تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834884989
مشکلات جامعه از ضعف عقاید نیست/ ضرورت شناخت زندگی قبل از بندگی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تنها مسیر برای زندگی بهتر(۶)؛
مشکلات جامعه از ضعف عقاید نیست/ ضرورت شناخت زندگی قبل از بندگی
شناسهٔ خبر: 2786841 - پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
دریافت 28 MB
پناهیان گفت: ما درک صحیحی از زندگی، به جامعه و جوانانمان ارائه نمیدهیم. تا وقتی تعریف درستی از زندگی نداشته باشیم، نمیتوانیم تعریف درستی از بندگی داشته باشیم. به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علیرضا پناهیان که در رمضان گذشته با موضوع «تنها مسیر-راهبرد اصلی در نظام تربیت دینی» سخنرانی کرد و مورد استقبال جوانان قرار گرفت، امسال قرار است به مدت ۳۰ شب در مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین به موضوع «تنها مسیر برای زندگی بهتر» بپردازد و به سوال «چگونه یک زندگی بهتر داشته باشیم؟» پاسخ دهد. در ادامه فرازهایی از ششمین جلسه این سلسله سخنرانی ها را میخوانید:بدون تعریف صحیح از زندگی، نمیتوانیم تعریف درستی از بندگی داشته باشیم/اگر مختصات زندگی را درک نکنیم، با دین مشکلات زیادی پیدا خواهیم کرد تا وقتی تعریف درستی از زندگی نداشته باشیم، نمیتوانیم تعریف درستی از بندگی داشته باشیم. برنامهای که دین به آدم میدهد و بندگیای که در متن این زندگی برای ما تعریف میشود کاملاً به درک این زندگی وابسته است. اگر ما مختصات این زندگی را درک نکنیم، واقعاً با دین مشکلات زیادی پیدا خواهیم کرد.خیلیها فکر میکنند که دستورات خداوند متعال سخت، غیر طبیعی یا غیر معقول است، اینها غالباً ناشی از این است که درک صحیحی از زندگی ندارند. اگر زندگی را دقیق درک کنیم، بعد راحت میتوانیم بندگی، آیین بندگی و دیانت را درک کنیم. برای اینکه ضرورت نماز، حجاب، خمس و زکات و بسیاری از دستورات و مقررات دینی را بفهمیم، قبل از آن باید زندگی را درک کرده باشیم. اگر کسی زندگی را خوب درک نکرده باشد نمیتواند بندگی را درک کند و همیشه احساس میکند که دین یکسلسله دستورات تحمیلی به آدم داده است.ما نباید درک خودمان از زندگی را فقط به تعریف زندگی محدود کنیم، بلکه باید از «زندگیِ بهتر» نیز تعریف و تلقی صحیح و معقولی داشته باشیم. اگر یک تلقی خیالپردازانه یا ناصحیح از «زندگی بهتر» داشته باشیم، باز هم با دین مشکل پیدا خواهیم کرد. دین برای انسانی که در بهشت زندگی میکند، در عالم آخرت هست، یا مثل فرشتهها در آسمان زندگی میکند، نازل نشده است بلکه برای انسانی که روی این زمین زندگی میکند، آمده است.یکی از کارهای ابلیس مخدوش کردن تصور ما نسبت به زندگی استیکی از کارهای ابلیس مخدوش کردن تصور ما نسبت به زندگی است. «کار ابلیسی» هم این است که انسان خیالپردازیهای خودش یا فریبهای ابلیس را در زندگیاش تقویت کند.شما حتی در مناجاتها نیز عبارتهایی میبینید که برآمده از شناخت صحیح از زندگی است. مثلاً امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی صدا میزند: «خدایا! من فقط درِ خانۀ تو میآیم و فقط تو را میخوانم؛ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا أَدْعُو غَيْرَه» (مصباحالمتهجد/۲/۵۸۲) ابتدائاً اینطور به ذهن میرسد که این یک کلام توحیدی در اوج اخلاص و تعلق خاطر فقط به خداست. ولی امام سجاد(ع) در ادامه عرضه میدارد: «البته اگر من غیر تو را صدا بزنم کسی جواب مرا نمیدهد؛ وَ لَوْ دَعَوْتُ غَيْرَهُ لَمْ يَسْتَجِبْ لِي دُعَائِي» (همان) این بهخاطر شناختی است که حضرت نسبت به زندگی دنیا دارد. یعنی «من کاری نکردهام که مخلصانه فقط تو را صدا میزنم، چون اصلاً کس دیگری غیر از تو جواب مرا نمیدهد»شناخت حیات خیلی انسان را به پروردگار عالم مقرب میکند. خیلیها میپرسند: «ما چگونه خدا را بشناسیم؟ چگونه خدا را دوست داشته باشیم؟ چگونه توجهمان فقط به خدا جلب شود؟» باور کنید اکثر این گرفتاریها به این برمیگردد که ما تلقی درستی از زندگی نداریم.بسیاری از مشکلات معنوی، اخلاقی و روحی با درک صحیح «زندگی» حل میشود/ نباید از ایمان مردم انتظار زیادی داشتبنده یک پیشنهاد جدی و اساسی دارم؛ اینکه بیایید مشکلات معنوی خودمان را فهرست کنیم، مشکلات اخلاقی و روحی و روانی خودمان را بررسی کنیم، و همۀ این مشکلات را با درک حقیقت حیات، و با درک معنای زندگی و با درک تعریف دقیق زندگی حل کنیم. بنده تصور میکنم اگر آدم بخواهد مشکلات خودش را با معاد حل کند، ولی قبل از آن مشکلات خود را با درک همین حیات دنیایی حل نکرده باشد، کارش دشوار است. مدام باید به ذهن خودش فشار بیاورد که: «مراقب باش! بهشت و جهنمی در کار هست، قیامتی در کار هست و ...» مگر چقدر میتوان از این ایمان و اعتقاد مایه گذاشت!؟ خیلی اوقات این ایمان آنقدر قوی نیست که بتواند جای معرفت حیات را بگیرد و اصلاً معقول نیست ما اینقدر از ایمان و اعتقاد خودمان انتظار داشته باشیم. گاهی اوقات ما زیادی میخواهیم از ایمان مردم مایه بگذاریم در حالی که نباید از ایمان مردم انتظار زیادی داشته باشیم.اصلاً طبیعی نیست ما اینقدر در جامعۀ خودمان مشکل فرهنگی و دینی داشته باشیم/ ما درک صحیحی از زندگی به جوانان ارائه نمیدهیمبسیاری از این مشکلات به این خاطر پدید میآید که ما فرآیند تربیتی صحیحی نداریم، و طبیعت زندگی را خوب درک نکردهایم و یک زندگی طبیعی نداریم.برای جامعۀ ایرانی اسلامیِ ما با اینهمه هوش و زکاوت و اینهمه سلامت فطرت و اینهمه اسوههای خوب و روشن و اینهمه تجارب خوب تاریخی و آن سابقۀ عمیق در ادبیات دینی و عرفانی، اصلاً طبیعی نیست ما اینقدر در جامعۀ خودمان مشکل فرهنگی و مشکل دینی داشته باشیم. همانطور که اگر یکنفر در طول روز، صد مرتبه سرفه کند اصلاً طبیعی نیست و باید خودش را به پزشک نشان دهد. شما تصور نکنید که اینها طبیعی است و جوانها نوعاً از زیر نماز در میروند یا نوعاً هوسباز میشوند! نباید اینطوری تلقی کنیم، این نگاه عوامانه است. ما یک روال طبیعی صحیح برای تربیت و تعلیم اوّلیات و ضروریات و یک برنامۀ دقیق برای تفکر انسانی خودمان نداریم. ما درک صحیحی از زندگی، به جامعه و جوانانمان ارائه نمیدهیم، لذا آنها اینهمه امواج خیالپردازانه دارند. البته عوامل دیگری هم در این زمینه وجود دارد. مثلاً فیلمهای سینمایی و سریالهایی که از اینطرف و آنطرف دنیا میآید نیز بیتأثیر نیست و ذهن مردم و جوانان را منحرف میکند.اینهمه تعلیمات دینی در جامعۀ ما فراوان است ولی اثر نمیگذارد. مگر چنین چیزی میشود!؟ ما عاشورا داریم، ماه مبارک رمضان داریم. یکی از اساتید دانشگاههای فرانسه به بنده میفرمود: فصل مسلمانی و زمان مسلمان شدن در فرانسه ماه رمضان است. همینکه روزه و این سختگیری بر خود پیش میآید، جذب به دین افزایش پیدا میکند. حالا شما باور میکنید در جامعۀ ما، ماه رمضان موجب افزایش دینداری در خیلیها نشود؟ این طبیعی نیست و حتماً یکجای کار ایراد دارد.مشکلات جامعه از ضعف درس عقاید و اخلاق نیست/ مشکل مهم این است که زندگی را قبل از بندگی نشناختهایمایراد این نیست که درس عقاید ما ضعیف است، یا درس اخلاق ما ضعیف است، نصیحت تا یک حدّی اثر دارد، از ایمان هم تا یک حدّی میتوان کار کشید. برخی از جوانها که دچار مشکلاتی هستند، به خدا ایمان دارند ولی تلقیشان این است که-نعوذ بالله- «خدا دارد به او زور میگوید!» باید مشکلات ذهنی و روحیای که برایشان ایجاد شده را حل کرد. ما نه به نصیحت اخلاقی زیادی نیاز داریم و نه ایمان بیش از اینکه داریم نیاز داریم، نه اینقدر ذهنمان شبههناک است که بخواهیم شبهات مختلف ذهنی را برطرف کنیم(مثلاً شبهاتی در خصوص عدالت خدا و...) یکی از گرفتاریهای مهم ما همین است که ما زندگی را قبل از بندگی نشناختهایم. اگر متن زندگی را شناختیم، به دین هم عشق میورزیم. مثلاً کسی که مریض باشد و نیاز خودش را به مداوا را بفهمد، پول میدهد و پیش پزشک میرود و نسخۀ او را هم دقیق اجرا میکند. مگر انبیاء الهی اطباء ما نیستند؟ پس چرا ما احساس نیاز نمیکنیم!؟ چون در بستر طبیعی زندگیمان این نیاز پدید نیامده است، چون بستر طبیعی زندگی ما خوب برای ما توضیح داده نشده است. ما باید ذهنیتهای خودمان را عمیقاً نسبت به زندگی تغییر دهیم.پاسخ امام صادق(ع) به کسی که درخواست دعا برای افزایش رزق کرد: «برو کار کن» در برخی روایات به این موضوع پرداخته شده که شیطان ذهن ما را دربارۀ دنیا فریب میدهد. یک نمونهاش این است امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «بترس از اینکه شیطان تنبلی را در ذهن تو تبدیل به توکل کند؛ إحذَر كُلّ الحَذَر أن يُخدِعَكَ الشّيطان فَيُمَثّلَ لَكَ التَوانِي في صوُرَة التَوَكّل» (شرح نهجالبلاغه ابنابیالحدید/۲۰/۳۰۶) مواظب باش که تنبلی را جای توکل قرار ندهی. شخصی نزد امام صادق(ع) رفت و عرض کرد: «شما دعا کنید که خدا رزق مرا بهتر برساند، کار من خیلی پیچ خورده است. حضرت سریع جواب داد و فرمود: نه! دعا نمیکنم، برو بهدست بیاور!؛ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع ادْعُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لِي فِي الرِّزْقِ فَقَدِ الْتَاثَتْ عَلَيَّ أُمُورِي فَأَجَابَنِي مُسْرِعاً: لَا! اخْرُجْ، فَاطْلُب» (کافی/۵/۷۹) معنایش این است که بالاخره «کار و کاسبی و پول در آوردن زحمت دارد، و معنا ندارد که از من بخواهی دعا کنم! برو با مشکلات درگیر شو!» این نشان میدهد که تلقیِ آن شخص از زندگی غلط بوده و تصور میکرده زندگی «هلو راحت بیا برو تو گلو» است! و لذا وقتی یکمقدار به مشکل میخورَد انتظار دارد امام صادق(ع) برایش دعا کند!در اثر خیالپردازی یا فریب شیطان تصور میکنیم «در دنیا میشود یک زندگی راحت و بیزحمت داشت!»شخصی میگوید ما نزد امام صادق(ع) بودیم که یک کسی به نام «الْعَلَاءُ بْنُ كَامِلٍ» آمد کنار امام صادق(ع) نشست و گفت: از خدا بخواه که خدا روزی مرا راحت و بدون زحمت به من بدهد! امام صادق فرمود: برایت دعا نمیکنم، برو همانطوری که خدا دستور داده است روزی خودت را بهدست بیاور؛ كُنَّا جُلُوساً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِذْ أَقْبَلَ الْعَلَاءُ بْنُ كَامِلٍ فَجَلَسَ قُدَّامَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ ادْعُ اللَّهَ أَنْ يَرْزُقَنِي فِي دَعَةٍ، فَقَالَ: لَا أَدْعُو لَكَ. اطْلُبْ كَمَا أَمَرَكَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ» (کافی/۵/۷۸) اینجا یکی از آن بزنگاههای فریب انسان است. یا شیطان فریبمان میدهد یا اینکه خودمان در اثر خیالپردازی، تلقی اشتباهی پیدا میکنیم. خیالپردازی واقعیت را برای انسان تغییر میدهد. آدم چون علاقه دارد زندگی راحتی داشته باشد، خیال میکند میتواند اینگونه زندگی کند.شیطان کاری میکند که آدم تصور کند میتواند یک زندگی راحت و بیزحمتی داشته باشد. این یکی از القائات شیطان است که مدام به انسان القاء میکند «تو میتوانی یک زندگی کاملاً راحتی داشته باشی!» در حالی که این دروغ است، در دنیا نمیشود زندگی راحت داشت، چرا به خودمان دروغ بگوییم؟ بعضیها آنقدر دچار توهم هستند که وقتی به آنها میگوییم: «تو هیچوقت در این دنیا زندگی راحتی نخواهی داشت» قهر میکنند و میگویند: «پس اصلاً چرا تلاش کنم!؟» یعنی تمام انگیزۀ او در تلاشهایش بهخاطر همین خیال دروغین بود که زندگی راحتی داشته باشد!با زندگی معنوی خودمان هم نباید خیالپردازانه برخورد کرد/ در زندگی مادی و معنوی همیشه درگیری وجود داردما حتی در ارتباط با زندگی معنوی خودمان هم نباید خیالپردازانه برخورد کنیم. اگر در زندگی معنویمان هم مدام با یکسری مشکلات درگیر بودیم، نباید روحیۀ ما ضعیف شود، یا مأیوس شویم کمااینکه در زندگی مادی هم نباید مأیوس شویم. مؤمن در زندگی معنوی خودش هم مدام با چالشهایی درگیر است. پیامبر اکرم(ص) میفرماید: مؤمن هر عیب و صفت بدی را در خودش از بین ببرد بلافاصله یک عیب دیگری رو میشود و دوباره درگیری آغاز میشود. (فَإِنَّهُ لَا يَنْفِي مِنْهَا عَيْباً إِلَّا بَدَا لَهُ عَيْبٌ؛ الکافی/۲/۱۴۸) مثلاً جوانی که درگیر نگاه حرام است باید بداند که اگر با درگیری و تلاش بعد از مدتی بتواند این عیب را کنار بگذارد، بلافاصله یک عیب دیگرش رو میآید که دوباره باید با آن درگیر شود. یعنی باید بداند که این درگیری همیشه وجود دارد.در نامۀ ۳۱ نهجالبلاغه-که اولین نامه در تاریخ اسلام خطاب به جوانان است- اولین وصف جوان این است که امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «نامه مینویسم به جوانی که به آرزوهایش نخواهد رسید؛ إِلَى الْمَوْلُودِ الْمُؤَمِّلِ مَا لَا يُدْرِك» (نهجالبلاغه/نامه۳۱) طبق فرمودۀ امیرالمؤمنین(ع) انسان به غالب آرزوهایش نمیرسد.چرا امیرالمؤمنین(ع) اولین خطابش به جوان این است که «تو به آرزوهایت نخواهی رسید»؟ بهخاطر اینکه آنها را از خیالپردازی رها کند. این خیالپردازیها ما را نابود کرده است. خیالپردازی برای رسیدن به یک زندگی موهوم و الکی، که اصلاً وجود خارجی ندارد، آدم را فاسد میکند.اینکه بخواهید از بین امیال خودتان انتخاب کنید، همین به معنای رنج استهمانطور که در جلسه قبل گفتیم، ما زندگی را اینگونه تعریف کردیم: زندگی درگیری و مبارزه برای رسیدن به امیال است؛ امیالی که باید بین آنها انتخاب کنیم. و اینکه شما بخواهید از بین امیال خودتان انتخاب کنید، همین به معنای رنج است. چون باید از برخی امیال خودتان صرفنظر کنید و این یعنی رنج و غم و غصه. لذا خداوند میفرماید: «ما انسان را در رنج آفریدهایم؛ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في كَبَد» (بلد/۴)گفتیم که زندگی یعنی «تلاش و مبارزه» این به معنای «کدح» است که خداوند میفرماید: «ای انسان! تو در تلاش توأم با رنج هستی برای اینکه به خدا برسی؛ يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيهِ» (انشقاق/۶) و خداوند میفرماید: «انسان هر چه دارد از سعی خودش دارد؛ وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی» (نجم/۳۹) «سعی» راه رفتن عادی نیست، بلکه راه رفتن تند و باتلاش است.اینکه جوانان ما بعد از ۱۴ سالگی کار نمیکنند یک فاجعۀ انسانی استگفتیم که زندگی یعنی مبارزه، و این مبارزه را از چه موقع باید شروع کرد؟ از همان دوران دبستان باید این را برای بچههای خودمان جابیندازیم. برخی با تعجب میپرسند: «یعنی شما میگویید که بچه از هفتسالگی به زحمت بیفتد؟» بعضاً اگر یک کودک ۱۱ سالهای را ببینیم که هم کار میکند و هم درس میخواند، تصور میکنیم که فاجعهای اتفاق افتاده است! البته بهتر است کودکان ما تا سن ۱۴ سالگی فقط درس بخوانند، ولی اگر هم بپذیریم کار کردن در کنار درس کار کردن تا سن ۱۴ سالگی فاجعه است، از آن فاجعه بالاتر این است که از ۱۴ سالگی به بعد، جوانان ما کار نمیکنند، و این یک فاجعۀ انسانی است؛ حتی نوبت به این نمیرسد که بگوییم این یک فاجعۀ معنوی است. ما به جوانی که انرژی و توان و زور بازو دارد میگوییم: «تو بنشین اینجا و فقط درس بخوان!» مگر درس دبیرستان در طول روز چقدر وقت جوان را میگیرد!؟ (امام صادق: وَ هَكَذَا الْإِنْسَانُ لَوْ خَلَا مِنَ الشُّغُلِ لَخَرَجَ مِنَ الْأَشَرِ وَ الْعَبَثِ وَ الْبَطَرِ إِلَى مَا يَعْظُمُ ضَرَرُهُ عَلَيْهِ وَ عَلَى مَنْ قَرُبَ مِنْه؛ توحید مفضل/۸۷) و (امیرالمؤمنین(ع) : إِنْ يَكُنِ الشُّغُلُ مَجْهَدَةً فَاتِّصَالُ الْفَرَاغِ مَفْسَدَة؛ ارشاد مفید/۱/۲۹۸)هركس در سن کم خود را به رنج نيندازد، در بزرگسالى آسايش نمى يابدامیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «کسی که در کودکی یا نوجوانی (وقتی که سن او کم است) با نفسش جهاد نکند و با تنبلیها مبارزه نکند او وقتی بزرگتر شد، نمیتواند با تنبلیها مبارزه کند؛ مَنْ لَمْ يُجْهِدْ نَفْسَهُ فِي صِغَرِهِ لَمْ يَنْبُلْ فِي كِبَرِه» (غررالحکم/۸۲۷۲) یعنی این تلاش و مبارزه با نفس باید از کوچکی شروع شود. در روایت مشابهی آمده است: «کسی که در سن کم، مجاهده و تلاش نکند، او در بزرگسالی راحتی بهدست نخواهد آورد؛ مَنْ لَمْ يُجْهِدْ نَفْسَهُ فِي صِغَرِهِ لَمْ يَجِدْ رَاحَةًمیپرسدند: چرا؟ او که اخلاق و ایمان و رفتارش خوب است؟ حضرت میفرمود: وقتی یک جوان حرفهای بلد نباشد، پسفردا میخواهد از دین و ایمانش ارتزاق کند (رَوَى ابْنُ عَبَّاسٍ قَالَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ إِذَا نَظَرَ الرَّجُلَ فَأَعْجَبَهُ قَالَ هَلْ لَهُ حِرْفَةٌ فَإِنْ قَالُوا لَا قَالَ سَقَطَ مِنْ عَیْنِی قِیلَ وَ کَیْفَ ذَاکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا لَمْ یَکُنْ لَهُ حِرْفَةٌ یَعِیشُ بِدِینِه؛ جامع الاخبار/۱۳۹) یعنی میخواهد بگوید: «چون من دین و ایمان دارم، مرا تحویل بگیرید!» و میدانید اینکه کسی بخواهد از دین و ایمانش نان در بیاورد چقدر خطرناک است!کار بچه مذهبی باید آنقدر خوب باشد که نیاز به توصیه نداشته باشد/ شهید ابراهیم هادی کسی بود که زندگی را فهمیده بودکار بچه مذهبی را نباید کسی تحویل بگیرد؛ بلکه آنقدر باید زحمت کشیده باشد و آنقدر کارش خوب و قشنگ باشد که خودِ کار، صدا کند. طبق فرمایش پیامبر اکرم(ص) اگر جوان مذهبی، حرفهای بلد نباشد، پسفردا میخواهد از مذهبی بودنش نان بخورَد. مثلاً انتظار داشته باشد که «چون من مذهبی هستم من را استخدام کنید!» در حالی که وقتی هنر و حرفهای داشته باشد، حتی اگر آن طرفش، کافر هم باشد نمیتواند او را حذف کند و کنار بگذارد چون به حرفهاش نیاز دارد.شهید ابراهیم هادی هم کسی بود که زندگی را فهمیده بود، زندگی را بلد بود و میدانست زندگی یعنی چه؟ من فکر میکنم ایمان شهید هادی نبود که او را اسوه قرار داد؛ بلکه سبک زندگیاش بود که او را به این مقام عالی رساند. کتاب خاطرات شهید ابراهیم هادی را حتماً بخوانید.با زندگی نجنگیم، بلکه برای یک زندگی خوب بجنگیمبیایید یکبار دیگر تعریف زندگی را با هم مرور کنیم. زندگی یعنی تلاش و مبارزه برای رسیدن به علاقههای برتر(حالا هر کسی علاقههای برترش ممکن است یکچیزی باشد؛ بالاخره سطح آدمها با هم فرق میکند) نه فقط تلاش و مبارزه برای رسیدن به علاقههای برتر؛ بلکه مدیریت علاقهها، زیاد و کم کردن علاقهها نیز یکی از ارکان زندگی است. اما همهاش هم مدیریت علاقهها و تلاش برای رسیدن به علاقهها نیست؛ تسلیم شدن به محدودیتها نیز هست. آنهم نه در یک خلأ، بلکه در فضای مقدرات الهی و در بستر امتحانات الهی.امیدوارم که ما با زندگی نجنگیم، بلکه برای یک زندگی خوب بجنگیم، با زندگی نمیشود نبرد کرد، چون شکست میخوریم. سنتهای ثابت الهی در زندگی انسان، خیلی قدرتمند بر روی ما تأثیر میگذارند. باید یک نگاه و برخورد منطقی با زندگی داشته باشیم.کسی که زندگی او را متواضع نکرده باشد، بعید است با نماز هم متواضع شودتواضع به خدا خیلی مهم است؛ آنقدر مهم است که میفرماید: نماز برای از بین بردن تکبر انسان است (فاطمه زهرا(س) : فَرَضَ اللَّهُ... الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْرِ؛ منلایحضرهالفقیه /۳/۵۶۸) نمازی که عمود خیمۀ دین است فلسفهاش از بین بردن تکبر است. منتها بگذارید زندگی شما را متواضع کند؛ آنوقت این نماز خیلی راحت روی شما اثر میگذارد. کسی که زندگی او را متواضع نکرده باشد، بعید است با نماز هم متواضع شود. چنین کسی البته سجده میکند اما واقعاً تواضع نمیکند.امیرالمؤمنین(ع) در آغاز نامۀ ۳۱ نهجالبلاغه صریحاً دربارۀ خودشان میفرماید: «تسلیم روزگار شده؛ الْمُسْتَسْلِمِ لِلدَّهْر» (نهجالبلاغه/نامۀ ۳۱) و یکی از بخشهای تعریف زندگی-که قبلاً بیان کردیم- همین بود که انسان تسلیم محدودیتها میشود. ما هم باید فرآیند تسلیم خودمان را بررسی کنیم.اگر یک جوانی قبل از سن هجده سالگی تسلیم دهر شده باشد، چقدر این جوان فوقالعاده است! یعنی درک همین تعریف زندگی، او را متواضع کرده و از عصیانگری و تکبر، نجاتش داده است. از خدا میخواهیم که ما را با عقوبت خودش ادب نکند «إِلَهِي لَا تُؤَدِّبْنِي بِعُقُوبَتِك» (فرازی از دعای ابوحمزه؛ مصباحالمتهجد/۲/۵۸۲) بلکه با معرفت مؤدبمان کند. اگر کسی با معرفت ادب نشود، یا باید با بلا ادب شود یا باید با کربلا ادب شود.
لینک را کپی کنید
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]
صفحات پیشنهادی
فاصله گرفتن از زندگی راحتطلبی است نه عشق به بندگی
تنها مسیر برای زندگی بهتر 4 فاصله گرفتن از زندگی راحتطلبی است نه عشق به بندگی شناسهٔ خبر 2785969 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۳۱ دین و اندیشه > اندیشمندان هنر دینداری این است که ضمن درگیری با دنیا بندگی کنیم ترک کامل دنیا نوعی راحتطلبی است فاصله گرفتن برخی متدینین از زندگیاز سوی اداره کل تعاون البرز صورت میگیرد اجرای طرح ملی بررسی کیفیت زندگی، سلامت روان و مشکلات شغلی جامعه کار و
از سوی اداره کل تعاون البرز صورت میگیرداجرای طرح ملی بررسی کیفیت زندگی سلامت روان و مشکلات شغلی جامعه کار و تولید در البرزمعاون امور اجتماعی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز از اجرای طرح ملی بررسی کیفیت زندگی سلامت روان و مشکلات شغلی جامعه کار و تولید از سوی اینکتاب «حقوق اسلامی و جامعه» منتشر شد
کتاب حقوق اسلامی و جامعه منتشر شد شناسهٔ خبر 2771981 - جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۸ دین و اندیشه > سایر مجموعه مقالاتی در خصوص ارتباط میان شریعت اسلامی و مناسبات موجود در جامعه به قلم گروهی از استادان دانش حقوق در کتاب حقوق اسلامی و جامعه Islamic Law and Society منتشر شد4اقدام مهم قبل از رسیدن ماه مبارک رمضان
4اقدام مهم قبل از رسیدن ماه مبارک رمضان هر كه بـاز آیـد خدا به او بازگردد و به جوارح او و جاى جاى زمین دستور داده شود كه آبروى او را حفظ كنند و عیب هایش را بپوشانند و گناهانى كه فرشتگان حافظ اعمال برایش نوشتهاند از یاد آنان برده شود ماه شعبان خیلی زودتر از آنچه که فکرش را مجانشین نیروی هوایی ارتش مطرح کرد نقش بیبدیل نیروی هوایی در دفاع مقدس/ ضرورت تبیین رشادتهای آبیپوشان در جامع
جانشین نیروی هوایی ارتش مطرح کردنقش بیبدیل نیروی هوایی در دفاع مقدس ضرورت تبیین رشادتهای آبیپوشان در جامعهجانشین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت ویژگیهای تخصصی نیروی هوایی آنچنان برای مردم شناخته شده نبوده و نیروی هوایی ارتش به دنبال تبیین رشادتهای آبیپوشان نیروتجلیل از آئینه ای تمام نما از صداقت/ استاد آیینه وند معتقد بود تکامل جامعه منهای زنان میسر نیست
تجلیل از آئینه ای تمام نما از صداقت استاد آیینه وند معتقد بود تکامل جامعه منهای زنان میسر نیست فرهنگ > دین و اندیشه - مراسم چهلمین روز کوچ ابدی زندهیاد دکتر صادق آئینهوند استاد تاریخ اسلام و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عصر روز گذشته 25 خرداد ماه ببررسی جامعه شناختی اخلاق در آموزش و پرورش ایران
تراز بررسی جامعه شناختی پرورش اخلاق در آموزش و پرورش ایران با سخنرانی دکتر وحید نقدی جامعه شناس و عضو بنیاد ملی نخبگان عصر روز سهشنبه 19 خردادماه در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات برگزار شد به گزارش تراز این جامعه شناس در ابتدای نشست با طرح این سوال که آیا در حال حاضر دانتخابات و مسائل هستهای باعث اختلاف در جامعه نشود
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۵ آیتالله مکارمشیرازی گفت سادهلوحی است تصور شود اگر در مسائل هستهای توافقی صورت گیرد غربیهای افزونطلب دست از سر ما برمیدارند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در آخرین جلسه درس خارج فقه خود در سال تحصاستخراج آب نیازمند سرمایهگذاری میلیاردی/ مشکلات آب کشور ریشه در ضعف مدیریت منابع و خشکسالی دارد
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا استخراج آب نیازمند سرمایهگذاری میلیاردی مشکلات آب کشور ریشه در ضعف مدیریت منابع و خشکسالی دارد معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت برای به دست آوردن یک لیتر بر ثانیه از آبهای زیرزمینی در مناطق کویری به سرمایهگذاری 10 میلیارد ریالی نیازمندوظیفه مسئولان، رفع مشکلات زندگی مردم است
هاشمی رفسنجانی وظیفه مسئولان رفع مشکلات زندگی مردم است خبرگزاری پانا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مظلومیت امام علی ع گفت با تمام مظلومیت زندگی ایشان بعد از شهادت هم شرایطی پیش آمد که حکومتها برای شنیدن گفتار امام علی ع محدودیت ایجاد میکردند دوستان از ترس و دضرورت شناخت کامل از راههای محرویت زدایی
تراز چرا باید حداقل در این دو سال از بسیاری از امکانات محرومیت زایی که به باد فنا و فراموشی سپرده شد غفلت شود آیا برنامه مسکن مهر که می رفت مشکل بزرگترین هزینه زندگی یعنی مسکن را حل کند یک حرکت محرومیت زدا نبود به گزارش تراز دکتر عبدالمجید شیخی عضو هیئت علمی کارشناس اقتص«حدیث خداوندی و بندگی» نقد میشود
در سرای اهل قلم حدیث خداوندی و بندگی نقد میشود شناسهٔ خبر 2783802 - یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب حدیث خداوندی و بندگی اول تیرماه در سرای اهل قلم نقد می شود به گزارش خبرگزاری مهر حدیث خداوندی و بندگی تحلیل تاریخ بیهقی در سرای اهل قلمفرماندار زنجان: مشکلات جامعه به صورت شفاف برای مردم بازگو شود
فرماندار زنجان مشکلات جامعه به صورت شفاف برای مردم بازگو شودفرماندار شهرستان زنجان گفت مشکلات جامعه باید به صورت شفاف برای مردم بازگو شود به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان مجید فرخی بعد از ظهر امروز در شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با اشاره به شعار سال جاری با عنوان «دولتضرورت بازتعریف هویت صنایع دستی در اردبیل/ضعف تبلیغ زمینه ساز آسیب
مهر گزارش می دهد ضرورت بازتعریف هویت صنایع دستی در اردبیل ضعف تبلیغ زمینه ساز آسیب شناسهٔ خبر 2774197 - چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۴ استانها > اردبیل اردبیل – صنایع دستی اردبیل در حالی محصور در بازارهای کوچک و اغلب داخل استان است که به عقیده هنرمندان و تولیدکنندگان ضعف تبلبرخی علائم مهم ابتلا به مشکلات ضعف حافظه
آیا مایلید بدانید اولین نشانه هایی بیماری زوال عقل کدامند و این اختلال ذهنی با چه علائمی خود را بروز می دهد از دست دادن حافظه که موجب مختل شدن زندگی روزمره شود میتواند نشانه آلزایمر یا نوعی دیگر از زوال عقل باشد آلزایمر یک بیماری مغزی است که موجب زوال تدریجی حافظه مهارتهایجامعه قوی و با همّت، مرهون روزهداری
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۷ آیتالله صافیگلپایگانی گفت روزه اراده اجتماع را قوی و همّت جامعه را بلند و بر هواها و امیال و شهوات حاکم و مسلّط میسازد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در نوشتاری به مناسبت ماه مبارک رمضان آورده است روزهجامعهشناسی فساد از منظر سیدحسین العطاس
در گفتگو با فرید العطاس بررسی شد جامعهشناسی فساد از منظر سیدحسین العطاس شناسهٔ خبر 2780597 - دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشمندان فرید العطاس گفت نگاه پدرم حسین العطاس به فساد تنها به منزله یک مسئله سیاسی و اقتصادی نبود بلکه او فساد را یک نقصان در شخصیت ا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها