَ عَلَى فِرَاشِهِ ذَكَرَ اللَّهَ تَعَالَى فَلَمْ يَقُمْ حَتَّى يَقُومَ لِصَلَاةِ الْفَجْرِ... فَقَالَ مَا هُوَ إِلَّا مَا رَأَيْتَ غَيْرَ أَنِّي لَا أَجِدُ عَلَى أَحَدٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ فِي نَفْسِي غِشّاً وَ لَا حَسَداً عَلَى خَيْرٍ أَعْطَاهُ اللَّهُ إِيَّاهُ. قَالَ عَبْدُ اللَّهِ هِيَ الَّتِي بَلَغَتْ بِكَ وَ هِيَ الَّتِي لَا نُطِيق»(تنبیه الخواطر/۱/۱۲۶)روایات دیگری از پیامبر اکرم(ص) نیز هست که یکی از علائم عاقبت بهخیری(علائم اهل بهشت)، دلسوزی و خیرخواهی برای مسلمانها و مؤمنین است. (مَنْ يَضْمَنْ لِي خَمْساً أَضْمَنْ لَهُ الْجَنَّةَ قِيلَ وَ مَا هِيَ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ النَّصِيحَةُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ النَّصِيحَةُ لِرَسُولِهِ وَ النَّصِيحَةُ لِكِتَابِ اللَّهِ وَ النَّصِيحَةُ لِدِينِ اللَّهِ وَ النَّصِيحَةُ لِجَمَاعَةِ الْمُسْلِمِينَ؛ خصال/۱/۲۹۴) دلِ پاک داشتن نسبت به دیگران، خیلی مهم است.همۀ کسانی که ممکن است ما از آنها بدمان بیاید، حتی کسانی که به ما ظلم کردهاند(و شاید لازم باشد که تنبیه شوند) بالاخره بندگان خدا هستند و خداوند دوست ندارد ما نسبت به بندگانش کینه و خصومت داشته باشیم. بهجای کینهورزی نسبت به کسانی که به تو آزار رساندهاند(البته غیر از ظالمان و مستکبرانِ عالم) میتوانی از خدا بخواهی که شرّ او را از سر تو دفع کند که آزارش به تو نرسد.رسول خدا(ص) فرمودهاند: از لغزشهاى خطاكاران درگذريد تا بدين سبب خداوند شما را از مقدّرات ناگوار حفظ کند(تَجاوَزوا عَن عَثَراتِ الخاطِئينَ يَقيكُمُ اللّه ُ بِذلكَ سُوءَ الأقدارِ؛ ورام/۲/۱۲۰) و در روایت دیگری فرمودهاند: از گناهان مردم در گذريد، تا خداوند بدين سبب عذاب دوزخ را از شما دور گرداند (تَجاوَزوا عَن ذُنوبِ النّاسِ يَدفَعِ اللّه ُ عَنكُم بِذلكَ عَذابَ النّارِ؛ همان منبع)۲- با رضایت و دلِ شاد درِ خانۀ خدا برویم، نه با شکایت/ «شکر» یکی از شرایط و آداب دعاستیکی دیگر از شرایط لازم برای اینکه انسان در شب قدر، یک دل باصفا به محضر پروردگارش بیاورد، این است که دل انسان توأم با رضایت باشد نه توأم با شکایت؛ یعنی از خدا ناراضی نباشیم. حتی اگر از زندگی خودمان هم ناراضی هستیم، لااقل از خدا راضی باشیم. بگوییم: «خدایا! من از تو راضی هستم.حتماً در این مشکلات و گرفتاریهایی که به من دادهای، یک مصلحتهایی را برای من درنظر گرفتهای...» به تعبیری، دلِ شاد درِ خانۀ خداوند ببریم. این خیلی برای خداوند متعال اهمیت دارد. امام حسن(ع) میفرماید: «من ضمانت میکنم اگر در قلب کسی جز رضای الهی نباشد، هر دعایی کند مستجاب شود؛ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ يَهْجُسْ فِي قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ يَدْعُوَ اللَّهَ فَيُسْتَجَابَ لَهُ؛ کافی/۲/۶۲) یعنی رضایت دادن به رضای الهی، انسان را مستجابالدعوه میکند. در شب قدر به امام رضا(ع) توسل پیدا کنید که امام رضا(ع) شما را کمک کند و شما را به «مقام رضا» برساند و با رضایت درِ خانۀ پروردگار عالم بروید، نه با شکایت.البته اشکالی ندارد که توأم با رضایت، از خداوند درخواستهایی هم داشته باشیم که اوضاعمان تغییر کند ولی نباید از موضوع «رضایت» غافل شویم.طبیعتاً یکی از ابعاد و آثار رضایت از پروردگار، «شکر» خواهد بود. انسانِ راضی از نعمات الهی طبیعتاً شاکر میشود و تازه میتواند نعمات و الطاف خداوند نسبت به خودش را ببیند. شکر یکی از شرایط و آداب دعاست. کسی که میخواهد از خدا چیزی بخواهد، اول باید از خدا شاکر باشد.۳- بلند همت باشیم و کم نخواهیم/ همت بلند از علائم صفای باطن استتا اینجا دو شرط یا دو مرتبه برای یک دلِ باصفا بیان شد: ۱-دلِ بیکینه ۲-دلِ راضی و شاکر. اما غیر از دو مرتبۀ فوق، دلِ باصفا دلی است که بلند همت باشد و کم نخواهد. اگر کسی کم بخواهد، این علامت قساوت قلب اوست. اگر کسی دونهمت باشد، این خودش علامت نورانی نبودن و باصفا نبودن دل است.همت بلند از علائم صفای باطن است. مثلاً اگر میخواهی دعا کنی که «خدایا! مرا از سربازان حضرت ولیعصر(ع) قرار بده» بهجای آن بگو: «خدایا! مرا از فرماندهان حضرت قرار بده» یا اگر میخواهی برای نجات همۀ فقرای عالم از فقر و تنگدستی دعا کنی، برای خودِ ظهور دعا کن که بالاتر از آن است. اصلاً ظهور و نجات مسلمانان عالم، مسألۀ تو باشد. بلکه از خدا بخواه که خودت بتوانی در این عرصهها نقشآفرینی کنی.«همت بلند» و «بلند نظری» علامت صفای باطن است. حضرت امام(ره) آنقدر تهذیب نفس کرده بود و آنقدر به صفای باطن رسیده بود که میتوانست در بیانیههای خودش اینچنین بنویسد: «اى مسلمانان در همۀ بلاد و اقطار عالم بپاخيزيد»(صحیفۀ امام/۱۹/۳۴۴) یعنی خواستهها و شعارهای انقلابی حضرت امام(ره) به هیچوجه حتی به منطقۀ جهان اسلام محدود نمیشد؛ چه رسد به اینکه به کشور خودمان محدود شود.مثلاً میفرمود: «اى مستضعفان جهان و اى كشورهاى اسلامى و مسلمانان جهان بپاخيزيد و حق را با چنگ و دندان بگيريد»(صحیفۀ امام/۲۱/۴۴۸؛ وصیتنامه) و «اسلام ابرقدرتها را به خاك مذلت مىنشاند، اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده خود را يكى پس از ديگرى برطرف و سنگرهاى كليدى جهان را فتح خواهد كرد»(صحیفۀ امام/۲۰/۳۲۵) این عبارتها از هر کسی صادر نمیشود؛ معمولاً همت آدمها اینقدر بالا نیست.کسی که فقط به فکر خودش باشد، صفای باطن ندارد. انسان سادهلوحی که صرفاً برای نجات خودش از مشکلات، دعا میکند، صفای باطن ندارد؛ درحالیکه میبیند نجات خودش از مشکلات، به نجات همۀ عالم از مشکلات، گره خورده است. کمااینکه امام زمان(ع) میفرماید: «برای فرج، خیلی دعا کنید که فرج شما هم در همان است؛ أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُمْ»(کمالالدین/۲/۴۸۵)وقتی همت خود را بالا بگیری، برای همه طلب مغفرت خواهی کرد. برای همۀ بیماران طلب شفا خواهی کرد و برای خودت هم مراتب بالایی را تقاضا خواهی کرد. کمااینکه در دعای کمیل میخوانیم: «مرا جزء بهترین بندگان خودت قرار بده؛ وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَحْسَنِ عَبِيدِكَ نَصِيباً عِنْدَكَ وَ أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْكَ وَ أَخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَيْك»(مصباحالمتهجد/۲/۸۵۰) در شب قدر بنشینید زار زار گریه کنید برای اینکه «خدایا! چرا من جزء بهترین بندگان تو نیستم؟» این را تفریحی نگویید؛ برایش غصه بخورید. این یعنی صفای باطن. این هم یکی از علائم یا شرایطی است که در قلب آماده برای شبهای قدر لازم است.۴- برای خودمان هیچ خوبیای قائل نباشیم/با دست خالی درِ خانۀ خدا برویمیکی دیگر از شرایط یا ویژگیهایی که برای کسب آمادگی روحی در شبهای قدر لازم است، این است که برای خودت هیچ خوبیای قائل نباشی. مثل کسانی در شب قدر حضور پیدا کن که در پروندۀ خودشان هیچ خوبیای نداشتهاند و فقط بدی و گناه داشتهاند. فکر کن که اگر همیشه گنهکار بودی و هیچ ثوابی نداشتی، در شب قدر چگونه درِ خانۀ خدا میرفتی؟ چقدر با انکسار و تضرع و با دست خالی درِ خانۀ خدا میرفتی؟ الان هم همانطوری درِ خانۀ خدا برو.امام سجاد(ع) در مناجات خود، دستهایش را به سوی خدا دراز میکرد و صدا میزد: «خدایا! با دستهایی پر از گناه درِ خانۀ تو آمدهام؛ وَ رَفَعَ بَاطِنَ كَفَّيْهِ إِلَي السَّمَاءِ وَ جَعَلَ يَقُولُ: سَيِّدِي سَيِّدِي هَذِهِ يَدَايَ قَدْ مَدَدْتُهُمَا إِلَيْكَ بِالذُّنُوبِ مَمْلُوءَة»(امالی صدوق/۲۱۹) ببینید امام سجاد(ع) چگونه دعا میخواند و خودش را در چه موقعیتی میدید؟ وقتی امام ما اینگونه درِ خانۀ خدا میرود، تکلیف ما معلوم است.علامت صفای باطن این است که در گذشتۀ خودت هیچ خوبیای نبینی. البته خیلی سخت است که انسان برای خودش هیچ خوبیای نبیند. ولی اگر یکمقدار تأمل کنیم، انشاءالله به این موضوع میرسیم که در گذشتۀ خودمان هیچ خوبیای نبینیم و به جایش، بدیها و گناهان خودمان را ببینیم.نگویید: «ما که عرق نخوردهایم، چاقو نکشیدهایم، بینمازی نکردهایم، و خیلی از گناهان را انجام ندادهایم!» منظور ما هم این نیست که این گناهانی که مرتکب نشدهاید را به خودتان نسبت دهید. ولی ما کارهایی انجام دادهایم که خدا از ما (در حدّ و اندازۀ خودمان) انتظار نداشته است.چه بسا خدا از آن آدم چاقوکش، انتظار داشته که چاقو بکشد(به خاطر شرایط و فضای تربیتیای که در آن قرار داشته است) و چه بسا اگر ما یک ترک مستحب یا انجام مکروه داشته باشیم، به اندازۀ چاقوکشی آن فرد، در نزد خداوند، غیرقابل قبول و بد باشد. مهم این است که در محضر خداوند و نسبت به مقام ربوبی و نسبت به قدرشناسی پروردگار عالم، خودمان را صفر ببینیم چون ما قطعاً قدر خدا را آنچنان که شایسته است ندانستهایم: «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِه»(زمر/۶۷) این روحیۀ انکسار خیلی مهم است. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «ای اباذر، به کوچک بودن گناه خودت نگاه نکن، بلکه ببین گناه چه کسی را انجام دادهای(چه کسی را نافرمانی کردهای)؛ يَا أَبَا ذَرٍّ، لَا تَنْظُرْ إِلَى صِغَرِ الْخَطِيئَةِ وَ لَكِنِ انْظُرْ إِلَى مَنْ عَصَيْتَ»(امالی طوسی/۵۲۸) یعنی گناه خودت را با عظمت خداوند مقایسه کن؛ در این صورت کمترین جنایت خودت را بزرگترین جنایت خواهی دید. الگوی طبیعی چنین حالتی اولیاء خداوند هستند و این حالتِ انکسار و تضرّع را در مناجاتهای امام سجاد(ع) و سایر ائمۀ هدی(ع) میتوان دید.۵- برای آیندۀ خودمان به چیزی جز خدا تکیه نکنیم/ اتکاء به غیر خدا، قساوت قلب استعلامت دیگر صفای دل، این است که برای آیندۀ خودت به چیزی جز خدا تکیه نکنی و اصلاً برای خودت، آینده نبینی. مثلاً فرض کنی که برگۀ بیماری سرطان را به دست تو دادهاند و گفتهاند که دیگر کار تو تمام است و رفتنی هستی. یعنی اصلاً برای خودت آیندهای نبینی و فقط به خدا اتکاء کنی.نمیشود که هم به خدا اتکاء کنی و هم به داراییهای خودت اتکاء کنی و مثلاً بگویی: «خدایا! هم به تو اتکاء میکنم و هم به جوانی خودم اتکاء میکنم و هم به سلامتی خودم اتکاء میکنم...» همین اتکاء به غیر خدا، قساوت قلب است. طهارت قلب به این است که انسان به غیر خدا اتکاء نداشته باشد و در نتیجه برای خودش آیندهای نمیبیند و آیندۀ خودش را کاملاً در دست خدا میبیند.در روایات بر ارزش توکل، خیلی تأکید شده است(لَا تَجْعَلَنَّ لِنَفْسِكَ تَوَكُّلًا إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَ لَا يَكُنْ لَكَ رَجَاءٌ إِلَّا اللَّه؛ غررالحکم/۳۸۵۹) و در برخی از روایات، توکل را عالیترین عمل(التَّوَكُّلُ أَفْضَلُ عَمَلٍ؛ غررالحکم/۳۸۵۷) و بهترین چیزی که انسان میتواند به آن تکیه کند، معرفی کردهاند(التَّوَكُّلُ خَيْرُ عِمَادٍ؛ غررالحکم/۳۸۵۵) البته توکل مراتبی دارد که ما هر مرتبهای از آن را بتوانیم، خوب است بهدست آوریم. اگر در نظر بگیریم که ما آینده نداریم و همهاش در دست خداست، آنوقت قلب ما باصفا میشود.۶- محبت به اولیاء خدا /چرا خدا در شب قدر، ما را متوجه امیرالمؤمنین(ع) کرده؟/چرا بر زیارت امام حسین(ع) در شب قدر تأکید شده؟علاوه بر شرایط فوق، دو بال دیگر هم در شبهای قدر لازم داریم که اینها هم نیز از علائم صفای باطن انسان است؛ یکی محبت به اولیاء خدا و دیگر برائت از دشمنان خدا. اگر زیارت امام حسین(ع) در شب قدر، اینقدر تأکید شده، معنایش این است که دلِ خودتان را در پیچ و تاب حرم امام حسین(ع)-و اساساً حرم اهلبیت(ع)- قرار دهید. نمونۀ دیگرش هم این است که خداوند در شبهای قدر-به واسطۀ شهادت امیرالمؤمنین(ع)- دلهای ما را متوجه امیرالمؤمنین(ع) کرده و قلب ما را نسبت به ایشان مهربان و پُرمحبت میکند و این از الطاف الهی است.وقتی پشت سر یک مصیبتی، نعمتی پنهان باشد، میگویند از الطاف خفیه الهی است. لذا میتوان گفت: «اینکه مصیبت امیرالمؤمنین(ع) در شب قدر واقع شده است، از الطاف خفیه الهی است چون باعث میشود محبت ما را نسبت به امیرالمؤمنین(ع) به غَلَیان بیاورد.»نه تنها در شب قدر، باید به یاد امیرالمؤمنین(ع) باشیم بلکه سعی کنیم محبت امیرالمؤمنین(ع) را تا آخر ماه مبارک رمضان، از یاد نبریم. ببینیم آیا میتوانیم ده شب برای امیرالمؤمنین(ع) عزاداری کنیم؟ آیا میتوانیم ده شب در محبت مولا، اشک بریزیم؟ البته کار دشواری است و اجرای آن ظرفیت میخواهد. ما طبیعتاً با ذکر اباعبدالله الحسین(ع) راحتتر هستیم. گویا مصیبتهای کربلا برای همین سهولت، طراحی شدهاند و دست دل ما را میگیرند.در شب قدر باید دل خودت را در معرض نور اهلبیت(ع) قرار دهی. تو که امام حسین(ع) را دوست داری، در شب قدر مدام برای خودت روضه بخوان تا دلت برای مصائب امام حسین(ع) آتش بگیرد. این از مقدمات سعادت انسان است.دلِ باصفا، دلی است که اولیاء خدا را دوست دارد و عاشق آنهاست. در عبادتهای شبهای قدر، یکی از چیزهایی که به ما سفارش شده است قرآن سر گرفتن و قسم دادن به چهارده معصوم(ع) و قرآن است و این مسأله، خیلی راز دارد. یعنی ما آویزان به ثقلین هستیم؛ ثقل اکبر و ثقل اصغر. حالا اگر دل تو آنچنان که باید و شاید نسبت به اولیاء خدا صاف نباشد، یعنی وضعش خراب است و عبادت تو را نمیپذیرند. حتی اگر هزار سال هم عبادت کنیم ولی مهر اولیاء خدا در دلمان نباشد، از ما نمیپذیرند.(امام سجاد(ع): لَوْ أَنَّ رَجُلًا عُمِّرَ مَا عُمِّرَ نُوحٌ ع فِي قَوْمِهِ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَاماً يَصُومُ النَّهَارَ وَ يَقُومُ اللَّيْلَ فِي ذَلِكَ الْمَكَانِ ثُمَّ لَقِيَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِغَيْرِ وَلَايَتِنَا لَمْ يَنْفَعْهُ ذَلِكَ شَيْئاً؛ منلایحضرهالفقیه/۲/۲۴۵)۷- برائت از دشمنان خدا/ نفرت از دشمنان خدا را به دلمان بیاوریمیکی دیگر از شرایط یک دلِ سالم برای شبهای قدر، برائت از دشمنان خداست. باید نفرت از دشمنان خدا را به دلمان بیاوریم. البته این کار سادهای نیست، ولی روضهها به ما کمک میکنند که نفرت دشمنان خدا به دل ما بیاید. بنده نظرم این است که در شب قدر، لازم است یک روضۀ حضرت زهرا(س) برای خودمان بخوانیم، یا روضۀ حضرت رقیه(س) بخوانیم تا نفرت نسبت به دشمنان قسیالقلب ایشان را به دلمان بیاوریم.برائت در هر دلی نمیآید، این دلهای باصفا هستند که برائت در دلشان مینشیند. بعضیها اَدای صلح و نوعدوستی را درمیآورند و میگویند: «لعن نکنید، دشمنان خدا هرچقدر هم بد بودهاند، رهایشان کنید. مهربان باشید!» اتفاقاً همین کسانی که دم از مهربانی و نوعدوستی میزنند، خودشان قسیالقلب هستند. اینها اصلاً نمیدانند «عدوّ الله» یعنی چه؟ وقتی خدا «لطیف» است، مگر دشمن خدا هم میتواند لطیف باشد؟!امروز علائم (و امدادهای الهی) از در و دیوار دارد برای ما میریزد و به ما کمک میکند که نفرت از دشمنان خدا را به دل خودمان وارد کنیم. دیگر خداوند چگونه میخواهد ما را هدایت کند و رشد دهد؟! مثلاً امروز شما دارید میبینید که چه ظلمهایی نسبت به مردم غزّه میشود، یا میبینید که این داعشیها و تکفیریها چه جنایتهایی انجام میدهند. اگر به این ظلمها و جنایتها نگاه کنید، طبیعتاً نسبت به ظالمان نفرت پیدا میکنید و این لطف خداوند نسبت به ماست که میخواهد ما را بالا بکِشد و اوج دهد و به ما صفای باطن بدهد. همینکه نسبت به دشمنان ولیّ خدا و دشمنان خدا، غضب پیدا میکنیم، این عامل صفای باطن ماست و موجب میشود بیشترین بهرهها را از شبهای قدر ببریم.۸- کرنش در مقابل عظمت پروردگارعلامت یا شرط دیگری که میتواند موجب صفای قلب ما شود، تعظیم بارگاه ربوبی است. ما نباید فقط خدا را دوست داشته باشیم، نباید فقط از خدا گدایی کنیم، نباید فقط از خدا طلبِ ترحّم کنیم، بلکه «الله اکبر» گفتن، تعظیم پروردگار و تسبیح خداوند هم لازم است. دعای جوشن کبیر، از این جهت خیلی عالی است.کرنش کردن در مقابل عظمت پروردگار عالم، علامت صفای باطن است. کسی که شب قدر فقط برای گدایی از خدا بیاید و به عظمت پروردگار بیتوجه باشد، گویا یک طرفِ قلبش را قساوت گرفته است. در شب قدر، برای تواضع و تکریم پروردگار عالم بیاییم و نمازِ مؤدبانه بخوانیم. آداب شب قدر را بهجا بیاوریم. سجدهها و رکوعهای قشنگ انجام دهیم. اذکاری که در دعای جوشنکبیر میگوییم، با توجه بخوانیم. از عظمت پروردگار یاد کنیم.بعضیها با خداوند متعال، خیلی خودِمانی میشوند! البته این خوب است، اما به این شرط که این خودِمانی شدن با پروردگار، ضمن احترام به مقام ربوبی و ذیل تکبیر و تهلیل و تسبیح باشد. چرا در صدر نماز «الله اکبر» میگوییم؟ چرا تا پایان نماز، هر حرکتی انجام میدهیم «الله اکبر» میگوییم؟ برای اینکه به مقام ربوبی احترام بگذاریم و جایگاه خودمان را در مقابل پروردگار فراموش نکنیم. ۹- امید و حسن ظنّ به خدایکی دیگر از شرایط برای صفای باطن در شبهای قدر، امید است. امید ما به خداوند، خیلی باید بالا باشد. در اینجا امید را حتی مقابل «خوف» هم در نظر نمیگیریم بلکه امید را به معنای «حسن ظنّ» نسبت به پروردگار در نظر میگیریم. این امید و حسن ظنّ نسبت به خدا، علامت صفای باطن انسان است.در شب قدر اولاً نسبت به آنچه که خداوند تا کنون با ما روا داشته است، باید اعلام رضایت و شکر کنیم(بند دوم که قبلاً بیان شد) ثانیاً نسبت به آنچه مِنبعد میخواهد نسبت به ما روا دارد، باید حسن ظنّ داشته باشیم. باید وجودمان سرشار از حسن ظنّ باشد. پیش خودمان بگوییم: «امشب خدا میخواهد آخرِ لطف خود را نسبت به من داشته باشد، من یقین دارم که خدا به من فوقالعاده مهربان است».(امام محمد باقر(ع) میفرماید: هيچ بنده مؤمنى حسن ظنّ به خدا ندارد مگر اينكه خدا به اندازه گمانش با او رفتار میكند، چون خدا کریم است و تمام خيرات در دست اوست و شرم دارد از اينكه بنده مؤمنش گمان خوبى به او ببرد سپس مخالف گمان و اميدش عمل كند، به خدا حسن ظنّ داشته باشيد و مشتاق او باشيد؛ لَا يَحْسُنُ ظَنُّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ بِاللَّهِ إِلَّا كَانَ اللَّهُ عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِهِ الْمُؤْمِنِ لِأَنَّ اللَّهَ كَرِيمٌ بِيَدِهِ الْخَيْرَاتُ يَسْتَحْيِي أَنْ يَكُونَ عَبْدُهُ الْمُؤْمِنُ قَدْ أَحْسَنَ بِهِ الظَّنَّ ثُمَّ يُخْلِفَ ظَنَّهُ وَ رَجَاءَهُ فَأَحْسِنُوا بِاللَّهِ الظَّنَّ وَ ارْغَبُوا إِلَيْه؛ کافی/۲/۷۲)از خدا بخواهیم که حُسنظنّ ما را نسبت به خودش بالا ببرد. شما وقتی به حجّ میروید-که یکی از جایزههای ماه رمضان، حجّ است- آنجا در سعی بین صفا و مروه، یک دعایی دارد که از خدا طلب میکنید که «خدایا! حسن ظنّ مرا به خودت افزایش بده!» (عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ قَالَ: كُنْتُ وَرَاءَ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع عَلَى الصَّفَا أَوْ عَلَى الْمَرْوَةِ وَ هُوَ لَا يَزِيدُ عَلَى حَرْفَيْنِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ حُسْنَ الظَّنِّ بِكَ فِي كُلِّ حَالٍ وَ صِدْقَ النِّيَّةِ فِي التَّوَكُّلِ عَلَيْك؛ كافي/۴/۴۳۳)۱۰- خوف و شوق نسبت به عذاب و ثواب الهیدر کنار حسن ظنّ نسبت به پروردگار عالم، خوف و شوق نسبت به عذاب و ثواب الهی نیز عامل مهمی برای رقّت قلب و صفای دل انسان است.جهنم در واقع به عنوان قلّۀ عذاب الهی است. شما هرچقدر جهنم را جدّی بگیرید، از آن فاصله خواهید گرفت و از عذاب الهی دورتر خواهید شد. اگر در شب قدر بتوانید از جهنم فاصله بگیرید، از سایر عذابها نیز دور خواهید شد، مثلاً شما را از فشار قبر هم جدا خواهند کرد. یا اینکه شما را از هول و هراسهای جان دادن هم جدا میکنند.جالب اینجاست که فردای شب قدر، شما وقتی میخواهید مناجات کنید، باز هم باید از خدا بخواهید که «خدایا! ما را از عذاب جهنم نجات بده!» با اینکه دیشب که شب قدر بود، این را از خدا خواسته بودید (خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ يَا رَب؛ فرازی از دعای جوشن کبیر که ۱۰۰ بار تکرار میشود) و با اینکه قرار است به خداوند حسن ظنّ داشته باشیم و مطمئن باشیم که خدا ما را بخشیده است، ولی باز هم باید از عذاب جهنم، بیشتر از قبل فاصله بگیریم.چون هرچه از این نقطه فاصله بگیریم، به آن نقطۀ معهود نزدیکتر میشویم. خداوند میفرماید: به عزّت و جلالم سوگند كه براى بندهام دو ترس و دو امنيت را یکجا فراهم نمیآورم: اگر در دنيا خود را از من ايمن بداند در روز رستاخيز او را هراسان كنم و اگر در دنيا از من بترسد، در روز قيامت او را ايمن گردانم. (قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَا أَجْمَعُ عَلَى عَبْدِي خَوْفَيْنِ وَ لَا أَجْمَعُ لَهُ أَمْنَيْنِ فَإِذَا أَمِنَنِي فِي الدُّنْيَا أَخَفْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ إِذَا خَافَنِي فِي الدُّنْيَا آمَنْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَة؛ خصال صدوق/۱/۷۹)خوف یکی از علامتهای صفای دل است و یکی از شرایطی است که دل انسان را مهیا میکند. شوق به ثواب هم همینطور است. مثلاً شما باید به بهشت و رضوان الهی، شائق باشید نه اینکه بگویید: «خدایا! من به بهشت کاری ندارم، فقط مرا عذاب نکن!» شوق به بهشت و رضوان الهی، چشم دل انسان را باز میکند.۱۱- مراقبت از ورود عُجب و غرور به دل/ از اینکه نمیتوانیم قدر این شب را بدانیم، اظهار عجز کنیمنکتۀ دیگر اینکه، مراقب باشید همین آمادگی پیدا کردن برای ورود به شب قدر، موجب نشود که یک غروری به دل شما راه پیدا کند که مثلاً پیش خود بگویید: «چه خوب است که من با این آمادگی وارد شب قدر میشوم!»؛ مراقب عُجب باشید.بعضیها که قصد دارند به زیارت کربلا و نجف اشرف بروند، از بنده میپرسند: «چگونه خودمان را به لحاظ قلبی، آمادۀ این زیارت کنیم؟» بنده گاهی از اوقات بهجای اینکه توصیههایی دربارۀ آمادگی برای حضور در حرم اهلبیت(ع) به آنها داشته باشم، یک جواب دیگری میدهم و میگویم: «اصلاً آماده نباش! بدون آمادگی برو! چون اگر بدون آمادگی بروی، انگار افتادهحالتر خواهی رفت. بگو: خدایا! من نتوانستم آماده بشوم... داشتن این حال(انکسار و افتادهحالی) بهتر از آن آمادگی است که همراه با نوعی عجب و امیدواری به آمادگی خود است»گاهی اوقات انسانها وقتی برای کاری آماده میشوند، همین آمادگیشان، کار را خراب میکند. چون یک نوع عُجب و غرور پیدا میکنند. البته در میان عناصری که برای آمادگی جهت ورود به شب قدر بیان شد، عناصری هم وجود دارد که جلوی عُجب را میگیرد. مثلاً اینکه گفتیم: «مثل کسانی در شب قدر حضور پیدا کنید که در پروندۀ خودشان هیچ خوبیای نداشتهاند و فقط بدی و گناه داشتهاند»(بند چهارم) ولی به هر حال، از این جهت که ما ناتوان هستیم از اینکه قدر این شب را بدانیم، باید یک اظهار عجزی درِ خانۀ خداوند داشته باشیم، تا چشم دلمان به یک فضاهایی باز شود که واقعاً زندگی دیگری را برای ما رقم میزند و امکان سِیر کردن در فضاهای دیگری برایمان فراهم شود که در آن فضاها میشود بهتر تنفس کرد.هریک از شرایط فوق را به هر مقدار نداشته باشیم، همانمقدار از فیض شب قدر محروم خواهیم بوداین یازده موردی که مرور کردیم، شرایطی هستند که به ما کمک میکنند برای حضور در شبهای قدر آمادگی قلبی پیدا کنیم. هر کدام از این شرایط را به هر مقداری نداشته باشیم، به همان مقدار از فیض شبهای قدر محروم خواهیم بود. چون فیض شبهای قدر را به اندازۀ صفای قلب و سلامت قلبمان به ما عنایت میکنند.میتوانید برای توجه بیشتر به این موضوعات، آنها را برای خودتان فهرست کنید و این فهرست را جلوی خودتان قرار دهید؛ یکی یکی مرور کنید و برای خودتان علامت بزنید که کدامیک از این شرایط را دارید و کدامیک را ندارید یا کم دارید؟ (شبیه چِکلیستی که برای سفر تهیه میکنید و در آن وسایل مورد نیاز خود را فهرست میکنید) حتی در شب قدر میتوانید به این فهرست نگاه کنید و در مناجاتهای خودتان تا صبح، اینها را به عنوان خواستههای خودتان درِ خانۀ خداوند مطرح کنید.دربارۀ هر کدام از این شرایط، چند دقیقه فکر کنید و قلب خودتان را به آن موضوع متوجه کنید، تا انشاءالله یک دل آماده برای حضور در شب قدر پیدا کنید. هرچقدر از این شرایط را که نتوانستید مهیا کنید، درِ خانۀ خدا اظهار عجز کنید و بگویید: «خدایا! بیش از این نتوانستم برای شب قدر آمادگی پیدا کنم، بقیهاش را خودت درست کن...»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
با فضیلتترین شب سال بعد از لیلة القدر و نیمه شعبان
پای سخنان آیت الله قرهی با فضیلتترین شب سال بعد از لیلة القدر و نیمه شعبان شناسهٔ خبر 2788091 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی گفت یکی از وقتهای استجابت دعا شب جمعه است حالا ماه مبارک رمضان باشد سحر هم باشد شب جمعه هم باشدبرگزاری آیین احیای نخستین شب از شبهای قدر در حرم حضرت معصومه(س)
دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۴ آیین روحانی نخستین شب از لیالی پر خیر و برکت قدر همزمان با شب ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی ابن ابیطالب ع با حضور باشکوه مردم متدین استان قم و زائران کریمه اهل بیت س در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه س برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویانبرگزاری مراسم ليالی قدر در خارج از كشور
برگزاری مراسم ليالی قدر در خارج از كشور شناسهٔ خبر 2853626 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان همزمان با ۱۹ ماه مبارك رمضان مراسم ليالی قدر به همت نمايندگی ها فرهنگی ايران در خارج از كشور برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر احیاء حیات معنوی از فضائل شب قمعاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی خبر داد آمادگی آستان قدس رضوی برای پذیرایی از زائران در شبهای قدر
معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی خبر دادآمادگی آستان قدس رضوی برای پذیرایی از زائران در شبهای قدرمعاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی از آمادگی آستان قدس رضوی برای پذیرایی از زائران عزادار در شب شهادت امیرالمومنان ع خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل ازبرنامه شبهای قدر نمایشگاه قرآن/ساعت کار نمایشگاه تا ۲۳
یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۴ برنامه شبهای قدر در بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی قرآن از ساعت ۲۳ تا سحر در مسجد خرمشهر باغموزه دفاع مقدس برگزار میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به مناسبت فرارسیدن شبهای قدر ساعت کار بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی قرآنرابطه شب قدر با امام عصر ارواحنا فداه
شبهای قدر رابطه شب قدر با امام عصر ارواحنا فداه قائم از فرزندان من است اسم او اسم من محمد و كنیه او كنیه من ابوالقاسم و سیمای او سیمای من و سنت او سنت من است دین و آیین و ملت و شریعت مرا در بین مردم بر پا میدارد و آنان را به كتاب خدای عزوجل فرامیخواند كسی كه او را طاعتکیفیت نزول قرآن و ماهیت لیله القدر برای ما مطلقاً در حجاب ابهام است
امام خمینی کیفیت نزول قرآن و ماهیت لیله القدر برای ما مطلقاً در حجاب ابهام است امام خمینی درباره کیفیت نزول قرآن بر قلب پیامبر و ماهیت لیله القدر سخنان ارزشمندی بیان داشته اند که مقارن با لیالی شریف قدر بخش هایی از این سخنان مهم تقدیم می شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز امامبرنامه شبهای قدر در مسجد جامع خرمشهر موزه دفاع مقدس
تهران برنامه شبهای قدر در مسجد جامع خرمشهر موزه دفاع مقدس مسجد جامع خرمشهر باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت در شبهای پربرکت قدر میزبان شبزندهداران لیالی قدر است و ندای بک یاالله در نماد مقاومت مردم ایران طنینانداز میشود به گزارش جام نیوز مسجد جامع خرمشهر باغ مرمز مخفى بودن شب قدر
ماه رمضان رمز مخفى بودن شب قدر شايسته است هر بنده خدا در شبهايى كه احتمال شب قدر مى رود در طلب مغفرت و رحمت و عافيت و معرفت اهل بيت عليهم السلام به ويژه مقام عصمت فاطمه زهرا عليها السلام شب زنده دارى و احيا بدارد و شكر منعم و توفيق پرفيض آن شبهاى عظيم الشأن را به دست آوردپاسخ به سؤالاتی در مورد شب قدر
پاسخ به سؤالات دینی پاسخ به سؤالاتی در مورد شب قدر شناسهٔ خبر 2852781 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی در برخی از شب و روزها و بعضی از زمانها زمینه برای استجابت دعا و طلب بخشش از خداوند متعال بیشتر است که از جملۀ آنها شب قدر و نیز روز عرفهشب قدر در کلام علامه طباطبایی (ره)
در محضر علامه طباطبائی شب قدر در کلام علامه طباطبایی ره منظور از بهتر بودن این شب از هزار ماه بهتر بودن از حیث فضیلت عبادت است چه این که مناسب با غرض قرآن نیز چنین است چون همه عنایت قرآن در این است که مردم را به خدا نزدیک و به وسیله عبادت زنده کند و احیاء یا عبادت آن شب ازهمه مسلمانان در شبهای قدر برای فرج دعا کنند
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی همه مسلمانان در شبهای قدر برای فرج دعا کنند شب قدر لیله مباركه شب آزادی بشر و اعلان حقوق انسان و حكومت عدالت و دادگستری است به گزارش سرویس دینی جام نیوز این مرجع تقلید در نوشتار خود به مناسبت ماه مبارک رمضان می نویسد شب قدر شب نورشب قدر از نظر مقام معظم رهبری
در محضر بزرگان شب قدر از نظر مقام معظم رهبری ما معتقدیم و این جزء بدیهیات اسلام بلکه بدیهیات همه ادیان است که انسان فقط در سایه ارتباط و اتصال با حق تعالی است که میتواند به تکامل و تعالی دست پیدا کند سرویس دینی جام نیوز ما معتقدیم و این جزء بدیهدر صورت از دست دادنِ فرصتِ شب قدر چه باید کرد؟
پاسخ به سؤالات دینی در صورت از دست دادنِ فرصتِ شب قدر چه باید کرد شناسهٔ خبر 2852777 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی شب قدر از شبهای مقدس و متبرک اسلامی است خداوند در قرآن از آن به بزرگی یاد کرده و سوره ای نیز به نام سوره قدر نازل فرموددر بیماران قلبی تغذیه سالم چقدر مهم است؟
یک رژیم غذایی سالم بهترین دفاع در برابر بیماری عروق کرونر قلب است اگر تغذیه خوبی داشته باشید بالطبع وزن سالم خواهیدداشت که همین وزن سالم خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی را از شما دور خواهد کرد رژیم غذایی متعادل به کاهش کلسترول کمک میکند یک رژیم غذایی متعادل حا۱۲ توصیه آیت الله خامنه ای برای استفاده بهتر از لیالی قدر
۱۲ توصیه آیت الله خامنه ای برای استفاده بهتر از لیالی قدر فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر ماه مبارک رمضان برخی از توصیههای ایشان را مرور کرده است به گزارش خبرآنلاین این ۱۲ توصیه به شرح زیر است 1 با آمادگی معکدام واژه قرآنی ناظر به جنگ نرم است؟/وابستگی به قدرت سخت از ویژگی های قدرت نرم است
قرآن کدام واژه قرآنی ناظر به جنگ نرم است وابستگی به قدرت سخت از ویژگی های قدرت نرم است قدرت نرم مفهوم جدیدی است که در دهه اخیر به وجود آمده است در این نوع قدرت مخاطب نه از روی اکراه بلکه با رضایتمندی به خواسته قدرتمند تن می دهد در قدرت نرم بر ذهن ها سرمایه گذاری می شود و با تغ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها