محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830546871
علم و عقلانیت در خدمت انسان و انسانیت
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
علم و عقلانیت در خدمت انسان و انسانیت
عصر ظهور تکمیل عقول و تعالی نفوس انسانها را بدین پایه از رشد و فرزانگی میرساند که اشرافیگری، یک آسیب جدّی برای آدمی و تنزّل منزلت برای شخصیِت اوست.و ثروت فراوان برخوردار خواهند بود.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، سخن از سیره مهدوی، سخن از متن اسلام و حقایقی است که در روند تکاملی انسان و جهان، جایگاه اساسی دارد. اگرچه این وصف در مورد سیره همه امامان صادق است, امّا در این میان، مهدی موعود(عج)، به عنوان منجیّ بشریّت و تحقّقبخش آرمانها و اهداف همه انبیا و اولیاء، موقعیتی ویژه و استثنایی دارد. او انسان کاملی است که رسالتش، شکوفایی هدف آفرینش و تکامل انسانهاست. در پرتو این هدف بزرگ و تکامل سترگ، جهان نیز که ظرف وجود انسان است، به کمال میرسد و این، اقتضای ظهور آخرین انسان کامل و حجّت الهی در عالم است که در اثر وجود مبارک و قیام بزرگ او تکامل در همه ابعاد مادّی و معنوی حیات بشر، از جمله برکات زمین و آسمان رخ میدهد. از این روست که در زمان ظهور، آسمان، باران خود را فراوان فرو میریزد. زمین همه نشاط و خرّمی و تمام گنجها و ثروت خویش را ظاهر میسازد؛ حتّی به قدر گامی نیز در همه زمین باقی نمیماند؛ مگر اینکه سبز میشود. فقر و بیماری و رنج از همهجا رخت برمیبندد. رفاه، آسایش، امنیت و عدالت در هر شهر و دیاری، رخساره خویش را آشکار میکند. علم و دانش ـ چه در علوم معنوی و چه در دانشهای مادّی و تجربی ـ زمین را فرا میگیرد و دیگر جهلی در جهان باقی نمیماند.
علم و عقلانیت در خدمت انسان و انسانیت
همراه این رویداد بزرگ در بعد مادّی حیات بشر که انسانها طعم حقیقی دانش و رفاه و آسایش را درک میکنند، اتّفاق بسیار مبارک و عظیم دیگری میافتد که شیرینی و حلاوت زندگی را بسی فزونتر میسازد و آن، تکامل عقلی و فکری انسانهاست. امام عصر(ع) دست خدا بر سر بشریت هستند و چون ظهور میکنند، عقل و فرزانگی را برای آنان به ارمغان میآورند. این، متن بشارتی زیبا در روایتی والاست که: «چون مهدی ظهور کند، بر سر بشر دست نهاده و عقل و خرد او را کامل میسازد.»1
این نعمت بزرگ و بیبدیل، خود سرمنشأ نعمتهایی دیگر است و به شجره مبارکی میماند که میوههای گوارای بسیار، از جمله عدالت و مساوات را به انسانها تقدیم میدارد. رفاه، آسایش و راحتی، ثمره شیرین دیگری است که از این درخت طیّبه، نصیب بشر میشود. همین یک نعمت، خود ارزش تأمّل و دقّتی دو چندان را داراست. در واقع، رفاه و آسایش بشر در زمان ظهور امام عصر(ع) به هیچ وجه با آنچه پیش از آن در اذهان درک شده و در عینیت خارجی وجود دارد، قابل قیاس نیست؛ زیرا این آسایش و رفاه و راحتی:
اوّلاً عمومی است و با تبعیض طبقاتی همراه نیست. همه انسانها و تمام ملّتها از آن برخوردارند و مستکبر و مستضعف از دل آن بیرون نمیآید؛
ثانیاً به ارزشهای اخلاقی، همچون عدالت و مساوات آراسته است؛
ثالثاً چنانکه اشاره شد، با عقلانیت و خردورزی قرین است. بر همین اساس، همگان، آن را به خوبی درک کرده، معقول میدانند و با لذّت و شیرینی از آن بهره میبرند
رابعاً از غفلت و بیخبری انسان، کاملاً به دور است. متأسّفانه امروزه رفاه و آسایش و تکنولوژی در کنار بُعد ظاهری آن، یعنی راحتی و نعمت در لایه درونی و باطنی خود، حقیقتاً غباری از غفلت و بیخبری بر جان و دل آدمی مینشاند و او را از حقایقی متعالی و ارجمند، همچون منزلت انسان، هدف آفرینش او، حقیقت عالم، مبدأ هستی و امثال آن غافل میسازد و در بعد سیاسی نیز توطئههای شوم و اهداف بزرگ نظام سکولار لیبرال دموکراسی غرب از گسترش علم، تکنولوژی، رفاه و آسایش در میان بشر را پنهان میکند. آنان که به ژرفایی به واقعیات مینگرند، در آنچه گفتیم، تردیدی ندارند. به هر روی، در حکومت مهدوی، رفاه و آسایش بشر از تمامی این آسیبها و آفات به دور است؛ بلکه اساساً از جنس دیگری خواهد بود. به جای بیخبری، آگاهی، تذکّر و نیز شکر و سپاس الهی را به دنبال خواهد آورد و از آلودگیهای سیاسی نیز مصون است. از تنآسودگی کاذب و رخوت، پیراسته و به فضیلتها آراسته است و در یک سخن، رفاه و آسایش در آن زمان، در مسیر رشد و تعالی و معنویت انسانها خواهد بود. این نکته، بسی فاخر و ارجمند و درخور طول و تفصیلی شایسته است؛ امّا در اینجا به دلیل کمی مجال، به همین تذکار بسنده کرده و تأمّل در آن را به خواننده فهیم موکول میکنیم
و خامساً وفور نعمت، آسایش و راحتی در آن دوران از یک آسیب بزرگ دیگر، یعنی فخرفروشی، تجمّلگرایی و اشرافیگری نیز منزّه خواهد بود. گرچه این سخن در توضیح نکات بالا نهفته است، امّا به دلیل اهمّیت مطلب، میسزد که مستقلَاً بدان پرداخته شود. چنانکه اشاره شد، تکمیل عقول و تعالی نفوس انسانها را بدین پایه از رشد و فرزانگی میرساند که اساساً اشرافیگری، یک آسیب جدّی و بزرگ برای آدمی و تنزّل منزلت برای شخصیِت اوست و بدین روی در آن زمان، هرگز بدان روی نخواهند آورد. این در حالی است که فقر و فاقه در عالم، ریشهکن شده و همگان از نعمت و ثروت فراوان برخوردار خواهند بود.
لباس و غذای کارگزاران حکومت مهدی(ع)
روشن است که وقتی انسانهای عادّی در زمان حکومت امام عصر(ع) از رذالتی به نام تجمّل، اشرافیگری، خوی و خصلت دنیازدگی مبرّا هستند، انسان کامل و امام معصوم و نیز کارگزاران او به طریق اولی چنین خواهند بود. از اینرو، در روایاتی چند، بر این حقیقت تأکید شده است؛ از جمله اینکه:
«مهدی نسبت به عُمّال و کارگزاران و مأموران دولت خویش بسیار سختگیر باشد و با ناتوانان و مستمندان، بسیار دلرحم و مهربان.»2
و نیز:
«مهدی(ع) در رفتار چنان است که گویی با دست خود، کره و عسل به دهان مسکینان مینهد. مهدی(ع) چونان امیرالمؤمنین زندگی کند، نان خشک بخورد و با پارسایی بِزیَد.»3
آری. سیرت مهدوی، همان سیرت علوی است که حضرت باقرالعلوم(ع) در وصفش فرمودند:
«علی(ع) پنج سال بر «کوفه» حکومت کرد و در تمام آن دوران، برای خود، آجری روی آجر و خشتی روی خشت نگذاشت. او طلا و نقره سرخ و سفید برای بازماندگانش به ارث نگذاشت. با آنکه به مردمان و رعیّتش نان گندم نیکو و گوشت میخورانید، خود در درون خانه، نان جو و سرکه میخورد...»4
و نیز در سیره حضرت چنین آمده است:
«امروز در کوفه، همه زندگی مناسب دارند؛ حتّی صاحب پایینترین شغلها هم نان گندم؛ خانه و سرپناه و از آب گوارا (فرات) مینوشند.»5
علی(ع) در چنین شرایطی که امّت اسلام را از فقر، گرسنگی و بیمسکنی نیز نجات داده بود، باز به همان سیره قبل، یعنی بس زاهدانه و فقیرانه میزیست و خوراک و لباسش خشن و غلیظ و در حدّاقل بود. این نکته را بدین روی گفتیم که کسی تصوّر نکند چنین سیرهای از آن حضرت، منحصر به زمانی بود که حضرت میفرمودند:
«میترسم در یمامه یا در دورترین نقطه حکومت من، انسانی با سختی زندگی کند و گرسنه باشد.»
نه! اساساً برای حاکمان و کارگزاران حکومت اسلام! لباس رفاه و آسایش و تنآسانی ندوختهاند. البتّه حضرت باقرالعلوم(ع) در همان روایت فرمودند: «هیچکس طاقت نداشت چون علی(ع) زندگی کند؛ چنانکه حضرتش خود نیز در «نهجالبلاغه» فرمودند: «شما را یارای زیستن همچون من نباشد؛ امّا مرا با تقوا و ورع و پاکی یاری رسانید.»6
بدین روی، امروز کسی را این پندار نیست که حاکمان و مأموران نظام اسلامی، آنگونه زاهدانه زیست کنند؛ امّا این انتظار هست که از اشرافیگری و تجمّلگرایی بپرهیزند و از درد، داغ فقر و خجلت مستمندان ـ اگر دردمند نیستند، لااقل ـ باخبر باشند. مهدی(ع) نیز همچون جدّ بزرگوارش، علی(ع) در زمان حکومت خویش با اینکه رفاه و آسایش را برای همگان در تمام زمین فراهم آورده و نعمت، فراوانی و راحتی را در برترین سطح و مرتبت آن ایجاد مینماید؛ امّا خود بسیار زهدآمیز زندگی میکند و در این عرصه، بر مأموران و کارگزارانش بس سخت میگیرد. بدین روی، این توقّع معقول از کارگزاران نظام و حکومتی، چون «جمهوری اسلامی ایران» که به نام اسلام و به یاد و اعتقاد مهدی(ع) نیز برپا گشته است، وجود دارد که آنان رنگ و بویی از حکومت مهدوی داشته باشند و لااقل، درد و غم گرسنگان و مستمندان را فراموش نکنند! و مشکلات مردم در هیاهوی دعواها، بازیهای سیاسی و غوغای منافع جناحی و حزبی و گرایشات نفسانی و تمایلات اشرافیگری و زیستطاغوتی و مستکبرانه و قارونی آنان گم نشود!
آن مسئول و صاحبمنصبی که درد گرسنگی، فقر و فشار زندگی را در اثر حقوقهای آنچنانی و امتیازات نامعقول (اگر نه نامشروع) نچشیده؛ هرگاه هر خواسته و امکانی خواسته، با یک تلفن توسّط دیگران برایش فراهم آمده؛ نه در صفی ایستاده، نه رنج گرفتن وام و کمکی بر او سنگینی کرده؛ اگر خواسته است به سفر یا جایی رود، ماشین یا ماشینهایی گرانقیمت و دولتی نزدش حاضر شده و هیچگاه شرمندگی، نگاههای ملتمسانه اهل و عیال را احساس نکرده و ... مطمئن باشد که در ساحت مقدّس حاکمیت و ولایت علوی و مهدوی، هرگز جایی ندارد و سخت نیز مورد مؤاخذه و معاقبه قرار خواهد گرفت.
اگر خجالتی باشد برای مسئولانی است که با ثروتها و مکنتهای چندصد میلیونی (چه رسد فزونتر از آن!) در نظام اسلامی، منصب و مسئولیت میگیرند و از اینان بدتر کسانی هستند که قبح چنین امری را درک نکرده و این مسئولیتها را به آنان میدهند و با منتقدان نیز با استهزاء و پوزخند برخورد میکنند!
راستی این دردها را کجا باید برد؟
باری. مهدی(ع) حلاوت رفاه و لذّت آسایش و نعمت را به عموم مردم میچشانند؛ امّا خود از آن نمیچشند. کارگزارانشان نیز چنین هستند. کام جهان از سیره مهدی(ع) چون عسل شیرین خواهد شد؛ امّا ذرّهای از آن را در دهان خود و حاکمان و مأمورانش نخواهد گذارد، چه رسد که کار آنان به اشرافیگری و تجمّلگرایی ختم شود! در واقع باید گفت منزّه دانستن حکومت انبیا و اولیای الهی از اشرافیگری و دنیازدگی، مدح آنان و حکومتشان نیست؛ بلکه ذمّ آن است؛ زیرا بدین میماند که خورشید را از سیاهی و تباهی منزّه بدانی؛ چه خورشید بسی بالاتر و والاتر از این وصف است!
پینوشتها:
1. «منتخب الأثر»، نامه 483.
2. «خورشید مغرب»، ص 35.
3. همان, ص 36.
4. «امالی صدوق»، مجلس 47، ص 281.
5. «بحارالأنوار»، ج 40، ص 327.
6. «نهج البلاغه»، نامه 45.
۰۴/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]
صفحات پیشنهادی
برگزاری نشست تخصصی علم وفناوری در جامعه باتأکید برنقش علوم انسانی
برگزاری نشست تخصصی علم وفناوری در جامعه باتأکید برنقش علوم انسانی شناسهٔ خبر 2774190 - چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست تخصصی علم و فناوری در جامعه با تأکید بر نقش علوم انسانی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با همکاری پژوهشگاه نیدر سختی و مشکلات، عیار انسان مشخص میشود
چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۱ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت عیار انسان در خوشی به دست نمیآید بلکه در ناخوشیهاست که نشان میدهد انسان چه میزان برای خود و دیگران احترام قائل است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله محمدتقی مصباحیفراخوان مشمولان «سرباز معلم» به خدمت
فراخوان مشمولان سرباز معلم به خدمت مشمولان دانش آموخته دانشگاهی که در طرح سرباز معلم وزارت آموزش و پرورش نام نویسی و ستاد کل نیروهای مسلح امریه آنان را تائید کرده است اول تیر ماه به خدمت اعزام می شوند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیمافراخوان مشمولان سرباز معلم به خدمت
فراخوان مشمولان سرباز معلم به خدمتتاریخ انتشار پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶ ۴۳ مشمولان فارغ التحصیل دانشگاهی که در طرح سرباز معلم وزارت آموزش و پرورش ثبت نام و ستاد کل نیروهای مسلح امریه آنان را تائید کرده است اول تیر ماه به خدمت اعزام میشوند سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلحوزه علمیه نهضت احیاء فقه بازار را گسترش دهد |اخبار ایران و جهان
حوزه علمیه نهضت احیاء فقه بازار را گسترش دهد آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید با تاکید بر اینکه حوزه علمیه نهضت احیاء فقه بازار را گسترش دهد گفت فعالیتی که در حوزه علمیه همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برای رونق کسب و کار حلال در قم آغاز شده کار بسیار مبارکیامام جمعه ابهر: هدفم خدمت به مردم در حوزه علمیه ابهر است
امام جمعه ابهر هدفم خدمت به مردم در حوزه علمیه ابهر استامام جمعه ابهر با اشاره به درخواستهای مردم و علما برای حضور در انتخابات مجلس گفت هدفم خدمت به مردم در عرصه حوزههای علمیه و نماز جمعه است و برنامههای برای حضور در انتخابات مجلس ندارم به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان حجت&zاصالت علم از نگاه دکتر شریعتی
فیلم اصالت علم از نگاه دکتر شریعتی شناسهٔ خبر 2782463 - جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 26 MB شریعتی معتقد بود که غرب در هیچ کدام از علوم انسانی نمی توانند ادعای قطعیت کند به گزارش خبرگزاری مهر به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی کلیپنقش روزه در روح انسان
ماه مبارك رمضان مكتب عالي تربيت و اخلاق نقش روزه در روح انسان روزه انسان را به صبر و تحمّل عادت مى دهد و به روح او نيرومندى و توازن و سنگينى خاصّى مى بخشد كه در برابر حوادث و ناملايمات عقب نشينى ننمايد و به سوى اهداف انسانى پيش برود به گزارش سرویس دینیجام نیوز انسان در زندگىخدمت به مراكز علمي و ديني خدمت به يك قشر نيست، بلكه خدمت به اسلام است
۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴ ۵۳ب ظ امام جمعه قم خدمت به مراكز علمي و ديني خدمت به يك قشر نيست بلكه خدمت به اسلام است موج -قم- امام جمعه قم گفت خدمت به دانشگاه و مدارس بهعنوان مراکز علمي و ديني خدمت به يک قشر نيست بلکه خدمت به اسلام است به گزارش خبرگزاري موج از قم امام جمعه قم در ديدماه رمضان فرصت فوقالعاده برای تحول در انسان است
یادداشت یحیی یثربی به مناسبت ماه مبارک رمضان ماه رمضان فرصت فوقالعاده برای تحول در انسان است شناسهٔ خبر 2780480 - سهشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۸ دین و اندیشه > اندیشمندان ماه رمضان بهترین فرصت برای خودسازی است حتی رسولالله ص در دورانی که هنوز مبعوث نشده بود ماه رمضان راتشکیل معاونت ارتباط با حوزه های علمیه در شورای تحول علوم انسانی
تشکیل معاونت ارتباط با حوزه های علمیه در شورای تحول علوم انسانی شناسهٔ خبر 2780623 - سهشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۳ حوزه و دانشگاه > علوم انسانی جلسه ۱۰۶ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد به گزارش خبرگزاریارائه خدمت به ۲۱۰هزار خانواده طلاب توسط مرکز خدمات حوزههای علمیه
مدیرکل حوزه ریاست مرکز خدمات حوزههای علمیه خبر داد ارائه خدمت به ۲۱۰هزار خانواده طلاب توسط مرکز خدمات حوزههای علمیه شناسهٔ خبر 2780682 - سهشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۹ استانها > خراسان جنوبی بیرجند- مدیرکل حوزه ریاست مرکز خدمات حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه در حال حاضرتفاوت علوم انسانی با علوم طبیعی در نگاه دیلتای
صوت تفاوت علوم انسانی با علوم طبیعی در نگاه دیلتای شناسهٔ خبر 2780497 - چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۵ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 7 MB صوت پیش رو بخشی از کلاس دکتر اصغر واعظی در باب سیر شکل گیرى و تکامل علوم انسانى در غرب است به گزارش خبرگزاری مهر این درسگفتاربرنامه انسان سازی ماه مبارک رمضان از نظر شهید مطهری
صوت برنامه انسان سازی ماه مبارک رمضان از نظر شهید مطهری شناسهٔ خبر 2779743 - پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی اگر بنا باشد که ماه مبارک بیاید و انسان سی روز گرسنگی و تشنگی و بیخوابی بکشد و با روز آخر شعبان یک ذره هم فرق نکرده باشد چنینآغاز تجاری سازی علوم انسانی با دانشگاه ها و حوزههای علمیه
آغاز تجاری سازی علوم انسانی با دانشگاه ها و حوزههای علمیه شناسهٔ خبر 2781721 - چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۱ استانها > اصفهان اصفهان-دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت بدنبال اجرای طرح تجاری سازی علوم انسانی با دانشگاههای علوم انساتوصیه های آیت الله شبیری زنجانی درباره ماه رمضان/ فضیلت مذاکره علمی و مطالعه در شب های قدر
توصیه های آیت الله شبیری زنجانی درباره ماه رمضان فضیلت مذاکره علمی و مطالعه در شب های قدر فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله شبیری زنجانی در کنار قرآن و یادگیری احکام شرعی از صله رحم و کمک به فقرا به عنوان دو عبادت مورد توجه شارع مقدس در ماه مبارک رمضان نام برد به گنقد شبهه تعارض آیات «علم غیب» در قرآن
نقد شبهه تعارض آیات علم غیب در قرآنادعای تناقض در آیات علم غیب یکی از شبهاتی است که در باره قرآن از سوی باراشر ـ خاورشناس یهودی ـ مطرح شده است بخش اول چکیده ادعای تناقض در آیات علم غیب یکی از شبهاتی است که در باره قرآن از سوی باراشر ـ خاورشناس یهودی ـ مطرح شده است وی معتقد اس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها