واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: «بررسی جامعه شناختی پرورش اخلاق در آموزش و پرورش ایران» با سخنرانی دکتر وحید نقدی، جامعه شناس و عضو بنیاد ملی نخبگان، عصر روز سهشنبه 19 خردادماه در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات برگزار شد.
به گزارش تراز ،این جامعه شناس در ابتدای نشست با طرح این سوال که آیا در حال حاضر در آموزش و پرورش، آموزش و پرورش هماهنگ و همزمان با یکدیگر پیش میروند یا خیر،افزود: یکی از راه های پاسخگویی به این سوال سنجش میزان انحرافات است. دنیا بر اثر تجربه به این نتیجه رسیده که تربیت مقدم بر آموزش است.دکتر نقدی با اشاره به تربیت اخلاقی در ایران، توضیح داد:از سال 1302 تا کنون تربیت اخلاقی غالبا در قالب دروس تعلمات دینی و قرآن بوده است.از سال 57 پرورش اخلاقی مبنی بر وفاداری نسبت به نظام حاکم ارائه شده است.مهمترین ویژگی نظام تعلیم و تربیت در ایران عدم برنامه مدون و مشخص تربیتی، ارائه تعلیمات دینی و قرآنی به مثابه تربیت اخلاقی،حفظ ظواهر،مانند پوشش و آرایش ظاهری به عنوان ملاک اخلاق است.وی با اشاره بر حفظ ظواهر به عنوان یک ملاک اخلاقی اظهار کرد: ظواهر نشانه دهنده برون مرجع است.ما تمایل داریم که نوجوانان از بی بند و باری اخلاقی و جنسی که در غرب رواج دارد فاصله بگیرند.این عضو بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه موارد مختلفی در تربیت تاثیر گذار هستند، تاکید کرد:مساله انحراف جنسی در تربیت بسیار مهم است.طبق بررسیای که در سال های 85 و 86 در یکی از مدارس پسرانه اطراف شهر تهران انجامدادهام،37/9(سی و هفت ممیز 9درصد)درصد دانشجویان در سال 85 و 42/5(چهل و دو ممیز پنج درصد)درصد دانش آموزان در سال 86 رابطه جنسی سطحی با جنس مخالف خود داشته اند.همچنین 21درصد دانش آموزان در سال 85 و 27/8(بیست و هفت ممیز هشت)دانش آموزان در سال 86 رابطه جنسی کامل با جنس مخالف خود داشته اند.بر اساس این بررسی 29/6(بیست و نه ممیز شش) دانش آموزان در سال 85 و 34/6(سی و چهار ممیز شش)درصد دانش آموزان در سال 86 رابطه جنسی با همجنس خود داشتهاند.دکتر نقدی با بیان سه تئوری، توضیح داد:سه تئوری در بروز انحرافات اخلاقی مطرح است.تئوری اول تئوری "فشار" نام دارد که بر اساس آن اگر افراد در راه دست یابی به اهداف با مانع رو به رو شوند احتمال اینکه راه انحرافی پیش بگیرند بیشتر است.بر اساس تئوری دوم که "مدل سازی اجتماعی و کنترل اجتماعی" نام دارد،هرچه میزان بی سازمانی اجتماعی در محل و محیط بیشتر باشد،باید منتظر رشد انحرافات در آن محیط بود و بر اساس تئوری سوم که "فراوانی معاشرت" نام دارد،هرچه فرد در معرض افراد منحرف باشد احتمال وقوع انحراف در فرد هم بیشتر است.وی با اشاره به طرحی با عنوان "مساله برخورد با انحرافات اجتماعی" که در سال 88 مطرح شد،اظهار کرد: در سال 88 یکی از واعظین نماز جمعه اعلام خطر کرد و از دولت وقت درخواست کرد با انحرافات اجتماعی برخورد کند،این کار در سال 89 انجام شد و ونهایی در میدانهای مختلف شهر برای برخورد با متخلفان تعبیه و همان واعظ در سال بعد از دولت به خاطر این اقدام تشکر کرد،زیرا میزان انحرافات اجتماعی در سطح جامعه کاهش یافت.در سال 91 باز هم بررسی ای که در سال 85 و 86 انجام داده بودیم را انجام دادیم،بر اساس این بررسی 34/7(سی و چهار ممیز هفت)درصد دانش آموزان رابطه جنسی سطحی با جنس مخالف خود را داشتهاند،27درصد دانش آموزان تجربه رابطه جنسی کامل با جنس مخالف خود را داشته اند و 42/4درصد(چهل و ممیز چهار درصد)دانش آموزان تجربه رابطه جنسی با همجنس خود را داشته اند.همانطور که مشاهده میشود رابطه جنسی با جنس مخالف کاهش داشته اما رابطه جنسی با همجنس افزایش داشته است.یعنی به نظر میرسد انحرافات در سطح جامعه کاهش یافته اما چه کسی میداند دو نوجوان همجنس که به بهانه درس به منزل یکدیگر میروند چه هدفی دارند.این جامعه شناس در ادامه به توضیح عوامل موثر بر تجربه انحرافی جوانان پرداخت و گفت: رفتار منصفانه عوامل مدرسه،رفتار صادقانه عوامل مدرسه،رفتار صادقانه و منصفانه عوامل خانواده، رفتار صادقانه و منصفانه عوامل مدیریت جامعه از عوامل مثر بر تجربه انحرافی جوانان است.به این مفهوم که اگر عوامل مدرسه یا خانواده با جوانان رفتار صادقانه و منصفانه نداشته باشد احتمال بروز انحراف در دانش آموز بالا میرود.دکتر نقدی با بیان اینکه تاکید آموزش پرورش در تربیت روی دو موضوع تعلیمات مذهبی و تقویت وفاداری نسبت به نظام است،اظهار کرد:باید به این سوال پاسخ داد که آیا تعالیم مذهبی توانسته در زمینه گسترش اخلاق در جامعه مفید باشد یا خیر و اگر نه چرا تا کنون این تعالیم نتوانسته است اثرات مثبت داشته باشد.آموزش پرورش به قرآن به عنوان مهمترین منبع مذهبی تاکید میکند در حالی که در قرآن تاکید شده است که ملاک برتری بندگان در برابر خدا تقوا است بنابراین باید زمینه تقوی و پرورش اخلاقی وجود داشته باشد تا قرآن تاثیرگذار باشد.وی با اشاره به آیه هشت سوره مائده گفت:در قسمتی از این آیه آمده است "عدالت کنید که عدل به تقوی نزدیکتر از هر عمل است.بنابراین برای جلوگیری از انحرافات اخلاقی باید به عدالت توجه ویژهای شود.
پنجشنبه 21 خرداد 1394 ساعت 11:19
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تراز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]